Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (38)

UCLL (37)

VIVES (35)

Odisee (34)

Hogeschool Gent (31)

Arteveldehogeschool (29)

AP (27)

Thomas More Kempen (26)

Thomas More Mechelen (26)

KDG (20)

More...

Resource type

book (37)

object (2)

audio (1)

periodical (1)


Language

Dutch (38)


Year
From To Submit

2013 (3)

2008 (1)

2007 (3)

2006 (1)

2005 (4)

More...
Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Inleiding tot de wiskundedidactiek.
Authors: --- ---
ISBN: 9033417170 Year: 1988 Publisher: Leuven Acco


Book
Rekenen in beweging : achtergronden, opbouw, bakens, doorkijkjes, voorbeelden en bronnen ter verrijking van het reken-wiskundeonderwijs op de Vrije School.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9062387004 Year: 1994 Publisher: S.l. SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kinderen rekenen : rekendidactiek voor de lagere school
Authors: ---
ISBN: 9030187077 Year: 2005 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten die in de basisschool de eerste inzichten in het rekenen moeten bijbrengen, zouden best een goed zicht hebben op het hele rekenleerproces, voor de hele basisschool. Het volstaat daarvoor niet nauwkeurig een methode te volgen. Een duidelijk inzicht in het procesmatige van het rekenleerproces, zoals zich dat ontwikkelt bij jonge kinderen, is onontbeerlijk. In Kinderen rekenen wordt dat globale proces beschreven.Dit leerproces vangt reeds aan op kleuterleeftijd en moet stap voor stap opgebouwd worden. Het mag geen willekeurige opeenvolging zijn van geïsoleerde leerstappen. Integendeel, het moet een continu leerproces zijn, waarin de leerkracht rekening kan houden met het niveau dat de leerlingen bereikt hebben.Leerkrachten stoten ook daarbij meer en meer op rekenachterstanden bij leerlingen. Ze zoeken dan ook naar achtergrondinformatie om de effectiviteit van hun rekenlessen te verhogen. Deze informatie kunnen zij in dit boek vinden. Leerlingen die extra zorg behoeven, kunnen dan maximaal aan hun trekken komen. Een goede rekendidactiek is immers essentieel voor de uitbouw van een preventief zorgbeleid in de basisschool


Book
Wiskundig probleemoplossend denken voor het beroepsonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030142249 Year: 2013 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een van de kerntaken van wiskundeonderwijs is het bijbrengen van wiskundige geletterdheid om in de maatschappij naar behoren te functioneren. Voor het beroepsonderwijs ligt daarbij het accent op functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieën. Beroepsleerlingen moeten namelijk probleemoplossend kunnen denken in concrete beroeps- en maatschappelijke contexten. Dat is echter geen evidentie! Zowel wiskunde in de B-stroom als functionele rekenvaardigheid (in PAV) in het bso veronderstellen bepaalde didactische en inhoudelijke competenties om functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieën doelmatig en in levensechte contexten aan te brengen en om beroepsleerlingen uit te dagen met functionele wiskundeproblemen. Binnen School of Education deden lerarenopleiders van KHLeuven, KHLim, Thomas More-Mechelen en CVO-Limlo onderzoek naar die problematiek. Het resultaat vind je in dit werk. Daarin wordt beschreven wat functionele wiskunde in het beroepsonderwijs moet zijn en hoe domeinspecifieke kennis, wiskundige denkstrategieën, contexten en wiskundige verbeelding daarin een rol spelen.


Book
Wiskunde & didactiek voor aanstaande leraren basisonderwijs. 0 : Reken vaardig.
Authors: --- ---
ISBN: 9001346707 9001346650 Year: 1988 Publisher: Groningen Wolters Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kern van het boek bestaat uit 150 opgaven voor midden- en bovenbouw, die samen grotendeels de leerstof vertegenwoordigen. Ook een hoofdstuk met schoolse en niet-schoolse oefensituaties en met gevarieerde oefenstof. Elke opgave is voorzien van een 'reflectieve oplossing' (welke gedachtengang werd toegepast?). Geschikt voor zelfstudie.


Book
Leren denken met aardrijkskunde : opdrachten voor activerend aardrijkskundeonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9090177523 9789080908833 Year: 2005 Publisher: Nijmegen Stichting Omgeving en Educatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Na het succes van 'Leren denken met aardrijkskunde' is er nu dit tweede boek 'Meer leren denken met aardrijkskunde'. Beide boeken bevatten ideeën om leerlingen enthousiast te maken voor aardrijkskunde. Maar er is ook verschil tussen beide boeken. Dat verschil zit allereerst in het feit dat in dit tweede boek gekozen is voor andere denkopdrachten en andere vakinhouden. Dit boek besteedt bovendien meer aandacht dan het eerste aan de vraag hoe je als docent zelf varianten kunt maken op dit dsoort lesopdrachten. Ook geeft dit boek een aantal suggesties voor het opzetten van vakoverschrijdende projecten. (Bron: covertekst)


Book

Book
Kinderen rekenen : een procesmatige benadering
Authors: ---
ISBN: 9033439980 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een procesmatige benadering van het leren rekenen en een intense aandacht voor het kindstandpunt vormen de pijlers van het rekenleerproces, dat in dit boek als een samenhangend en continu geheel beschreven wordt. Inzichten uit de leer-, handelings- en ontwikkelingspsychologie worden op een vanzelfsprekende wijze geïntegreerd in het rekenleerproces. Voor heel wat elementen van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen wiskunde voor het basisonderwijs vindt men in deze grondig herwerkte uitgave achtergronden en verduidelijkingen.


Periodical
Uitwiskeling.
Author:
ISSN: 07746814 Publisher: Oud-Heverlee Uitwiskeling.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

UItwiskeling is een tijdschrift van en voor wiskundeleerkrachten, vanuit de praktijk van het wiskundeonderwijs. We confronteren onze klaspraktijk met nieuwe ideeën uit de wiskundedidactiek. Vaste rubrieken: Het Spinnenweb: In het spinnenweb verzamelen we allerlei korte bijdragen: een vraag over de aanbreng van een bepaald stuk leerstof, een kort verslag van een uitgeprobeerde les, een leuk idee om de leerlingen te boeien... Alle vragen, bijdragen en suggesties worden verwacht bij de redactie. De bibwijzer: Artikels uit tijdschriften en boeken die bruikbaar zijn in wiskundelessen worden in deze rubriek samengevat en besproken. Je kunt ook hier zelf een bijdrage leveren door een artikel of een boek dat ook andere lezers kan interesseren, te signaleren of zelf te bespreken. Onder de loep: In elk nummer wordt een deel van het leerplan of een aspect van het wiskundeonderwijs onder de loep genomen en uitgewerkt in een ruimer artikel. Actualiteit: Concrete informatie over leerplannen, didactische middelen, navormingsprogramma's, studiedagen... Op de website kan je de inhoudsopgaven van de verschenen nummers raadplegen en oudere nummers downloaden.


Book
Meetkunde
Authors: --- ---
ISBN: 9030180196 Year: 2004 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn Professionele Informatie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Meetkunde' is net als 'metend rekenen' een domein bij uitstek voor toepassings- of realiteitsgerichte wiskunde. Eenvoudiger gezegd: het kan voor leerlingen een bijzonder motiverende vorm van wiskunde zijn omdat ze veel aanzetten en toepassingen meteen herkennen. Dat is niet altijd zo geweest in de voorbije decennia. Maar de nieuwe eindtermen en leerplannen wiskunde brengen dat functionele en praktische karakter van de meetkunde weer volop naar voor. Die eindtermen en leerplannen staan ook garant voor een duidelijke opbouwende lijn. Dat moet voor de auteurs van Meetkunde ook best zo zijn: een opbouw die meegaat met de psychische ontwikkeling van de leerlingen. Bij de keuze en volgorde van meetkunde-activiteiten laten zij zich veeleer leiden door het niveau of de fase in de denkontwikkeling van de leerlingen dan door de systematiek van het wiskundig systeem. Voor elke ontwikkelingsfase voorzien de auteurs voldoende activiteiten vooraleer ze naar een volgende fase overgaan. Te snel formaliseren leidt tot schijn- of splintervaardigheden. Leerlingen kunnen die vaak niet toegepassen in probleemsituaties omdat een goed inzicht nog ontbreekt. Deze geleidelijke opbouw vanaf de eerste tot en met de laatste jaren van de basisschool wordt in dit boek uiteengezet en onderbouwd met praktijkgerichte voorbeelden. De auteurs kiezen uitdrukkelijk voor een geleide constructie van meetkundekennis en voor een veelzijdige aanpak in de klas: een combinatie tussen de informele én de meer formele en systematische benadering. Kinderen krijgen volop kansen om op zoek te gaan en tegelijk krijgen ze een gestructureerd aanbod, aangepast aan hun ontwikkeling.

Listing 1 - 10 of 38 << page
of 4
>>
Sort by