Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Met de Wet op de Jeugdzorg hebben bureaus jeugdzorg naast hun toegangsfuncties ook een aansluitingstaak gekregen naar het onderwijs toe. De bureaus moeten consultatie en deskundigheidsbevordering bieden aan het onderwijs. En zij moeten zorg dragen voor een goede aansluiting van hun toegangsfuncties bij de zorgstructuren van het onderwijs. In deze brochure worden richtlijnen en voorbeelden gegeven hoe de bureaus die taken kunnen invullen voor het primair onderwijs. Aansluiten bij het primair onderwijs biedt bureaus jeugdzorg de mogelijkheid gebruik te maken van de signaleringsfunctie en de ervarings- en diagnostische kennis van de scholen. Zij weten wat er op of via de school al is gedaan rond een kind of gezin en zij spelen een belangrijke rol in de toeleiding van ouders en kinderen naar (jeugd)zorg. Bureau jeugdzorg komt voor scholen in beeld bij (vermoedens van) ernstige psychosociale, opvoedings- en ontwikkelingsproblemen. Dit veelal nadat al ondersteuning is geboden door schoolnabije hulpverleners, zoals schoolverpleegkundige of school-maatschappelijk werker en meestal via een Zorg- en adviesteam (ZAT). Daarmee ligt er een opdracht voor bureaus jeugdzorg om de aansluiting op de zorg-structuur van het onderwijs goed vorm te geven. Dit heeft consequenties voor de organisatie en werkprocessen bij bureau jeugdzorg en de professionalisering van de medewerkers in schoolgericht werken. (Bron: covertekst)
090838.jpg --- Zorgverbreding ; basisonderwijs ; Nederland --- Child welfare --- Netherlands --- Education [Elementary ] --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
In dit boek Schoolvoorbeelden van samenwerking worden acht praktijkvoorbeelden beschreven van de wijze waarop het basisonderwijs de samenwerking met externe instellingen voor jeugdzorg, gezondheidszorg en welzijn in de regio heeft vormgegeven. De geselecteerde praktijken verschillen in onder meer de ontstaansgeschiedenis, de doelstellingen van de samenwerking en de beoogde resultaten, de organisatie en de wijze van samenwerken en de functionarissen van instellingen die daarbij betrokken zijn. Deze publicatie is een vervolg op drie andere publicaties die door het Landelijk Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (LCOJ) en WSNS Plus zijn geschreven, te weten Topografie van de samenwerking, Spoorzoeken voor de samenwerking en Stappen vooruit in de samenwerking. Deze richten zicht achtereenvolgens op taken en verantwoordelijkheden van relevante instellingen, op referentiemodellen van samenwerking, en op een handreiking voor het systematisch voorbereiden en uitvoeren van verbeterplannen. Tezamen beogen deze publicaties bij te dragen aan het verbeteren en versterken van de zorgstructuur van het basisonderwijs door scholen en vooral coordinatoren van WSNS-verbanden handreikingen te bieden bij het benutten van samenwerkingsmogelijkheden met externe instellingen in de regio. Deze publicatie is mede tot stand gekomen in het kader van de Operatie Jong. (Bron: covertekst)
Onderwijsmanagement --- 090860.jpg --- Basisonderwijs ; Nederland
Choose an application
Schoolmaatschappelijk werk staat in de gehele onderwijskolom, bij de partners in de zorgketen en bij gemeenten steeds nadrukkelijker in de aandacht. Het besef dat schoolmaatschappelijk werk een heel toegankelijk en snel in-zetbaar aanbod van licht-ambulante hulp vormt voor ouders en kinderen, maar ook voor leerkrachten, dringt steeds sterker door. De Impulsregeling schoolmaatschappelijk werk van het ministerie van OCW heeft hier een stevige stimulans aan gegeven. Steeds meer instellingen zien zich daarmee gesteld voor vragen rond de inzet van schoolmaatschappelijk werk in en rond het onderwijs. Dit boek is geschreven om daaraan tegemoet te komen en richtlijnen te bieden voor een hoogwaardige inzet van schoolmaatschappelijk werk in het primair onderwijs. Deze publicatie start met een beschrijving van bestaande praktijken van schoolmaatschappelijk werk in verschillende gemeenten en WSNS-samenwerkingsverbanden. Daarnaast bevat dit boek een handreiking voor de inzet van schoolmaatschappelijk werk, in eerste instantie gericht op WSNS-codrdinatoren die middelen ontvangen in het kader van de Impulsregeling van OCW, maar ook relevant voor andere betrokkenen bij schoolmaatschappelijk werk. En verder bevat dit boek een beknopte rapportage over een onderzoek naar de inzet van de Impulsmiddelen door de samenwerkingsverbanden WSNS, uitgevoerd in maart 2006. (Bron: covertekst)
Enseignement --- Nederland --- Onderwijs --- Pays-Bas --- S2007790.JPG --- schoolmaatschappelijk werk --- 371.21 --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|