Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (11)

Odisee (9)

Arteveldehogeschool (8)

Hogeschool Gent (8)

KBR (8)

UCLL (8)

KDG (7)

VIVES (6)

AP (5)

KU Leuven (4)

More...

Resource type

book (11)


Language

Dutch (11)


Year
From To Submit

2010 (2)

2009 (1)

2008 (2)

2007 (2)

2005 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Zo zie ik het! : Een slechtziende peuter in de groep.
Authors: --- ---
ISBN: 9789071534560 Year: 2008 Publisher: Doorn Bartiméus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Ontmoetingen in het donker : kijken door de ogen van blinden en slechtzienden
Author:
ISBN: 9789056178390 Year: 2008 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur wil positieve verhalen brengen, al gaat ze de pijn niet uit de weg. Het zijn oprechte, maar bemoedigende verhalen, die getuigen van doorzettingsvermogen en liefde voor het leven in al zijn facetten. Twaalf zwaar slechtziende tot blinde mensen wisten hun beperking te overwinnen. Ze werden of bleven toch advocaat, marathonloper, therapeut, studio-uitbater, moeder of gemotiveerde vrijwilliger. Ze zijn zelfstandig en met wat steun uit hun omgeving nemen ze gewoon deel aan het leven. De onbekende aspecten van leven in een donkere wereld trokken de aandacht: feesten, sporten, leren stoklopen, naar school gaan, werk zoeken en de papierwinkel in orde brengen. Het gaf stof voor nieuwsgierige reportages: hoe kan een schoolloopbaan uitmonden in een leuke baan, of net niet. Het is dikwijls een lastig parcours, maar het kan wel!


Book
Weet je wat ik heb? CVI : een doeboek voor kinderen en jongeren met visuele perceptiestoornissen
Author:
ISBN: 9789033479434 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een boek voor en over kinderen en jongeren met CVI. Zij hebben problemen om goed te kijken en de oorzaak daarvan ligt in de hersenen. Boeken zijn eigenlijk niet zo hun ding. Om dit boek voor hen toegankelijk en bruikbaar te maken hebben we beroep gedaan op de ervaring van jongeren zelf en van hun ouders en begeleiders. Voor de twee leeftijdsgroepen (8 tot 12 jaar en 12 tot 20 jaar) is er een apart deel in het boek met telkens een begrijpelijke uitleg over CVI en een reeks voorbeelden van dagelijkse situaties die moeilijk kunnen zijn als je CVI hebt. We geven ook mogelijke oplossingen. De problemen en de oplossingen komen uit het echte leven van kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)


Book
Handboek bijzondere orthopedagogiek.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9044118498 Year: 2005 Volume: 7 Publisher: Antwerpen : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave Personen met een verstandelijke beperking Personen met een fysieke handicap Personen met een auditieve handicap Personen met een visuele handicap Personen met gedragsstoornissen Drughulpverlening.


Book
Kinderen die slecht zien : ontwikkeling, opvoeding, onderwijs en hulpverlening
Author:
ISBN: 9031321117 Year: 1996 Publisher: Houten : Bohn Stafleu Van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer slechtziende kinderen groeien in de eigen omgevingop. Naast de ouders kunnen familie, vrienden, artsen, leerkrachten en anderen hun bijdrage leveren aan een optimale ontplooiing en integratie van het slechtziend kind... mits zijenig inzicht hebben in de betekenis van deze handicap. Nog te vaak is er sprake van verkeerde beeldvorming: onhandigheid, onzekerheid en afhankelijkheid zou de visueel gehandicapte kenmerken.


Book
Ik zie het wel : blind door het leven
Authors: ---
ISBN: 9789056178109 Year: 2007 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steven stapt positief en zelfverzekerd door het leven en vertrouwt andere mensen. Dat is ook nodig want hijis namelijk blindgeboren. Dankzij de samenwerking met buurman Jan ontdekt Steven dat de betutteling van blinden groot is. Jan laat hem zien dat hij zélf keuzes kan maken. De hulp die door de overheid wordt verstrekt, zoals de begeleiding voor geïntegreerd onderwijs (GON), is vaak ontoereikend en houdtte weinig rekening met de blinde zelf. In dit boek vertellen Jan en Steven dat de begeleiding van een blinde ook ánders kan en dat je ook zonder diploma's of kennis van braille blinden een heel eind op weg kan helpen.


Book
Coöperatief leren in het basisonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789065084491 9065084495 Year: 2000 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek beschrijft hoe kinderen met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Het boek geeft de leerkracht een handreiking om met coöperatief leren (samenwerkend leren) in de groep aan de slag te gaan. De praktijk staat centraal in dit boek.


Book
Werkboek voor de begeleiding van kinderen met visuele perceptiestoornissen (CVI)
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033451425 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco


Book
Handboek bijzondere orthopedagogiek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044126662 Year: 2010 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft een overzicht van de domeinen van de vier ?traditionele? groepen van personen met een handicap (een verstandelijke, fysieke, visuele of auditieve handicap), en daarnaast ook nog van personen met gedragsstoornissen, personen met een autismespectrumstoornis, personen die middelen misbruiken, personen met ernstig meervoudige beperkingen en personen met een dubbele diagnose. Telkens komen nagenoeg dezelfde onderwerpen terug: eerst historiek, etiologie, terminologie, indeling en psychologische aspecten, daarna de orthopedagogische en ? agogische theorie en praktijk.

Keywords

Orthopedagogiek. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- personen met een fysieke beperking --- gedragsstoornissen --- personen met een meervoudige beperking --- Orthopedagogics --- pedagogiek --- personen met een visuele beperking --- personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- 460.2 --- auditieve handicaps --- fysiek gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- visuele beperking --- mensen met een mentale beperking --- mensen met een motorische beperking --- mensen met een visuele beperking --- mensen met een auditieve stoornis --- drugs --- autismespectrumstoornissen --- Drugs --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een fysieke handicap (lichamelijk gehandicapten, mindervaliden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Personen met een visuele handicap (blinden, visueel gehandicapten) --- 37.013 --- Autisme --- Behandelingen --- Classificatie --- Etiologie --- Gedragsstoornissen --- Hulpmiddelen --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een lichamelijke handicap --- Personen met een mentale handicap --- Personen met een visuele handicap --- Verslaving --- Gehandicapten ; leermiddelen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Handboeken --- 376 --- Gehandicapten --- Gedragsproblemen --- Visueel gehandicapten --- Auditief gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Gehandicaptenzorg --- Drughulpverlening --- Hulpverlening --- Comorbiditeit --- Ernstig meervoudige beperkingen --- Persoon met een handicap --- Gedragsprobleem --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- ouder --- Verslavingszorg --- Meervoudige handicap --- Autismespectrumstoornis


Book
Communicatie op eigen wijze : theorie en praktijk in de zorg, het onderwijs en de ondersteuning voor mensen met een auditief-communicatieve en verstandelijke beperking
Author:
ISBN: 9789033471384 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jezelf kunnen zijn en uitdrukken. Streven naar geluk en welzijn. Kennis vergaren en delen. Je begrepen voelen door anderen en erbij horen. Stuk voor stuk zijn dit aspecten die de kwaliteit van ons ?menszijn? bepalen. Wij mensen zijn relationele wezens. Het kunnen communiceren is daarbij van wezenlijk belang. Taal helpt bij de verbeelding en verklanking van die werkelijkheid en maakt die communiceerbaar. In de mens- en handelingsvisie van de KEG-Viataal Groep draait alles om het recht op toegankelijke communicatie. Het toegankelijk maken van taal en communicatie leidt tot een verbeterd perspectief op zelfontplooiing, zelfredzaamheid, inclusie en kwaliteit van leven voor mensen die hierin dagelijks belemmeringen ervaren. De KEG-Viataal Groep richt zich daarbij vooral op mensen met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden en gehoorsproblemen. Deze problemen komen voor op alle leeftijden en kunnen samengaan met blindheid (doofblinden), verstandelijke beperkingen en autisme. In dit boek worden tal van goede praktijkvoorbeelden besproken. Ze zijn interessant voor groepsleiders, diagnostici, behandelaars en leerkrachten van mensen waarbij verstandelijke beperkingen samengaan met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden of gehoorsproblemen, al dan niet vergezeld van stoornissen in het autistische spectrum.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by