Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Leren en werken in het gezondheidszorgonderwijs : een maatschappelijke en onderwijskundige verkenning
Authors: --- ---
ISBN: 9031324493 Year: 1997 Publisher: Houten Diegem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de gezondheidszorg wordt een belangrijk aantal beroepsbeoefenaren nog op de werkplek opgeleid onder verantwoordelijkheid van de bedrijfstak. In augustus 1997 wordt het opleidingsstelsel voor de verpleging en verzorging ingrijpend gewijzigd. Onder andere gaat het huidige private inservice onderwijs, een vorm van leren én werken, onder de regie van de minister van OC&W als beroepsbegeleidende en duale leerweg deel uit maken van het secundaire en hoger beroepsonderwijs. De transformatie van het inservice onderwijs in dat nieuwe opleidingsstelsel is voor de VOVB, de Vereniging van Opleidingsinstituten voor de Verplegende en verzorgende Beroepen, aanleiding voor de uitgave van dit boek. In Leren en werken in het gezondheidszorgonderwijs belichten deskundigen de ontwikkelingen in het beroepsonderwijs, met name het streven de verschoolsing van het beroepsonderwijs terug te dringen door het onderwijs dichter bij de beroepspraktijk te brengen. Uitvoerig gaan de auteurs in op hun kanttekeningen bij de herwaardering van de leerweg die leerlingen in staat stelt een beroep te leren in de beroepspraktijk. Ofschoon de meeste auteurs het gezondheidszorgonderwijs als referentie nemen, is de inhoud van het boek niet alleen bruikbaar voor het beroepsonderwijs in de gezondheidszorg maar ook voor beroepsopleidingen in andere sectoren.


Book
Behoorlijk schoolbestuur
Author:
ISBN: 9055838438 Year: 2001 Volume: 32 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen lijken volkomen te draaien op hun directie en hun personeel, vooral de leerkrachten en de administratieve medewerkers. Achter de schermen spelen echter de bestuurders een zeer belangrijke rol. Op strategisch vlak, dus op lange termijn, bepalen zij de richting die de school uitgaat. De directie is er om dit in een dagelijks bestuur, dus op de korte termijn, te vertalen en dit met haar medewerkers te realiseren.


Book
Leerlingen in de waterval
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9055839221 Year: 2001 Volume: 35 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.


Book
Schoolbeleid en stadsbeleid : aanzetten tot een geopedagogiek
Author:
ISBN: 9030184566 9030187352 Year: 2005 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stilaan groeit de aandacht voor de specifieke problemen waarmee scholen in de grootstad te kampen hebben. Allochtone en kansarme leerlingen concentreren zich vaak in de centrumscholen terwijl leerlingen uit de middenklasse steeds meer voor witte scholen in de buitenwijken kiezen. Ook onderwijsproblemen zoals spijbelgedrag, leervertraging, ongekwalificeerde uitstroom en geweld zijn in grootsteden veel omvangrijker. De stad heeft door haar diversiteit aan bewoners en cultuur nochtans heel wat te bieden aan scholen. Paul Mahieu beschrijft in dit boek de complexiteit van de grootstedelijke onderwijsproblematiek aan de hand van gegevens over de Antwerpse situatie. Hoewel de traditionele aanpak van het onderwijsbeleid niet in staat is om deze problemen aan te pakken, dienen zich toch nieuwe kansen aan. Het gelijkeonderwijskansenbeleid bijvoorbeeld, biedt een aanzet om de segregatie een halt toe te roepen; een omgevingsanalyse helpt de knelpunten in kaart te brengen en leidt tot een grotere bewustwording. Om de onderwijssituatie in de stad daadwerkelijk te verbeteren is echter een geïntegreerde aanpak nodig waarin ook aandacht gaat naar huisvestiging, armoedebestrijding en inburgering. Scholen in de stad staan voor de uitdaging om in hun schoolcultuur bewust aandacht te schenken aan de problemen die de stadsomgeving met zich meebrengt én om de leerkansen te grijpen die de grootstad te bieden heeft. Deskundigen uit verschillende disciplines en steden - Luc Goossens, Maria De Bie, Pieter Sprangers, Isabelle Pannecoucke, Sjoerd Karsten, Luc Heyerick en Ton Notten - geven vanuit hun werkdomein een kritische reflectie op deze aanzetten tot een geopedagogiek. De grootstedelijke school vanuit vele invalshoeken belicht.

Keywords

Onderwijsbeleid. --- School management --- lokaal onderwijsbeleid --- stedelijk beleid --- Sociology of education --- Grootstedelijke problemen --- Onderwijsbeleid ; gemeenten ; Vlaanderen --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- schoolbeleid --- stadsbeleid --- 458.1 --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- steden --- 303.83 --- 450 --- 450.4 --- 450.42 --- 451.2 --- 454.23 --- Allochtone kinderen --- Antwerpen --- Brede school --- Emancipatiebeleid --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geopedagogiek --- Integratie --- Kansarmen --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijsbeleid --- Onderwijssociologie --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolmanagement --- Steden --- geopedagogiek --- 433.1 --- pedagogiek (gez) --- 37.06 --- Armoede --- Beleid --- Omgevingsfactoren --- Onderwijs --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Geopolitiek --- Schoolbeleid --- allochtonen --- armoede (kansarmoede) --- integratie --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- onderwijsstructuur --- pedagogiek (opvoedkunde) --- sociale psychologie --- sociologie --- kansarmoede --- stad --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Stadssamenleving - Plattelandssamenleving --- Onderwijs; algemeen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische principes --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: psychologie) --- (zie ook: sociologie) --- 339.1 --- 371.2 --- 711 --- ruimtelijke ordening --- ruimtelijke planning --- Stadssamenleving --- Stad --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Leren leren in het hoger onderwijs : kunst en kunde van het studeren : leren leren in de praktijk
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033443430 Year: 1999 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek plaatst de actualiteit van het 'leren leren' in het kader van de zelfwerkzaamheid in het H.O. in de schijnwerper.

Keywords

#gsdbP --- 37.041 --- 371.3 --- 378 --- hoger onderwijs --- leren leren --- studeren --- studiemethode --- 489 --- onderwijsvormen --- probleemgestuurd leren --- 37.02 --- 37.04 --- 378(05) --- 450.8 --- 489.4 --- 489.52 --- Hoger onderwijs --- Leerprocessen --- Leren leren --- Onderwijsvormen --- Studiemethode --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Zelfwerkzaamheid --- casestudies --- gevallenstudies --- lerarenopleidingen --- leren --- onderwijs --- studiebegeleiding --- zelfstudie --- 489.5 --- Didactiek --- Didactisch proces (leerproces) --- Lerarenopleiding --- Studeren --- Studiebegeleiding --- Studiemethoden --- leermethoden (gez) --- leren leren (ler) --- pedagogiek (gez) --- 37.048 --- Begeleiding --- Leren --- Studenten --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- HOBU --- Leerprocessen: hoger onderwijs --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- didactiek --- hoger onderwijs: studiemethode --- leerpsychologie --- Studiemethodiek --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Methodiek van het studeren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Studie en studieresultaten --- (zie ook: Studiemethoden) --- (zie ook: Leren leren) --- 159.95 --- Probleemgestuurd leren --- Leermethode --- Study methods --- Didactics --- Higher education --- higher education --- teachers colleges [buildings] --- HO (hoger onderwijs) --- leerstoornissen --- leermethoden --- didactische processen --- studiemethoden --- lerarenopleiding --- Hoger onderwijs. --- Leren. --- Permanente vorming.


Book
Technologie voor en van het onderwijs : een inleiding in onderwijstechnologische inzichten en realisaties
Author:
ISBN: 9033445174 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt zowel de technologie voor als de technologie van het onderwijs. Uitgaande van vier visies op leren en opleiden (behaviorisme, cognitivisme, constructivisme, sociaal-constructivisme) wordt nagegaan hoe technologie op een zinvolle wijze in onderwijs en opleiding kan worden ingezet. Hierbij gaat de aandacht zowel uit naar reeds langer bestaande toepassingen zoals geprogrammeerde instructie, als naar recente ontwikkelingen zoals het gebruik van internet voor collaboratief leren.

Keywords

Technologische opvoeding --- Didactiek. --- Computer assisted instruction --- informatietechnologie --- computers --- onderwijs --- onderwijstechnologie --- internet --- leermiddelen --- technologie --- computers in het onderwijs --- 800.515 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:316.334.1O443 --- Academic collection --- 096 Informatica --- 691 Informatiebeleid --- 740 Schoolinfrastructuur --- #KVHA:Computerondersteund taalonderwijs --- #KVHA:Onderwijstechnologie --- 371.31 --- 681.3 --- ICT --- 454.5 --- 454.52 --- Communicatietechnologie --- Informatietechnologie --- Leren --- Onderwijstechnologie --- Opleiding --- didactisch proces --- geprogrammeerde instructie --- media --- multimedia --- 37 --- 378 --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- ICT-onderwijs --- Multimedia --- Onderwijs --- Onderwijshervormingen (onderwijsvernieuwing) --- 454.5 ) * ONDERWIJSTECHNOLOGIE --- 489.5 --- Technologie --- audiovisuele middelen (gez) --- behaviorisme --- communicatietechnologie --- computergestuurd onderwijs (gez) --- constructivisme --- electronic performance support systems (epss) --- geprogrammeerde instructie (gez) --- informatica --- informatieverwerking (gez) --- internet (gez) --- leermethoden (gez) --- leermiddelen (gez) --- onderwijs : technologie (ler) --- onderwijs en technologie --- onderwijsondersteuning --- pedagogiek (gez) --- sociaal-constructivisme --- verpleegkundige informatica (gez) --- ICT ; onderwijs --- Onderwijs en media --- 371.3 --- 450.4 --- Behaviorisme --- Constructivisme --- Multimediale onderwijsondersteuning --- Sociaal-constructivisme --- D30033.jpg --- Onderwijs en multimedia --- Onderwijs en technologie --- automatisering --- communicatie --- informatieverwerking --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- psychologie --- 800.515 Computerondersteunend (taal)onderwijs. Computer Assisted Language Learning --- Computerondersteunend (taal)onderwijs. Computer Assisted Language Learning --- 67 --- 371 --- 371.6 --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Onderwijsgedrag: met behulp van leermachines --- Didactische werkvormen --- Computer. Informatica. Automatisering --- Onderwijs- en leermiddelen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- ICT in het onderwijs --- Mediaopvoeding --- Communicatie --- Onderwijsmethoden --- Probleemgestuurd leren --- Automatisering --- 371.300 --- Onderwijsmethode


Book
Het statuut van het personeel in het vrij onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9062150365 9789062150366 Year: 1980 Publisher: Antwerpen Maklu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een waarschuwing vooraf: dit boekje behandelt lang niet alle vragen die i.v.m. het statuut van het personeel in het vrij onderwijs in de laatste jaren zijn gerezen. Daarvoor zou het een lijvig boekdeel moeten zijn. De bekende problematiek van de ontslagen leerkrachten in het katholiek onderwijs wordt bijvoorbeeld niet eens ten gronde besproken. Toch zal de geduldige lezer tussendoor heel wat nuttige informatie vinden omtrent deze en verwante vragen. Het is allereerst de bedoeling de aandacht te vestigen op de technisch- juridische vraag naar de aard van de rechtspositieregeling die de Koning, in uitvoering van de wet van 11 juli 1973, moet opmaken voor het gesubsidieerd personeel van het gesubsidieerd onderwijs. Wij zijn in de loop van ons onderzoek tot het ook voor ons verrassende besluit gekomen dat de wet van 11 juli 1973 het gesubsidieerd personeel van het vrij onderwijs overbrengt van het domein van de privaatrechtelijke arbeidsovereenkomst naar dat van het publiekrechtelijk statuut. Een besluit dat verdragende consequenties heeft voor de uitbouw van het komende personeelsstatuut, maar ook algemeen voor de evolutie van onze onderwijswetgeving en nog breder voor de plaats van het vrij onderwijs in het geheel van onze wetgeving. Een ogenschijnlijk technisch-juridische vraagstelling blijkt aldus een bijzondere maatschappelijke relevantie te hebben die ook niet- juristen, in de onderwijswereld en daarbuiten, kan boeien.Wij onderkennen in de overhaast goedgekeurde wet van 11 juli 1973 op dit punt een gesluierde of zelfs verdoken besluitvorming. Het was mede de bedoeling van onze studie om door een analyse van enkele fundamentele schema's het terrein vrij te maken voor een grondige bezinning.

Keywords

Law of civil servants --- Belgium --- Arbeidsovereenkomsten --- Conventions du travail --- Enseignement --- Onderwijs --- Educational law and legislation --- Labor contract --- Education --- Contrat de travail --- Droit --- Enseignement libre --- --Personnel --- --Statut --- --Collective labor agreements --- vrij onderwijs --- schoolpersoneel --- 371.12.08 --- 351.851 <493> --- -Labor contract --- -#SBIB:316.334.1O272 --- #SBIB:316.334.1O287 --- #SBIB:316.334.1O270 --- #PEDA *1.12.08 <493> --- #PEDA *1.014.52 <493> --- statuten --- katholiek onderwijs --- onderwijzend personeel --- onderwijswetgeving --- 371.058 <493> --- 371.12.08 <493> --- onderwijs --- Employment contract --- Contracts --- Hire --- Industrial relations --- Labor laws and legislation --- Compulsory school attendance --- Education, Compulsory --- Education, Elementary --- Law, Educational --- Public schools --- School law --- Schools --- Public institutions --- 371.1 --- 371.22 --- Onderwijzend personeel rechtspositie. Disciplinair recht voor onderwijzend personeel --- Onderwijswetgeving--België --- Onderwijs: rol van het personeel: leraars --- Onderwijs: personeel: relatie leraar-community --- Onderwijs: rol van het personeel: algemeen --- enseignement --- Law and legislation --- 351.851 <493> Onderwijswetgeving--België --- 371.12.08 Onderwijzend personeel rechtspositie. Disciplinair recht voor onderwijzend personeel --- 451 --- pedagogiek (gez) --- #SBIB:316.334.1O272 --- Personnel --- Statut --- Collective labor agreements - Education - Belgium --- Educational law and legislation - Belgium --- Labor contract - Belgium --- Collective labor agreements


Book
De schoolkwestie en de Guimardstraat : een historisch overzicht 1944 - 1988.
Author:
ISBN: 9020917765 9789020917765 Year: 1990 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

schoolstrijd --- History of education and educational sciences --- politiek --- onderwijs --- schoolpact --- anno 1900-1999 --- Belgium --- Belgique --- Belgique ; politique --- België --- België ; politiek --- Enseignement --- Onderwijs --- Education --- History --- Catholic Church --- Histoire --- Histoire politique --- Politique intérieure --- 37 <09> <493> --- -Education --- -#GGSB: Geschiedenis (Belgie) --- #GGSB: Onderwijs --- #gsdb8 --- Academic collection --- katholiek onderwijs --- onderwijspolitiek (x) --- onderwijssysteem --- overzicht --- schoolkwestie (x) --- vernieuwd secundair onderwijs (VSO) (x) --- 37.014 <493> --- #A91M1 --- 451.1 --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijspolitiek --- schoolkwestie --- 683 --- Geschiedenis --- Onderwijsrecht --- Schoolstrijd --- 37.014 --- 371 --- 451.2 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Katholiek Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolkwestie --- 451 --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- onderwijsbeleid --- onderwijshervormingen --- onderwijswetgeving --- pedagogiek (gez) --- Katholiek onderwijs --- recht, onderwijs --- school- en onderwijsproblematiek --- Onderwijs: geschiedenis: België --- geschiedenis --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- -History --- -onderwijsgeschiedenis - België --- Algemene sociologie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Onderwijspolitiek: schoolpact --- Politieke geschiedenis --- handboeken en inleidingen --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Onderwijspolitiek: schoolpact. --- Politieke geschiedenis. --- handboeken en inleidingen. --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- 612 --- Muziekpedagogie: handboeken --- Handboeken en inleidingen. --- #GGSB: Geschiedenis (Belgie) --- onderwijsgeschiedenis - België --- Education and state --- 20th century --- Catholic schools --- Geschiedenis (Belgie) --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- Education - Belgium - History - 20th century. --- BELGIQUE --- ENSEIGNEMENT --- HISTOIRE --- 1951-1993 (BAUDOUIN I) --- POLITIQUE SCOLAIRE --- 20E SIECLE

Listing 1 - 8 of 8
Sort by