Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Les hommes dans leur grande majorité ne voient pas le monde tel qu'il est ; nombreuses sont leurs erreurs de perception : aussi ont-ils besoin qu'on leur dise quoi penser. Les faiseurs de l'histoire officielle tissent en surface une vérité étrangère à la réalité des faits, et dans la vie quotidienne les faux-semblants président aux rapports humains. À une époque, la nôtre tout particulièrement, où la totalité du sens, et sa cohérence, se défait, au profit d'une atomisation pernicieuse des contenus et des formes, une étude sur les dérives de la perception engage plus largement la question du sens. Que voient la plupart des hommes, et que ne voient-ils pas ? Pourquoi et comment leur perception est-elle gauchie, faussée, entravée, altérée ou aliénée, et quelles sont les conséquences de cette altération ? Si, selon la formule célèbre, la vérité est l'adéquation entre la réalité et l'entendement (rei et intellectus), quels sont pour l'individu et la communauté les effets d'une telle altération ou aliénation du sens ? Autrement dit, pourquoi les choses ne sont-elles pas données, ne se donnent-elles pas, ou ne sont-elle pas perçues comme formant un sens entier et partageable immédiatement par tous ? Une telle question trouve des réponses aussi bien dans la philosophie, la théologie ou l'esthétique, que dans la littérature, la musique et l'art, ou encore dans des sciences telles que la physique, la biologie et la psychiatrie. Les contributeurs réunis par Pascale Hummel et Frédéric Gabriel s'interrogent dans ce volume sur les formes que prend, dans un monde atomisé, le délitement de l'universel, et le gauchissement de l'idée même de perception.
Choose an application
English literature --- 20th century --- History and criticism --- Senses and sensation in literature
Choose an application
Joys and Sorrows of Imaginary Persons is a literary approach to consciousness where Donald Wesling denies that emotion is the scandal or handmaid of reason—rather emotion is the co-creator with reason of human life in the world. Discoveries in neuro-science in the 1990's Decade of the Brain have proven that thinking and feeling are wrapped with each other, and regulate and fulfill each other. Accepting this co-creative equality, we reveal a new role for literature, or a traditional role we’ve repressed: literature as a set of processes in time where we’ve thought feeling through stories about the lives of imaginary persons. We need these stories in order to practice emotions for when we return to the world from reading. Donald Wesling argues that to be more accurate in our dealings with stories, we require a grammar of this new recognition, where we build up traditional stylistics by a more careful tracking of emotion-states as these are set into writing. The first half of Joys and Sorrows of Imaginary Persons offers a creative stock-taking of the current state of scholarship on emotion, based on wide reading in several fields. The second half gives three focused studies, rich in examples, of emotion as cognition, as story, and as historical structure of feeling.
Choose an application
Literature --- Sensitivity (Personality trait) in literature. --- Senses and sensation in literature. --- History and criticism. --- Senses and sensation in literature --- Sensitivity (Personality trait) in literature --- Belles-lettres --- Western literature (Western countries) --- World literature --- Philology --- Authors --- Authorship --- History and criticism
Choose an application
Choose an application
Art --- Senses and sensation --- Senses and sensation in art --- Senses and sensation in literature --- Philosophy --- Senses and sensation. --- Senses and sensation in art. --- Senses and sensation in literature. --- Philosophy. --- Art - Philosophy --- Art - Germany - Philosophy - 18th century --- Art - France - Philosophy - 18th century
Choose an application
The essays collected in The Five Senses in Medieval and Early Modern England examine the interrelationships between sense perception and secular and Christian cultures in England from the medieval into the early modern periods. They address canonical texts and writers in the fields of poetry, drama, homiletics, martyrology and early scientific writing, and they espouse methods associated with the fields of corpus linguistics, disability studies, translation studies, art history and archaeology, as well as approaches derived from traditional literary studies. Together, these papers constitute a major contribution to the growing field of sensorial research that will be of interest to historians of perception and cognition as well as to historians with more generalist interests in medieval and early modern England. Contributors include: Dieter Bitterli, Beatrix Busse, Rory Critten, Javier Díaz-Vera, Tobias Gabel, Jens Martin Gurr, Katherine Hindley, Farah Karim-Cooper, Annette Kern-Stähler, Richard Newhauser, Sean Otto, Virginia Richter, Elizabeth Robertson, and Kathrin Scheuchzer
English literature --- Thematology --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Senses and sensation in literature. --- Sens et sensations dans la littérature --- Littérature anglaise --- History and criticism. --- Histoire et critique --- Sens et sensations dans la littérature --- Littérature anglaise
Choose an application
Tout au long du Moyen Âge, l'homme est pensé comme un microcosme entrant en relation, par l'intermédiaire du système hiérarchisé des cinq sens, avec le monde macrocosme. Les sens ont généré abondance de productions artistiques et d'écrits à visée scientifique, spirituelle, morale aussi bien que littéraire. Tous manifestent comment l'homme peut jouir d'une présence sensible au monde ou comment il peut s'exercer à contrôler et dépasser ses sens. Ce volume explore les cinq sens en tant que système organisé. L'approche pluridisciplinaire (littérature, histoire de l'art, musicologie, philosophie et théologie, histoire des sciences) permet de comprendre en quoi les cinq sens engagent tout à la fois une poétique, une esthétique et une éthique.
Middle Ages --- Senses and sensation --- Moyen Age --- Sens et sensations --- Historiography --- Congresses. --- History --- Congresses --- Historiographie --- Congrès --- Histoire --- History of civilization --- anno 500-1499 --- Sense (Philosophy) --- Senses and sensation in art --- Senses and sensation in literature --- Civilization, Medieval
Choose an application
Ce numéro de Marcel Proust Aujourd’hui , ‘Sensations proustiennes’, regroupe une dizaine articles, en français, traitant de de la notion de ‘sensation’ sous plusieurs perspectives : une recherche basée sur la sémiotique et la phénoménologie ; une approche partant des portraits de peintres dans Les Plaisirs et les Jours ; une étude de l’ivresse ; la chambre en tant qu’espace générateur d’une part, polysignifiant de l’autre ; l’érotisme d’Albertine, ainsi que la transposition des sensations dans le domaine du cinéma. En plus des études sur ‘le roman noir’, sur les modalités de la traduction et sur le dynamisme des titres chez Proust complètent ce panorama. Avec des contributions de: Joel Candau ; Thomas Carrier-Lafleur ; Fanny Daubigny ; Rokus Hofstede ; Sjef Houppermans ; Farzaneh Karimian ; Guillaume Lavoie; Cristian Micu ; Bérengère Moricheau-Airaud ; Thomas Muzart ; Philippe Robichaud ; Philippe Willemart ; Manet van Montfrans ; Nell de Hullu-van Doeselaar ; Annelies Schulte Nordholt ; Sjef Houppermans
Senses and sensation in literature. --- Proust, Marcel, --- Criticism and interpretation. --- Prust, Marselʹ, --- Proust, Valentin Louis Georges Eugène Marcel, --- Pʻŭrusŭtʻŭ, Marŭsel, --- Pʻu-lu-ssu-tʻe, --- Пруст, Марсель, --- פרוסט, מארסל --- פרוסט, מרסל --- ,פרוסט, מרסל --- بروست، مارسيل،, --- Proust, Marcel
Choose an application
Romantic poets, notably Wordsworth, Blake, Coleridge and Keats, were deeply interested in how perception and sensory experience operate, and in the connections between sense-perception and aesthetic experience. Noel Jackson tracks this preoccupation through the Romantic period and beyond, both in relation to late eighteenth-century human sciences, and in the context of momentous social transformations in the period of the French Revolution. Combining close readings of the poems with interdisciplinary research into the history of the human sciences, Noel Jackson sheds light on Romantic efforts to define how art is experienced in relation to the newly emerging sciences of the mind and shows the continued relevance of these ideas to our own habits of cultural and historical criticism today. This book will be of interest not only to scholars of Romanticism, but also to those interested in the intellectual interrelations between literature and science.
Aesthetics in literature --- English poetry --- Literature and science --- Mind and body in literature --- Perception in literature --- Poets, English --- Romanticism --- Senses and sensation in literature --- English poets --- Poetry and science --- Science and literature --- Science and poetry --- Science and the humanities --- History and criticism --- History --- Aesthetics --- Senses and sensation in architecture. --- Mind and body in literature. --- Perception in literature. --- Aesthetics in literature. --- Architecture --- History and criticism. --- Aesthetics. --- Senses and sensation in literature. --- Arts and Humanities --- Literature
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|