Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
wiskunde: didactiek secundair onderwijs --- lesvoorbereidingen --- kennis --- motivatie --- evaluatie --- leerprocessen --- heuristiek --- studiebegeleiding --- examens --- wiskunde --- secundair onderwijs --- didactiek --- 485.3 --- wiskunde : didactiek (ler) --- Didactics of secundary education --- Didactics of mathematics --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Wiskunde --- Vakdidactiek. --- Secundair onderwijs. --- Wiskunde ; didactiek
Choose an application
Rekenen --- Didactiek. --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N --- breuken --- cijferen --- getallenleer --- kalender --- kloklezen --- meetkunde --- procenten --- rekenen --- rekenspelen --- schattend rekenen --- tafels --- Vrije School --- 475.55 --- Wiskunde : didactiek
Choose an application
Leerkrachten die in de basisschool de eerste inzichten in het rekenen moeten bijbrengen, zouden best een goed zicht hebben op het hele rekenleerproces, voor de hele basisschool. Het volstaat daarvoor niet nauwkeurig een methode te volgen. Een duidelijk inzicht in het procesmatige van het rekenleerproces, zoals zich dat ontwikkelt bij jonge kinderen, is onontbeerlijk. In Kinderen rekenen wordt dat globale proces beschreven.Dit leerproces vangt reeds aan op kleuterleeftijd en moet stap voor stap opgebouwd worden. Het mag geen willekeurige opeenvolging zijn van geïsoleerde leerstappen. Integendeel, het moet een continu leerproces zijn, waarin de leerkracht rekening kan houden met het niveau dat de leerlingen bereikt hebben.Leerkrachten stoten ook daarbij meer en meer op rekenachterstanden bij leerlingen. Ze zoeken dan ook naar achtergrondinformatie om de effectiviteit van hun rekenlessen te verhogen. Deze informatie kunnen zij in dit boek vinden. Leerlingen die extra zorg behoeven, kunnen dan maximaal aan hun trekken komen. Een goede rekendidactiek is immers essentieel voor de uitbouw van een preventief zorgbeleid in de basisschool
Basisonderwijs. --- lager onderwijs --- Didactics of mathematics --- didactiek --- Didactics of primary education --- wiskunde --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- wiskundige initiatie --- Wiskunde --- Rekenen --- Lager onderwijs --- Didactiek --- rekendidactiek --- rekenen --- 475.4 --- Aanvankelijk rekenen --- Basisonderwijs --- Bewerkingen --- Breuken (wiskunde) --- Cijferen --- Decimale getallen --- Getalbegrip --- Getallen --- Rekenproblemen --- Voorbereidend rekenen --- rekenen (ler) --- rekenproblemen (ler) --- 475.55 --- Rekendidactiek --- Wiskunde: didactiek lagere school --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: Dyscalculie) --- (zie ook: realistische wiskunde)
Choose an application
Een van de kerntaken van wiskundeonderwijs is het bijbrengen van wiskundige geletterdheid om in de maatschappij naar behoren te functioneren. Voor het beroepsonderwijs ligt daarbij het accent op functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieën. Beroepsleerlingen moeten namelijk probleemoplossend kunnen denken in concrete beroeps- en maatschappelijke contexten. Dat is echter geen evidentie! Zowel wiskunde in de B-stroom als functionele rekenvaardigheid (in PAV) in het bso veronderstellen bepaalde didactische en inhoudelijke competenties om functionele rekenvaardigheid en wiskundige denkstrategieën doelmatig en in levensechte contexten aan te brengen en om beroepsleerlingen uit te dagen met functionele wiskundeproblemen. Binnen School of Education deden lerarenopleiders van KHLeuven, KHLim, Thomas More-Mechelen en CVO-Limlo onderzoek naar die problematiek. Het resultaat vind je in dit werk. Daarin wordt beschreven wat functionele wiskunde in het beroepsonderwijs moet zijn en hoe domeinspecifieke kennis, wiskundige denkstrategieën, contexten en wiskundige verbeelding daarin een rol spelen.
Wiskunde --- Probleemoplossend denken. --- Beroepsonderwijs. --- B-stroom --- probleemoplossend denken --- Didactics of mathematics --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- PAV (project algemene vakken) --- Wiskunde ; beroepsonderwijs --- 485.30 --- didactiek --- beroepsonderwijs --- wiskunde --- 456.3 --- rekenvaardigheid --- denktechnieken --- Wiskunde ; beroepsonderwijs ; didactiek --- BSO --- 485.3 --- Didactiek --- Wiskunde : didactiek --- Beroepsonderwijs --- 485.35 --- Wiskunde - vakdidactiek --- didactiek algemeen - wiskunde, informatiekunde, technologische opvoeding --- PXL-Education 2013 --- wiskunde : didactiek --- PAV --- Probleemoplossend denken --- Beroepssecundair onderwijs --- Functionele gecijferdheid --- Project algemene vakken
Choose an application
De kern van het boek bestaat uit 150 opgaven voor midden- en bovenbouw, die samen grotendeels de leerstof vertegenwoordigen. Ook een hoofdstuk met schoolse en niet-schoolse oefensituaties en met gevarieerde oefenstof. Elke opgave is voorzien van een 'reflectieve oplossing' (welke gedachtengang werd toegepast?). Geschikt voor zelfstudie.
Basisonderwijs --- Wiskunde --- Rekenen --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- 475.4 --- Cijferen ; basisonderwijs --- Meetkunde ; basisonderwijs --- Vraagstukken ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Wiskundige initiatie ; kleuteronderwijs --- #BSCH: vak: rekenen --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- Schoolbooks - Didactic material --- Basiskennis (Basisvaardigheden) --- Gecijferdheid --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Wiskunde: didactiek lagere school --- Didactiek --- Leraren --- Zelfstudie --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N --- Getallenkennis ; basisonderwijs --- Hoofdrekenen ; basisonderwijs --- Tellen ; basisonderwijs --- Zakrekenmachines ; basisonderwijs --- 475.55 --- wiskunde: didactiek lagere school --- Leraar --- Directie
Choose an application
Na het succes van 'Leren denken met aardrijkskunde' is er nu dit tweede boek 'Meer leren denken met aardrijkskunde'. Beide boeken bevatten ideeën om leerlingen enthousiast te maken voor aardrijkskunde. Maar er is ook verschil tussen beide boeken. Dat verschil zit allereerst in het feit dat in dit tweede boek gekozen is voor andere denkopdrachten en andere vakinhouden. Dit boek besteedt bovendien meer aandacht dan het eerste aan de vraag hoe je als docent zelf varianten kunt maken op dit dsoort lesopdrachten. Ook geeft dit boek een aantal suggesties voor het opzetten van vakoverschrijdende projecten. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Aardrijkskunde ; didactiek --- 91 <07> --- Aardrijkskunde. Geografie--Cursussen. Instructies. Onderwijs --- 485.50 --- 950.8 --- Aardrijkskunde --- Denktraining --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- 485.5 --- aardrijkskunde : didactiek (ler) --- Aardrijkskunde - Vakdidactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))"
Choose an application
Rekenen --- Wiskunde --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- geometrie --- Didactics of mathematics --- rekenen --- wiskunde --- Didactics of primary education --- #KVHB:Rekenen --- basisonderwijs --- meten --- metend rekenen --- 475.4 --- didactiek --- meetkunde --- 470 --- Buitengewoon lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Maten --- Meten --- Metend rekenen --- Oppervlakte --- Realistisch rekenen --- Basisonderwijs --- Vormen --- l.o.: wiskunde : didactiek (ler) --- Didactiek --- Maten en gewichten --- 475.55 --- 510.3 --- Metend rekenen: didactiek lagere school --- Wiskunde: didactiek lagere school --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- (zie ook: realistische wiskunde)
Choose an application
Een procesmatige benadering van het leren rekenen en een intense aandacht voor het kindstandpunt vormen de pijlers van het rekenleerproces, dat in dit boek als een samenhangend en continu geheel beschreven wordt. Inzichten uit de leer-, handelings- en ontwikkelingspsychologie worden op een vanzelfsprekende wijze geïntegreerd in het rekenleerproces. Voor heel wat elementen van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen wiskunde voor het basisonderwijs vindt men in deze grondig herwerkte uitgave achtergronden en verduidelijkingen.
Basisonderwijs. --- Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- rekendidactiek --- rekenen --- basisonderwijs --- 475.4 --- wiskunde --- didactiek --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N --- aanvankelijk rekenen --- voorbereidend rekenen --- voortgezet rekenen --- Rekenen ; basisonderwijs --- 475.55 --- Rekendidactiek --- wiskunde: didactiek lagere school --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Wiskunde --- Rekenen --- Lager onderwijs --- Didactiek --- Wiskundige initiatie --- Aanvankelijk rekenen --- Rekenstoornissen --- Logopedie --- Rekenstoornis
Choose an application
UItwiskeling is een tijdschrift van en voor wiskundeleerkrachten, vanuit de praktijk van het wiskundeonderwijs. We confronteren onze klaspraktijk met nieuwe ideeën uit de wiskundedidactiek. Vaste rubrieken: Het Spinnenweb: In het spinnenweb verzamelen we allerlei korte bijdragen: een vraag over de aanbreng van een bepaald stuk leerstof, een kort verslag van een uitgeprobeerde les, een leuk idee om de leerlingen te boeien... Alle vragen, bijdragen en suggesties worden verwacht bij de redactie. De bibwijzer: Artikels uit tijdschriften en boeken die bruikbaar zijn in wiskundelessen worden in deze rubriek samengevat en besproken. Je kunt ook hier zelf een bijdrage leveren door een artikel of een boek dat ook andere lezers kan interesseren, te signaleren of zelf te bespreken. Onder de loep: In elk nummer wordt een deel van het leerplan of een aspect van het wiskundeonderwijs onder de loep genomen en uitgewerkt in een ruimer artikel. Actualiteit: Concrete informatie over leerplannen, didactische middelen, navormingsprogramma's, studiedagen... Op de website kan je de inhoudsopgaven van de verschenen nummers raadplegen en oudere nummers downloaden.
Didactics of mathematics --- Mathématiques --- Périodiques --- Tijdschriften --- Wiskunde --- #TS:WWIS --- onderwijs --- wiskunde --- secundair onderwijs --- 37 --- 485.3 --- 51 --- 510 --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- abonnementen --- exacte wetenschappen --- wiskunde: didactiek --- Onderwijs --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Periodicals --- Contains audio-visual material --- secundair onderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactiek van de wiskunde
Choose an application
'Meetkunde' is net als 'metend rekenen' een domein bij uitstek voor toepassings- of realiteitsgerichte wiskunde. Eenvoudiger gezegd: het kan voor leerlingen een bijzonder motiverende vorm van wiskunde zijn omdat ze veel aanzetten en toepassingen meteen herkennen. Dat is niet altijd zo geweest in de voorbije decennia. Maar de nieuwe eindtermen en leerplannen wiskunde brengen dat functionele en praktische karakter van de meetkunde weer volop naar voor. Die eindtermen en leerplannen staan ook garant voor een duidelijke opbouwende lijn. Dat moet voor de auteurs van Meetkunde ook best zo zijn: een opbouw die meegaat met de psychische ontwikkeling van de leerlingen. Bij de keuze en volgorde van meetkunde-activiteiten laten zij zich veeleer leiden door het niveau of de fase in de denkontwikkeling van de leerlingen dan door de systematiek van het wiskundig systeem. Voor elke ontwikkelingsfase voorzien de auteurs voldoende activiteiten vooraleer ze naar een volgende fase overgaan. Te snel formaliseren leidt tot schijn- of splintervaardigheden. Leerlingen kunnen die vaak niet toegepassen in probleemsituaties omdat een goed inzicht nog ontbreekt. Deze geleidelijke opbouw vanaf de eerste tot en met de laatste jaren van de basisschool wordt in dit boek uiteengezet en onderbouwd met praktijkgerichte voorbeelden. De auteurs kiezen uitdrukkelijk voor een geleide constructie van meetkundekennis en voor een veelzijdige aanpak in de klas: een combinatie tussen de informele én de meer formele en systematische benadering. Kinderen krijgen volop kansen om op zoek te gaan en tegelijk krijgen ze een gestructureerd aanbod, aangepast aan hun ontwikkeling.
Wiskunde --- Basisonderwijs. --- Didactics of mathematics --- Geometry --- geometrie --- Meetkunde ; basisonderwijs ; didactiek --- #KVHB:Meetkunde --- basisonderwijs --- meetkunde --- wiskunde --- 475.4 --- 470 --- Lager onderwijs --- Meetkunde --- Ruimtelijke oriëntatie --- Spiegelen --- Vormleer --- Basisonderwijs --- Meten --- Metend rekenen --- l.o.: didactiek meetkunde (ler) --- 475.55 --- Meetkunde : basisonderwijs --- Meetkunde: didactiek lagere school --- Wiskunde: didactiek lagere school --- 510.3 --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Didactiek --- Didactics of primary education
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|