Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Katja kan aan niemand uitleggen waarom ze echt niet op bezoek wil bij haar moeder. Ze is nog maar veertien asls ze een overdosis pillen slikt en naar de spoedafdeling wordt gebracht. Als ze er een beetje bovenop is hoopt ze voor altijd uit de buurt van haar moeder te kunnen blijven. Maar de jeugdrechter beslist er anders over. Katja loopt weg van huis. Ze vat post bij de deur van een psychatrisch ziekenhuis en smeekt om te worden opgenomen, bang dat er anders iets ergs zal gebeuren.https://www.standaardboekhandel.be/p/getekend-9789045118000
Dutch literature --- Jongere --- Zelfmoord --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Getuigenis --- Relatie ouder - kind --- Wegloper --- Zelfverminking --- KOPP
Choose an application
Logopedie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Orthophonie --- Pédopsychiatrie --- Orthophonie pour enfants --- Enfants --- Langage, Troubles du, chez l'enfant --- Langage --- Enfants - Langage
Choose an application
Psychiatry in art --- Hulpverlening --- Psychiatrische centra --- Alternatieve hulpverlening --- Kunstenaars --- Therapie --- Jeugd --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Residentiële zorg --- Psychiatrisch centrum --- Kunstenaar --- Jongere
Choose an application
Na het succes van De speeltuin van de kindertherapeut wordt in dit vervolg hetzelfde waardevolle concept verder uitgewerkt. Opnieuw delen therapeuten uit verschillende disciplines krachtig materiaal uit hun (behandel)contacten met kinderen en jongeren. Telkens leggen ze de oefening uit, bespreken ze hun ervaringen en geven ze interessante literatuurtips.Wie met kinderen en jongeren werkt, vindt in dit boek een schat aan inspiratie en leert nieuwe werkvormen en methodieken kennen om toe te passen in de praktijk.Stap de wondere wereld van de kindertherapeut binnen ? nadat je misschien eerst al even in de speeltuin hebt vertoefd ? en ontdek boeiende mogelijkheden om je therapeutisch aanbod te versterken en vergroten.https://www.pelckmansuitgevers.be/de-wondere-wereld-van-de-kindertherapeut.html#gref
Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatry --- Therapeut --- Psychotherapie --- Kind --- Oefening --- Methodiek --- Werkvorm --- kinderpsychiatrie --- psychotherapie --- kinderpsychologie --- psycho-educatie --- patiënt-therapeut relatie
Choose an application
5
#KVHB:Psychotherapie --- 607.25 --- Brugse model --- gedragstherapie --- jeugdigen --- kinderen --- korte therapie --- psychiatrie --- psychotherapie --- 615.851 --- Behandelingen --- Jeugd --- Kinderen --- Psychotherapie --- Jeugdpsychotherapie --- jeugdpsychiatrie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie
Choose an application
Bij de meeste kinderen en jongeren verloopt de ontwikkeling zonder noemenswaardige problemen. Andere krijgen hulp vanuit het zorgsysteem van Bijzondere Jeugdbijstand of vanuit kinder- en jeugdpsychiatrie. In 2004 startte de UA het BIJPAS-project: in het project, gedragen door de diverse Jeugdwelzijnskoepels en het Overlegplatform van Vlaamse Kinder- en jeugdpsychiatrische centra werd getracht inzicht te krijgen in de behoefte aan samenwerking. Het project leverde ook een bijdrage in de ontwikkeling van een meer behoeftegerichte hulp
kinderpsychiatrie --- jeugdbescherming --- Sociology of social care --- Sociology of health --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Residentiële jeugdzorg --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Sociologie van de gezondheid --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Vlaanderen
Choose an application
De ergotherapie kan als creatieve therapievorm een bijzondere bijdrage leveren voor de behandeling in de kinder- en jeugspychiatrie. Vanuit het residentiële werk met jongeren worden twee modellen uitgewerkt en getoetst aan de ervaring in een kinder- en jeugdpsychiatrisch ziekenhuisteam. De invalshoeken van de ergotherapie en van het medisch-kinderpsychiatrisch beleid spelen op elkaar in. Het vertrekpunt is het verhaal van enkele jongeren. De lezer volgt de tocht van het behandelingsteam, met de tekorten in het therapeutisch aanbod en het zoeken naar oplossingen. De belangrijkste doelen zijn: niet-verbale therapie, positieve krachten herstellen, ontwikkeling ondersteunen, samenwerken met thuis, samenwerken met alle teamleden. (Bron: covertekst)
Physiotherapy. Alternative treatments --- jeugdpsychotherapie --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- creatieve therapie --- ergotherapie --- psychotherapie --- 607.25 --- bouwstenenschrift --- houvastdoos --- hulpverlening --- kinderpsychiatrie --- residentiële jeugdzorg --- Jeugdpsychotherapie --- 615.88 --- 615.8 --- Creatieve therapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychotherapie --- Ergotherapie --- Kinderpsychotherapie
Choose an application
In dit boek wordt het 'Brugse model' van korte therapie voorgesteld. Dit model is ontstaan aan het Korzybski Instituut in Brugge, met Luc Isebaert, Marie-Christine Cabi, Louis Cauffman en Myriam Le Fevere de Ten Hove. Het werd door de Amerikaanse deelnemers op het 'Therapeutic Conversation 3'-congres in Denver (Colorado - USA) omgedoopt tot 'The Bruges Model'. Hierin is 'kort' geen doel op zich, maar het vanzelfsprekende gevolg van de respectvolle benadering van de clint, waarbij hij opnieuw de mogelijkheid ontdekt om zelf te kiezen in zijn doen en denken, om zijn leven zelf terug in handen te nemen, en zo te ontsnappen aan het keurslijf van de symptomen. Vanuit de overtuiging dat de patiënt de meeste knowhow in huis heeft - maar vaak niet het besef of de strategie om deze te gebruiken - geven wij, als therapeut, onszelf niet de opdracht hem te vergezellen tot het probleem volledig is opgelost, maar stoppen we wanneer de patiënt voldoende op de goede weg is gezet. Deze coperatieve werkwijze Tussen clint en therapeut vermijdt ook het creren van weerstand. De leidraad voor het gebruiken van dit model van korte therapie wordt dan specifiek toegepast op kinderen en jongeren. Kinderen zijn voortdurend in evolutie: dit impliceert wisselende mogelijkheden en beperkingen. Pubers en adolescenten zijn niet happig op psychotherapie, zeker niet wanneer de ouders vragende partij zijn. Het boek toont aan hoe er kan mee omgegaan worden. In dit boek stelt kinderpsychiater en therapeute Myriam Le Fevere de Ten Hove het zogenoemde 'Brugse model' voor van de systeemtheoretisch georinteerde korte therapie. Een van de uitgangspunten van deze therapievorm bestaat erin niet te willen zoeken naar de etiologie van het psychische probleem, maar wel naar de oplossingen. De auteur besteedt onder meer veel aandacht aan het zogenoemde 'therapeutische mandaat', waarbij de clint bepaalt in hoeverre hij de therapeut toegang verleent tot zichzelf. Een ander belangrijk instrument vinden we in de 'mirakelvraag' Die verderop wordt besproken. Ook wordt ingegaan op het werken met specifieke doelgroepen: kinderen enerzijds en adolescenten anderzijds. Het boek besluit met een eerlijke gevalstudie, die ondanks mirakelvragen geen mirakeloplossingen belooft. Achteraan volgen voetnoten en een bibliografie. Doorheen dat alles krijgt de lezer een uitstekend idee van hoe deze vorm van korte therapie verloopt. Zowel therapeuten als andere genteresseerden hebben baat bij het lezen van dit heldere boek. Dit beknopte maar interessante studieboek handelt over korte therapie, en meer bepaald over de toepassing van zijn 'Brugse model' bij kinderen en adolescenten. Milton Erikson is de belangrijkste inspiratiebron voor deze therapie en dit boek. De rode draad doorheen de verschillende hoofdstukken is respect voor de clint. De meest voorkomende hulpvragen en hun formulering naar de therapeut toe worden gestructureerd en duidelijk weergegeven. De auteur legt uit dat de definitie van het begrip 'kort' kan verschillen naargelang De therapievorm. Zo kan het aantal sessies vooraf bepaald worden. Het Brugse model legt echter geen limiet vast maar definieert 'kort' als volgt: niet langer dan nodig om de patiënt toe te staan zijn leven terug in handen te nemen. De clint en therapeut stemmen hun inspanningen op elkaar af zodat het doel van de clint sneller bereikt kan worden. Bij deze therapievorm leert de clint de eigen resources ontdekken, oplossingen vinden en deze toe te passen. De therapeut hoeft de clint niet op heel zijn theoretisch parcours te begeleiden; het op gang brengen van dat proces is voldoende. De methoden hiertoe legt de auteur uit in tien sterke vuistregels, die ze in een volgend hoofdstuk verduidelijkt door de praktijk toe te lichten. Het komt er vooral op neer om de clint te brengen van een probleemgerichte naar een oplossingsgerichte observatie van zichzelf. Vele problemen ontstaan doordat clinten het gevoel hebben niet meer te kunnen kiezen, en net dat wordt aangeleerd in de therapie. Zo kiest de clint O.a. wie hij eventueel meebrengt tijdens de gesprekken, stelt prioriteiten tussen de verschillende therapeutische doelstellingen, bepaalt het tijdstip van de volgende afspraak etc. Dit alles maakt dat de clint veel verantwoordelijkheid heeft in de therapie. De auteur legt de nadruk op de behandeling van kinderen en jongeren in samenwerking met hun ouders of opvoeders. Vaak ontgaat het de ouders dat bepaalde beperkingen van hun kind inherent zijn aan hun leeftijd. Zij maken zich dan onnodig zorgen en remmen op deze manier de ontwikkeling van het kind af. Er bestaan echter wel zware beperkingen die tijdens de kinderjaren ontdekt kunnen worden. Deze vergen een rigoureuze diagnose en uitgebreide informatie naar de ouders toe. Dat is o.a. het geval indien het kind achterstand op mentaal en/of motorisch vlak vertoont. Ook aan de eventuele beperkingen van de ouders wordt aandacht besteed. Het is niet ondenkbaar dat een kind problemen vertoont indien een van de ouders lijdt aan n of andere al dan niet psychosomatische Ziekte. Een niet te verwaarlozen groep zijn de adolescenten. Dit is niet de gemakkelijkste groep om te behandelen, aangezien jongeren vaak met grote tegenzin in therapie gaan en door hun ouders daartoe verplicht worden. De auteur toont aan dat ook zij overtuigd kunnen worden van het nut van de therapie en zodoende hun problemen willen aanpakken. Het slotwoord is een mooie en duidelijke samenvatting van het boek. Dit interessante en praktische boek is heel gestructureerd, to the point en duidelijk. Zowel theorie als praktijk komen voldoende aan bod. Het boek is niet geschikt voor zelfhulp en zal ook het grote publiek niet bereiken, maar richt zich vooral tot (toekomstige) therapeuten. Enige voorkennis is nodig, aangezien de auteur zich vaak bedient van een therapeutisch jargon, wat voor een leek niet altijd even begrijpelijk is. De alfabetische literatuurlijst op het einde nodigt uit tot verdere lectuur Inhoudsopgave : Korte therapie - Weerstand, een nuttige bondgenoot - Kinderen, koers met hindernissen - Pubers en adolescenten... een bijzondere groep - Een meisje met stemmetjes in haar hoofd
Kinderpsychotherapie. --- Psychotherapie. --- jeugdpsychotherapie --- psychotherapie --- Psychiatry --- Child psychotherapy --- Belgium --- Psychotherapy --- Handbooks, manuals, etc. --- Kortdurende psychotherapie --- Jongeren : psychotherapie --- 615.851 --- 607.25 --- Brugse model --- gedragstherapie --- jeugdigen --- kinderen --- korte therapie --- orthopedagogisch management --- psychiatrie --- Jeugdpsychotherapie --- Psychotherapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie
Choose an application
Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- Educational sciences --- Educational psychology --- pedagogiek --- klinische psychologie --- pedagogische psychologie --- dieptepsychologie --- Depth psychology --- Kinderen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Opvoeding en onderwijs --- Kind --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Ouders leggen bij hun kind de basis van affectregulatie voor effectief omgaan met emoties, sociaal gedrag en mentaliserend vermogen. Dit interactieve leerproces kan belemmerd zijn door kind- en ouderfactoren in combinatie met gezinsomstandigheden. Hoe het kind vastgelopen is in zijn kind-zijn, bracht bij de schrijver van dit boek de wens om samenhang open te leggen tussen herstel van gevoelsontwikkeling bij het kind en de toegediende sensitieve afstemming met beeld- en muziekaspecten. Beeld en muziek als therapie, hoe werkt het?Wat er vanbinnen bij het kind gebeurt, is onzichtbaar en niet-talig, maar wordt deels zichtbaar en met woorden uit te drukken. Het herstelproces gaat als een stromende rivier, waarbij therapeut en kind in de flow komen van samen beeld of muziek maken, maar soms even op de oever gaan zitten om woorden op te vissen om elkaar te vertellen wat er gebeurt. Samen schilderen of muziek improviseren is een vorm van communicatie, die zijn eigen wetten meebrengt.Affectregulatie met beeld en muziek is bedoeld voor vaktherapeuten. Het brengt theorie en praktijk samen voor het behandelgebied van specialistische kinderpsychiatrie.https://gompel-svacina.eu/product/affectregulatie-via-beeld-en-muziek
Developmental psychology --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- ontwikkelingsstoornissen --- vaktherapie --- kinderpsychotherapie --- muziektherapie --- creatieve therapie --- kinderen met een beperking --- Muziektherapie --- Ontwikkelingsprobleem --- Ontwikkeling van het kind --- Beeldende therapie --- Affectregulerende vaktherapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotioneel probleem --- Affectregulatie --- Gevoelens --- Sociaal-emotionele vaardigheden --- Kinderpsychiatrie
Listing 1 - 10 of 46 | << page >> |
Sort by
|