Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Inspiratiegids voor klasinrichting en scholenbouw : 21st century skills : de kracht van fysieke leeromgevingen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789463792394 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan de fysieke ruimte bijdragen tot een krachtige leeromgeving? Welke randvoorwaarden zijn noodzakelijk om deze krachtige leeromgevingen te ontwikkelen met het oog op 21st Century Skills? Of hoe zorg ik ervoor dat het hele schoolteam, de architecten en de bouwheren op dezelfde golflengte zitten? Wij reiken graag handvatten aan om met jouw fysieke leeromgeving aan de slag te gaan. Of het nu over de inrichting van de klas gaat of over het (ver)bouwen van jouw droomschool. Deze inspiratiegids biedt een verzameling van ervaringen uit de praktijk, inspirerende voorbeelden en nuttige informatie over het inzetten van fysieke leeromgevingen tegen de achtergrond van 21ste-eeuwse vaardigheden. Je vindt die informatie ook nog eens handig samengevat in een overzichtelijke matrix die pedagogiek met ruimte combineert. Een interdisciplinaire aanpak staat in dit boek centraal. Voor deze inspiratiegids werkten onderwijskundigen en architecten niet naast, maar met elkaar! Bron : http://www.acco.be


Book
Naar een inspirerende leeromgeving : instrument voor duurzame scholenbouw
Authors: ---
ISBN: 9782509006417 Year: 2010 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nog voor een eerste steen gelegd wordt biedt dit instrument aan het bouwteam de nodige ondersteuning om de aspecten van duurzaamheid van de school te meten. Uiteraard is de leidraad ook bruikbaar om een bestaand gebouw te evalueren op zijn duurzaamheid. Dit instrument is opgebouwd rond tien grote thema's of tien belangrijke vraagstellingen, waarin de essentie van bouwen en wonen besloten ligt. De school van de toekomst zal zich bij het bouwproces laten leiden door volgende vragen. Wordt de school op een duurzame manier ontworpen en later beheerd? Staat de school op de juiste plaats? Is de school bereikbaar voor kinderen? Krijgt de natuur een kans op de site? Kunnen we het waterverbruik en de lozing van afvalwater beperken? Hoe kiezen we onze materialen? Wordt afval beperkt? Bouwen we een energiezuinige school? Bouwen we een comfortabele en prettige leef- en leeromgeving? Wordt dit een school met open mogelijkheden en interacties met de brede samenleving? Wordt deze school een voorbeeldgebouw? Deze handleiding biedt de scholenbouwer tal van bruikbare tips, meetinstrumenten en een checklist van ontwerp tot oplevering. Met behulp van een quoteringssysteem gebeurt er een objectieve meting van alle facetten van de nieuwbouw en blijkt in welke mate die keuzes duurzaam zijn. Dit gaat van de keuze van materialen over isolatie tot de beplanting van een stuk groen aan de school. Duurzaam bouwen is een voortdurende evenwichtsoefening in het zoeken naar meerwaarde voor de school. Hoe kan een gebouw voldoen aan de behoeften van de huidige en toekomstige gebruikers? Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap en het Agentschap voor infrastructuur in het onderwijs (Agion) willen van een nieuw schoolgebouw meer maken dan een beschermende doos waar toevallig leerlingen in verblijven. Kwaliteitsvolle architectuur die inspireert tot leren, groene campussen, milieuvriendelijke voorzieningen en passiefscholen staan hoog op het verlanglijstje. In deze handleiding vindt de scholenbouwer tal van bruikbare tips, meetinstrumenten en een checklist van ontwerp tot oplevering.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by