Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
slechtzienden --- visueel gehandicapte kinderen --- 463.1 --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Peuters --- Slechtzienden --- Visueel gehandicapten --- Blinden en slechtzienden
Choose an application
De auteur wil positieve verhalen brengen, al gaat ze de pijn niet uit de weg. Het zijn oprechte, maar bemoedigende verhalen, die getuigen van doorzettingsvermogen en liefde voor het leven in al zijn facetten. Twaalf zwaar slechtziende tot blinde mensen wisten hun beperking te overwinnen. Ze werden of bleven toch advocaat, marathonloper, therapeut, studio-uitbater, moeder of gemotiveerde vrijwilliger. Ze zijn zelfstandig en met wat steun uit hun omgeving nemen ze gewoon deel aan het leven. De onbekende aspecten van leven in een donkere wereld trokken de aandacht: feesten, sporten, leren stoklopen, naar school gaan, werk zoeken en de papierwinkel in orde brengen. Het gaf stof voor nieuwsgierige reportages: hoe kan een schoolloopbaan uitmonden in een leuke baan, of net niet. Het is dikwijls een lastig parcours, maar het kan wel!
Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- Slechtzienden --- 376.22 --- Beroepen --- Dagelijks leven --- Levenswijzen --- Personen met een visuele handicap --- Blinden --- S20090171.JPG --- S20090172.JPG --- slechtzienden --- 362.32 --- Lichamelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Blinden - Slechtzienden. --- personen met een visuele beperking --- Social policy and particular groups --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Slechtziende --- Persoon met een visuele handicap
Choose an application
Dit is een boek voor en over kinderen en jongeren met CVI. Zij hebben problemen om goed te kijken en de oorzaak daarvan ligt in de hersenen. Boeken zijn eigenlijk niet zo hun ding. Om dit boek voor hen toegankelijk en bruikbaar te maken hebben we beroep gedaan op de ervaring van jongeren zelf en van hun ouders en begeleiders. Voor de twee leeftijdsgroepen (8 tot 12 jaar en 12 tot 20 jaar) is er een apart deel in het boek met telkens een begrijpelijke uitleg over CVI en een reeks voorbeelden van dagelijkse situaties die moeilijk kunnen zijn als je CVI hebt. We geven ook mogelijke oplossingen. De problemen en de oplossingen komen uit het echte leven van kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)
Leerstoornissen --- Kinderen. --- Cerebrale visuele inperkingen --- Visueel gehandicapten --- Slechtzienden --- Leerproblemen --- 376.22 --- CVI --- Visuele perceptiestoornissen --- Personen met een visuele handicap --- Dagelijks leven --- 110567.jpg --- Slechtziende kinderen ; onderwijs --- 464 --- visuele perceptiestoornissen --- leerproblemen --- Cerebrale visuele inperking --- Persoon met een visuele handicap --- Slechtziende --- Leerprobleem
Choose an application
Inhoudsopgave Personen met een verstandelijke beperking Personen met een fysieke handicap Personen met een auditieve handicap Personen met een visuele handicap Personen met gedragsstoornissen Drughulpverlening.
Gedragsstoornissen. --- Gehandicapten. --- Mentaal gehandicapten --- Mentaal gehandicapten. --- Orthopedagogiek. --- Slechthorenden. --- Visueel gehandicapten. --- Integratie. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- personen met een fysieke beperking --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogiek --- Gehandicaptenzorg --- Opvoedkunde --- Adolescentiepsychologie --- Jeugdwerk
Choose an application
Steeds meer slechtziende kinderen groeien in de eigen omgevingop. Naast de ouders kunnen familie, vrienden, artsen, leerkrachten en anderen hun bijdrage leveren aan een optimale ontplooiing en integratie van het slechtziend kind... mits zijenig inzicht hebben in de betekenis van deze handicap. Nog te vaak is er sprake van verkeerde beeldvorming: onhandigheid, onzekerheid en afhankelijkheid zou de visueel gehandicapte kenmerken.
Orthopedagogics --- personen met een visuele beperking --- orthopedagogiek --- #KVHB:Visueel gehandicapten --- #KVHB:Kinderen; blindheid --- #KVHB:Orthopedagogie --- 376.22 --- Cognitieve ontwikkeling --- Kinderen met een handicap --- Mobiliteit --- Motorische ontwikkeling --- Onderwijs --- Opvoeding --- Oriëntatie --- Personen met een visuele handicap --- Spelen --- Zelfredzaamheid --- 463.1 --- ADL --- blinden --- hulpverlening --- visuele beperking --- Blinden en slechtzienden --- Kinderen --- Visueel gehandicapten --- slechtzienden --- kinderen --- blinden en slechtzienden --- Kind --- Persoon met een visuele handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Buitengewoon onderwijs --- Opvoedkunde --- Gezondheidszorg --- Oogheelkunde
Choose an application
Steven stapt positief en zelfverzekerd door het leven en vertrouwt andere mensen. Dat is ook nodig want hijis namelijk blindgeboren. Dankzij de samenwerking met buurman Jan ontdekt Steven dat de betutteling van blinden groot is. Jan laat hem zien dat hij zélf keuzes kan maken. De hulp die door de overheid wordt verstrekt, zoals de begeleiding voor geïntegreerd onderwijs (GON), is vaak ontoereikend en houdtte weinig rekening met de blinde zelf. In dit boek vertellen Jan en Steven dat de begeleiding van een blinde ook ánders kan en dat je ook zonder diploma's of kennis van braille blinden een heel eind op weg kan helpen.
blinde --- Blindheid. --- blindheid (themawoord fictie) --- Social policy and particular groups --- Blind --- Biography --- Bladt, Steven --- Belgium --- Brussels (Belgium) --- Blinden --- Visueel gehandicapten --- Gehandicaptenzorg --- Lichamelijk gehandicapten --- #SMV:museum --- Personen met een visuele handicap --- Inclusief onderwijs --- Levensverhaal --- 463.1 --- blindheid (slechtziendheid) --- fysiek gehandicapten --- ziektebeleving --- Blinde --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap
Choose an application
Dit boek beschrijft hoe kinderen met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Het boek geeft de leerkracht een handreiking om met coöperatief leren (samenwerkend leren) in de groep aan de slag te gaan. De praktijk staat centraal in dit boek.
Didactische werkvormen. --- samenwerkend leren --- Didactics --- Primary education --- Basisonderwijs ; didactiek --- Samenwerkend leren ; basisonderwijs --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Samenwerkend leren --- Coöperatief leren ; basisonderwijs --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- coöperatief leren --- Differentiatie --- Lager onderwijs --- ADHD --- Auditief gehandicapten --- Autisme --- Dyslexie --- Hoogbegaafdheid --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijk gehandicapten --- Verstandelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten
Choose an application
. 1. Het kijkgedrag van kinderen met CVI. 2. Kinderen met CVI in de kleuterschool. 3. Begeleiding van kinderen met CVI in de school Ideeën voor veranderingen, aanpassingen en interventies
Visuele perceptiestoornissen --- Kinderen. --- Ophthalmology --- visuele communicatie --- Affective and dynamic functions --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Visuele perceptiestoornissen --- 464 --- CVI --- kleuteronderwijs --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ruimtelijk inzicht --- Visuele perceptie --- Visuomotoriek --- Voorstellingsvermogen --- 376.22 --- Begeleiding --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Kleuters --- Personen met een visuele handicap --- Ruimtelijk-visuele problemen --- Structuren --- 030289.jpg --- Bijzonder onderwijs: visueel gehandicapten: kleuters --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Cerebrale visuele inperkingen --- Orthodidactiek --- Taalvaardigheid --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- Kind --- Cerebrale visuele inperking --- Visuele disfunctie --- Kleuter --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerprobleem --- Lager onderwijs --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ?traditionele? groepen van personen met een handicap (een verstandelijke, fysieke, visuele of auditieve handicap), en daarnaast ook nog van personen met gedragsstoornissen, personen met een autismespectrumstoornis, personen die middelen misbruiken, personen met ernstig meervoudige beperkingen en personen met een dubbele diagnose. Telkens komen nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en ? agogische theorie en praktijk.
Orthopedagogiek. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- personen met een fysieke beperking --- gedragsstoornissen --- personen met een meervoudige beperking --- Orthopedagogics --- pedagogiek --- personen met een visuele beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 460.2 --- auditieve handicaps --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- visuele beperking --- mensen met een mentale beperking --- mensen met een motorische beperking --- mensen met een visuele beperking --- mensen met een auditieve stoornis --- drugs --- autismespectrumstoornissen --- Drugs --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- 37.013 --- Autisme --- Behandelingen --- Classificatie --- Etiologie --- Gedragsstoornissen --- Hulpmiddelen --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een lichamelijke handicap --- Personen met een mentale handicap --- Personen met een visuele handicap --- Verslaving --- Gehandicapten ; leermiddelen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Handboeken --- 376 --- Gehandicapten --- Gedragsproblemen --- Visueel gehandicapten --- Auditief gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Gehandicaptenzorg --- Drughulpverlening --- Hulpverlening --- Comorbiditeit --- Ernstig meervoudige beperkingen --- Persoon met een handicap --- Gedragsprobleem --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- ouder --- Verslavingszorg --- Meervoudige handicap --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Jezelf kunnen zijn en uitdrukken. Streven naar geluk en welzijn. Kennis vergaren en delen. Je begrepen voelen door anderen en erbij horen. Stuk voor stuk zijn dit aspecten die de kwaliteit van ons ?menszijn? bepalen. Wij mensen zijn relationele wezens. Het kunnen communiceren is daarbij van wezenlijk belang. Taal helpt bij de verbeelding en verklanking van die werkelijkheid en maakt die communiceerbaar. In de mens- en handelingsvisie van de KEG-Viataal Groep draait alles om het recht op toegankelijke communicatie. Het toegankelijk maken van taal en communicatie leidt tot een verbeterd perspectief op zelfontplooiing, zelfredzaamheid, inclusie en kwaliteit van leven voor mensen die hierin dagelijks belemmeringen ervaren. De KEG-Viataal Groep richt zich daarbij vooral op mensen met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden en gehoorsproblemen. Deze problemen komen voor op alle leeftijden en kunnen samengaan met blindheid (doofblinden), verstandelijke beperkingen en autisme. In dit boek worden tal van goede praktijkvoorbeelden besproken. Ze zijn interessant voor groepsleiders, diagnostici, behandelaars en leerkrachten van mensen waarbij verstandelijke beperkingen samengaan met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden of gehoorsproblemen, al dan niet vergezeld van stoornissen in het autistische spectrum.
Leerlingbegeleiding --- Buitengewoon onderwijs. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- interpersonele communicatie --- communicatie --- didactische werkvormen --- taalbegeleidingstechnieken --- 463.2 --- doven --- meervoudig gehandicapten --- slechthorenden --- spreken --- 462 --- Communicatie bij personen met een verstandelijke handicap --- Doven --- Meervoudig gehandicapten --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Slechthorenden --- Communicatie --- Onderwijs --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- S20090339.JPG --- autisme --- gehandicapten --- Doven en slechthorenden --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- 616.2 --- 007 --- 362.3 --- 362.32 --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Auditief gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Blinden --- Autisme --- Begeleiding --- Buitengewoon onderwijs --- Taalverwerving --- Spraakstoornissen --- Visueel gehandicapten --- Persoon met een meervoudige handicap --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Blinde --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Spraakstoornis --- Persoon met een visuele handicap --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|