Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In het kader van haar actiedomein ‘Leiderschap’ wil de Koning Boudewijnstichting individuen stimuleren om door hun leiderschapsvaardigheden en innovatieve ideeën maatschappelijke verandering in de samenleving tot stand te brengen. De Koning Boudewijnstichting kreeg daarom van de Vlaamse overheid de vraag om een innoverende toekomstvisie op het gelijke kansenbeleid voor Vlaanderen te laten uitwerken door talentvolle vrouwen van allochtone origine. Uit een groep van 56 kandidaten werden er 15 DIVA’s (Diverse Inspirerende Vrouwen van een Andere Afkomst) geselecteerd door een onafhankelijke jury onder het voorzitterschap van Tessa Vermeiren. De opdracht was niet min voor deze vrouwen en de Koning Boudewijnstichting koos resoluut voor een participatieve aanpak. De DIVA- denktank kwam tot een vernieuwende visie via onderzoek, denkwerk en discussie met het oog op een gelijke kansenbeleid voor en door vrouwen van een andere afkomst. Aan de hand van literatuurstudie, goede praktijken op Europees niveau, enquêtes, workshops en de levensloop van de 15 vrouwen - hun succesverhalen en moeilijkheden - werd gezocht naar de voorwaarden die nodig zijn om succes te hebben. De twee online enquêtes die gericht waren op vrouwen met een andere afkomst en voor de betrokken stakeholders (organisaties en personen die professioneel in contact komen met allochtone vrouwen) waren bedoeld om een bredere groep te betrekken in de analyse. De DIVA-denktank heeft van in het begin een andere toon gezet. De vijftien vrouwen wilden expliciet komaf maken met het heersende negatieve beeld van de hulpbehoevende, afhankelijke vrouwen die geen aansluiting vinden bij de Vlaamse samenleving. Deze vrouwen zijn één voor één sterke, passionele vrouwen met een krachtige droom en toekomstvisie voor deze samenleving. Zij willen beschouwd worden als actieve partners voor het beleid. Hun motto leidde dan ook doorheen het traject: ‘dromen, durven en doen!’. Het rapport bevat de uitwerking van een vernieuwende toekomstvisie en een aantal beleidsaanbevelingen voor een Masterplan “Vlaanderen 2020; de (gekleurde) samenleving van morgen”. De DIVA’s en de Koning Boudewijnstichting willen met dit rapport iedereen die te maken heeft met gelijke kansen inspireren met hun verhalen en de geformuleerde beleidsaanbevelingen. En de samenleving sensibiliseren voor deze vernieuwende paradigmashift door en met de sterke inspirerende vrouwen, zonder daarbij de problemen uit de weg te gaan.
Community organization --- migrantenvrouwen --- maatschappelijke ontwikkelingen --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- Belgium --- Emancipatiebeleid. --- Migrantenvrouwen. --- #SBIB:316.346H20 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Migrantenvrouwen --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Tewerkstelling van migranten --- Gender --- 305 --- Werk --- Multiculturele samenleving --- Positie van de vrouw in de samenleving: algemeen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen
Choose an application
De hedendaagse wereld wordt gekenmerkt door snelle ontwikkelingen waarin migraties een centrale rol spelen. Ook in België maakt migratie steeds meer deel uit van het maatschappelijke leven. Op het einde van de jaren tachtig werden we geconfronteerd met een nieuw concept: globalisering. Het resultaat is dat elke samenleving of groep nu deel uitmaakt van een omvattend macrosysteem dat wordt gekenmerkt door toenemende mobiliteit en 'globalisering'. Een van de gevolgen is dat 'het vreemde' noch 'het bekende' aan een bepaalde plaats zijn gebonden. De buren komen uit een ver land, de gezinsleden wonen in een (ander) ver land. Globalisering wordt vanuit bepaalde perspectieven ook als bedreigend ervaren. In deze onzekere en snel evoluerende wereld geeft etniciteit vaak een laatste gevoel van verankering.
Sociology of minorities --- Belgium --- Cultuursociologie --- Etnische groepen --- Groupes ethniques --- Migratie --- Migrations --- Sociologie de la culture --- migratie --- allochtonen --- globalisering --- 323.111 --- 325 --- #A0406A --- 668 Migranten --- 328.7 --- België --- etnische minderheden --- islam --- migrantenbeleid --- minderheden --- 327 --- Gesegmenteerde samenleving. Desegregatie. Plurale samenleving. Nationale pluraliteit --politiek --- Landverhuizing. Kolonisatie. Immigratie. Emigratie --(politiek) --- sociale problemen en zorg voor allochtone groepen --- Allochtone groepen --- 325 Landverhuizing. Kolonisatie. Immigratie. Emigratie --(politiek) --- 323.111 Gesegmenteerde samenleving. Desegregatie. Plurale samenleving. Nationale pluraliteit --politiek
Choose an application
'Omgaan met diversiteit, met het vreemde in de ander' is een thema dat volop in de kijker staat. De confrontatie met het vreemde, met wat anders is dan we gewoon zijn, stelt ons maatschappelijk gezien immers voor heel wat uitdagingen. Ook voor hulpverleners die werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen, zijn deze uitdagingen talrijk. Hoe organiseer je bijvoorbeeld een ondersteuning die voldoende is afgestemd op de behoeften van deze jongeren? De opzet van dit boek is drieledig. Het eerste deel biedt een theoretisch kader dat een basis vormt om in de praktijk om te gaan met 'de ander', en dit in de breedste zin van het woord. Het tweede deel legt de link tussen de theoretische concepten en de praktijk van het werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen. Hoe zetten we, met andere woorden, de theorie om in praktisch bruikbare werkinstrumenten? In het derde luik komen portretten en getuigenissen van mensen aan bod, met de bedoeling dat ze overtuigen om de ander daadwerkelijk te ontmoeten. Door de drieledige opbouw reikt het boek hulpmiddelen aan voor iedereen die met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen in contact komt. De praktijkwerker vindt er concrete handvatten in. Wie op zoek is naar een meer theoretische grondslag voor het werken met deze jongeren, komt evenzeer aan zijn trekken. Het geschetste theoretische kader is bovendien breder toepasbaar. Daarom is het boek ook interessant voor andere doelgroepen en andere werksettings binnen de sociale sector
Minderjarige vluchtelingen --- Jeugdzorg. --- Sociology of social care --- vreemdelingen --- minderjarigen --- interculturele hulpverlening --- migranten --- 313.2 --- Jeugdzorg --- vluchtelingen --- Migranten --- Minderjarigen --- Leefgroepen --- Begeleiding --- 364.26 --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- S20090365.JPG --- minderjarige vluchtelingen --- multiculturele samenleving --- Vluchtelingenvraagstuk ; algemeen --- 325 --- Vluchtelingen --- België --- Migrantenjongeren --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Diversiteit --- Hulpverlening --- Vluchteling --- Minderjarige --- Migrantenjongere --- Psychosociaal probleem --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Inclusie --- Maatwerk --- migrantenjongeren --- migrantenkinderen --- Jeugdbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige
Choose an application
In dit boek gaat de auteur in op de opvang en begeleiding van buitenlandse, niet-begeleide minderjarigen, een onderwerp waarover nog niet veel geschreven is. Het boek is gebaseerd op praktijkervaring van hulpverleners en verhalen van de jongeren zelf. Eerst wordt aandacht besteed aan de juridische term 'buitenlandse, niet-begeleide minderjarige' en aan de voorgeschiedenis van het beleid op dat vlak. Vervolgens wordt zeer concreet ingegaan op de opvang en de begeleiding. Daarbij wordt eerst de basishouding beschreven die men dient aan te nemen in de begeleiding, om vervolgens in te gaan op de verschillende vormen van begeleiding. Het resultaat is een praktijkgericht boek, dat ook theoretisch goed onderbouwd is. Heikele punten worden bespreekbaar gemaakt en er wordt zowel rekening gehouden met de gevoeligheid van de minderjarigen als die van de hulpverlener. Door het gebruik van duidelijke casussen kan het boek bovendien ook gebruikt worden als een werkinstrument. Het betoog is geïllustreerd met schema's en foto's
Minderjarige vluchtelingen --- Jeugdzorg. --- socio-emotionele opvang --- Age group sociology --- vreemdelingenrecht --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- Administrative law --- minderjarigen --- Belgium --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Asielzoekers --- Migranten --- Begeleiding --- 186.7 Geweld en mishandeling --- S2007797.JPG --- allochtone jongeren --- minderjarige vluchtelingen --- 325 --- Vluchtelingen --- Minderjarigen --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Allochtonen --- Vluchteling --- Minderjarige --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Asielzoeker --- Allochtoon --- Autochtoon --- vluchtelingen --- Jeugdbegeleiding --- allochtonen --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige --- Verzoeker om internationale bescherming --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Is ADHD iets typisch westers, het onvermijdelijke gevolg van een hyperactieve samenleving? Hoe leg je aan een allochtone ouder uit waar gewoon druk gedrag stopt, en ADHD begint? Wat maakt dat hulpverlening er moeilijk in slaagt allochtone gezinnen te bereiken? En vooral: wat kunnen we daar aan doen? Want één op vijf kinderen groeit op in een allochtoon gezin. Ook één op vijf kinderen met ADHD! Met de steun van de Koning Boudewijnstichting kon Espero een educatief pakket op maat van de doelgroep uitwerken. Werken met beeldmateriaal, met interactieve opdrachten en werken in groep kreeg daarbij bijzondere aandacht. Dit boek combineert relevante achtergrondinformatie over ADHD met concrete instrumenten om aan de slag te gaan. Via een afgesloten, ondersteunende website krijgt de lezer toegang tot powerpointpresentaties, videobeelden, een korte brochure voor ouders in verschillende talen, enzomeer.
ADHD ; kinderen. --- Migration. Refugees --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- allochtonen --- migranten --- #PBIB:+107.21 --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- ADHD --- gedragsproblemen --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Allochtone kinderen --- Anderstalige nieuwkomers --- Migranten --- Allochtonen --- Marokko --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Gedragsproblemen --- Hulpverlening --- Kinderen met leerproblemen --- Ouders --- 464.6 --- 094296.jpg --- ADHD ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Allochtone leerlingen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Allochtone leerling --- Gesprek --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
Personen van buitenlandse herkomst zijn achtergesteld op belangrijke domeinen zoals tewerkstelling, onderwijs en huisvesting. Betekent dit dat zij ook met een hoger armoederisico worden geconfronteerd? In hun boek gaan de auteurs na of er sprake is van een ongelijke spreiding van het armoederisico volgens herkomst en hoe die er uitziet in België. De onderzoekspopulatie bestond uit Turken, Marokkanen en Italianen, groepen die al meer generaties in België wonen en waarbij men dus kon nagaan of er sprake is van intergenerationele armoede, zoals dat ook het geval is bij autochtone armen. Blijkt: ongeveer de helft van hen is inkomensarm. De onderzoekers beperken zich niet tot kwantitatieve gegevens, maar gaan via een beperkt kwalitatief onderzoek dieper in op de oorzaken, vormen en mechanismen van armoede bij allochtonen. Op die manier verneemt de lezer meer over de feitelijke beleving van die armoede, de overlevingsstrategieën, de verschillen tussen mannen en vrouwen etc. Maar wat schuilt achter die cijfers? Meer inzicht in de specificiteit én gemeenschappelijkheid van armoedeprocessen en -situaties bij personen van Belgische herkomst en van buitenlandse herkomst is noodzakelijk. Groepsgesprekken met bevoorrechte waarnemers en interviews met personen van Marokkaanse, Turkse en Italiaanse herkomst die in armoede leven, onthullen de leef- en ervaringswereld van deze personen. Hoe ervaren zij de kloof tussen doelen en middelen en welke overlevingsstrategieën ontwikkelen zij? Het verschil in ervaringswereld van meerdere generaties komt in beeld alsook de rol van de migrantengemeenschap in het 'vooruitgaan' van de respondenten. Hoewel er wel degelijk sprake is van occassionele hulp aan personen die in armoede leven, blijkt die niet te volstaan als effectieve armoedebestrijding. Dit boek biedt een eerste zicht op de ervaringen van arme personen van buitenlandse herkomst in België
armoede --- migranten --- Minorities --- Poverty --- Armoede --- Sociale agogiek --- Economic conditions --- Migranten --- België. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Social stratification --- Social problems --- allochtonen --- Sociology of minorities --- Belgium --- 364.22 --- Levenswijzen --- Onderzoek --- Armoedebeleid/armoedebestrijding (sociaal impulsfonds) --- Inkomensverdeling --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- S20080342.JPG --- #SBIB:316.8H15 --- 666 Armoede --- 668 Migranten --- Destitution --- Wealth --- Basic needs --- Begging --- Poor --- Subsistence economy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- 325 --- 339.1 --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Sociale stratificatie --- Sociale problemen --- Sociologie van de minderheden --- België --- Allochtonen --- Sociale ongelijkheid --- Uitsluiting --- Armoedebeleid --- E-books --- Allochtoon --- Autochtoon --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Het boek is een welkome handreiking in de wereld van toenemende globalisering en migratie. Het schetst een realistisch beeld van de problemen die door migratie en globalisering zijn ontstaan. Waar culturen elkaar ontmoeten zijn argwaan, angst en geweld vaak het gevolg. Culturen lijken te botsen, integratie gaat moeizaam, terwijl er vaak geen andere keus is dan elkaar te leren begrijpen en met elkaar samen te werken. Gelukkig zijn er ook veel geslaagde voorbeelden van dat laatste. Het boek geeft studenten en docenten in het hoger onderwijs instrumenten om beter om te gaan met de cultuurverschillen die ze tegenkomen. Het laat zien hoe cultuur doorwerkt in het doen en denken van mensen en draagt ertoe bij om elkaar beter te begrijpen. Het boek biedt achtergrondkennis en praktijkvoorbeelden, stimuleert tot nadenken, draagt stof aan voor groepsdiscussie en biedt mogelijkheden om te oefenen
Migration. Refugees --- migratie (mensen) --- Sociology of culture --- interculturaliteit --- interculturele communicatie --- Communicatie --- Interculturele communicatie --- Teamwerk --- Allochtonen --- Internationalisering --- Multiculturele samenleving --- Communicatieve vaardigheden --- Interculturele samenwerking --- #KVHB: Interculturele communicatie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 305.8 --- communicatie --- cultuurverschillen --- identiteit --- integratie --- leerprocessen --- leren --- werken --- Cultuur (kultuur) --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- communicatie (gez) --- 316.7 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Identiteit --- Integratie --- Migranten --- Samenleving --- 328.7 --- allochtonen --- arbeid --- arbeidssociologie (bedrijfssociologie) --- communicatie (leesbaarheid) --- culturele antropologie (antropologie) --- cultuur --- etniciteit --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- transculturele geneeskunde --- transculturele verpleegkunde --- S20090105.JPG --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- 007 --- Interculturele samenwerking. --- Interculturele communicatie. --- departement Gezondheidszorg 09 --- migratie --- samenleving
Choose an application
In Vlaanderen is het aanbod van hulp- en dienstverlening in de welzijnssector zeer uitgebreid. Dit uitgebreide aanbod heeft echter ook een keerzijde. Het geeft aanleiding tot versnippering en onoverzichtelijkheid van hulp- en dienstverlening en hulpvragers lopen verloren in het bestaande kluwen van voorzieningen. Daarnaast maken diverse uitsluitingsmechanismen, zowel op het niveau van de voorzieningen, op het niveau van de relatie tussen hulpverlener en cliënt, als cliëntspecifieke kenmerken, dat niet iedereen (gelijke) toegang heeft tot de bestaande welzijnsvoorzieningen. Er zijn m.a.w. diverse drempels die de toegankelijkheid van bepaalde welzijnsvoorzieningen bemoeilijken. In voorliggend rapport wordt getracht deze drempels in kaart te brengen. Eerst wordt, op basis van literatuuronderzoek, een theoretisch kader geschetst van mogelijke drempels die hulpvragers kunnen ervaren wanneer zij de stap (willen) zetten naar welzijnsvoorzieningen op de eerste lijn (OCMW, Centra voor Algemeen Welzijnswerk, gemeentelijke sociale dienst, .). In de volgende hoofdstukken komen de ervaringen van diverse doelgroepen aan het woord. Achtereenvolgens worden de drempels beschreven die worden ervaren door autochtone kansarmen, allochtone kansarmen, mensen zonder papieren, vluchtelingen, woonwagenbewoners en de trekkende beroepsbevolking. Tevens worden suggesties gedaan om deze drempels weg te werken.
Sociale agogiek --- Sociale welzijnszorg --- Handboeken en inleidingen. --- Vlaanderen. --- kansarmoede --- minderheden --- Sociology of minorities --- Social policy --- hulpverlening --- Sociology of social welfare --- Belgium --- Sociale welzijnszorg ; Vlaanderen --- Minderheden --- Kansarmen --- #SBIB:316.8H20 --- Academic collection --- #A0305A --- 660 Welzijn --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- 307.3 --- 328 --- welzijnsvoorzieningen --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Kansarmoede --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- Woonwagenbewoners --- arbeid --- etnisch-culturele minderheden --- sociale minderheden --- welzijnszorg --- 364.46 --- Kansarmen : hulpverlening --- Welzijnszorg --- allochtonen --- cliënten-welzijnswerkers --- welzijnswerk voor andere groepen --- woonwagenbewoners --- Welzijnsorganisatie: algemene sociale dienstverlening --- Sociologie van de welvaart --- Sociale problemen van en zorg voor andere groepen --- 325 --- 361.05 --- 339.1 --- 362.9 --- 711 --- Hulpverlening --- Toegankelijkheid --- Zorg- en welzijnssector --- Minderheid
Choose an application
Dit boek verkent de situatie van vrouwen van Turkse en Marokkaanse herkomst die in Vlaanderen in armoede leven. Via diepte-interviews verwierven de auteurs een beter inzicht in hun leef en belevingswereld: Welke zijn hun noden en behoeften? Hoe evalueren en ervaren zij hun sociale positie? Wat verwachten zij van hun toekomst? Zien zij kansen of vooral belemmeringen om vooruit te komen?Uit het onderzoek blijkt dat deze vrouwen heel wat creativiteit in huis hebben om met hun beperkt budget rond te komen. Ze ontwikkelen daartoe verschillende overlevingsstrategieën. Voor de toekomst zetten ze vooral in op hun kinderen, het geloof in het verbeteren van de eigen sociale positie is niet bijster groot. Bijzondere aandacht gaat naar de rol van het sociaal kapitaal van de vrouwen. Onder welke voorwaarden zijn hulpbronnen uit het sociaal netwerk beschikbaar en helpen deze hulpbronnen hen net genoeg rond te komen of geraakt men er echt door vooruit? Als je belangstelling hebt voor de leefwereld van een wat vergeten groep, die probeert om er tegen de stroom in het beste van te maken, dan is dit boek een absolute aanrader.
Migration. Refugees --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of minorities --- Social problems --- Flanders --- Moroccans --- Poor women --- Turks --- Armoede --- Marokkaanse migrantenvrouwen --- Turkse migrantenvrouwen --- Social conditions. --- migranten --- Vlaanderen --- België --- 307.3 --- armoede --- Turken --- Marokkanen --- vrouwen --- 668.5 Migrantenvrouwen --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Vrouwen (vrouw) --- 364.22 --- Budget --- Geld --- Leefwereld --- Migranten --- Verwachtingen --- Vrouwen --- Gelijke kansen --- S20080754.JPG --- allochtone vrouwen --- sociologie van de welvaart (armoede en rijkdom) --- 301.17 --- 406.6 --- 405.5 --- 493.8 --- 325 --- 339.1 --- Vlaanderen. --- België. --- Social conditions --- Belgium --- Turkey --- Morocco --- Turkish people --- Ethnology --- Turkic peoples --- Feminization of poverty --- Women, Poor --- Poor --- Women --- Economic conditions --- Poverty --- Indigenous peoples --- Flanders (Belgium) --- PXL-Social Work 2015 --- sociologie van de welvaart --- België --- Migration background --- Book
Choose an application
De wetenschap heeft weinig aandacht voor ouderschap. Alice van der Pas doet een serieuze poging om dit onderontwikkelde gebied van de psychologie in kaart te brengen. Drie zaken zijn opmerkelijk in de wijze waarop zij dat in dit boek doet: . De bekommernis van de auteur om de belangen van kinderen staat buiten kijf. In dit boek echter, zet zij het kind even, theoretisch, de kamer uit opdat het de aandacht van de lezer niet afleidt van de ouders. . Van der Pas geeft een totaalvisie op ouderschap door de interesse voor het interactionele en het systemische te integreren met aandacht voor de intrapsychische en cognitieve aspecten van ouderschap. . Uitzonderlijk, ten slotte, voor een boek over ouders, is dat het woord 'moeten' er niet in voorkomt. Een antwoord op de vraag hoe je als ouder je kind moet grootbrengen zul je in dit boek dan ook niet vinden. De aandacht van Van der Pas voor 'het gewone, nooit-goed-genoeg-ouderschap' is beschrijvend, analyserend, verklarend, ordenend - niet normerend. Inhoudsopgave : Deel I - De dagelijkse praktijk van ouderschap 1. Basisvaardigheden 2. Timen & doseren 3. Emoties, en hoe ouders ze hanteren Deel II - 'Bufferprocessen' ter bescherming van de ouderlijke werkvloer 4. Taakverdeling rond ouderschap 5. Taakverdeling binnen ouderschap 6. Een metapositie 7. Intrapsychische groei van ouderschap Deel III - Omstandigheden en hun invloed op ouderschap 8. 'Omstandigheden': determinanten - of krachten in een synergetisch proces? 9. Omstandigheden op verschillende niveaus Epiloog: naar een verklaring van ouderschapsproblematiek.
Opvoedingsondersteuning. --- Ouderschap. --- ouderschap --- ouders-kind relatie --- ouders --- emoties --- Psychology --- #KVHB:Gezinspsychologie --- #KVHB:Ouderbegeleiding --- 308.2 --- 321.3 --- 328.7 --- 433 --- 607.43 --- aanmelding --- adviesgesprekken --- allochtonen --- geestelijke gezondheidszorg --- gezinsbegeleiding --- gezinstherapie --- hulpverlening --- intervisie --- jeugdhulpverlening --- methodiek --- methodisch werken --- migranten --- onderzoeken --- opvoedingsondersteuning --- ouderbegeleiding --- pedagogiek --- Gezinsbegeleiding (ouderbegeleiding) --- Gezinstherapie --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Ouders / ouderschap --- 364.044 --- Adviseren --- Begeleiding --- Behandelingen --- Communicatie --- Jeugdzorg --- Kinderen --- Onderzoek --- Opvoedingsondersteuning --- Ouders --- Psychiatrie --- Rapporteren --- Adviesproces --- Nederland --- allochtone kinderen --- intake --- interculturele hulpverlening --- moederfiguur --- ouder-kind relatie --- vaderfiguur --- vluchtelingenhulp --- welzijnswerk, methoden --- Gezin en familie --- Methodiek --- Allochtone groepen --- Opvoeding in de praktijk --- Relatietherapie --- 492 --- 325 --- 392.5 --- 361.2 --- 362.9 --- 159.92 --- 361.1 --- Gezinsbegeleiding --- Begeleiding kind/ouder --- Opvoeding en onderwijs --- Basiscompetenties --- Gezinszorg --- Ouderschap --- Ouderbegeleiding --- Opvoeding --- Onderwijs --- Gesprek --- Thuiszorg --- Ouderenzorg --- Basisgeletterdheid
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|