Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
We hebben het vaak over wat jonge kinderen zouden moeten kennen en kunnen voor groep 3, maar zelden over wat het onderwijs kan leren van de onderzoekende wijze waarop kleuters leren. Langeveld noemde spel 'de meest wezenlijke bezigheid in een wereld die nog van alles kan blijken te zijn'. In die zin kan dit boek worden gezien als een bijdrage aan de nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs. Basisschoolleerlingen toerusten voor 'een wereld die nog van alles kan blijken te zijn', begint letterlijk aan de basis, in de onderbouw van de basisschool. Van kerndoel tot kleuterlijn gaat in op de vraag hoe het omgaan met (kern)doelen kan worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van kleuters in de basisschool. Zo ontstaat een ontwikkelingsperspectief dat recht doet aan de verworvenheden van het kleuteronderwijs, maar ook inspeelt op ontwikkelingen in een veranderende wereld. De auteur laat ook zien hoe dat perspectief haalbaar kan worden uitgevoerd in de praktijk, op een wijze die menig onderbouwleerkracht zal ondersteunen en inspireren. De pragmatische aanpak maakt dit praktijkboek geschikt voor beginnende leerkrachten en ervaren kleuterleidsters die hun onderwijs niet methodegebonden, maar wel doordacht willen vormgeven. De in dit boek opgenomen kleuterlijnen zijn tevens digitaal beschikbaar via www.kleuterplan.nl Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088505706/van-kerndoel-tot-kleuterlijn-caroline-eggermont
Kleuteronderwijs. --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- eindtermen --- leerdoelen --- Kleuteronderwijs --- Leerlijnen --- Doelen --- Eindtermen --- Nederland --- Leerdoelen --- Handelingsplannen --- Eindterm --- Leerdoel --- Handelingsplan --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Dit boek beschrijft de leerstofonderdelen meten en meetkunde voor de bovenbouw van de basisschool. De keuzes die zijn gemaakt worden beargumenteerd vanuit de rol die meet- en meetkundekennis in het dagelijkse leven speelt. Ook wordt rekening gehouden met wat leerlingen in het voortgezet onderwijs aan kennis nodig hebben. Zowel bij meten als bij meetkunde ligt de nadruk ligt op het ontwikkelen van inzicht. Bij meten moeten leerlingen in staat zijn om de relaties tussen maten te beredeneren. Dat heeft in het onderwijs een belangrijker plek dan het simpelweg oefenen in het omrekenen van maten. Bij meetkunde staan de constructies van kinderen voorop. Beschreven wordt hoe kinderen in rijke activiteiten de kans krijgen om zelf op onderzoek te gaan. Dit boek biedt leerkrachten, studenten en docenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs, onderwijsbegeleiders en onderzoekers een houvast bij het reken-wiskundeonderwijs in de leerstofgebieden meten en meetkunde.
Wiskunde --- Rekenen. --- Meetkunde --- Basisonderwijs. --- 475.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Doelstellingen --- Lager onderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Meten --- Realistisch rekenen --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Leerlijnen --- Doelen --- Tussendoelen Annex Leerlijnen --- Didactiek --- Leerlijn --- Doelstelling
Choose an application
Succes in zowel de professionele carrière als in het persoonlijke leven: vele dromen ervan, en toch is het maar weinigen gegeven. De auteur neemt de lezer mee op weg, van idee tot realisatie. Theorie en analyse leiden tot een eerste tussenstop met enkele verhelderende cycli tot gevolg. Vervolgens is het tijd om zelf aan de slag te gaan. De cycli uit het eerste deel worden herhaald en krijgen een concrete invulling met eenvoudige methodes en hulpmiddelen die resultaten bevorderen of verbeteren. Al vlug wordt het duidelijk: ondernemen is een leerproces, maar iedereen kan het leren, met vallen en opstaan. Dit boek helpt de lezer om sneller, beter en gemakkelijker doelstellingen te verwezelijken.Bron : http://www.academiapress.be
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) --- coaching --- zelfsturing --- management --- competenties --- Didactic strategies --- Success --- Conduct of life --- Success in business --- Ondernemerschap --- Bedrijfsbeheer --- Business policy --- Business management --- Ondernemen --- Doelen --- Projecten --- Management --- Verbetering --- Besluitvorming --- Managementvaardigheden --- Managementtechnieken --- Carrièremanagement --- Projectmanagement --- 005.33 --- Doelstelling --- Project --- Verbetering (beter worden)
Choose an application
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, worden de eindtermen en leerplannen uitgeschreven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De taxonomie van Bloom in de klas analyseert in drie delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen de eindtermen kunnen bereiken.Deel 1 Eindtermen bereiken, wat betekent dit?Op basis van de herziene taxonomie zijn de eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is dus belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Eindtermen bereiken, hoe doe je dat?In het tweede deel worden praktische voorbeelden en didactische tips aangereikt om op een kwaliteitsvolle en doordachte manier lessen te kunnen ontwerpen.Deel 3 Eindtermen bereiken, waarom zou je?In het derde deel wordt dieper ingegaan op de uitdagingen voor het onderwijs. Wat is de inhoud van de onderwijshervorming? Hoe en waarom kwam ze tot stand?(Bron: https://www.pelckmanspro.be/de-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html)
Didactics of secundary education --- Objectives of teaching --- 484 --- Eindtermen --- Secundair onderwijs --- Lesvoorbereidingen --- Onderwijshervormingen (onderwijsvernieuwing) --- Didactiek --- Lesgeven --- Vraagstelling --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O323 --- #SBIB:316.334.1O324 --- Pedagogie --- Doelen en functies van algemeen middelbaar onderwijs --- Doelen en functies van technisch onderwijs --- Onderwijsdoelstellingen --- Didactiek van het secundair onderwijs --- eindtermen --- eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Leerdoelen --- secundair onderwijs --- leerplannen --- onderwijshervorming --- 450.45 --- PXL-Education 2019 --- onderwijsvernieuwing --- Vlaanderen --- didactische principes --- leerplanontwikkeling --- Onderwijshervorming --- Taxonomie van Bloom --- Secundair onderwijs . Vlaanderen --- Lesvoorbereiding --- onderwijshervormingen --- 371 --- 370.02 --- Leerdoel --- Eindterm --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De opzet van de commissie 'deeltijdse leerplicht' van de Koning Boudewijn-stichting was te reflecteren over welk soort onderwijs er nodig is voor jongeren die niet meer in het voltijds onderwijs terecht kunnen of willen, en die kiezen voor een deeltijds systeem van leren. De commissie doet onder meer voorstellen om het rendement van de leerplicht te verhogen, dnekt na over hoe de begeleiding van de jongeren in de deeltijdse leerplicht opgebouwd kan worden en pleit voor een grotere coherentie tussen drie deeltijdse systemen. (Bron: covertekst)
School management --- deeltijds onderwijs --- Enseignement --- Onderwijs --- participatieonderwijs --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O331 --- #SBIB:HIVA --- #PBIB:gift 2004 --- #PBIB:2004.3 --- #A9802A --- #A9803A --- C6 --- onderwijs --- deeltijds onderwijs (x) --- leerplicht --- onderwijsvernieuwing --- 451.2 --- leerplicht : deeltijds (ler) --- deeltijds leren --- 371.1 --- Doelen en functies van participatieonderwijs voor werkende jongeren --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Deeltijds onderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- Leerplicht --- 37.014 --- Deeltijds onderwijs. --- onderwijsbeleid. --- Onderwijsbeleid. --- 370
Choose an application
Deze uitgave biedt een oriëntatie in de onderwijskunde. De belangrijkste basiscomponenten van het gangbare didactische referentiekader komen aan de orde: beginsituatie, doelstellingen, leerinhouden, werkvormen, groeperingsvormen, media en didactische evaluatie. Het is een basis voor studenten in de lerarenopleiding en een naslagwerk voor beginnende leraren van alle onderwijsniveaus. Op die manier is het ook nuttig voor de diverse onderwijsondersteuningen en begeleidingsdiensten die hun professionele kennisbasis willen opbouwen en verruimen. Dit boek is een openleerpakket dat opgebouwd werd volgens de methodiek van het begeleid zelfstandig leren. Begeleid zelfstandig leren is ondertussen een begrip geworden in het basis-, secundair en hoger onderwijs. Het biedt interessante mogelijkheden in de lerarenopleidingen zelf om een gedifferentieerde aanpak mogelijk te maken. Studenten kunnen de beginselen van de algemene didactiek op eigen tempo, naar eigen behoefte en interesse verwerken. Het openleerpakket bevat vragen en opdrachten waarvoor de antwoordsleutel is toegevoegd. Talrijke links bieden de mogelijkheid op het internet aanvullende informatie op te zoeken. (Bron: covertekst)
Didactiek. --- Onderwijskunde. --- begeleidingsmethodieken --- zelfstudie --- Didactics --- oriëntering --- studiemethode-begeleiding --- didactiek --- Higher education --- 37.02 --- Didactiek --- Leermiddelen --- Methodiek --- Onderwijs --- Werkvormen --- Zelfstandig leren --- 454 --- Begeleid zelfstandig leren --- Didactische werkvormen --- Onderwijs; algemeen --- 091736.jpg --- Secundair onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Onderwijskunde --- Doelen --- Beginsituatie --- Leerinhouden --- Onderwijsmedia --- Evaluatie --- Doelstelling --- Leerinhoud --- Didactische werkvorm
Choose an application
Zicht hebben op de manier waarop basisschoolleerlingen leren rekenen vormt een belangrijke voorwaarde voor het geven van goed rekenonderwijs. De uitgave Rekenen met hele getallen op de basisschool biedt pabostudenten een praktisch leerboek met opdrachten om zich de leerlijn voor het rekenen met hele getallen eigen te maken. Deze uitgave biedt houvast bij het opbouwen van vakdidactische kennis en vaardigheden bij het leren rekenen van basisschoolleerlingen. Alle aspecten van het rekenen met hele getallen komen aan bod. Het volledige leerproces van groep 1 tot en met groep 8 wordt gevolgd. Het boek bevat hoofdstukken over groeiend getalbegrip, rekenen tot twintig en tot honderd, tafels, hoofdrekenen, schriftelijk rekenen, schatten, getallen en getalrelaties en rekenen met rekenmachine. Het boek is toegespitst op de aankomende leerkracht doordat er naast de beschrijvingen van leerlijnen, per rekenonderdeel concrete voorbeelden van rekenactiviteiten uit gangbare rekenmethoden opgenomen zijn. Daarnaast worden een practicum op eigen niveau met een reflectie en praktijkopdrachten voor studenten gegeven. De laatste jaren is er een hausse aan uitgaven over rekenen in de basisschool: van het wonder dat rekenen heet tot rekenregels, van het oefenen van rekenvaardigheden tot rekenen als integraal onderdeel van ontwikkelingsgericht leren, maar ook van brede leer- en ontwikkelingslijnen rekenen tot digitale (reken)hersentrainers. Deze uitgave geeft op overzichtelijke wijze een dwarsdoorsnede van dit alles: rekenen met hele getallen wordt op een theoretische, didactische en praktische wijze uitgewerkt. Elk hoofdstuk start met een practicum dat dwingt tot bezinning en nadenken over de behandelde thematiek. Dan is er aandacht voor rekenactiviteiten met kinderen, zelf rekenopdrachten ontwerpen, vervolgactiviteiten bedenken, kennis ontwikkelen ten aanzien van oplossingsstrategien en zelf rekenopgaven oplossen.Vervolgens is er aandacht voor hoofdrekenen groep 5-8; groeiend getalbegrip voorschoolse Periode; rekenen tot tien, twintig, honderd; tafels in groep 4 en 5; schriftelijk rekenen in groep 6-8; schattend rekenen in groep 6-8; rekenen met de rekenmachine in groep 7-8 n getallen en getalsrelaties in groep 5-8. Het hele elementaire rekenproces met hele getallen passeert de revue. Nog nooit werd het vak rekenen zo aanstekelijk leuk gepresenteerd aan (aankomende) leerkrachten Inhoudsopgave : 1 Hoofdrekenen in groep 5-8 1.1 Een practicum als start: Hoofdrekenen 1.2 Wat is hoofdrekenen? 1.3 Drie vormen van hoofdrekenen 1.4 De hoofdrekenles 1.5 Literatuurtips 2 Groeiend getalbegrip in voorschoolse periode en groep 1 en 2 2.1 Een practicum als start: Verschillende getallen 2.2 (Voor)schoolse periode: ontluikende gecijferdheid 2.3 Prentenboeken 2.4 Tellen in groep 1 en 2 2.5 Tellen-en-rekenen in groep 2 (3) 2.6 Ideenboeken en werkbladen voor het rekenen met kleuters 2.7 Literatuurtips 3 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd in groep 3 en 4 3.1 Een practicium als start: Tovervierkanten 3.2 Rekenen tot tien, tot twintig en tot honderd 3.3 Rekenen tot tien 3.4 Rekenen tot twintig 3.5 Rekenen tot honderd 3.6 Literatuurtips 4 Tafels in groep 4 en 5 4.1 Een practicum als start: Rekenen in de basisschool van Walt Disney 4.2 De zin van het leren van de tafels van vermenigvuldiging 4.3 Verschillende fasen bij het leren van de tafels 4.4 Drie niveaus van opereren 4.5 Delen 4.6 Oefenen van de tafels 4.7 Tafeldiploma 4.8 Literatuurtips
Rekenen --- Basisonderwijs. --- lager onderwijs --- Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- wiskunde --- basisonderwijs --- getallenkennis --- hoofdrekenen --- rekenen --- tafels --- 475.4 --- Aftrekken(Bewerkingen) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Getalbegrip --- Getallenkennis --- Lager onderwijs --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Optellen(Bewerkingen) --- Schattend rekenen --- Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) --- Wiskunde --- Aftrekken --- Didactiek --- Optellen --- Vermenigvuldigen --- aftrekken --- didactiek --- opstellen --- schattend rekenen --- vermenigvuldigen --- Leerlijnen --- Doelen --- Tussendoelen Annex Leerlijnen --- Leerlijn --- Doelstelling
Choose an application
Jij werkt vast, zoals de meesten tegenwoordig, in een of zelfs meerdere teams tegelijkertijd. Lukt het jou en je team(s) om het beste resultaat uit die samenwerking te halen? Heeft iedereen er plezier in en zijn alle betrokkenen tevreden? Als dat niet (altijd) lukt, ben je geen uitzondering. Zowel in de praktijk als uit onderzoek blijkt dat het rendement en werkplezier in teams vaak tegenvalt. Organisaties denken nogal eens dat als ze de juiste medewerkers bij elkaar brengen in een team en als deze weten wat hen te doen staat, dat het wel goed komt. En dat is dus vaak niet zo.Goed teamwerk geeft je een overzicht van de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek naar teamwerk. Dit wordt praktisch gemaakt met vele voorbeelden, tips en tools. Je krijgt inzicht in de randvoorwaarden die nodig zijn voor goed teamwerk en leest hoe je een goede samenwerking realiseert. Ook komt leiderschap en zelfsturend teamwerk aan bod met extra aandacht voor remote teamwerk: hoe realiseer je goed teamwerk als je op afstand samen moet werken?Goed teamwerk biedt inspiratie en een goed startpunt voor teams, bestuurders, leidinggevenden, hr-adviseurs, teamcoaches en iedereen die met teams werkt en goed teamwerk wil realiseren.https://www.standaardboekhandel.be/p/goed-teamwerk-9789462764088
Primary groups --- Organization theory --- Personnel management --- personeelsmanagement --- teamwork --- coaching --- leidinggeven --- Teamwerk --- Teamontwikkeling --- Leidinggeven --- Teams --- Gedeeld leiderschap --- Zelfsturende teams --- Diversiteit --- Veiligheid --- Samenwerken --- Doelen --- Coaching --- Veranderingsmanagement --- Leiderschap --- Team --- Zelfsturende team --- Samenwerking --- Doelstelling --- Inclusie --- Maatwerk --- Thuis --- teamwerk --- samenwerking --- leiderschap --- zelfsturende teams --- Zelfsturend team --- Teamwork. --- Teamwork
Choose an application
Dit 27ste nummer in de reeks 'Praxis bewegingsopvoeding' van de lerarenopleiding LO aan de KU Leuven bevat een zevental teksten van verschillende specialisten rond de zogenaamde 'persoonsdoelen' in de les lichamelijke opvoeding. Centraal in deze persoonsdoelen staat het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en sociale vaardigheden. Op die manier fungeren ze als een aanvulling op de klassieke bewegingsdoelen, waarmee ze ook verbonden zijn. Het implementeren van deze doelstellingen vraagt een bewuste en actieve strategie van de leraar. De bijdragen behandelen onderwerpen als: het bijdragen aan een positief zelfbeeld van de leerling door gerichte en eenvoudige lesgeefstrategieën, het toepassen van ritmische dansvormen om op een leerrijke en zinvolle manier te werken aan bewegingsdoelen en een positief zelfbeeld, en het spelen van volleybal om persoonsdoelen zinvol toe te passen en spelvaardigheid te bevorderen. Dat alles wordt ondersteund met bibliografieën, lestabellen, zwart-witfoto's en figuren. Een boeiende bundel met goed onderbouwde en praktijkgerichte teksten. Schreefloze letter. © NBD Biblion
Lichamelijke opvoeding. --- Bewegingsopvoeding. --- Bewegingsopvoeding ; didactiek. --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- sport --- lichamelijke opvoeding --- 372.879.6 --- Academic collection --- 616.01 --- Dansen --- EHBO --- Lichamelijke opvoeding --- 456.78 --- 796 --- Persoonsdoelen --- Werkvormen --- Bewegingsopvoeding ; didactiek --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- PXL-Education 2017 --- secundair onderwijs --- didactiek van sport en spel --- SO (secundair onderwijs) --- Zelfbeeld --- Sociale vaardigheden --- Doelen --- Actieve levensstijl --- Didactiek --- Ritmiek --- Volleybal --- Turnen --- Handbal --- Doelstelling
Choose an application
Dit boek beschrijft de kern van het leerstofgebied breuken, procenten, kommagetallen en verhoudingen. Het laat zien hoe de leerstofonderdelen in dit complexe en lastige gebied met elkaar samenhangen en hoe ze in samenhang kunnen worden onderwezen. In het boek wordt ook beschreven dat aanpassingen nodig zijn in het onderwijs, met name dat de nadruk moet verschuiven van "kunnen" naar "begrijpen". Leerlingen moeten vooral de achterliggende concepten gaan doorzien. Dit is te bereiken door minder hoge eisen te stellen aan het beheersingsniveau van formele procedures, waardoor meer tijd kan worden geïnvesteerd in het begrijpen van kernzaken.
Wiskunde --- Rekenen. --- Basisonderwijs. --- breuken (wiskunde) --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of mathematics --- rekenen --- Didactics of primary education --- Lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Rekenen --- Tussendoelen Annex Leerlijnen --- Leerlijnen --- Doelen --- Breuken (wiskunde) --- Procenten --- Verhoudingen (wiskunde) --- Decimale getallen --- Didactiek --- Leerlijnen rekenen/wiskunde --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Breuken --- Leerdoelen --- Verhoudingen (wislunde) --- Leerlijn --- Doelstelling --- Breuk (wiskunde) --- Procent --- Verhouding (wiskunde) --- Decimaal getal
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|