Narrow your search

Library

KBR (3)

UCLL (3)

DocAtlas (1)

VIVES (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2005 (1)

2004 (2)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
De tafel van tien van de veilige school
Authors: ---
ISBN: 904411896X Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We onderzoeken nogal wat in onze schoolsamenleving. Processen, relaties, uitkomsten, succesindicatoren, beleving, waardering. We vragen het aan iedereen van wie mag worden verondersteld dat hij of zij betekenisvolle uitspraken kan doen. Toch is het opmerkelijk dat we zo weinig vragen stellen aan leerlingen zelf. Natuurlijk proberen we in het onderwijs zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat leerlingen beweegt en interesseert. Maar toch tekenen we uit de mond van leerlingen zelf de klacht op, dat veel in gang gezet wordt zonder dat ze daarover geraadpleegd zijn. `Op stage voel ik me volwassen en in school voel ik me kind,' schrijft een leerling. Toch lijkt het van belang dat we leerlingen nadrukkelijk betrekken bij de vraag hoe we het onderwijs veiliger kunnen maken. Veiligheid, het gevoel van veiligheid, immers vormt de basis van het leren. De Tafel van tien van Veiligheid in school volgt de uitkomsten van onderzoek onder zo'n 5.000 leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Leerlingen noemen veel meer factoren dan de professionals die voor `je het veilig voelen' in school van belang zijn. De interviews met leerlingen stemmen hoopvol. Er zijn heel concreet talloze adviezen uit af te leiden om de school veiliger te maken. Camera's, hoge hekken, extra bewaking, dure programma's, grote investeringen wegen niet op tegen gemotiveerde leerlingen die zelf een aandeel willen nemen in de veiligheid van de school. (Bron: covertekst)


Book
De tafel van tien van de nieuwe school
Authors: ---
ISBN: 9044117076 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zelfsturing, de leerling centraal, competentiegericht leren, probleemgestuurd projectonderwijs, de enen na de andere vraaggerichte term raakt ingeburgerd in het Nederlands onderwijs. Leerwerkplaatsen, open leercentra, digitale portfolio's, een keur aan middelen en methodieken is in ontwikkeling om het 'nieuwe leren' te ondersteunen. Maar wat zijn nu eigenlijk kernbegrippen van vraagggericht werken in het onderwijs? En wat betekent vraaggericht werken voor de professionaliteit van leraren? Zijn hun kwaliteiten niet minstens zo belangrijk als de systeemveranderingen? Tien experts op onderwijsgebied gaan elk in één van de kernbegrippen van vraaggericht werken: luisteren, vertrouwen, loslaten, volgen, faciliteren, eigen kracht, afstemmen, verbondenheid, herstel en samenwerken met ouders. Daarnaast komen professionals met jerenlange ervaring rond vraaggericht werken aan het woord. Samen maken zij de Tafel van Tien van vraaggericht werken in het basis- en voortgezet onderwijs. Om eensgezind tot de conclusie te komen dat zelfsturing van leerlingen vraagt om een faciliterende, open houding van leraren. Die op hun beurt ondersteund dient te worden door adequate scholing en een werkomgeving die ook naar hen luistert. (Bron: covertekst)

Keywords

090850.jpg --- Didactiek


Book
Durven loslaten: vraaggericht werken in het basisonderwijs : portretten over luisteren naar leerlingen.
Authors: ---
ISBN: 9044115928 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komen zeven directieleden, intern begeleiders, een oudercontactpersoon en een groepsleerkracht aan het woord over de effecten van vraaggericht werken. Zij zijn afkomstig van vier grotestadsscholen die jaren geleden, elk met een eigen reden, begonnen aan een training 'Luisteren naar leerlingen'. Waar ze op uitkomen, vertellen ze in dit boek. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by