Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Realiseer je droomschoolLeer structureel tijd maken voor veranderingGebruik teamcoaching als hefboomHeel wat scholen staan de komende jaren voor een veranderingstraject. Tegelijk zijn schooldirecties bezorgd over de slaagkans en de duurzaamheid van zo'n transformatie. Hoe zorg je dat elk teamlid meestapt in het verhaal? Op welke manier creëer je een schoolcultuur die innovatie en transformatie structureel maakt?In De ultieme gids voor transformatie van je school van EduNext leer je hoe je een diepe transformatie in je school aanpakt. Het deelt het veranderingstraject op in drie essentiële fasen en biedt via een nieuwe pedagogisch concept oplossingen voor vele onderwijsuitdagingen.Het boek is geïllustreerd met heel wat casussen van scholen die aan hun transformatietraject bezig zijn. Daarnaast is het de ideale inspiratiebron voor elke onderwijsvernieuwer.https://www.academiapress.be/nl/de-ultieme-gids-voor-transformatie-van-je-school
School management --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Veranderingsmanagement --- Veranderingsproces --- Schoolmanagement --- Onderwijsvernieuwing --- 450.46 --- vernieuwing --- theoretische onderwijsvernieuwing --- 741 Schoolorganisatie
Choose an application
In een school als professionele leergemeenschap onderzoeken de teamleden samen hun onderwijspraktijk, met de expliciete bedoeling deze te verbeteren. Drie basale capaciteiten worden theoretisch en praktisch beschreven: de persoonlijke capaciteit om refelectief te handelen, de interpersoonlijke capaciteit om collectief te leren en de oraganisatorische capaciteit om het samen leren te organiseren. De rol van de schoolleider bij de ontwikkeling van deze capaciteiten komt uitgebreid aan de orde. In het boek is ook een aantal vragenlijsten en praktische werkwijzen beschreven die schoolleiders kunnen hellpen bij het ontwikkelen van de school als professionele leergemeenschap. (Bron: covertekst)
Leergemeenschap --- Levenslang leren --- kwaliteitsverbetering --- School management --- professionaliteit --- Objectives of teaching --- schoolorganisatie --- 741 Schoolorganisatie --- 051031.jpg --- Professionele leergemeenschappen
Choose an application
Leerlingen, ouders, leerkrachten, het schoolbestuur, de participatieraad, de collega-directeurs in de scholengemeenschap, de inspectie … Als directeur ben je het aanspreekpunt en de informatiebron voor veel partijen, ook als er moeilijke knopen moeten doorgehakt worden. Iedereen altijd z’n zin geven is onmogelijk, maar je kunt wel controleren hoe je beslissingen doorpraat en erover communiceert. Een directeur die erin slaagt een boodschap open en duidelijk over te brengen, oogst niet altijd instemming, maar wel begrip en respect.Hoe je een gerespecteerd schoolhoofd wordt, legt de auteur uit in De duidelijke directeur. Aan de hand van casussen, stappenplannen, checklists en voorbeelden uit het secundair en basisonderwijs, toont de auteur hoe je op een constructieve manier omgaat met uiteenlopende situaties. Of het nu gaat om het wegsturen van een leerling, het evalueren van een leerkracht of het verantwoorden van een budgettaire maatregel, altijd is er een manier om positief uit het gesprek te komen.In dit boek besteedt de auteur ook aandacht aan de samenwerking binnen het schooldirectieteam, een brandend actueel thema. Schaalvergroting (of schoolvergroting), bijna elke directeur krijgt hiermee te maken. Veel directeurs communiceerden voordien als leerkracht met collega’s, leerlingen, ouders … Directeurs moeten nu ook specifiek gaan communiceren in een team, om samen positieve resultaten voor de school en/of de scholengroep te behalen. Dit boek maakt duidelijk hoe een directeur door zijn communicatie een duidelijke directeur kan worden.
Secondary education --- School management --- Primary education --- 458.1 --- Gesprekken --- Leiderschap --- Coach --- Vergaderingen --- Organisatie - Management --- Schoolbeleid --- Coaching --- Communicatie --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 741 Schoolorganisatie --- communicatie --- onderwijs --- directie
Choose an application
371.05 --- #A0103A --- 741 Schoolorganisatie --- Onderwijs, organisatie --- 060309.jpg --- Schoolorganisatie --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- School management --- onderwijsorganisatie
Choose an application
Studeren, dat is voor strevers. Niks voor mij.' Dat denken jongeren die niet graag naar school gaan wel eens. Jongeren voor wie de school eerder een plek van vernedering is dan een veilige omgeving waar ze kunnen leren en ontdekken wat ze waard zijn. De school is er nu eenmaal niet voor iedereen, dat is de harde realiteit in Vlaanderen. Voor kinderen uit de betere sociaaleconomische milieus behoort ons onderwijssysteem tot het beste van de wereld, maar het faalt compleet voor jongeren uit kwetsbare gezinnen. Zo gaat veel talent verloren. Critici zeggen dat de onderwijshervorming daar niets aan zal veranderen, wel integendeel. Hoe zet je een systeem op poten waar mensen niet afzakken of zittenblijven of uit de boot vallen, maar waarin iedereen mee kan, op zijn of haar eigen manier? Ann Verlinden praat met onderwijsexperten, vernieuwers en ervaringsdeskundigen (lees: de slachtoffers van ons systeem). Die verhalen neemt ze mee op scholenreis langs enkele middelbare scholen. Ze zoekt samen met bevlogen directeurs, die niet wachten op richtlijnen van bovenaf om initiatief te nemen, naar de zwakke plekken in ons onderwijssysteem. Om uiteindelijk zicht te krijgen op hoe de ideale school eruitziet, de school die alle jongeren een toekomst kan geven.
Teaching --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijssystemen --- onderwijskansen --- onderwijsfilosofie --- Vlaanderen --- onderwijsorganisatie --- onderwijs --- onderwijskunde --- 741 Schoolorganisatie --- secundair onderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Research on teaching --- Education--Recherche --- Education--Research --- Educational research --- Enseignement--Recherche --- Onderwijs--Research --- Onderwijs--Wetenschappelijk onderzoek --- Onderwijsresearch --- Opvoedkunde--Wetenschappelijk onderzoek --- Pedagogie--Wetenschappelijk onderzoek --- Pedagogische research --- Pédagogie--Recherche --- #A0408A --- 741 Schoolorganisatie --- Onderwijsonderzoek --- Kwaliteitszorg --- onderwijs --- Nederland --- Onderwijsonderzoek. --- Nederland. --- Onderwijs --- Netherlands
Choose an application
40
School management --- #gsdbP --- 741 Schoolorganisatie --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- KHM --- zelfevaluatie --- onderwijs --- kwaliteitszorg --- 450.6 --- resultaten en selectie, schoolvorderingentests, examens, zittenblijven --- Schoolmanagement --- Zelfevaluatie --- Kwaliteitszorg --- Effectieve scholen --- Provincie West-Vlaanderen --- Effectieve school
Choose an application
Scholen krijgen steeds meer autonomie om vorm te geven aan hun beleid. Positief is dat daardoor rekening kan worden gehouden met de lokale context. Tegelijk stelt dit de school ook wel voor uitdagingen en wordt er een beroep gedaan op het beleidsvoerend vermogen van de scholen. Doeltreffend schoolbeleid is een herwerking en tegelijk update van het eerder uitgegeven Pei/ijlen naar succesvol schoolbeleid. Het boek biedt een houvast aan alle personeelsleden van scholen en schoolgemeenschappen en aan begeleiders van onderwijs die mee vorm en inhoud geven aan het schoolbeleid. De auteurs presenteren acht 'dragers' van beleidsvoerend vermogen die van doorslaggevend belang zijn voor het realiseren van een geslaagd schoolbeleid: doeltreffende communicatie, ondersteunende professionele en persoonlijke relaties, gedeeld leiderschap, gezamenlijke doelgerichtheid, responsief vermogen, innovatievermogen, een geïntegreerd beleid en reflectief vermogen. De auteurs vatten het boek zo op dat de lezer op een actieve wijze aan de slag kan met het boek. Aan de hand van reflectie-oefeningen kan hij nagaan in welke mate een bepaalde 'drager' aanwezig is op zijn school. Daarnaast krijgt hij aanknopingspunten voor de realisatie van alle acht de dragers van beleidsvoerend vermogen. De auteurs beschrijven een gevalideerd instrument dat toelaat het beleidsvoerend vermogen van de school in kaart te brengen, met als uiteindelijke doel de verdere schoolontwikkeling.
Onderwijsmanagement. --- School management --- 720 Onderwijs --- 741 Schoolorganisatie --- Onderwijsmanagement --- 450.2 --- 458.1 --- onderwijsmanagement --- Organisatie - Management --- Onderwijsorganisatie --- schoolbeleid --- Onderwijsbeleid --- Scholen --- Effectieve scholen --- Schoolmanagement --- schoolorganisatie --- schoolmanagement --- Schoolbeleid --- beleidsvoerend vermogen --- 371.1 --- 370 --- School (instelling) --- Effectieve school --- Nederland --- Kust
Choose an application
Wat verstaan we onder flexibele leerwegen? - Waarom heeft ons onderwijs nood aan meer flexibiliteit? - Wat zijn de randvoorwaarden en struikelblokken? Dit boek brengt het verhaal van acht basisscholen en acht secundaire scholen die ervoor kiezen hun onderwijs toe te spitsen op de noden van iedere leerling. Deze scholen organiseren elk op hun manier, binnen het wettelijk kader, flexibiliteit in wat, hoe, wanneer, waar of met wie er geleerd wordt, zonder het gemeenschappelijk curriculum uit het oog te verliezen. Elke leerling zou op school alle kansen moeten krijgen om te leren en zich te ontwikkelen. Daarom moet het onderwijs toegankelijk zijn voor leerlingen met verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften. Heel wat Vlaamse scholen gaan deze uitdaging aan. De scholen in dit boek doen dit door de leerwegen beter af te stemmen op de groeiende diversiteit in de leerlingenpopulatie. Hun verhalen illustreren hoe flexibele leerwegen vorm kunnen krijgen, wat de voordelen zijn, maar ook met welke valkuilen scholen te maken krijgen.(Bron: www.lannoo.be)
differentiatie --- Ontwikkeling leerlingen --- Onderwijseffectiviteit --- Diversiteit --- Differentiatie --- Basisonderwijs --- Talenten --- Graadklassen --- Klasdoorbrekend werken --- 454.23 --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- 371 --- 373.3 --- 373.5 --- 460.6 --- 454.22 --- 741 Schoolorganisatie --- Didactische principes --- onderwijs - school --- lager onderwijs - basisonderwijs --- secundair onderwijs --- didactiek --- onderwijs --- onderwijspraktijk --- studiebegeleiding --- basisonderwijs --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Onderwijs. --- Secondary education --- Primary education --- flexibiliteit --- Kindergarten --- differentiële opvoeding --- School management --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Curricula --- Education [Secondary ] --- School management and organisation --- PXL-Education 2016 --- onderwijsbeleid --- Vlaanderen --- Inclusief onderwijs --- Binnenklasdifferentiatie --- Differentiërend onderwijs --- 741 Schoolorganisatie. --- Basisonderwijs. --- Differentiatie. --- Diversiteit. --- Graadklassen. --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken). --- Klasdoorbrekend werken. --- Onderwijseffectiviteit. --- Ontwikkeling leerlingen. --- Talenten. --- differentiatie. --- Didactische principes.
Choose an application
De overheid hecht een groot belang aan de autonomie van de plaatselijke school. Maken scholen wel gebruik van deze uniekekans om zelf te bepalen 'wat we met ons onderwijs willen?' Leveren ze ook het bewijs over een degelijk concept te beschikken? Kunnen scholen ook verantwoorden waarom bepaalde zelfgekozen vernieuwingen prioritair zijn? Worden deze vernieuwingen tot een goed einde gebracht? Tien deskundigen komen aan bod in dit boek : vier auteurs beschrijven het vernieuwingswerk van hun school, vier spreken vanuit het zogenaamde middenkader (begeleiding, koepel en inspectie). De visie van een beleidsverantwoordelijke mag ook hier niet ontbreken. En ten slotte wordt een kritisch-wetenschappelijke visie ontwikkeld op het geheel van de innoverende krachten binnen een school.
onderwijsvernieuwing --- School management --- Educational innovations --- Belgium --- #A0104A --- 741 Schoolorganisatie --- 450.44 --- schoolwerkplanontwikkeling (ler) --- Onderwijsvernieuwing ; vlaanderen --- 030668.jpg --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Doorlichting --- Kwaliteitszorg: lagere school --- Onderwijs: inspectie --- Onderwijsbeleid --- Pedagogische begeleiding --- Scholengemeenschappen --- Schooldoorlichting --- Steinerpedagogiek --- VVKBaO --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Antroposofisch onderwijs --- Methodescholen --- Steinerscholen --- Steineronderwijs --- Methodeschool --- Nederland --- Kust
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|