Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ruim driekwart eeuw geleden deed de psychologische test zijn intrede in Nederland. Hoewel er intussen miljoenen volwassenen en kinderen door de 'testmolen' zijn gegaan, blijft het testen omringd met een zekere magie: wat haalt de psycholoog er allemaal uit en wat klopt ervan? In dit boek wordt, tegen de achtergrond van de veranderende Nederlandse samenleving, de ontwikkelingsgang van het testen nagegaan, vanaf de prille psychotechniek met zijn imponerende apparaten tot aan het moderne Assessment Center en het testen per computer. Dat gebeurt aan de hand van de lotgevallen van het oudste en landelijk meest bekende psychologisch testbureau, de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP) te Utrecht. Daarbij wordt uitvoerig ingegaan op de denkbeelden van oprichter David Jacob van Lennep (1896-1982), met zijn fascinatie voor gelaatsuitdrukking, handschrift en projectieverschijnselen, op de maatschappelijke idealen van diens medepionier Taco Kuiper (1894-1945) en op de verzakelijking van het testbedrijf onder hun opvolgers.Ten slotte wordt aandacht besteed aan het herleefd maatschappelijk elan bij de NSvP, nu deze zelfstandig is geworden, terwijl het bureau onderdeel is geworden van een internationaal testconcern. Door de gekozen opzet is het boek behalve voor psychologen ook interessant voor ieder die, hetzij als opdrachtgever, hetzij als onderzochte of anderszins, geconfronteerd werd met 'de magie van het testen' Inhoudsopgave : 1. Industrialisatie en psychotechniek 2. De oprichting en vroege geschiedenis van 'De Stichting' 2A Biografische schets David Jacob van Lennep 2B Hendrik van der Vlist: een gedreven pionier en autodidact 2C Marie-Anne Tellegen: een sterke vrouw met karakter 3. Het vroege beroepskeuze- en selectieonderzoek 4. Groei en verbreding tegen de verdrukking in 4A Biografische schets Taco Kuiper 5. Wederopbouw 6. De expansie van de Stichting in de naoorlogse periode 7. Gewogen, bekeken, ... ontmoet? 8. Alles moet anders! 9. De magie verliest haar kracht 10. De Stichting blijft trouw aan zichzelf 11. De Vier Platen Test: spiegel van een halve eeuw psychodiagnostiek 12. Informatisering en globalisering van de maatschappij 13. De psycholoog als human resource adviseur 14. Naar een nieuwe identiteit 15. Scheiding tussen adviesbureau en Stichting 16. Een blik in de toekomst
Choose an application
Managers en zij die dit binnenkort hopen te worden dan wel als leidinggevende willen of kunnen doorgroeien, worden meestal onderzocht met uiteenlopende managementtests. Het zijn voornamelijk psychologische tests en assessmentcenter opdrachten, waarmee deze meest geteste groep op een testdag onder vuur wordt genomen. Dit boek laat de lezer niet alleen kennismaken met deze tests, het geeft ook een actueel overzicht van de tests die bij de grotere testbureaus worden gebruikt Daarnaast legt Van Minden de achterliggende principes van deze tests uit, geeft de argeloze sollicitant vele voorbeelden van tests en trucs en biedt oefeningen, handige adviezen en waarschuwingen om de 'concurrent' in de selectieprocedure te verslaan. Inhoudsopgave : Ten geleide 1. Inleiding 2. De praktische en wetenschappelijke kwaliteiten van managementtests: weinig reden tot lachen 3. Welke bureaus - welke tests? 4. Van oude tests die niet voorbijgaan 5. Assessment center 6. Tests voor verkopers en ondernemers 7. Analogieën en syllogismen 8. Algemene voorbereiding op de testdag 9. Het persoonlijk gesprek met testpsycholoog en selecteur 10. Hoe komt u over? 11. Recht en test 12. Toelatingseisen voor managementopleidingen Geraadpleegde literatuur Bijlagen 1 t/m 4 1. Register inventarisatie van tests bij testbureaus 2. Sollicitatiecode Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid (NVP) 3. Psychologische testbureaus in Nederland 4. Psychologische testbureaus in België Oefensets 1 t/m 5 1. Het beoordelingsgesprek2. De syllogismentest 3. Management vragenlijst 4. Numeriek redeneren 5. Antoniemen (tegengestelden) Zaken- en personenregister
Management psychologische tests --- Management --- Psychologische tests --- Management. --- Psychologische tests. --- organisatiepsychologie --- Industrial psychology --- Management ; psychologische tests
Choose an application
Inhoudsopgave. 1 Inleiding. 2 Wat is een psychologische test?. 3 Wat is intelligentie?. 4 Van intelligentie naar intelligentietest. 5 Tests voor cijfermatig inzicht. 6 Tests voor picturale informatie. 7 Taalvaardigheidstests. 8 Andere, specifieke intelligentietests. 9 Het spel om de persoonlijkheid: persoonlijkheids- en managementvragenlijsten. 10 Het interview. 11 De Assessment center-methode (ACM)
Choose an application
De bedoeling van deze handleiding is de gebruiker van diagnostische werkmiddelen in staat te stellen deze diagnostische werkmiddelen kritisch te bekijken en ze op hun kwaliteiten te beoordelen. Immers, zodra we over betrouwbare informatie beschikken betreffende de kwaliteit van de diagnostische werkmiddelen, is aan één belangrijke voorwaarde voldaan om goede Diagnostiek te bedrijven. De kwaliteit van de persoon die het instrument gebruikt, is de tweede belangrijke voorwaarde. Op basis van het werk geleverd binnen de cel Diagnostiek van het CSBO - SBK - project (de Weegschaal) ontwikkelde het CSBO - Forum PsychoDiagnostiek een screeningsinstrument om diagnostische instrumenten op relatief snelle wijze op hun waarde te toetsen. Dit screeningsinstrument is door de VCLB - projectgroep PsychoDiagnostiek herwerkt tot een handleiding voor de testgebruiker. Wanneer in deze handleiding het woord "test" gebruikt wordt, gaat het om en breed begrip. Verschillende soorten tests, technieken, instrumenten, werkmethodieken, procedures en handelingen, zowel vanuit het psychopedagogische als vanuit het sociale en (para)medische domein horen hierbij. Elk domein heeft weliswaar zijn eigen specifieke bedoeling en uitwerking, maar vanuit diagnostische visie moet elk domein voldoen aan dezelfde reeks gemeenschappelijke kerncriteria. Deze handleiding is bedoeld voor ieder gekwalificeerde testgebruiker die wil nagaan of het instrument dat hij / zij wil gebruiken een kwalitatief instrument is, dat hypothesen of conclusies toelaat die stoelen op betrouwbare informatie.
Choose an application
Neuropsychological tests --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Neuropsychologie --- Neuropsychological Tests. --- Neuropsychologie --- Psychologische tests --- Reference Values. --- diagnostiek --- Psychologische tests. --- diagnostiek. --- Diagnostiek. --- Neuropsychological assessment --- Neuropsychological evaluation --- Tests, Neuropsychological --- Clinical neuropsychology --- Neurologic examination --- Psychological tests --- Neuropsychological tests - Handbooks, manuals, etc --- Tests neuropsychologiques. --- Neuropsychological tests.
Choose an application
Inhoudsopgave1 Evidence-based psychodiagnostiekDeel 1: Testmethoden2 Persoonlijkheidsvragenlijsten3 Classificatie van klinische en persoonlijkheidspathologie door middel van (semi-)gestructureerde interviews4 De Rorschach Inktvlekken Methode5 Intelligentietests6 Neuropsychologisch onderzoek7 Diagnostiek van het gezin: Een systeemtheoretische visieDeel 2: Toepassingen8 Therapeutische psychodiagnostiek: Het samenwerkingsmodel van Finn9 Psychodiagnostiek in de eerstelijnszorg10 Psychodiagnostiek in de klinische psychiatrie11 Forensische psychodiagnostiek in een intramurale setting12 Psychodiagnostiek bij kinderen en jeugdigen in de jeugd-GGZ13 Psychodiagnostiek in de sociale verzekeringsgeneeskunde14 Beroepsethische aspecten van de psychodiagnostiek
Psychodiagnostiek --- Psychologische tests --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Psychodiagnostiek. --- Psychologische tests.
Choose an application
Well known as the 'bible' in its field, this text/reference has been thoroughly revised and updated by a team of internationally recognized and clinically experienced neuropsychologists. Drawing on their diverse interests, they provide authoritative, broad-based, and in-depth coverage of current research and clinical practice in neuropsychology. They have not, however, changed the book's overall organization. The first eight chapters present the knowledge base for understanding the principles and practice of patient-oriented, hypothesis testing neuropsychological assessment. The last 12 chapters review nearly all tests and assessment techniques discussed in previous editions plus many new ones and recent revisions of older tests. The extent of the updating is apparent from the fact that approximately half of the more than 7,000 references cited appeared since the last edition was published. Many new topics relevant to current assessment practices have been added to the 4th edition. The Chapter on examination procedures, for example, now contains sections on cognitive functioning in pain and PTSD patients. The chapter on brain disorders includes new material on electrical/lightning injuries, migraine, Alzheimer's disease and other dementia disorders, and both medical and psychological treatments. The discussion of assessment procedures has been updated throughout to cover recently published test batteries used in general neuropsychological assessment (e.g., mental abilities, memory), newly developed batteries for specific issues (e.g., frontal lobe evaluation), and recent research on older neuropsychological assessment batteries. The fully revised chapter on assessing response bias describes and evaluates more than 60 tests, test combinations, and other measures for detecting questionable effort within the context of forensic neuropsychological assessment Inhoudsopgave : Part I THEORY AND PRACTICE OF NEUROPSYCHOLOGICAL ASSESSMENT 1. The Practice of Neuropsychological Assessment 2. Basic Concepts 3. The Behavioral Geography of the Brain 4. The Rationale of Deficit Measurement 5. The Neuropsychological Examination: Procedures 6. The Neuropsychological Examination: Interpretation 7. Neuropathology for Neuropsychologists 8. Neurobehavioral Variables and Diagnostic Issues PART II A COMPENDIUM OF TESTS AND ASSESSMENT TECHNIQUES 9. Orientation and Attention 10. Perception 11. Memory I: Tests 12. Memory II: Batteries, Paired Memory Tests, and Questionnaires 13. Verbal Functions and Language Skills 14. Construction 15. Concept Formation and Reasoning 16. Executive Functions and Motor Performance 17. Batteries for Assessment of Brain Damage 18. Observational Methods, Rating Scales, and Inventories 19. Tests of Personal Adjustment 20. Testing for Functional Complaints Appendix References Test Index Subject Index
Choose an application
#KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Testdiagnostiek --- psychologie --- psychologische tests --- Psychologische tests --- Psychologische tests.
Choose an application
When Handbook of Normative Data for Neuropsychological Assessment was published in 1999, it was the first book to provide neuropsychologists with summaries and critiques of normative data for neuropsychological tests. The Second Edition, which has been revised and updated throughout, presents data for 26 commonly used neuropsychological tests, including: Trailmaking, Color Trails, Stroop Color Word Interference, Auditory Consonant Trigrams, Paced Auditory Serial Addition, Ruff 2 and 7, Digital Vigilance, Boston Naming, Verbal Fluency, Rey-Osterrieth Complex Figure, Hooper Visual Fluency, Design Fluency, Tactual Performance, Wechsler Memory Scale-Revised, Rey Auditory-Verbal learning, Hopkins Verbal learning, WHO/UCLA Auditory Verbal Learning, Benton Visual Retention, Finger Tapping, Grip Strength (Dynamometer), Grooved Pegboard, Category, and Wisconsin Card Sorting tests. In addition, California Verbal learning (CVLT and CVLT-II), CERAD ListLearning, and selective Reminding Tests, as well as the newest version of the Wechsler Memory Scale (WMS-III and WMS-IIIA), are reviewed. Locator tables throughout the book guide the reader to the sets of normative data that are best suited to each individual case, depending on the demographic characteristics of the patient, and highlight the advantages associated with using data for comparative purposes. Those using the book have the option of reading the authors' critical review of the normative data for a particular test, or simply turning to the appropriate data locator table for a quick reference to the relevant data tables in the Appendices. The Second Edition includes reviews of 15 new tests. The way the data are presented has been changed to make the book easier to use. Meta-analytic tables of predicted values for different ages (and education, where relevant) are included for nine tests that have a sufficient number of homogeneous datasets. No other reference offers such an effective framework for the critical ev
Neuropsychological Tests. --- Neuropsychological tests --- Neuropsychologie --- Psychologische tests. --- Reference Values. --- Reference values (Medicine) --- Diagnostiek. --- Mesure --- Neuropsychopathologie
Choose an application
Psychological Tests. --- 159.98 --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Tests --- 419.2 --- psychodiagnostiek --- testadministratie --- testconstructie --- testdiagnostiek --- testmethodiek --- testproblematiek --- testpsychologie --- tests --- teststatistiek --- testsystematiek --- 159.07 --- Psychodiagnostiek --- Psychologic Tests --- Psychological Test --- Test, Psychological --- Tests, Psychological --- Psychologic Test --- Test, Psychologic --- Tests, Psychologic --- Toegepaste psychologie. Psychologische diagnostiek --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychological tests --- Psychodiagnostiek. --- Psychological tests. --- 159.98 Toegepaste psychologie. Psychologische diagnostiek --- Psychological Tests --- Trier Social Stress Test --- Trier Stress Test --- Stress Test, Trier --- Stress Tests, Trier --- Test, Trier Stress --- Tests, Trier Stress --- Trier Stress Tests
Listing 1 - 10 of 86 | << page >> |
Sort by
|