Listing 1 - 10 of 147 << page
of 15
>>
Sort by

Book
Training van de perspectiefnemingsvaardigheden bij kinderen met een autismespectrumstoornis
Authors: --- --- ---
ISBN: 9058730263 Year: 2000 Publisher: Destelbergen Vormingsdienst SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Theory of Mind gevoelens, gedachten en intenties : toM-training voor kinderen met een auditieve beperking
Authors: ---
ISBN: 9789044137330 Year: 2019 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een auditieve beperking is de laatste decennia meer onder de aandacht gekomen van professionals. Bij dove en slechthorende kinderen verloopt deze ontwikkeling vaak anders dan bij goedhorende kinderen. Dit heeft gevolgen voor de deelname aan sociale situaties en de aansluiting bij leeftijdsgenoten. De problemen die worden ervaren staan vaak in relatie met de ontwikkeling van een Theory of Mind (ToM). Kinderen met een auditieve beperking hebben meer moeite om zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. Zij ontwikkelen de vaardigheid tot het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van anderen in vertraagd tempo. Tekorten in het ?sociaal leren? lijken een belangrijk aspect in de verklaring hiervan.Deze ToM-training is een lespakket voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 6, 7 en 8 in het basisonderwijs. Professionals vinden in dit boek een overzichtelijk programma met praktische en enthousiasmerende activiteiten. Deze sluiten goed aan bij de belevingswereld van ouder en kind. De training bevat een kinderprogramma met parallel hieraan een ouderprogramma. Dit maakt een transfer naar de dagelijkse situatie mogelijk en biedt kansen voor gerichte oefening en ondersteuning door ouders.De training stimuleert belangrijke vaardigheden en is daarom geschikt om zowel preventief in te zetten als ter ondersteuning van kinderen die in het dagelijks leven problemen ondervinden in de aansluiting bij hun sociale leefwereld. De ToM-training maakt kinderen met een auditieve beperking vaardiger in het inschatten van gevoelens, gedachten en intenties van zichzelf en anderen. Hierdoor leren ze beter af te stemmen op het gedrag van anderen en kunnen ze sociale situaties beter inschatten.De ToM-training voor kinderen met een auditieve beperking ?Theory of Mind ? gevoelens, gedachten en intenties? vult een hiaat in het huidige begeleidingsaanbod en kan door het specifieke karakter ervan, bijdragen aan het vergroten van het sociaal welbevinden van dove en slechthorende kinderen.(http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044137330)

Current issues in philosophy of mind
Author:
ISSN: 13582461 ISBN: 0521639271 0511563744 9780521639279 Year: 1998 Volume: 43 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

What is the mind? How does it relate to the body and the world? What is consciousness? What is experience? How free are we? Do we have special insights into ourselves? These perennial questions are at the forefront of the philosophical concerns today. Much of the most exciting and innovative work in philosophy at the present time is being done in the philosophy of mind. The best of this work is represented in this collection, based on the Royal Institute of Philosophy's annual lecture series for 1996/7. It brings together leading figures in the area from Britain and the US, who lay out their thoughts on key issues in an accessible way. The book will be of great interest both to those working in the field and to those keen to discover just where philosophy and the philosophy of mind is moving at the end of the twentieth century.


Book
Tom training : leren denken over denken en leren begrijpen van emoties.
Authors: ---
ISBN: 9789044129588 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek met daarin de ToM training of sociale cognitietraining is sinds de eerste druk uit 1994 veel gebruikt in de klinische praktijk. In 2009 is de opvolger van de ToM test -de ToM test –R- verschenen en dit betekende een aanscherping van de mogelijkheid om op een gedifferentieerde wijze Theory Of Mind (ToM) te meten. De ToM test-R maakt een sterkte zwakte analyse van het ToM profiel en dit vormt de basis voor het programma van de ToM training Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. De ToM training is te gebruiken bij kinderen en jeugdigen met sociaal immatuur gedrag en uitvallen of vertragingen in sociale cognities en ToM, in het bijzonder de doelgroep Autisme Spectrum Stoornissen (ASS). Het boek biedt een complete training met bijlagen, direct bruikbaar voor hulpverleners en leerkrachten (in opleiding). (Bron: covertekst)


Book
Mentalisation et trouble de la personnalité limite : guide pratique
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISSN: 17809517 ISBN: 9782804191122 2804191125 Year: 2015 Volume: *49 Publisher: Louvain-la-Neuve De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Une présentation de la mentalisation, technique médicale destinée au soin des personnes souffrant d'un trouble de la personnalité borderline. Cette méthode repose sur la stimulation de l'empathie. Les auteurs, après avoir rappelé les divers traitements, expliquent avec de nombreux exemples cliniques leur approche thérapeutique permettant de palier la dérégulation émotionnelle des patients.

The ontology of mind : Events, processes, and states
Author:
ISBN: 0198250649 0198240988 0191681318 Year: 1997 Publisher: Oxford : Clarendon Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties : groepsbehandeling van kinderen
Authors: ---
ISBN: 9053502750 Year: 1994 Publisher: Leuven ; Apeldoorn Garant


Multi
ToM-basistraining : voor kinderen en jongeren met autisme en/of verstandelijke beperking : lesmateriaal
Author:
ISBN: 9789044130324 9789044133144 9789044130324 9789044133141 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ToM-basistraining is een complete training die bedoeld is om kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking in de leeftijd van 8-14 jaar te helpen om emoties, gedrag en gevoelens te leren herkennen bij zichzelf, maar vooral ook bij een ander. ToM staat voor 'Theory of Mind', wat wil zeggen: nadenken over de gedachten van anderen.Vele mensen met een autismespectrumstoornis en/of een verstandelijke beperking hebben moeite om zich in te leven in de gevoelens, emoties en gedachten van een ander. Voor hen is het lastig om de wereld van anderen te begrijpen en daar op een gepaste manier op te reageren. Ze hebben dan ook hulp nodig om iets te begrijpen van onze wereld die bol staat van, voor hen vaak onbegrijpelijke, interacties tussen mensen.In het boek Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties, ontwikkelde dr. Pim Steerneman een training om sociale interacties en meer specifiek ?'Theory of Mind te oefenen. Op De Zonnehoek, school voor zeer moeilijk lerende kinderen in Apeldoorn, is deze training verder uitgewerkt. Daarnaast bleek het wenselijk een compleet werkboek te maken, waardoor zowel de kinderen, als familie, groepsleiding, meesters en/of juffen, optimaal betrokken raakten bij de training. Ook ontstond passend materiaal. Het eindresultaat is een zeer praktisch totaalpakket, waarmee leerkrachten, IB-ers, trainers, coaches, hulpverleners en groepsleiders, meteen aan de slag kunnen.Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044130324


Book
Topics in early modern philosophy of mind
Authors: ---
ISBN: 9789048123810 9789048123803 Year: 2009 Volume: 9 Publisher: Dordrecht [etc.] Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

During the early modern era (c. 1600-1800), philosophers formulated a number of new questions, methods of investigation, and theories regarding the nature of the mind. The result of their efforts has been described as "the original cognitive revolution." Topics in Early Modern Philosophy of Mind provides a comprehensive snapshot of this exciting period in the history of thinking about the mind, presenting studies of a wide array of philosophers and topics. Written by some of today's foremost authorities on early modern philosophy, the ten chapters address issues ranging from those that have long captivated philosophers and psychologists as well as those that have been underexplored. Likewise, the papers engage figures from the history of ideas who are well-known today (Descartes, Hume, Kant) as well as those who have been comparatively neglected by contemporary scholarship (Desgabets, Boyle, Collins). This volume will become an essential reference work that graduate students and professionals in the fields of philosophy of mind, the history of philosophy, and the history of psychology will want to own.

John Searle and the construction of social reality
Authors: ---
ISBN: 0826485863 9780826485861 Year: 2006 Volume: *1 Publisher: London ; New York Continuum

Listing 1 - 10 of 147 << page
of 15
>>
Sort by