Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt wetenschappelijk gefundeerde inzichten in hoe en waarom Vlaamse schoolleiders en leerkrachten verschillende soorten informatie aanwenden. Het beschrijft bestaande initiatieven en geeft inzicht in de randvoorwaarden die tot succesvol informatiegebruik kunnen bijdragen. Het boek formuleert aan de hand van richtinggevende principes concrete aanbevelingen om het informatiegebruik in scholen verder te ondersteunen.
School management --- Information user --- Schoolleiders --- Onderwijsvernieuwing --- Informatiegebruik --- Leraren --- Flanders
Choose an application
Dit boek helpt je als leidinggevende in het onderwijs om op basis van vijf thema's uit de filosofie denkinstrumenten in te zetten, waarmee je medewerkers kunt aansturen. Deze instrumenten ondersteunen je bovendien in het reflecteren op jouw werkwijze in het leidinggeven aan een team. In Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs. Onderwijsbegeerte in de praktijk worden tweeëntwintig denkinstrumenten beschreven die helpen bij het leidinggeven op school. Voorbeelden zijn het werkoverleg (socratisch gesprek), de multitool (creatief denken), de passer (omtrekkende beweging) en het beeldgesprek (leiding geven op afstand). Alle instrumenten zijn ontleend aan de filosofie. Filosofen beschikken immers over een rijk denkrepertoire, waar leidinggevenden uitstekend gebruik van kunnen maken. De gereedschappen zijn gerelateerd aan vijf thema's: zijn, denken, doen (ethiek), taal en de mens. Deze wijsgerige thema's sluiten aan bij onderwerpen waar leidinggevenden veel mee te maken he bben. De instrumenten zijn praktisch toepasbaar en kunnen worden benut bij onderwerpen als moreel leiderschap, het denken over vrijheid van handelen, het voeren van complexe gesprekken, de maakbaarheid van een team, diversiteit aan denkpatronen en zelfreflectie. Dit boek beschrijft bovendien vijf typen denkers (leiders): de analytische denker, de creatieve denker, de humane denker, de wezensdenker en de holistische denker. Welk type denker past het meeste bij jou? En hoe kun je hier gebruik van maken? Dit boek biedt handreikingen aan jou als leider om te ontdekken welk type denkgereedschap het beste bij jou past. Welk instrument heeft jouw voorkeur in een specifieke situatie? De gereedschappen zijn gekoppeld aan (combinaties van) de typeringen. In dit boek zijn interviews verwerkt die gehouden werden met tweeëntwintig prominente leiders in het onderwijs en van organisaties die functioneren in een educatieve setting. Er staan in dit boek tips van onder andere Hugo de Jonge, Henk Oosterling en Erik van 't Zelfde; stuk voor stuk experts in het leidinggeven in het onderwijsveld. Hun good practices met bepaalde gereedschappen worden beschreven. Dat zorgt ervoor dat dit boek een praktisch karakter heeft; je kunt meteen met de teksten in de praktijk aan de slag. Denkinstrumenten voor leidinggevenden in het onderwijs. Onderwijsbegeerte in de praktijk levert een bijdrage aan het professioneel reflecteren en handelen van leidinggevenden, van basisscholen tot universiteiten. Om Stephan Covey aan te halen: dit boek kan ervoor zorgen dat je je zaag scherp houdt.
Social psychology --- School management --- schoolleiders --- onderwijsmanagement --- schoolorganisatie --- leidinggeven --- directie --- onderwijs
Choose an application
School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Schoolleiders --- Professionalisering --- 450.7 --- Opleiding en bijscholing --- #gsdbP
Choose an application
Deze uitgave is een verslag van het vmbo-netwerk Parallelle Processen. Het netwerk heeft de parallellie bestudeerd tussen de voorwaarden voor leren tussen docenten en leerlingen. In de loop van dat proces werd een tweede parallellie zichtbaar: die tussen schoolleiding en docenten. Het leren van leraren bleek de hefboom tot het leren van leerlingen. In deze uitgave komen vier thema's aan de orde: de competenties op het niveau van de schoolleiding, de docenten en de leerlingen, de problematiek van het leren van leraren, de parallellie tussen docenten en schoolleiding en de opbrengsten in de praktijk van het onderwijs. (Bron: covertekst)
Opvoedkunde --- Pédagogie --- leren leren --- didactiek --- 450.8 --- Leerlingen --- Leraren --- Leren --- Schoolleiders --- Onderwijsleerprocessen --- Methodiek van het studeren
Choose an application
Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord 'directeurscrisis' wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept 'schoolleiding' lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden van de 'schooldirecteur' los te laten.'De directeur vandaag - Perspectieven in schoolleiderschap' is dus geen klachtenbundel maar wil het concept 'schoolleiding' in een constructief en verfrissend perspectief plaatsen en antwoorden zoeken op de vraag: waar moeten we naartoe met het schoolleiderschap en hoe kunnen we dat bereiken? Deze zoektocht vormt de rode draad doorheen dit boek. We hopen hiermee een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat rond schoolleiderschap.Met bijdragen van o.a. Geert Devos, Peter DeWitt, Koen Marichal, Liesbeth Piot, Elke Staelens en Hartger Wassink.Dit boek maakt deel uit van de reeks 'Beleid voeren in het onderwijs'. In de reeks 'Beleid voeren in het onderwijs' worden actuele thema's uitgediept die raakvlakken hebben met zowel onderwijsbeleid als school- en klaspraktijk. Voor leerkrachten, directeurs, schoolbestuurders, lerarenopleiders, beleidsverantwoordelijken en iedereen die zich betrokken voelt bij hedendaagse ontwikkelingen in het onderwijs. Gastauteurs leveren kwaliteitsvolle bijdragen op basis van hun expertise en ervaring, de coördinatie is in handen van een door Uitgeverij Politeia divers samengestelde redactieraad.(Bron: https://www.politeia.be/nl-be/book/de-directeur-vandaag/16341.htm)
Social psychology --- Research on teaching --- School management --- schoolleiders --- onderwijsmanagement --- onderwijs --- leidinggeven --- levensbeschouwing --- onderwijsorganisatie --- Schoolleider --- Schoolmanagement
Choose an application
Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pasklare oplossingen te bieden. Maar ze worden meer geholpen door juist geen antwoorden te geven en in tegendeel nog meer vragen te stellen. Uiteindelijk zullen ze dan zelf hun oorspronkelijke vraag beantwoorden. Waarschijnlijk komt er dan ook een betere oplossing die bovendien eerder uitgevoerd zal worden, omdat de leraar ze zelf bedacht heeft. Vragen stellen ondersteunt leerprocessen.De auteurs werken met een analysekader dat behulpzaam is om vragen te stellen en niet meteen in actie te schieten, maar eerst goed te kijken wat er nu echt aan de hand is.De titel van het boek is dan ook: Leidinggeven aan een lerende school. Welke vragen heb jij vandaag gesteld?Ingrid Verheggen was lerares Nederlands, afdelingsleider, conrector en rector. Daarna maakte zij deel uit van de directie van onderwijsadviesbureau APS, onder meer als directeur voortgezet onderwijs. Ook was zij bestuurder van de Almeerse Scholen Groep, met als aandachtsveld onder andere Primair Onderwijs.Loes van Wessum was lerares in het basisonderwijs en docent-onderzoeker bij de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht, waar ze promoveerde op een onderzoek naar samenwerking tussen docenten in het Voortgezet Onderwijs. Ze werd lid van het managementteam bij onderwijsadviesbureau Eduniek, waar ze ook schoolleiders adviseerde bij veranderkundige vraagstukken. Vervolgens was ze bestuurlijk adviseur en onderwijskundig onderzoeker bij BMC. Ze was tevens verantwoordelijk voor het implementeren van een nieuw onderzoekscurriculum bij zes eerstegraadslerarenopleidingen bij de Hogeschool van Amsterdam en hoofdonderzoeker bij het Lectoraat van Edith Hooge. Momenteel werkt ze aan professionaliserings- en onderzoeksprojecten bij Windesheim Flevoland, waar ze aangesteld is als Associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.(Bron: gompel-svacina.eu)
schoolbeleid --- leidinggeven --- School management --- Schoolleiding --- Organisatiecultuur --- Lerende organisaties --- Schoolcultuur --- Schoolontwikkeling --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- schoolleiding --- Schooldirectie --- Lerende organisatie --- Schoolleider
Choose an application
Werken aan kwaliteit op school wordt belangrijker en belangrijker. Wat ooit vooral een aandachtspunt was op macroniveau, werd de laatste decennia ook een aandachtspunt op meso- en microniveau: kwaliteit ontwikkelen op school én in de klas.De groeiende aandacht gaat gepaard met prangende vragen die leidinggevenden en medewerkers zich stellen: 'Wat houdt werken aan kwaliteit juist in?', 'Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor kwaliteitszorg?', 'Bestaan er verschillende manieren om aan kwaliteit te werken?', 'Hoe organiseer je kwaliteitszorg op een haalbare manier?', 'Wie wordt uiteindelijk beter van kwaliteitszorg?' ?Al deze vragen verdienen een antwoord. Dit boek is een leidraad, een richtingaanwijzer. Kwaliteitszorg krijgt een gezicht, zodat leidinggevenden en medewerkers er meteen mee aan de slag kunnen. Na het lezen van dit boek kan de lezer zich een beeld vormen van kwaliteitszorg op school: wat zijn de belangrijkste kenmerken, wat zijn randvoorwaarden om het werken aan kwaliteit voldoende slaagkansen te geven, wie betrek je bij kwaliteitszorg, op welke manier geef je concreet gestalte aan kwaliteitszorg ?https://www.politeia.be/nl/publicaties/280882-werken+aan+kwaliteit+op+school
onderwijs --- Didactic strategies --- onderwijskwaliteit --- kwaliteitsbewaking --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolmanagement --- Schoolontwikkeling --- School (instelling) --- Onderwijskwaliteit --- Leiderschap --- Schoolleiders --- Kwaliteitszorg ; onderwijs
Choose an application
In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen. Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht. De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap. (Bron: covertekst)
371.05 --- 371 --- 371.21 --- schoolleiding --- 458.1 --- Schoolleiders (schooldirecties) --- 450.4 --- Onderwijsonderzoek --- Schoolleiders --- Schoolleiding --- 100962.jpg --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.1 --- management --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- onderwijs - school --- onderwijsorganisatie - schoolorganisatie - scholengemeenschappen - schoolbeleid --- Organisatie - Management --- Onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- School management --- onderwijsmanagement --- Research on teaching --- schoolleiders --- Schoolmanagement --- onderwijs --- schoolbeleid --- Schooldirectie --- Schoolleider
Choose an application
Schoolleiders hebben de verantwoordelijkheid om richting te geven aan de pedagogische opdracht van de school. centraal in dit boek staat de vraag naar ondersteuningsbehoeften van schoolleiders in het voortgezet onderwijs met betrekking tot de vormgeving van de pedagogische taak. In welke mate hebben schoolleiders behoefte aan ondersteuning? Welke ondersteuningsmiddelen achten zij geschikt? En aan welke condities moet een ondersteuningsaanbod voldoen? Naast aandacht voor deze vragen wordt uitgebreid stilgestaan bij de opvattingen van schoolleiders over de morele inrichting van de schoolorganisatie en hun professionele taken op dit terrein. Ook worden handreikingen geboden voor de ontwikkeling van een ondersteuningsaanbod voor schoolleiders. Dit boek levert een bijdrage aan de discussie over de pedagogische taak van het onderwijs en de rol van schoolleiders op dit terrein. Uit de inhoud: Achtergrond van de studie -Theoretische context (De school als morele gemeenschap -Professionaliteit van de schoolleiders -Ondersteuningsbehoeften van schoolleiders -Probleemstelling, onderzoeksvragen en -model) -Opzet, uitvoering en resultaten van het onderzoek (Onderzoeksgroep -Meetinstrument -Resultaten van het onderzoek) Naar een ondersteuningsaanbod: aandachtspunten (Aanbod gewenst? -Doelgroep -Belang van visie - Doel en inhoud). (Bron: www.maklu.be)
Schoolleiding --- Secundair onderwijs. --- Schoolleiders --- Secundair onderwijs --- Pedagogiek --- Ondersteuning --- Schoolmanagement --- #PBIB:2001.4 --- 458.1 --- Directie --- Leiding geven --- School --- 032163.jpg --- Schooldirecties --- Schooldirectie --- Schoolleider --- Onderwijsbeleid
Choose an application
Van schoolleiders wordt vandaag verwacht dat zij een visie op onderwijs koppelen aan zorg voor de ontwikkeling van mens en organisatie binnen beheersbare kaders. Deze gedachte is richtinggevend voor wat gebeurt in de OMO School of Management. Deze tweejarige postacademische opleiding is een initiatief van de Raad van Bestuur van Ons Middelbaar Onderwijs. Aan de deelnemers van zowel de eerste als de tweede leergang van deze opleiding, die verzorgd wordt door TiasNimbas Business School in samenwerking met KPC Groep, is gevraagd om op basis van hun eindwerkstuk een artikel te produceren dat verworvenheden vanuit de opleiding voor een breder publiek toegankelijk kan maken. Twaalf artikelen die op deze manier tot stand zijn gekomen, zijn geselecteerd voor deze bundel. Ze zijn gegroepeerd rond de vier themata die in de opleiding aan de orde komen. De eerste vier artikelen gaan in op vragen rond 'strategie en leiderschap'. Het tweede viertal artikelen richt zich op vraagstukken in het domein van 'vernieuwen van leerprocessen'. Vervolgens zijn twee artikelen gewijd aan 'ontwikkelen van medewerkers' en sluit de bundel af met twee artikelen die vraagstukken rond 'planning en beheer' betreffen. (Bron: covertekst)
Onderwijsmanagement. --- Educational leadership --- Social aspects --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Leidinggeven --- Schoolleiders --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- 090847.jpg --- Onderwijsmanagement --- Leiderschap --- Schooldirectie --- Nederland --- Kust --- Schoolleider
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|