Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mensen met een verstandelijke handicap hebben mogelijkheden. Hoewel de laatste jaren veel methodische vooruitgang is geboekt, is het niet altijd eenvoudig die mogelijkheden tot hun recht te laten komen. Voor de medewerkers in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap is het soms niet gemakkelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden die er wél zijn, wanneer de mogelijkheden die er níét zijn nadrukkelijk meer aandacht lijken te vragen.. Belemmeringen in de mogelijkheden kunnen de vreugde die iemand kan beleven aan zijn mens-zijn behoorlijk inperken. Telkens zoeken naar de juiste aansluiting bij de mogelijkheden van een verstandelijk gehandicapte mens kan de werkvreugde bij de professionele zorgverleners doen afnemen. Ervaringsordening wil, uitgaande van een theoretisch model dat inmiddels meer dan dertig jaar praktisch bruikbaar is gebleken, de weg naar vreugde beleven mogelijk maken van zowel de zorgvrager als van de zorgverlener. De auteur schenkt daarbij vooral aandacht aan de praktische begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap, die systematisch en methodisch kan worden afgestemd op de ervaringsordening van het kind of de volwassen verstandelijk gehandicapte medemens.
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Levenskwaliteit --- Fysiologie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Mensen met een verstandelijke beperking --- Paresthesie --- Gedragsproblemen --- Therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gedragsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Na het lezen van dit boek moet het mogelijk zijn voor ouders met verstandelijk gehandicapte kinderen om met familiale planners een constructief gesprek te kunnen voeren rond mogelijke oplossingen die zijzelf voor hun eigen kinderen voor ogen hebben.Dit boek tracht aan de ouders en aan iedereen die begaan is met de toekomst van deze mensen een antwoord op te geven op de vraag: hoe moet het verder met hen als wij er niet meer zijn?...Iedereen die zich bezighoudt met familiale planning weet hoe complex deze materie is. Nog moeilijker wordt het wanneer de focus wordt gelegd op een specifieke doelgroep als de verstandelijke gehandicapte personen. Er zijn immers tal van attentiepunten waar hier extra aandacht moet aan besteed worden die men in een normale planning niet tegenkomt. Dit boek tracht aan de ouders en aan iedereen die begaan is met de toekomst van deze mensen een antwoord op te geven op de vraag: hoe moet het verder met hen als wij er niet meer zijn? Om het geheel begrijpbaar te maken is het werk opgedeeld in twee delen. Een eerste algemeen deel waar basisbegrippen worden uitgelegd die nodig zijn om het 'gespecialiseerde' deel te begrijpen. In het tweede deel wordt dan specifiek de focus gelegd op de problematiek van de mentaal gehandicapte personen. Er wordt gedetailleerd nagegaan welke oplossingen er in de praktijk bestaan en in welke mate die effectief hun doel bereiken
Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Planning --- Overlijden --- Ouders --- Kinderopvang --- Rechtspositie --- Geldwezen --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt
Choose an application
De auteur gaat er van uit dat autistische kinderen op een iconische wijze communiceren en functioneren. Onder bepaalde voorwaarden kunnen autistische kinderen het iconisch functioneren verlaten ten voordele van een meer indexmatig en zelfs symbolisch functioneren. De aandachtige gerichtheid van een team op de kinderen en hun tekens creëert een specifieke vorm van interactie. De tekens zijn daardoor geen geïsoleerde uitingen meer, maar het begin van een mogelijke uitwisseling. Een specifieke methode van baby-observatie (Bick) kan ook ingezet worden bij autistische kinderen.
Taalverwerving ; autisme. --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Semiotiek --- Taalverwerving --- Autisme --- 692 --- Psychologie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Spelend ontwikkelen is de opvolger van de in 1985 verschenen uitgave 'Spel en speelgoed bij geestelijk gehandicapte kinderen'. In de loop der jaren hebben zich in theoretisch opzicht weinig opzienbarende ontwikkelingen voorgedaan. De inzichten ten aanzien van de 'spelhulpvraag' van de verstandelijk gehandicapte zijn daarentegen in de afgelopen jaren wel veranderd: het accent is geleidelijk aan verschoven van aandacht voor de 'beperkingen' naar aandacht voor de 'mogelijkheden', waarbij een zo harmonisch mogelijke ontwikkeling en persoonlijkheidsvorming centraal staan. In deze uitgave worden zowel de theorie als de praktijk van spel beschreven. Behalve de wijze van observatie worden ook de spel-, ontwikkelings- en belevingsniveaus nader toegelicht. Verder wordt een aantal nieuwe spelprogramma's en -methoden beschreven. Deze zijn ontwikkeld aan verschillende universiteiten en worden deels al door spelbegeleiders toegepast. Het geheel wordt verduidelijkt met beschrijvingen uit de praktijk. Hoewel in eerste instantie geschreven voor (spel)begeleiders en studenten speciale beroepsopleidingen, biedt het boek ook anderen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap ' orthopedagogen, psychologen, overige therapeuten en leerkrachten in het Speciaal Onderwijs en Speciaal Basis Onderwijs ' een boeiende kijk op de wereld van spel. (Bron: covertekst)
Spelen ; mentaal gehandicapte kinderen. --- Spelen --- Speltherapie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 093155.jpg --- Spelen ; gehandicapte kinderen --- Spel --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De auteur heeft zich een groot gedeelte van zijn werkzaam leven met uiterste bewogenheid beziggehouden met mensen met een verstandelijke handicap met ernstige gedragsproblemen. De rode draad in dit boek is dan ook de ontwikkeling van veilige en warme relaties tussen begeleiders en cliënten. Hij ontwikkelde met dit doel het 'gentle teaching' als een leerproces, gericht op het ontwikkelen van een dialoog als 'companionship' (zich veilig voelen, zich met anderen verbonden voelen, zich geliefd voelen, genegenheid kunnen uiten). Vervolgens wordt het 'gentle teaching' vertaald naar de praktijk en de consequenties ervan goed inzichtelijk gemaakt voor de begeleiders. In een tijd met veel nadruk op beheersstrategieën en verzakelijking in diverse zorgsectoren vertolkt dit boek het 'bijna vergeten' belang van de relatieaspecten voor de levenskwaliteit van cliënten (met bijzondere kwetsbaarheden). Bevat onder meer bijlagen, werkschema's en kaders. © NBD Biblion
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
-90-5873-075-6
Downsyndroom. --- 462.9 --- Downsyndroom --- mentaal gehandicapten --- roman --- 376.3 --- Dagelijks leven --- Kinderen met een handicap --- Overige groepen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Syndroom van Down --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Max is een autistische jongen van 12, die tegen alle diagnosen in plotseling toch gaat praten. Peter is 32 jaar en gaat voor het eerst van zijn leven zelfstandig eten. Karin is een vrouw van 64 jaar die jarenlang haar vingertoppen bloedend beet, maar van wie nu alle wonden geheeld zijn. Dankzij een nieuwe behandelmethode voor autisten en geestelijk gehandicapten, Basic Experience Network (Ben-therapie) genaamd, ontwikkelden zij zich op verrassende wijze. Hersenen kunnen in een complexe situatie veel nieuwe dingen leren. Herhalende bewegingen in koesterend lichamelijk contact vergroten het gevoel van veiligheid en stimuleren zelfstandigheid. Deze basiservaringen, die kleine kinderen van hun ouders krijgen, hebben uitwerking op elke leeftijd. Ze veranderen de dimensie van de waarneming: verbanden worden duidelijk en angst neemt af. Zo leren autisten en geestelijk gehandicapten hun gevoelens te uiten, contact te maken en voor zichzelf op te komen. Met veel empathie lichten de auteurs deze methode toe en illustreren ze verschillende onderzoeken met voorbeelden uit hun 30-jarige ervaring. Een boeiend boek met treffende illustraties, vol hoop, voorbeelden en wetenschappelijke onderbouwing voor ouders en begeleiders van autisten en geestelijk gehandicapten, en voor allen die geïnteresseerd zijn in een praktische toepassing van hersenonderzoeken, chaostheorie, fractals en complexiteit. Moeilijke onderwerpen, makkelijk verteld.
Autisme. --- Autisme --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gedragstherapie --- Psychologie --- Ben-therapie --- Mentale handicap (gehandicapten (mentaal), oligofrenie) --- 615.81 --- Personen met een mentale handicap --- Hersenen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Man --- Volwassene --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Herziene en geactualiseerde uitgave van het boek met dezelfde titel uit 1997. Onderwerp is een een methodiek, ontwikkeld door Combo Economy, om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar (betaald) werk. De IVB, de individuele vraaggerichte benadering op basis van een aantal specifieke uitgangspunten, ligt ten grondslag aan die methodiek. Daarin worden de fasen intake, plaatsing, en begeleiding 'on the job' onderscheiden. De doelgroep voor dit boek zijn de mensen die dit beroepsmatig doen, zoals jobcoaches, arbeidsconsulenten en trajectbegeleiders. Voorzien van een literatuurlijst en bijlagen in de vorm van enkele formulieren die bij toepassing van de methodiek toegepast kunnen worden. © NBD Biblion
Gehandicapten ; arbeidsmarkt. --- 318.6 --- arbeidsintegratie --- arbeidsmarkt --- emancipatie --- gehandicapten --- trajectbegeleiding --- Overige groepen in het arbeidsproces --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Arbeidsmarkt --- Werklozenbegeleiding --- Begeleiding --- Werkloosheid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Mag hij alleen eten tijdens de maaltijd? Kunnen we nog uitstappen maken? Mag hij altijd dezelfde puzzel maken? Wat kan ik doen als hij zichzelf verwondt? Heeft hij echt beloningen nodig? Vertrekt vanuit dagelijkse situaties, erg gericht op de praktijk. Boordevol concrete tips en aandachtspunten, in een heldere en duidelijke stijl. Voor iedereen die werkt in een leefgroep waar mensen met autisme verblijven, maar ook voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten...
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Autisme --- 462.4 --- 376 --- Leefgroepen --- Personen met een mentale handicap --- Autistische kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 103 | << page >> |
Sort by
|