Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Oscar Wilde had gelijk. Het leven bootst de kunst meer na dan de kunst het leven nabootst. Al vele jaren lang verpersoonlijkt Kurt Van Eeghem op onnavolgbare wijze het kunstminnende publiek. Zijn talent voor bewondering is legendarisch. Of het nu over beeldende kunst, theater, muziek of literatuur gaat, zijn enthousiasme laat niemand onberoerd. In 'Schone kunsten' leidt Kurt Van Eeghem ons rond in een wondere wereld. Er is altijd nog zoveel dat we kunnen zien, beleven of lezen. Ons leven is te kort voor al die schoonheid. Daarom hebben we een ervaren gids nodig. Iemand die ons door zijn eigen verwondering leert kijken, lezen en genieten.
Van Eeghem, Kurt --- hedendaagse kunst --- kunst --- Aesthetics --- Kunst. --- aesthetics --- philosophy of art --- kunstfilosofie --- kunstfilosofie.
Choose an application
Het idee van ‘beschaving’ is altijd onderwerp van discussie geweest. De kern van de meningsverschillen wordt gevormd door de vraag hoe mensen, van de prehistorie tot nu, zichzelf en anderen, mensen en goden, zagen en afbeeldden. Gelauwerd historicus Mary Beard onderzoekt hoe kunst de volken die kunst maakten vormde, en hoe zij de kunst vormden. Hoe keek men naar die beelden? Waarom waren ze soms controversieel? Mary Beard onderzoekt hoe de menselijke gestalte is vormgegeven in een aantal van de vroegste kunstuitingen ter wereld – van de gigantische stenen hoofden van de Olmec in Midden-Amerika tot het terracottaleger van de eerste keizer van China. Ze legt uit hoe een uit de oudheid afkomstige weergave van het menselijk lichaam de manier waarop mensen in het Westen hun eigen cultuur en die van anderen zien beïnvloedt, en soms vervormt. In het tweede deel van het boek staat deze vraag centraal: wat is de functie van de beeldende kunst in de religie? Met andere woorden: hoe kijken we naar mensen en naar goden?
Kunstfilosofie. --- Sociology of religion --- History of civilization --- Art --- Sociologie van de godsdienst --- Kunst --- Cultuurgeschiedenis --- philosophy of art --- kunst en godsdienst
Choose an application
Het schrijven van een goede kunstrecensie is een kunst, en die kunnen we van anderen afkijken. Zo tonen ervaren critici ons bijvoorbeeld impliciet de techniek van het ambacht. Daarnaast moet een recensent leren onderscheiden welk type kritiek hem het beste ligt, want recenseren is een kwestie van karakter: het gaat om persoonlijke keuzes, een eerlijk oordeel en de juiste toon. Deze inleiding behandelt vormen van kritiek, het soort argumenten dat gehanteerd kan worden en de persoonlijke relatie die de recensent met bepaalde kunstvormen aangaat. Uiteraard moet hij daarbij rekening houden met de specifieke eisen van het medium waarvoor hij schrijft. Een wijkblad is tenslotte iets anders dan een landelijke kwaliteitskrant. Aan de hand van vijfentwintig opdrachten laat de auteur zien dat er aan iedere recensie een werkmodel ten grondslag ligt, waarin de drieslag oordeel-adstructie-articulatie kan worden onderkend. In De kunst van het recenseren van kunst vindt u een aantal mogelijkheden om u al lezend en schrijvend enige basisvaardigheden en een eigenzinnige houding eigen te maken, die beide nodig zijn om een kunstrecensie te schrijven.
Recenseren. --- Schrijven --- Kunstkritiek. --- Recensies. --- Journalistiek. --- recenseren --- kunstkritiek --- Literature --- Kunstkritiek --- Recenseren --- Journalistiek --- Kunsten --- Kunst en cultuur --- Tekstschrijven --- Critici --- 316.734 --- 7.01 --- #KVHA:Recenseren --- #KVHA:Kunstkritiek --- Kunstkritiek ; Beeldende Kunst ; recenseren --- Literaire kritiek --- Filmkritiek --- Muziekkritiek --- Theaterkritiek --- 7.072 --- journalistiek --- 092.9 --- 316.734 Verspreiding van cultuur --- Verspreiding van cultuur --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Kunstexperten ; expertise --- pers en journalistiek - overige onderwerpen --- Kunst --- Criticus --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Reizen --- Ziekte --- Maatschappij --- Vliegen (werkwoord) --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Kunst als therapie is de nieuwste titel van de succesvolle filosoof Alain de Botton. Samen met de filosofische kunsthistoricus John Armstrong geeft De Botton in dit boek een antwoord op de vraag 'Wat is het nut van kunst?'. Een boeiend en toegankelijk boek met 150 voorbeelden van de therapeu-tische waarde van kunst, architectuur en design. De Botton stelt dat niet de herkomst van een schilderij van belang is, maar de emotie die het oproept. Aan de hand van de thema's liefde, natuur, geld en politiek laat hij zien hoe deze kunstobjecten ons kunnen begeleiden, vermanen en troosten. Hoe kunst ons kan helpen een betere versie van onszelf te worden. Dit boek geeft ons een dieper begrip van kunst en van onszelf. Fascinerend voor zowel kunstliefhebbers als kunstbarbaren.
Therapie --- Kunst. --- kunstfilosofie --- philosophy of art --- Philosophy and psychology of culture --- Psychiatry --- therapie --- Art --- psychology --- 7.01 --- 1.07 --- Kunsttheorie ; kunst als therapeutisch middel --- 700.6 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Filosofie ; filosofen (A - Z) --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- PXL-Healthcare 2013 --- creatieve therapie --- Kunsten --- Geschiedenis --- Kunstzinnige therapie --- Kunst --- Creatieve therapie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- kunst algemeen, filosofie van de kunst en vormgeving --- kunst en psychiatrie
Choose an application
De cultuursector staat onder druk: de overheid verwacht dat kunstinstituten zich als concurrerende bedrijven gedragen, dat ze zoveel mogelijk in hun eigen middelen voorzien en toch geen amusementsindustrie worden. Anders gaat de subsidiekraan dicht. Ze moeten ook opbrengen: citymarketing, creatieve economie of het uitdragen van zoiets als de nationale trots. Robrecht Vanderbeeken bestempelt die politieke houdgreep als versmachtend. Kunstenaars worden merken en kunst wordt koopwaar. En de neoliberale vervreemding neemt ook toe in de gesubsidieerde sector en het kunstonderwijs. Cultuurmanagers verliezen zich in een kapitalistische bureaucratie: een vals bewustzijn van kunstmatige criteria. Zelfs cultuur- minnende politici vinden de vermarkting evident. Wie tegenpruttelt, loopt hopeloos achterop en is 'onprofessioneel'. Dit boek leest als een J'accuse over het kunstenbeleid. Het pleit voor een fundamenteel andere houding: die van verzet tegen de recuperatie en vervlakking.
kunstfilosofie --- Philosophy and psychology of culture --- art market --- kunstbeleid --- economics --- Art --- economie --- Cultuurbeleid --- Economic aspects --- cultuur --- kunst --- 7.01 --- cultuurfilosofie --- Gatz Sven --- neoliberalisme --- België --- politiek --- kunst en politiek --- activisme --- kunst en economie --- kunstmarkt --- kunsttheorie --- marketing --- cultuurbeleid --- 694 --- 008 --- 7 --- Esthetica en filosofie --- MAD-faculty 16 --- kunstkritiek --- Kunst --- Cultuur --- Management --- Privatisering --- Marketing --- Kunsttheorie ; over kunst en economie --- Kunstenaars en kunstmarkt --- Kunstbeleid ; cultuurbeleid ; Vlaanderen ; 21ste eeuw --- Arteconomy --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Cultuur, sponsoring --- 700.6 --- cultuursector --- kunstensector --- samenleving --- kapitalisme --- maatschappij --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Toerisme --- Financiewezen --- Autisme --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Overheidsbedrijf --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur
Choose an application
Een meisje komt dit boek binnen en stelt de vraag: wat is kunst?De schrijver geeft haar een eiland om het uit te zoeken.In Wat is kunst? daagt Ted van Lieshout een meisje uit om in haar eigen verbeelding op zoek te gaan naar antwoorden. Ondertussen vertelt hij over kunst en cultuur: van schets tot schilderij, van masker tot mozaïek, van dans tot design.Wat is kunst?Wat is cultuur?Waarom is kunst belangrijk?Voor zijn boeken kreeg Ted van Lieshout onder meer de Gouden en Zilveren Griffels, de Boekensleutel, de Woutertje Pieterseprijs en de Theo Thijssenprijs voor zijn hele oeuvre.'Ted van Lieshout, gedreven en veelzijdig schrijver, illustrator, maker en zoveel meer, komt telkens weer verrassend naar buiten met werk vanuit een noodzaak en een passie die hij graag deelt met jong en oud.' - Eric Vanthillo, PluizuitBron: Bibliotheek.be
Kunst --- Art --- kunst op school --- kunstfilosofie --- beeldende kunst --- Didactics of the arts --- philosophy of art --- Licht --- Verveling --- Kunstonderwijs --- Eilanden --- Zeeën --- Schepen --- Golven --- Steden --- Dieren --- Rokken --- Uitvindingen --- Voeding --- Schoonheid --- Schilderkunst --- Kalligrafie --- Tekenkunst --- Noordpool --- Gewoonten --- Afrika --- Dans --- Beeldhouwkunst --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Eiland --- Zee --- Schip (transportmoddem) --- Golf (aardrijkskunde) --- Stad --- Dier --- Rok --- Uitvinding --- Gewoonte --- Azië --- Nederland --- China --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Grote Oceaan --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Donker --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Beroep --- Drank --- Gezondheid --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Kunsteducatie --- Beeldopvoeding --- Schip (transportmiddel) --- Kunst. --- Lager Onderwijs. --- 456.7 --- kunstbeschouwing --- kunsteducatie --- basisonderwijs --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Choose an application
Bevat om.: Bruegel (nr. 87), Turner (nr. 86), Bosch (nr. 89), de Griekse en Romeinse Oudheid (nr. 84), de Prehistorie (nr. 85), van Disney tot Pixar (nr. 83), Gauguin (nr. 91), het Pointillisme (nr. 90), Velázquez (nr. 88), Caravaggio (nr. 81), Van Gogh (nr. 80), Monet (nr. 79), Leonardo Da Vinci (nr. 78), Cézanne (nr. 76).
kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- kunstopvoeding --- kunst op school --- art [fine art] --- kunst --- Art --- Kunst --- Périodiques --- Tijdschriften --- onderwijs --- beeldopvoeding --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- Rubriek serials: kunst en cultuur --- tijdschriften lerarenopleiding --- kunsteducatie --- 477 --- 700.2 --- Beeldopvoeding --- Haute couture --- Kinderen --- Kinetische kunst --- Kleding --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Kunstzinnige vorming --- Mode --- Stad --- Stof --- Textiel --- 477.6 --- Bomen --- Brood --- China --- Cobra (kunstbeweging) --- Cultuurverschillen --- Dadaïsme --- Egypte --- Engelen --- Fauvisme --- Fotografie --- Gauguin, Paul --- Kleuren --- Kunstenaars --- Landschappen --- Licht --- Maskers --- Matisse, Henri --- Millennium --- Mythologie --- Oceanië --- Picasso, Pablo --- Post --- Prehistorie --- Religieuze kunst --- Rembrandt --- Van Gogh, Vincent --- Verdraagzaamheid --- Vermeer, Johannes --- Zon --- 486.3 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Didacktiek --- Jeugdtijdschriften --- Plastische opvoeding --- beeldvorming --- tijdschrift --- tijdschriften SAW --- muzische vorming --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Tijdschriften en seriewerken - Verzamelde opstellen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: sportkleding) --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldende expressie --- Kunst : tijdschriften --- Periodicals --- Kunsteducatie --- Kunsteducatie. --- jeugd --- tijdschriften lerarenopleiding muvo en beweging --- Kunst : tijdschriften en overige seriële publicaties --- tijdschriften --- art [discipline]
Choose an application
Inhoud: 1. Wat is kunst? 2. Bouwstenen schilderkunst 3. Bouwstenen beeldhouwkunst 4. Bouwstenen architectuur 5. Bouwtenen muziek 6. Bouwstenen film 7. Kijk- en luisterwijzers 8. Naakt 9. Prehistorie 10. Natuurgetrouw 11. Al-Andalus 12. Renaissance en Barok 13. Michelangelo 14. Romantiek 15. Beethoven 16. Opera 17. Bouwen in de 19e eeuw 18. Licht en kleur 19. Klassieke of moderne bouwkunst? 20. expressionisme en Fauvisme 21. Postmodernisme 22. Design 23. Alfred Hitchcock 24. Pop 25. New York School 26. High Tech 27. Eros en Thanatos 28. Oorlog en geweld 29. Hemels 30. Kunst en wetenschap 31. de werkelijkheid voorbij 32. Tussen kunst en kitsch 33. Het verhaal in de film 34. Kunst als pamflet! 35. Wereldkunst en wereldmuziek 36. Echt is anders 37. Symbool en betekenis 38. Strips gestript Kernbegrippen Index op persoonsnamen Tijdlijn
Esthetica --- Kunstfilosofie. --- Kunstgeschiedenis. --- Secundair onderwijs. --- kunstopvoeding --- kunstonderwijs --- Art --- kunstgeschiedenis --- art education --- art history --- art appreciation --- 7 --- #BSCH: vak: kunstgeschiedenis --- #BSCH: vak: geschiedenis --- #KVHA:Kunstgeschiedenis --- 373.67.01 --- 7.01 --- CD-ROMS --- Kunstbeschouwing ; kunstonderwijs ; esthetica --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 644 --- 486.83 --- 701.1 --- Architectuur --- Barok --- Beeldhouwkunst --- Bouwkunst --- Design --- Eros --- Expressionisme --- Fauvisme --- Film --- Geschiedenis --- Hightech --- Hitchcock --- Kitsch --- Kleur --- Kunst --- Licht --- Michelangelo --- Muziek --- Naakt --- New York school --- Oorlog --- Opera --- Pop --- Postmodernisme --- Prehistorie --- Renaissance --- Romantiek --- Schilderkunst --- Strips --- Symbool --- Thanatos --- Van Beethoven, Ludwig --- Wereldmuziek --- Wetenschap --- 485.52 --- 700 )* KUNST --- Geschiedenis (ler) --- Handboek/cursus --- architectuur --- beeldhouwkunst --- bouwkunst --- film --- muziek --- schilderkunst --- 485.5 --- 7 Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Secundair onderwijs - Kunst- en cultuureducatie --- Beeldende expressie --- (zie ook: onderwijs (wetenschap)) --- algemene kunstgeschiedenis, inleidingen - hand- en leerboeken --- Schoolbooks - Didactic material --- Kunstgeschiedenis --- Tekenkunst --- Film (cinematografie) --- Afrika --- Archief --- Compositie (muziek) --- Digitalisering --- Godsdienst --- Cultuur --- Leerplichtonderwijs - Secundair onderwijs: Kunst- en cultuureducatie
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|