Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
50-409-5
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- beroepsvervolmaking --- Primary education --- lerarenopleiding --- School management --- Bijscholing --- Leraren --- Lager onderwijs --- E100046.jpg --- Leraren ; basisonderwijs ; bijscholing --- Lerarenopleidingen --- Basisonderwijs
Choose an application
Het eerste deel behandelt wat leerlingen in het basisonderwijs moeten leren, hoe zij dit kunnen leren, hoe leerkrachten dit leren kunnen bevorderen, en hoe leerkrachten zelf kunnen worden opgeleid. Deel twee zoekt naar richtlijnen en ijkpunten voor wat leerkrachten moeten onderwijzen, op welke manier en met welk resultaat. Dit betreft de drie kernbestanddelen van basisonderwijs: de basisvaardigheden, de kennis over de wereld waarop leerlingen zich moeten leren oriënteren, en hun persoonlijke ontwikkeling. Deel drie beschrijft hoe onderzoek op scholen kan bijdragen aan meer kennis, wat bekend is over gericht werken aan leerresultaten en over onderwijsverbetering, professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling, en gaat nader in op de waarde van onderwijsconcepten.
leerdoelen --- School management --- didactische processen --- Didactics of primary education --- onderwijsvernieuwing --- Basisonderwijs ; didactiek --- Basisonderwijs --- Leerdoelen --- Leraren basisonderwijs --- Didactiek --- Opbrengstgericht werken --- Methodiek --- Leerprocessen --- Pedagogiek --- Onderzoek --- Leerdoel --- Leerproces --- Ontwikkeling --- Leerlijn
Choose an application
Het hoger onderwijs wordt in Vlaams en Europees beleidsperspectief gestimuleerd in de richting van flexibilisering en competentiegericht opleiden. Het recent bijgestuurde beroepsprofiel voor de leraar en de hierop gebaseerde basiscompetenties voor de opleidingen (2007) biedt opleidingsinstituten de vrijheid om dat profiel te vertalen in een eigen opleidingsprofiel. Op basis van een diepgaand onderzoek van het werkveld brengt de KHLeuven een expliciet raamkader aan het licht van vier domeinen die door leerkrachten lager onderwijs als relevant worden erkend voor hun beroep: samen onderwijs maken, functioneren in een klasgroep, kwaliteit borgen en onderwijs ontwikkelen. De competenties die hiervoor nodig zijn, zijn in dit boek gexpliciteerd tot een eigen opleidingsprofiel met verwijzing naar de basiscompetenties en met vertaling in operationele gedragsindicatoren. Op deze manier vormt dit werkje niet alleen een referentiekader voor de opleiding maar tevens een handreiking voor competentiegerichte Beoordeling. In 2007 werd in Vlaanderen een vernieuwd beroepsprofiel van de leraar decretaal vastgelegd. Hierop werden de basiscompetenties gebaseerd die alle lerarenopleidingen moeten nastreven, zodat de afgestudeerden volledig startbekwaam hun loopbaan kunnen beginnen. Het is aan de hogescholen om deze competenties te implementeren in hun eigen opleidingsprofielen. De opleiding 'Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs' van de Katholieke Hogeschool Leuven heeft zich hierbij enerzijds laten leiden door een onderzoek, waarbij men bij mentoren lager onderwijs peilde naar de relevantie van de decretale competenties voor het eigen beroep. Anderzijds wou de opleiding een aantal eigen accenten leggen. Het resultaat is dit boek, met een competentiematrix die voor lectoren, studenten en mentoren een operationeel instrument vormt om o.a. opleidingsonderdelen uit te werken, individuele opleidingstrajecten vorm te geven of stages te evalueren. De ontwikkelde matrix is een waardevolle vertaling van de basiscompetenties Bruikbaar voor betrokkenen van de Leuvense lerarenopleiding en inspirerend voor andere opleidingen.
Competenties. --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijzers. --- Opleidingsprofielen. --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- bachelor --- Sociology of occupations --- competenties --- lager onderwijs --- Higher education --- 450.7 --- 489.32 --- Beroepsprofielen --- Competenties --- Lager onderwijs --- 472.7 --- Leraren lager onderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Competenties; onderwijs --- 083450.jpg --- Leraren ; basisonderwijs --- Opleiding en bijscholing --- België --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Leraren basisonderwijs --- Basiscompetenties --- Opleidingsprofielen --- 473.7 --- Leraar basisonderwijs --- Competentie --- Beroepsprofiel
Choose an application
De flexibilisering van het hoger onderwijs (2004) brengt met zich mee dat elke opleiding duidelijk moet maken over welke competenties een beginnende student dient te beschikken bij het starten van de opleiding en welke competenties hij/zij als beginnende beroepsbeoefenaar minimaal moet beheersen om zijn/haar beroep met succes uit te oefenen.Het decretaal voorgeschreven beroepsprofiel (1998) beschrijft weliswaar duidelijk welke de te verwerven basiscompetenties en de daaraan verbonden beroepshoudingen van een leraar zijn. De basiscompetenties zijn echter niet uitgewerkt in groeilijnen doorheen een opleidingstraject, noch vertaald in operationeel hanteerbare gedragsindicatoren. Nochtans bestaat er in opleidingscontext een duidelijke behoefte aan een leidraad voor een meer competentiegerichte curriculumopbouw en een standaard voor de beoordeling van authentieke leeropdrachten tijdens stages.Dit werkje wil aan deze behoefte voldoen en een functioneel instrument zijn binnen de lerarenopleiding.
Basisonderwijs. --- Lerarenopleiding. --- Leraren ; basisonderwijs --- Leraren ; opleidingen --- Diploma's ; hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- onderwijzers --- competenties --- 472.7 --- Competenties --- Leraren lager onderwijs --- competentie (ler) --- 473.7 --- 071900.jpg --- De onderwijzer en zijn opleiding --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Leraar --- Competentie --- Directie
Choose an application
Het hoger onderwijs wordt in Vlaams en Europees beleidsperspectief gestimuleerd in de richting van flexibilisering en competentiegericht opleiden. Het recent bijgestuurde beroepsprofiel voor de leraar en de hierop gebaseerde basiscompetenties voor de opleidingen (2007) biedt opleidingsinstituten de vrijheid om dat profiel te vertalen in een eigen opleidingsprofiel. Op basis van een diepgaand onderzoek van het werkveld brengt de KHLeuven een expliciet raamkader aan het licht van vier domeinen die door leerkrachten lager onderwijs als relevant worden erkend voor hun beroep: samen onderwijs maken, functioneren in een klasgroep, kwaliteit borgen en onderwijs ontwikkelen. De competenties die hiervoor nodig zijn, zijn in dit boek gexpliciteerd tot een eigen opleidingsprofiel met verwijzing naar de basiscompetenties en met vertaling in operationele gedragsindicatoren. Deze uitgave is een herwerking van dat opleidingsprofiel op basis van feedback van studenten, mentoren lager onderwijs en lerarenopleiders. Vanuit recente onderwijskundige en maatschappelijke ontwikkelingen werden tevens nieuwe accenten gelegd. Op deze manier vormt deze competentiematrix niet alleen een referentiekader voor de opleiding maar tevens een instrument voor competentiegerichte beoordeling.
Basiscompetenties --- Beroepsprofielen --- opleidingsprofiel --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- Onderwijzers --- opleidingsprofielen --- Vlaanderen --- Competenties. --- Onderwijzers. --- opleidingsprofielen. --- Vlaanderen. --- Opleidingsprofielen. --- Teacher education. Teacher's profession --- bachelor --- Sociology of occupations --- competenties --- lager onderwijs --- Higher education
Choose an application
Professionele identiteit is een belangrijk begrip voor leraren. Dit boek helpt de (aanstaande) leraar in zijn zoektocht naar zijn professionele identiteit. Hij start met zijn eigen belangwekkende ervaringen in de klas, leert daar op samenhangende wijze over te vertellen en vervolgens over die ervaringen na te denken, er commentaar op te leveren en tenslotte verslag uit te brengen van zijn zoektocht. Vertellen, ontwerpen, plannen en structureren blijken essentiële denkactiviteiten in de ontwikkeling van de professionele identiteit. Die identiteit manifesteert zich in de verhalen en heet daarom narratieve professionele identiteit. Het boek bevat een groot aantal voorbeelden en citaten uit reële verhalen en verslagen van (aanstaande) leraren.In eerste instantie is het boek bestemd voor studenten van pabo?s, maar het kan ook van dienst zijn bij andere lerarenopleidingen, nascholingscursussen of masteropleidingen, in Nederland en in Vlaanderen.Leraren kunnen nooit ophouden met na te denken over hun professionele identiteit, de identiteit die ze delen met heel veel andere leraren. Tegelijkertijd is iedere leraar uniek. Zijn persoonlijke identiteit kleurt zijn professionele identiteit. Iedere leraar is een leraar als elke andere, maar elke leraar is ook een leraar als geen ander!
professionaliteit --- lerarenopleiding --- lerarenberoep --- 450.7 --- 474 --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren --- Lesgeven --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Leraren basisonderwijs --- Leraren --- Reflectie --- Narratieve verslagen --- Narratieve vaardigheden --- Leraar basisonderwijs --- Leraar --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Directie --- Lerarenberoep --- Professionalisering --- Leerkrachten --- Professionele identiteit
Choose an application
De kwaliteit van leraren is bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van groot belang dat lerarenopleidingen samen met hun partnerscholen, de aanstaande leraren op een zo goed mogelijke manier voorbereiden op hun loopbaan. Dit boek biedt een inhoudelijke en praktische leidraad bij de conceptuele ondersteuning van ontwikkelingen gericht op het (leren) onderwijzen in de werkplekleeromgeving binnen het primair basisonderwijs. De auteurs pleiten uitdrukkelijk voor een adequate aansluiting tussen onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek om de kwaliteit van die ontwikkelingen te borgen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- leeromgeving --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- onderwijsonderzoek --- werkplekken --- onderwijzen --- mentoren --- Basisonderwijs --- Lesgeven --- Mentoren --- Samenwerking --- Werkplekleren --- 472.7 --- 473.7 --- Onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijzen --- Opleidingen --- 102105.jpg --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Teacher training --- departement Lerarenopleiding 10 --- onderwijspraktijk --- Leraren basisonderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Didactische werkvormen --- Leraar basisonderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Didactische werkvorm
Choose an application
Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet je in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De eigen kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren. Oplossingsgericht werken is meestal leuk: voor de leerling want hij voelt zich ernstig genomen, voor de leraar want de kans dat je leerlingen meewerken is groot. Deze positieve wisselwerking is motiverend en bovendien werkzaam. Recent onderzoek toont aan dat oplossingsgerichte interventies specifieke zenuwbanen activeren die nodig zijn voor een ‘goed gevoel’. Nieuwe denkwijzen maken nieuwe banen in de hersenen en hoe meer herhaling, hoe sterker het spoor. Oplossingsgericht werken lost dus niet alleen problemen op, het geeft bovendien een extra training en dynamiek om toekomstige problemen aan te pakken. Eenmalige interventies kunnen verandering brengen. Een nieuwe gewoonte vraagt meer.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- klassenmanagement --- leraren --- zelfevaluatie --- Didactic strategies --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Oplossingsgericht onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- omgangsvormen --- Reflecteren (Terugblikken) --- Leraren basisonderwijs --- Reflectie --- Teamwerk --- 454.23 --- didactische principes --- reflecteren --- Klassenmanagement --- 37.064 --- Oplossingsgericht werken --- Klasmanagement --- Leerlingen --- Onderwijsstijlen --- Elementary school teachers --- Classroom management --- School management and organization --- Belgium --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Onderwijsstrategie --- Internationalisering --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- 184 Kinderrechten en Onderwijs
Choose an application
Secondary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs--Leerkrachten --- Elementary school teachers --- Enseignement primaire --- Instituteurs --- Leerkrachten van het basisonderwijs --- Onderwijzers [Basisonderwijs ] --- Teachers [Elementary school ] --- Education, Netherlands --- Academic collection --- 472.7 --- Loopbaan ; leraren ; basisonderwijs --- Loopbaan ; leraren --- Onderwijzers --- 950248.jpg --- basisonderwijs --- lerarenopleiding --- Lerarenopleiding --- algemeen --- algemeen. --- Algemeen.
Choose an application
onderwijsmethoden --- Educational sciences --- onderwijs --- pedagogiek --- Active learning --- Experiential learning --- 454.22 --- Onderwijskunde --- Academic collection --- #PBIB:2004.1 --- Experience-based learning --- Learning, Experiential --- Experience --- Learning --- Action learning --- Activity learning --- Activity teaching --- Research --- Onderwijsstijlen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leraren basisonderwijs --- Zorgverbreding --- Onderzoek --- Kwaliteitszorg --- Leraar basisonderwijs --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderzoek (wetenschap) --- Opvoedkunde --- Kinderpsychologie
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|