Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
Inspecting school inspections
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Antwerpen Universiteit Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Evaluatie in het Vlaamse onderwijs : beleid en praktijk van leerling tot overheid
Authors: --- ---
ISBN: 9789044127904 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In geen enkele sector van het sociale leven wordt zoveel tijd en energie geïnvesteerd in evaluatie als in het onderwijs. Daarbij wordt spontaan gedacht aan het beoordelen van leerlingen. Maar ook initiatieven inzake de evaluatie van leraren, scholen en overheden worden steeds talrijker en verscheidener. De vraag rijst of het geheel van al deze verschillende evaluatievormen een bijdrage levert tot de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen. Om deze vraag te beantwoorden is een overzicht nodig van het bestaande beleid en de heersende praktijk. Voor het eerst wordt alle informatie over het Vlaamse evaluatiebeleid en de evaluatiepraktijk bij elkaar gebracht in één publicatie. Ze handelt zowel over de evaluatie van leerlingen, van leerkrachten en directies, van scholen – door de onderwijsinspectie, maar ook in het kader van zelfevaluatie – als van de overheid. Centraal staat de vraag hoe evaluatie op micro-, meso- en macroniveau kan bijdragen tot kwaliteitsverbetering, gelijkheid en effectiviteit van het onderwijs. Telkens wordt daarbij de bestaande wetgeving bekeken en wordt de actuele praktijk beschreven. Daarnaast bevat de publicatie ook standpunten en reacties van belangrijke actoren. (Bron: flaptekst)


Book
Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren : principes die motiveren, inspireren en werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488054 Year: 2012 Volume: *6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de docus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in contrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent (het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee raken we aan de kern van onderwijs, met name de kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde manier tot leren bereid zijn.


Book
Zicht op leerwinst : scenario's voor gestandaardiseerd toetsen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789463440349 9463440348 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by