Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
1. De dementerende mens2. De belevingsgerichte begeleiding3. De achtergrond van snoezelen4. Belevingsgericht snoezelen5. Relaxerende begeleiding6. Vibratorische prikkels7. Ontmoeten door muziek8. Een (te)huis vol geuren9. Snoezelen in de dagelijkse zorg10. Ruimte voor snoezelen
dementie --- Geriatric nursing --- psychogeriatrische verpleegkunde --- emoties --- snoezelen --- Geriatrics --- muziektherapie --- relaxatie --- bejaarden --- Psychiatric nursing --- #KVHB:Geriatrie --- #KVHB:Snoezelen --- #KVHB:Dementie --- dementia senilis --- psychogeriatrie --- (verpleegkundig) --- 612.67 --- Dementie --- Snoezelen --- 606.5 --- PDL (passiviteiten dagelijks leven) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- bejaardenzorg --- 606.15 --- begeleiding --- beleving --- geriatrische psychiatrie --- 605.93 --- 613.64 --- belevingsgerichte therapie* --- belevingsgerichte zorg --- dementia --- geriatrie --- lichaamstaal --- 613.98 --- Belevingswereld --- Ontspanningsoefeningen --- Ouderen --- Prikkels --- Geriatrie. --- Geriatrische verpleegkunde. --- Psychiatrische verpleegkunde. --- bejaarden. --- dementie. --- emoties. --- muziektherapie. --- psychogeriatrische verpleegkunde. --- relaxatie. --- snoezelen.
Choose an application
Snoezelen is een techniek en een omgangsvorm die heel wat diepgang heeft. Uiteraard is het een stimulerende therapie die overal kan aangewend worden waar mensen in hun geestelijke en lichamelijk ontwikkeling gestoord zijn. Wat betekent dat zowel baby's als hoogbejaarden ervoor in aanmerking komen. Het is ook een verwennende therapie die de kwaliteit van het leven kan verbeteren. Het kan dan ook een aangename bijdrage leveren voor je persoonlijke leven en dat van je familie.Dit boek is vooral gericht op werken, leven en snoezelen met dementen. Zelf kunnen ze het meestal niet meer vragen; dus ben ik 20 jaar geleden hun spreekbuis geworden en heb me verdiept in deze techniek gebaseerd op lichaamsgevoel en lichaamstaal.Snoezelen kan enkel met behulp van collega's, vrijwilligers, familieleden en de oudere en dementerende zelf. Ergens in het boek trachtte ik de term snoezelaar te gebruiken maar ik slaagde er niet in duidelijk te maken of er de besnoezelde of de uitvoerder van de snoezeltechniek mee bedoeld werd. Misschien maakte het ook weinig uit want deze zintuig stimulerende techniek bezorgt een gedeelde verrijkende ervaring.
dementie --- Geriatric nursing --- snoezelen --- Geriatrics --- Social welfare methods --- psychogeriatrie --- bejaarden --- Dementie --- Démence --- Soins aux handicapés mentaux --- Zwakzinnigenzorg --- Snoezelen --- Dementie ; activiteitenbegeleiding --- Communicatie ; dementerenden --- geriatrie --- 324 --- 605.93 --- bejaardenzorg --- geneeskunde --- geriatrische patiënt --- gerontologie --- psychotherapie --- therapie --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- 606.5 --- dementie (gez) --- gerontologie (gez) --- psychogeriatrie (gez) --- psychotherapie (gez) --- snoezelen (gez) --- 613.98 --- Geheugen --- Oefeningen --- Omgevingsfactoren --- Psychogeriatrie --- Zintuigen --- dementie (dementia, dementia senilis) --- bejaardenpsychologie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Ouderenzorg --- Activiteitenbegeleiding --- hulpverlening --- communicatie --- Ergotherapie --- Dementie. --- Snoezelen. --- hulpverlening. --- communicatie. --- dementie. --- snoezelen. --- Hulpverlening. --- Communicatie.
Choose an application
Inhoud: 1. Beschouwingen rond relaxatie; 2. Geschiedenis van de relaxatie; 3. doelstellingen van relaxatie bij dementerenden; 4. Voordelen van relaxatie; 5. Indeling van de relaxatietechnieken; 6. Bespreking van enkele relaxatietechnieken bij dementerenden; 7. De organisatie van relaxerende momenten; 8. De niet-gehaaste zorgverlener;
dementie --- Age group sociology --- Geriatrics --- relaxatie --- Sociology of health --- bejaarden --- Dementie ; hulpverlening --- Ontspanningsoefeningen ; ouderen --- 605.93 --- geriatrie --- 324 --- bejaardenzorg --- gerontologie --- gezondheidszorg --- 613.6 --- geriatrie (gez) --- gerontologie (gez) --- verpleegkunde (gez) --- 613.62 --- 613.98 --- Bejaardenzorg --- Dementie --- Hulpverlening --- Organisatie --- Relaxatie --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- haptonomie --- relaxatie (autogene training, ontspanningstherapie) --- sofrologie --- therapeutic touch (aanraking) --- Ontspanningsoefeningen --- Ouderen --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- 612.3 --- 613.64 --- dementia --- geriatrische verpleegkunde --- hulpverlener --- neurologie --- Snoezelen --- Dementie. --- Ontspanningsoefeningen. --- Snoezelen.
Choose an application
Of u nu reeds ingewijd bent in snoezelen of niet, u zult in dit naslagwerk uw gading vinden. Of het nu gaat over de wordingsgeschiedenis van het snoezelen, de definitie, het stappenplan voor een snoezelmoment, het creëren en organiseren van een snoezelruimte; de taak van de begeleiders, de sfeerschepping en de voorwerpen ..., noem maar op, u vindt dit allemaal terug in dit sterk doordachte boek.
Snoezelen. --- ergotherapie --- kinderen --- kleuters --- snoezelen --- zintuigen --- 415.2 --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- 613.6 --- Gehandicapte kinderen --- Snoezelen --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 471.44 --- Kinderen en jongeren met een meervoudige handicap --- Kinderopvang (kinderdagverblijf) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Knutselen --- Schoolinrichting --- Spel --- Zintuiglijk spel --- Zintuiglijke indrukken --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- 159.93 --- Materialen --- Methodiek --- Ruimte --- Zintuigen --- 326 --- 092195.jpg --- gezicht, gehoor, smaak, reuk, gevoel en lichaamstaal --- Verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten --- Sociale en emotionele opvoeding --- kinderopvang --- Orthopedagogics --- Didactics of Kindergarten --- orthopedagogiek --- lager onderwijs --- zintuiglijk spel --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 462 --- 471.49 --- 478.9 --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Overige onderwerpen didactiek kleuteronderw. --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Overige onderwerpen didactiek kleuteronderw --- Didactics of social education --- Didactics of the arts --- Zintuig --- Kleuter
Choose an application
Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen
ontwikkelingsstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblemen - Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblematiek --- Ergotherapie --- 615.8 --- 605.32 --- ergotherapie --- kinderen --- hulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- ontwikkeling --- ontwikkeling. --- Ontwikkeling. --- orthopedagogiek --- snoezelen --- Orthopedagogics --- bewegingsstoornissen --- basale stimulatie --- Ergotherapy --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2014 --- ICF; International Classification of Functioning --- ergotherapeutische modellen --- Ontwikkelingsprobleem --- International Classification of Functioning, Disability and Health
Choose an application
Om mensen met een autismespectrumstoornis die kennis en vaardigheden aan te leren waarmee ze kunnen overleven in een wereld die niet op hun leest geschoeid is, volstaat theoretische kennis over autisme niet. Theorieën helpen wel bij het begrijpen van deze uitzonderlijke stoornis, maar op de werkvloer is vooral praktische kennis nodig. De auteur weet als geen ander de theoretische kennis over autisme te vertalen in bruikbare, concrete en praktische adviezen. Met dit boek biedt hij een handige leidraad bij het opzetten van leeractiviteiten. Naast de vele concrete voorbeelden bevat dit werk een erg heldere beschrijving van hoe men leeractiviteiten op maat kan ontwikkelen voor zowel mensen met autisme als mensen met een verstandelijke handicap. Erg vernieuwend is het extra deel over aangepaste activiteiten om een gesprek tot stand te brengen met begaafde mensen met autisme.
Autisme. --- Communicatie --- Mentaal gehandicapten. --- Autisme --- Communicatie ; mentaal gehandicapten --- Autisme : leerprocessen --- 376.4 --- 616.89 --- Autistic Disorder. --- autisme --- leerprocessen --- ontwikkelingsstoornissen --- Onderwijs --- 462.4 --- Gedragsstoornissen --- Leerprocessen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoeding --- Vaardigheden --- ontwikkelingsproblemen --- Personen met autisme (autisme) --- 376.44 --- Leren --- Werkhouding --- Zelfredzaamheid --- Autism --- Autism, Early Infantile --- Autism, Infantile --- Kanner's Syndrome --- Disorder, Autistic --- Disorders, Autistic --- Early Infantile Autism --- Infantile Autism --- Infantile Autism, Early --- Kanner Syndrome --- Kanners Syndrome --- Enseignement --- Autistische kinderen --- (zie ook: groeistoornissen) --- Toerisme en vrije tijd --- Motorische vaardigheden --- Sport --- Vrije tijd --- snoezelen --- vrijetijdsbesteding --- Spel/sport bij personen met een handicap (vrijetijdsbesteding bij personen met een handicap) --- Vrijetijdsbesteding (vakantie) --- Tourisme et loisirs --- 030053.jpg --- Autistic Disorder
Choose an application
Dit boek is een praktijkboek met voorbeelden van ondersteuning voor kinderen en jongeren met verstandelijke en meervoudige beperking bij integratie en participatie, ofwel inclusie, in onze sterk geletterde, talige maatschappij. Daarom ligt de kern van onze inclusiebenadering op het toegankelijk maken van taal, communicatie en geletterdheid voor deze groep kinderen en jongeren. Het spreekt vanzelf dat daarbij ook gerichte aandacht wordt besteed aan de inrichting van aanpassingen in de sociale leefomgeving van de kinderen. Het werk bevat ook hoofdstukken over snoezelen, multisensorische stimulering en integratie, en een uitgebreid programma voor vrije tijd & naschoolse opvang. Ook de spraak- & taalontwikkeling, communicatie en vroege geletterdheid van peuters en kleuters met zeer ernstige spraak- & taalmoeilijkheden en verstandelijke beperkingen komen aan bod
Gehandicapte kinderen --- Inclusie --- Integratie. --- Gehandicapten. --- communicatievaardigheden --- snoezelen --- Orthopedagogics --- buitenschoolse activiteiten --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- assessments (onderwijs) --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- inclusie --- taalontwikkeling --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 463.4 --- communicatie --- gehandicapte kinderen --- Assessment --- Beginnende geletterdheid --- Buitenschoolse opvang --- Cerebrale parese --- Communicatie --- Inclusief onderwijs --- Kansarme kinderen --- Kinderen --- Kinderopvang --- Meervoudig gehandicapten --- Mentaal gehandicapten --- Ontwikkelingsproblemen --- Snoezelen --- 37.014 --- Kinderen met een handicap --- Levenskwaliteit --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- 364.65 --- Gehandicapten : integratie --- Gehandicapte kinderen ; inegratie --- S20080752.JPG --- vrijetijdsbesteding --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- 007 --- 362.3 --- 365 --- 379 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Taalproblemen --- Communicatieve vaardigheden --- Spraakproblemen --- Ontluikende geletterdheid --- Opvoedingsondersteuning --- Gelijke onderwijskansen --- Integratie --- 464 --- onderwijs --- Taal --- taalvaardigheid --- gehandicapten --- kinderen --- leerproblemen --- Leerlingenbegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een meervoudige handicap --- Taalprobleem --- Spraakprobleem --- Kind met een handicap --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Kind --- Persoon met een meervoudige handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- personen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- kinderen met een beperking
Choose an application
nursing [health science] --- elderly --- Geriatric nursing --- rest homes --- bejaardentehuizen --- patiëntenparticipatie --- RVT's --- 613.64 --- ROT (Realiteitsoriëntatie Training) --- RVT --- bejaardenmishandeling --- bejaardentehuis --- bejaardenverzorgenden --- doelgroepen --- gedetineerden --- jeugdigen --- relaxatie --- residentiële hulp --- snoezelen --- validation --- 649.5 --- 362 ) Bejaardentehuis --- verzorgingsinstelling --- 613.62 --- RVT (rustoord, rust- en verzorgingstehuis) --- geriatrische verpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- psychogeriatrische verpleegkunde --- 362.11 --- rust- en verzorgingstehuizen --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Psychologie van ouderen --- Geriatrische verpleegkunde --- Ouderengezondheidszorg --- (zie ook: verpleeghuis) --- (zie ook: geriatrie) --- (zie ook: gerontologie) --- Tehuisbewoner --- Ouderenzorg --- management in de welzijnsinstelling --- patiëntenbegeleiding --- psychogeriatrie --- 324 --- bejaardenpsychologie --- ouderen --- 416.8 --- 601.7 --- 614.25 --- ADL --- bejaarden --- bejaardenproblematiek --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- psychiatrie --- psychotherapie --- recht --- Woon- en zorgcentrum (verpleeghuis, rust- en verzorgingstehuis, bejaardentehuis) --- bejaardenzorg --- patiëntenrecht --- 362.6 --- 361.03 --- 616 --- sociale problemen en zorg voor ouderen --- Gezondheidsrecht --- (zie ook: geriatrie, gerontologie)
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|