Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Steeds meer mensen beoefenen mindfulness en meditatie. We zoeken naar meer rust en minder chaos in ons hoofd. De wereld waarin we leven gaat alsmaar sneller en verandert voortdurend. Vandaag lijkt niet meer op gisteren en morgen is onvoorspelbaar. De wereld wordt beangstigend en ongrijpbaar. We voelen ons onzeker, vervreemd. We maken daarom onze eigen, kleine leefwereld veilig en rustig, en kijken angstig naar buiten.Reinhilde Pulinx merkt een spanning op tussen de stijgende interesse voor mindfulness en meditatie enerzijds en de toenemende verharding en individualisering in onze samenleving anderzijds. Vanuit een oprechte maatschappelijke betrokkenheid stelt ze een aantal interessante vragen.Ik mis iets, ik ervaar een beperktheid. Kan mindfulness, zoals het zich in het Westen ontwikkelt, aan de zijlijn blijven staan in een tijd van sociale spanningen en toenemende ongelijkheid? Vinden we in mindfulness, naast zelfzorg, ook de zorg voor de ander? Voor de ander dichtbij maar ook voor de ander veraf, de vreemde? Kunnen we ons via mindfulness ook verbinden met de ander, een universele verbinding tussen mensen en alles om ons heen? Mindfulness in superdiversiteit is een persoonlijke zoektocht naar antwoorden op deze belangrijke vragen.Bron: https://www.pelckmanspro.be/mindfulness-in-superdiversiteit.html
Mens en maatschappij --- Meditatie --- Mindfulness --- sociaal gedrag --- sociale psychologie --- 301.15 --- Cognitive psychology --- Psychology --- Community organization --- massacommunicatie --- psychotherapie --- multiculturele samenleving --- interculturele communicatie --- mindfulness --- diversiteit --- superdiversiteit --- Individualisering --- Superdiversiteit --- Cultuur --- Multiculturele samenleving --- Maatschappij --- Diversiteit --- Sociale psychologie --- Toerisme --- Muziek --- Kind
Choose an application
Oh nee! Mijn knuffel!? roept Ali. Wie gaat er met Waf vandoor? Ali gaat in huis op zoek naar de knuffeldief. Papa helpt Ali ?Een spannend prentenboek voor de allerkleinste peuters. Met zoekplaat!Met vertalingen in het Turks, Arabisch, Frans en Engels en met vrij te downloaden Speel- en leestips Knuffeldief: https://studiosesam.be/wp-content/uploads/2022/02/speel-en-leestips-knuffeldief.pdfSaloua El Moussaoui, creatieve duizendpoot met oog voor pedagogie, schrijft het allerliefste voor peuters die hun eerste stapjes zetten in de boekenwereld. Geert Nijs is een illustrator die zich vooral uit met zijn (digitale) potlood. Met prachtige illustraties brengt hij kleur in de wereld van peuters.Bron: https://studiosesam.be/product/vertelplaten-knuffeldief/
Choose an application
Wonen, werken of naar school gaan in de grootstad Antwerpen betekent ondergedompeld worden in superdiversiteit. Superdiverse gemeenschappen zien we in België en Nederland het eerst in de grote steden, maar demografische gegevens wijzen erop dat deze landen in de toekomst grotendeels zullen evolueren naar superdiverse samenlevingen. Hoe men deze gang van zaken ook bekijkt, de realiteit is dat we voortaan meer dan ooit op gelijke basis zullen samenleven en werken met mensen die van ons verschillen qua thuistaal, culturele achtergrond, sociale klasse, seksuele oriëntatie of met mensen die mogelijk een beperking hebben.Wat in de toekomst realiteit wordt voor grote delen van België en Nederland, gebeurt vandaag al in Antwerpen. Omgaan met grote en kleine verschillen tussen mensen plaatst niet alleen de brede stedelijke gemeenschap voor uitdagingen, maar ook de compactere leefwereld van de school, een plaats waar stedelingen en niet-stedelingen met al hun gelijkenissen en verschillen samenkomen: leraren, leerlingen, ouders, directieleden en andere belanghebbenden.In het project Van startbekwaam naar stadsbekwaam, geruggensteund door het transitiefonds voor de lerarenopleiding van de Vlaamse overheid en door de Antwerp School of Education, werden lerarenopleiders van zeven lerarenopleidingen uit de stad enprovincie Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool, CVO Crescendo, CVO EduKempen, CVO HBO5 Antwerpen, CVO Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool en Universiteit Antwerpen) bijeengebracht om na te denken over de specifieke competenties die leraren(opleiders) nodig hebben om les te geven in een samenleving die zich kenmerkt door superdiversiteit. De lerarenopleiders bundelden hun krachten, en die van hun studenten en cursisten, in drie samenwerkingspraktijken rond talige diversiteit, ?urban education? en inclusie.Het resultaat van hun samenwerking lees je in dit boek. De auteurs willen hiermee leraren in Vlaanderen en Nederland informeren en inspireren. Het boek bevat concrete handvatten voor leraren die nu of in de toekomst met superdiversiteit geconfronteerd worden.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463792646/Leraren-opleiden-in-een-superdiverse-samenleving
Leraren ; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Onderwijsresearch --- Onderwijs en maatschappij --- Lerarenopleiding --- Superdiversiteit --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Meertalig onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Diversiteit --- diversiteit
Choose an application
De coronacrisis is de grootste verstoring van onze manier van leven sinds de Tweede Wereldoorlog. Of het nu gaat om corona of klimaat, we leven steeds meer in een risicomaatschappij, met risico?s die onze samenleving en ons leven domineren en veranderen. Wanneer we die risico?s onderschatten of verkeerd aanpakken, groeien angst en onzekerheid.We leven in onzekere tijden, en die onzekerheid wordt door mensen geproduceerd. Onzekerheid. Over leven in de risicomaatschappij reikt een bril aan om onze snel veranderende wereld beter te begrijpen. Voortbouwend op de Duitse socioloog Ulrich Beck analyseert en verbindt Dirk Geldof de belangrijkste maatschappelijke uitdagingen van de 21ste eeuw: van de coronacrisis tot klimaatverandering, van globalisering tot groeiende ongelijkheid, van individualisering tot tijdsdruk, van migratie tot de overgang naar een superdiverse samenleving. Telkens hebben veranderingen in de wereld een impact op ons dagelijkse leven.Onzekerheid. Over leven in de risicomaatschappij is een onmisbaar boek voor iedereen die de maatschappelijke uitdagingen in deze risicomaatschappij niet langer uit de weg wil gaan. Want als de coronacrisis ons één ding heeft geleerd, is het dat we risico?s in de 21ste eeuw ernstig moeten nemen.https://www.acco.be/nl-be/items/9789463799133/Onzekerheid-editie-2021-
Sociology of culture --- Social change --- politieke sociologie --- sociale filosofie --- cultuursociologie --- risicomaatschappij --- Sociale psychologie --- Risicomaatschappij --- Duurzame ontwikkeling --- Sociologie --- Coronacrisis --- Klimaatveranderingen --- Onzekerheid --- Globalisering --- Individualisering --- Superdiversiteit --- Ongelijkheden --- Tijdsdruk --- Migratie --- Klimaatverandering --- Ongelijkheid --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde
Choose an application
Wanneer je start als leerkracht in een stedelijke context, begin je aan een boeiend en verrijkend avontuur. De dynamiek die je in deze scholen ervaart, vind je immers nergens anders terug. Toch schrikken veel jonge leerkrachten wanneer ze de eerste keer voor een stedelijke klas staan. Al die talen, al die culturen, hoe moeten ze daarmee aan de slag als de leerlingen nauwelijks tot geen Nederlands spreken buiten de school? Hoe kunnen deze leerlingen toch goede resultaten halen en wat kun je daar als leerkracht toe bijdragen? En hoe ga je om met anderstalige ouders?Het is maar een greep uit de talloze vragen die beginnende én ervaren leerkrachten in de (groot)stedelijke context zich stellen. In dit boek tracht Barbara De Groot deze vragen te beantwoorden zodat je als leerkracht beter voorbereid aan de slag kunt gaan. Daarnaast geeft ze ook een aantal inzichten mee die belangrijk zijn voor je dagelijkse klaspraktijk en die jouw opdracht eenvoudiger en aangenamer zullen maken. (Bron: www.politeia.be)
Teacher education. Teacher's profession --- steden --- taalverwerving --- taalbeleid --- lerarenberoep --- Opvoeding --- Onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Leerling-leraarrelatie --- Leerkrachten --- Migranten --- Diversiteit --- Basisonderwijs --- Meertaligheid --- Steden --- Teachers --- Education [Urban ] --- Grootstad --- Superdiversiteit --- Basiscompetenties --- Leraren --- Meertalige kinderen --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijssociologie --- taalvaardigheid --- culturele diversiteit --- Leraar --- Meertalig kind --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Samenleven in diversiteit is voor elke gemeente een pittige uitdaging. Daarom schuift de VVSG het thema naar voren als één van de negen grote maatschappelijke uitdagingen voor de Vlaamse gemeenten in de volgende legislatuur 2019-2025. Voor het verwezenlijken van deze opdracht werkt de VVSG nauw samen met het Agentschap Integratie en Inburgering. Ontdek in deze pocket hoe lokale besturen de prioritaire partners zijn van een succesvol Vlaamse integratiebeleid, hoe ze hun regierol over het lokaal integratiebeleid invullen en laat je vooral inspireren door de vele praktijkvoorbeelden. Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/155500-bouwen+aan+diversiteit+inspiratie+voor+een+lokaal+integratiebeleid
Gemeentebeleid --- Lokaal beleid --- Steden en gemeenten --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Integratie --- Superdiversiteit --- Social policy and particular groups --- LSB (lokaal sociaal beleid) --- diversiteitsbeleid --- integratiebeleid --- sociale integratie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Diversiteitsbeleid --- Integratiebeleid --- Lokaal sociaal beleid --- Sociale integratie
Choose an application
Superdiversiteit wordt een basiskenmerk van de 21ste eeuw. De etnisch-culturele diversiteit in Europa neemt verder toe, ook al proberen regeringen vluchtelingen af te schrikken of verdere migratie krampachtig af te remmen. In steden als Brussel, Antwerpen en Genk, of Amsterdam en Rotterdam vormen mensen met wortels in migratie ondertussen al de meerderheid van de stadsbewoners. Superdiversiteit is een nieuw concept, dat de bakens van het debat verlegt. We kunnen immers niet blijven steken in het vastgelopen ideologische debat over de wenselijkheid van een multiculturele samenleving. Het gaat er in de 21ste eeuw niet langer om of we dit willen, maar hoe we met de reële superdiversiteit omgaan.Deze tweede uitgave is volledig geactualiseerd. Het boek brengt zo een synthese van hedendaags onderzoek naar migratie en diversiteit in het hart van Europa. De nieuwe editie gaat in op het groeiende debat over superdiversiteit het voorbije decennium. Het maakt ook duidelijk waarom we de impact van vluchtelingen overschatten bij de demografische transitie naar superdiversiteit. Superdiversiteit is een blikopener en een opstap naar de noodzakelijke normalisering van diversiteit. Het boek geeft een kader voor de interculturalisering, die we in onze samenleving en in alle maatschappelijke sectoren nodig hebben.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463448451/Superdiversiteit
Community organization --- cultuursociologie --- samenlevingsopbouw --- multiculturele samenleving --- culturele diversiteit --- Sociology of culture --- Migration. Refugees --- Diversiteit --- Samenleving --- Migratie --- Superdiversiteit --- Multiculturele samenleving --- Steden --- Cultuur --- Multiculturaliteit --- Integratie --- Transnationaliteit --- Transmigratie --- 7.01 --- 316.4 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Sociologie ; sociale processen, sociale dynamiek --- Samenleving ; diversiteit. --- Stad --- Multiculturalisme --- Toerisme --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- 314.7 --- Demografie ; migratie --- Multiculturele samenleving ; België
Choose an application
In 1991 beleefde dit land de doorbraak van Vlaams Blok, de voorloper van Vlaams Belang. Een jaar na die Zwarte Zondag tikten Jan Blommaert en Jef Verschueren Het Belgische migrantendebat bij elkaar. Hun analyse: ondanks de oprichting van een Koninklijk Commissariaat voor het Migrantenbeleid wordt het debat van de 'tolerante meerderheid' beheerst door een geloof in de heilzaamheid van een homogene samenleving en een afkeer voor verregaande diversiteit. Hun ongemakkelijke conclusie: ons migrantenbeleid is door en door rechts. Het boek sloeg in als een bom. Het viel niet overal in goede aarde, maar de auteurs ontvingen er in 1993 de Arkprijs voor het Vrije Woord voor. Op algemene vraag geeft EPO het boek nu heruit. Want wat is er ruim dertig jaar later veranderd? Het boek had net zo goed vorige week geschreven kunnen zijn. Bekijk de vele citaten en vergelijk ze met wat er vandaag verschijnt. En trek dan je eigen conclusies.https://www.epo.be/nl/sociaal-politiek/5198-het-belgische-migrantendebat-9789462673656.html
Allochtoon --- België --- Migrantenbeleid --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of policy --- Migration. Refugees --- Belgium --- Persoon met een migratieachtergrond --- migrantenbeleid --- culturele diversiteit --- Discriminatie --- Dekolonisatie --- Politiek --- Democratie --- Onderwijs --- Superdiversiteit --- Onverdraagzaamheid --- Immigrants - Belgium --- Foreign workers - Belgium --- allochtonen --- diversiteit --- verrechtsing --- Migranten --- Philosophical anthropology --- 325.141 --- migrantenbeleid - diversiteit --- Immigrants --- Foreign workers
Choose an application
Op school en in het klaslokaal ontstaan er vaak gespannen situaties. Zeker als het gaat over verschillen met betrekking tot culturele, etnische en levensbeschouwelijke waarden, liggen zulke discussies bij leraren en leerlingen vandaag extra gevoelig. Zonder wrijving geen glans helpt leraren om bij deze spanningen te blijven stilstaan en een mogelijke uitweg te bieden. Aan de hand van herkenbare casussen en visies van verschillende experten stimuleert het om de eigen werkwijze te bevragen en alternatieven te voorzien. Met een handige praktijkwijzer bevat dit boek bovendien een pedagogisch perspectief dat het handelen concreet richting geeft. Zodat elke leraar, in de meest hardnekkige discussies, toch de nodige rust en herkenning vindt. (flaptekst)
General ethics --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- Educational sciences --- waardenonderwijs --- lerarenberoep --- didactiek --- deontologie --- sociale ethiek --- identiteit --- culturele waarden --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Identiteit --- Waarde (ethiek) --- Levensbeschouwing --- Conflicthantering --- Onderwijs --- School (instelling) --- Superdiversiteit --- Intercultureel onderwijs --- Culturele identiteit --- Onderwijskunde --- Leraar --- Vraagstuk (maatschappij) --- Identiteitsontwikkeling --- Deradicalisering --- Islam --- Multiculturele samenleving --- Multicultural education --- Geïntegreerd onderwijs
Choose an application
The 21st century will be the century of superdiversity. Ethnic-cultural diversity in Europe continues to grow, even though governments try to limit further migration with a series of short-sighted measures. In Brussels, the capital city of Belgium and Europe, two out of every three residents has a migration background. Within a matter of years, Antwerp will also become a majority-minority city, as will many other European cities. How will superdiversity change our society? How can we all manage to live together in superdiversity? This book wants to redefine the deadlocked ideological debate about the desirability (or otherwise) of a multicultural society. In the 21st century, it is no longer a question of 'whether' we want such a society or not, but a question of 'how' we can deal with a superdiverse reality that is already upon us. How can we make best use of the potential inherent in this superdiversity and how can we avoid the pitfalls it entails? Superdiversity in the heart of Europe builds further of the concept of superdiversity as propounded by Steven Vertovec. It combines this framework with the work of Ulrich Beck and others to analyze the context of superdiversity in Belgium and the Netherlands. It also gives a summary of contemporary research into diversity in the heart of Europe. As such, it hopes to make a contribution towards the necessary normalization of superdiversity in our rapidly changing modern world.
314.7 --- 316.334.56 --- Cultuurverschillen. --- Migratie. --- Migratie. Geografische mobiliteit. Verhuizingen--(demografie). --- Stadssociologie--(algemeen). --- Social change --- interculturaliteit --- migratie (mensen) --- Migranten : integratie --- Cultuurverschillen --- diversiteit --- Integratie --- Migratie --- multiculturele samenleving --- 316.334.56 Stadssociologie--(algemeen) --- Stadssociologie--(algemeen) --- 314.7 Migratie. Geografische mobiliteit. Verhuizingen--(demografie) --- Migratie. Geografische mobiliteit. Verhuizingen--(demografie) --- Cultural pluralism --- Belgium --- Netherlands --- Multiculturalism --- Migrant labor --- Sociale verandering --- Europe --- Emigration and immigration --- Social aspects. --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Minderheden --- Superdiversiteit --- Minderheid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Social aspects
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|