Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Internal politics --- Wallonia --- België --- Staatshervorming --- Communautaire problemen --- politiek --- 312.1 Staatshervorming na 1988
Choose an application
Law reform --- Federal government --- Constitutional law --- Droit --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Réforme --- 371 Duitse Gemeenschapsraad --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- E-books
Choose an application
BHV. Drie letters joegen jarenlang de emoties de hoogte in. Brussel-Halle-Vilvoorde moest worden gesplitst (al vijftig jaar eigenlijk). BHV zou echter nooit gesplitst geraken, zei men. BHV werd gesplitst. En BHV is voor al een symbolische kwestie, slechts een onderdeel uit de veel ruimer zesde staatshervorming.Als staatssecretaris bevoegd voor Staatshervorming maakte Servais Verheirstraeten de zesde staatshervorming niet alleen mee op de eerste rij, maar zat hij ook in de machinekamer van de politiek. In zijn boek vertelt hij, in een scherpe analyse en met anekdotes uit die 'machinekamer', hoe de zesde staatshervorming tot stand kwam, wat ze voor gevolgen heeft en hoe ze past in die lange geschiedenis van de ombouw van het unitaire tot het federale België waarin nu de deelstaten belangrijker worden dan de unie.Verherstraeten legt uit hoe de verschillende lagen van de staatsstructuur passen op de verschillende lagen van onze identiteit. Onder andere in gesprekken met Leo Tindemans, Wilfried Martens, Jean-Luc Dehaene, Yves Leterme en Wouter Beke, toont hij aan dat de auteurs van de bestuurlijke herinrichting van ons land vooral christendemocraten waren en zijn.Bron : http://www.davidsfonds.be
Internal politics --- Belgium --- C8 --- staatshervorming --- grondwetsherziening --- CD&V (1968-) --- 312.1 Staatshervorming --- zesde staatshervorming --- belgie --- reforme de l'etat --- Ideologie en politiek --- belgique --- Politiek --- België --- Binnenlandse politiek --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- #gsdb8 --- Constitutional history --- Federal government --- History --- Maatschappij --- Film
Choose an application
Na vijftig jaar staatshervorming hebben de debatten over de toekomst van het Belgische federalisme nood aan een nieuwe wind. Hoe kan het Belgische federalisme de efficiëntie van het overheidsbeleid verbeteren en beter de democratische principes waarborgen? Waar ligt de ideale balans tussen deelstatelijke autonomie en federale cohesie? Heeft de Belgische staatsstructuur baat bij een vorm van asymmetrisch federalisme? Blijven staatshervormingen het resultaat van nachtelijke kasteeldiscussies tussen partijvoorzitters, of dringt een nieuwe, meer democratische methode zich op? Is het überhaupt nog mogelijk om de noodzakelijke tweederdemeerderheden te vinden in de huidige context van toenemende polarisering?Dit verzamelwerk bundelt verschillende bijdragen die inspiratie bieden voor een volgendestaatshervorming. Enerzijds gaat dit project in op de vraag of de klassieke methode van de staatshervorming voorbijgestreefd is, en zo ja, of er dan betere alternatieven zijn. Anderzijds buigt dit project zich ook over enkele hete hangijzers van de Belgische bevoegdheidsverdeling, in het bijzonder het klimaatbeleid en justitie.
Public law. Constitutional law --- staatsstructuur --- staatsrecht --- grondwet --- Belgium --- Fédéralisme --- Droit constitutionnel --- Politique et gouvernement --- Belgique --- Réforme. --- Canada --- 2302. --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- 313.1 Bevoegdheidsconflicten. --- STRADALEX. --- Law reform --- Federal government --- Constitutional law --- Droit --- Droit constitutionel --- Réforme
Choose an application
staatshervorming --- Political philosophy. Social philosophy --- Internal politics --- binnenlandse politiek --- Belgium --- 342.4.04 <493> --- #A0306A --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- Staatshervorming 342.4.011.8STA --- politiek --- belgie --- Grondwetsherziening. Staatshervorming--België --- reforme de l'etat --- politique --- belgique --- 342.4.04 <493> Grondwetsherziening. Staatshervorming--België
Choose an application
Public law. Constitutional law --- Colloques --- Colloquia --- Europese Unie --- Politicologie --- Politologie --- Union européenne --- Public law --- Constitutional law --- Droit public --- Droit constitutionnel --- Congresses --- Comparative studies --- Congrès --- Etudes comparatives --- Réforme de l'Etat Staatshervorming --- International Internationaal --- Gestion publique Overheidsbeheer --- Décentralisation Decentralisatie --- BPB0609 --- 310 Staatsinrichting. België --- 311 Staatsrecht --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 401 Administratief recht --- 342.4.04 --- Grondwetsherziening. Staatshervorming --- 342.4.04 Grondwetsherziening. Staatshervorming --- Congrès --- Congresses. --- Acqui 2006
Choose an application
Decentralization in government --- Décentralisation administrative --- Congresses --- Congrès --- BPB0703 --- 310 Staatsinrichting. België --- 311 Staatsrecht --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 401 Administratief recht --- 423 Gemeenten --- 430.1 Openbare Financien --- Frankrijk --- Canada --- 342.25 <493> --- 342.25 <71> --- 342.25 <44> --- Centralisatie. Decentralisatie--België --- Centralisatie. Decentralisatie--Canada --- Centralisatie. Decentralisatie--Frankrijk --- 342.25 <44> Centralisatie. Decentralisatie--Frankrijk --- 342.25 <71> Centralisatie. Decentralisatie--Canada --- 342.25 <493> Centralisatie. Decentralisatie--België --- Décentralisation administrative --- Congrès --- Belgium --- France --- Comparative studies --- Acqui 2006 --- Droit administratif comparé --- Droit constitutionnel comparé --- Décentralisation --- France / Belgique / Canada
Choose an application
De zesde staatshervorming kan om verschillende redenen historisch worden genoemd. Na de langste regeringscrisis uit de Belgische geschiedenis en onderhandelingen die in 2007 reeds 194 dagen en in 2010-2011 nog eens 545 dagen aansleepten, werd op 11 oktober 2011 het zgn. Vlinderakkoord gesloten, dat vervolgens in drie fasen werd uitgevoerd.In de eerste fase kwamen de heetste hangijzers aan bod die voor crisis in de Wetstraat hadden gezorgd: de splitsing van de kieskring BHV, de benoeming van de burgemeesters in de randgemeenten, de hervorming van het gerechtelijk arrondissement Brussel en de correcte financiering van Brussel.In de tweede fase stonden vooral de hervorming van het tweekamerstelsel, de samenvallende verkiezingen en de constitutieve autonomie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap op de agenda.Ten slotte werd in een derde fase de hoofdschotel geserveerd: de overdracht van talloze bevoegdheden aan de gemeenschappen en gewesten en de wijziging van de Financieringswet.Niet minder dan tweeënveertig artikelen van de Grondwet werden herzien. Vijftien bijzondere en achttien gewone wetten werden gestemd. Nooit was de reikwijdte van een staatshervorming zo groot.Dit boek biedt een diepgaande en volledige commentaar op de zesde staatshervorming, op de instellingen, de bevoegdheden en de middelen. Bij belangrijke materiële bevoegdheidsoverdrachten op het vlak van de arbeidsmarkt, het gezondheidsbeleid, justitie, de gezinsbijslagen en de fiscale autonomie ontmoeten wetenschap en praktijk elkaar: academische uiteenzettingen en beschouwingen door eminente beleidsverantwoordelijken over de impact van de hervormingen op het werkveld wisselen elkaar af in een sterke-zwakteanalyse
Theory of the state --- staatshervorming --- publiek recht --- staatsrecht --- Belgium --- Politiek --- Staatshervorming --- België --- Jurisquare --- BPB1408 --- Compétence institutionnelle --- Réforme institutionnelle --- politieke instellingen --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- zesde staatshervorming --- staatshervormingen --- politiek --- 2 SERV Staatshervorming 342.4.011.8STA --- reforma základních institucí --- riforma istituzionale --- institucinė reforma --- institutsionaalne reform --- institucionālā reforma --- institutionel reform --- θεσμική μεταρρύθμιση --- intézményi reform --- riforma istituzzjonali --- inštitucionálna reforma --- institutionelle Reform --- reforma institucional --- reformă instituțională --- institucionalna reforma --- institutionell reform --- institutionaalinen uudistus --- institutional reform --- институционална реформа --- reforma instytucjonalna --- reformë institucionale --- институционна реформа --- institutionele hervorming --- institucionální přestavba --- институционални промени --- institucionální reforma --- надлежност институције --- pravomoc instituce --- αρμοδιότητες των οργάνων --- institutsiooni pädevus --- institucijos kompetencija --- kompetencë e institucionit --- institutionele bevoegdheid --- competență instituțională --- pristojnost institucije --- toimielimen toimivalta --- kompetenza tal-istituzzjoni --- institutionel kompetence --- intézmény hatásköre --- competencia institucional --- компетенция на институцията --- competência institucional --- competenza istituzionale --- nadležnost institucije --- institutionelle Zuständigkeit --- institutionell behörighet --- kompetencje instytucji --- надлежност на институција --- competence of the institution --- právomoc inštitúcie --- iestādes kompetence --- institucionální kompetence --- институционални ингеренции --- институционални надлежности --- institutions politiques --- réforme de l'état --- E-books --- Administration publique --- Gouvernement fédéral --- Droit constitutionnel --- Réforme --- Constitutional law --- Federal government --- Fédéralisme --- Administratieve overheden : Federale overheden --- Autorités administratives : Autorités fédérales --- Maatschappij --- Film --- athchóiriú institiúideach --- inniúlacht na hinstitiúide --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- Belgique --- Gouvernement fédéral --- Réforme
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|