Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Conceived by Wagner as a way to recover the synthesis of arts at the core of Greek tragedy, the Gesamtkunstwerk played a significant role in post-Romantic and avant-garde aesthetics. It was designed to regenerate and defend the public function of art against mass culture and technology, yet at the same time depended on them in an ambivalent relationship manifested by its various realizations. The book reconceives the "total work of art" as a variation of intermediality, a practice that subverts any essentialist vision of artistic languages through complex interplay and blending of perceptions, amplified by new media and the syncretic nature of the cyberspace. The Gesamtkunstwerk can no longer be considered a Hegelian synthesis of arts or a Romantic and Wagnerian fusion of languages: it involves a synergy of different arts and media and captures the digital age’s principle of open textuality without any hierarchy and any organicist connotations. This book reveals the vitality of modern and contemporary Gesamtkunstwerk by mapping its presence in various arts and media.
Choose an application
«Tout est paysage, affirmait Dubuffet, en ce sens que tout est composition, tout est quête d'une unité perdue, tout est signes assemblés, tout est matière à être embrassé du regard, à interroger le vivant au-delà de soi-même. Que vaudrait sans ça le monde si on le laissait entre les seules mains de la dévastation, si l'essence poétique qui nous y attache envers et contre tout ne l'ouvrait pas à des entendements insoupçonnés qui nous font voir dans la noirceur d'autres nuances que pure noirceur ? » Champs de bataille labourés par les obus pendant la première guerre mondiale ; régions soufflées et rayées de la carte par la bombe atomique ; villes sinistrées hier par les catastrophes nucléaires et, aujourd'hui, par les changements climatiques... Notre regard a engrangé assez d'images de destruction pour que s'impose à l'art l'angoisse de l'après-paysage. Recueil de textes épars unis dès le départ par cette question unique, Tout est paysage examine l'une après l'autre, partant des Nymphéas de Monet, les œuvres de Twombly, Klee, Tàpies, Mušic, Mondrian et Morandi, comme autant de réponses possibles : de quelle façon la peinture de paysage et la trop bien-nommée nature-morte se sont-elles réinventées au fil du XXe siècle, face au spectacle inouï de la destruction de leur motif ?
Contributions in art theory --- Landscape painting --- Still-life painting --- Peinture de paysage --- Nature morte --- Monet, Claude, --- Twombly, Cy, --- Klee, Paul, --- Tàpies, Antoni, --- Mušič, Zoran, --- Mondrian, Piet, --- Morandi, Giorgio, --- Staël, Nicolas de, --- Tàpies, Antoni, --- Staël, Nicolas de, --- Peinture --- Paysage --- Après-guerre
Choose an application
094 LEONARDO DA VINCI
---
094:7
---
091 LEONARDO DA VINCI
---
#BIBC:ruil
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|