Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Aan boord en bij de les : risicoleerlingen in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789044129526 904412952X Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet meekomen en uit de boot vallen is een risico voor alle leerlingen in het onderwijs. In die zin zijn alle leerlingen risicoleerlingen. Dit boek richt zich op deze risicoleerlingen die een grote en onevenredige kans lopen op schooluitval, etnische segregatie en discriminatie ('zwarte' scholen), (cyber)pesten, specifieke zorg (speciale scholen), enz. De auteurs bespreken maatregelen en mechanismen om deze risico's te vermijden. Het boek laat zien in hoeverre onderwijsvoorrangsbeleid en brede scholen risicoleerlingen bij de les kunnen houden.


Book
Eén kind, één plan : naar een betere afstemming van jeugdzorg en onderwijs voor jonge risicokinderen
Author:
ISBN: 9033456478 9789033456473 Year: 2004 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kenmerkend voor het bestaan van problemen bij de doelgroep van jonge risicokinderen is de onduidelijkheid over het aandeel van het kind, zijn mogelijkheden om zich te ontwikkelen en de rol van de omgeving bij de opvoeding van en onderwijs aan dat kind. De bijdragen in deze bundel vormen illustraties van recent onderzoek naar de rol van diagnostiek, het samenspel van de persoon en omgeving bij de persoonlijkheidsontwikkeling, effectonderzoek naar opvoedingsarrangementen, therapie , taalstimulering, en vroege lees- en rekenontwikkeling.


Book
Jonge risicokinderen bij de start van het onderwijs : een succesvolle aanpak door integratie?
Authors: ---
ISBN: 903345145X Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De formele onderkenning en verwijzing van kinderen met leer- en gedragsproblemen naar speciale voorzieningen vindt in veel gevallen pas plaats na enkele jaren onderwijs. Vormen van 'eerste hulp' blijken voor hen ontoereikend. Meer specialistische diagnostiek en behandeling zijn in die situatie als het ware een tweede kans om hun verstoorde ontwikkeling weer op het juiste spoor te brengen. Het zou echter wenselijk zijn om al vroegtijdig de juiste hulp te kunnen bieden en erger te voorkomen. Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat de signalering n de (planmatige) reactie daarop adequaat zijn. Dit vereist niet alleen beleidsmatige en organisatorische aandacht, maar vooral ook inhoudelijke kennis over jonge risicokinderen. In dit boek gaan de verschillende auteurs in op de manier waarop al vanaf de kleuterleeftijd verantwoord kan worden gereageerd op ontwikkelingsproblemen. Er wordt onder andere ingegaan op de voorspelbaarheid van latere gedrags- en leerproblemen, op de wijze waarop informatie Over jonge risicokinderen optimaal kan worden benut, op de oordeelsvorming over jonge kinderen met problemen, maar bijvoorbeeld ook op het spanningsveld tussen verwijzing of juist een gentegreerde aanpakInhoudsopgave Deel 1: Jonge risicoleerlingen in het (reguliere) basisonderwijs 1 Jonge risicokinderen: ter inleiding 2 Zorg voor jonge risicokinderen in samenwerkingsverbanden. Stand van zaken na de Wet op het Primair Onderwijs 3 Waar niet over gesproken wordt. De leidster of de leraar en haar visie 4 Visies van leerkrachten op ouderlijke betrokkenheid: een risico voor het kind? 5 Het verband tussen schoolvorderingen en gedragsproblemen bij jonge kinderen. Een longitudinaal onderzoek bij Vlaamse leerlingen 6 Kinderen met leerproblemen in de reguliere basisschool. Al van jongs af aan een dubbel risico? 7 Jonge kinderen in het speciaal (basis)onderwijs: hulpaanbod op de school van herkomst Deel 2: De koppeling tussen jeugdzorg en onderwijs 8 De samenwerking tussen het onderwijs en de jeugdzorg 9 De behandeling van jonge risicokinderen met ADHD: samenwerking tussen hulpverleners, ouders en school 10 De aanpak van jonge risicokinderen in een medisch kleuterdagverblijf: onderwijs-zorgarrangementen

Keywords

Gedragsstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O400 --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 720 Onderwijs --- Nederland --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- integratie --- leerproblemen --- 464 --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Buitengewoon onderwijs --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Inclusief onderwijs --- Jeugdzorg --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 460.8 --- 474.23 --- ADHD --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Gedragsproblemen --- Integratie --- Kinderdagverblijven --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Risicokinderen --- Risicokleuters --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- MBD --- kinderen met gedragsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- risicokinderen --- 376 --- Begeleiding --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Hulpverlening --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerstoornissen --- Ouders --- 030290.jpg --- Gedragsmoeilijkheden --- Leermoeilijkheden --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Didactische principes --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Onderwijs --- Kind --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Jonge leerlingen met een risicovolle ontwikkeling : achtergronden, diagnose en behandeling
Author:
ISBN: 9033460998 9789033460999 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ongeveer één op de honderd kinderen loopt jaarlijks al op jonge leeftijd vast op school. In de kleuterklas of het eerste leerjaar van de lagere school tot de eerste drie jaar van de basisschool lijken dez kinderen niet toe aan een formeel onderwijsaanbod. ze gedragen zich als een kind van drie terwijl ze al zes zijn, lijken niet aanspreekbaar en gaan zichtbaar met weinig animo naar school. Dit boek is vooral gericht op het verhelderen van de achtergrond van het gedrag van deze kinderen.

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingsstoornissen --- risicogedrag --- Child psychology --- Child development --- Special education --- Developmental psychology --- 430 --- Opvoeding en onderwijs --- #PBIB:+105.41 --- #PBIB:+105.50 --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogiek --- 454.23 --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- 416.23 --- Basisonderwijs --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Ontwikkeling van kinderen --- Opvoeding --- Risicokinderen --- Risicokleuters --- 376.5 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- 062927.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Kinderen met leerproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Ontwikkelingsbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Diagnose --- Therapie --- Ontwikkelingsprobleem

Listing 1 - 4 of 4
Sort by