Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Leerkrachten willen met hun leerlingen vooropgestelde ontwikkelingsdoelstellingen bereiken. Het is niet altijd duidelijk wat de beste weg daarnaartoe is. Zeker niet voor leerlingen met beperkingen, zowel in buitengewoon/speciaal onderwijs als in het gewoon/regulier onderwijs. Deze publicatie geeft een beeld van hoe doelgericht kan worden gewerkt met deze leerlingen. Het hoofddoel is de kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. Daarom moet eerst worden bepaald wat belangrijk voor ze is. Het uitgangspunt is de beeldvorming van het kind. Hierbij spelen de verwachtingen van kinderen, ouders en maatschappij hun rol. Het hoofddoel moet worden bewaakt door gericht te werken. Dat kan door subdoelen te bepalen en te kaderen in het cyclisch en dynamisch proces van handelingsplanning. Daarop volgt de concrete uitwerking op school-, groeps- en kindniveau. Een uitgebreid deel van het boek is besteed aan een volledig uitgewerkt voorstel om ontwikkelingsdoelen te implementeren binnen een handelingsplanning.
Emotionele ontwikkeling --- Eindtermen --- Gehandicapten. --- Buitengewoon onderwijs --- Vlaanderen. --- Didactics --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- didactiek --- BUITENGEWOON ONDERWIJS -- 373 --- VLAANDEREN -- 373 --- ONTWIKKELINGSGERICHT WERKEN -- 373 --- Eindtermen ; buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen --- Emotionele ontwikkeling ; gehandicapten --- Special education --- Learning disabilities --- Children with disabilities --- Education --- Development --- kinderen met beperkingen --- leerstoornissen --- 460.8 --- inclusief onderwijs --- ontwikkelingsdoelen --- buitengewoon onderwijs (ler) --- 37.02 --- Didactiek --- Doelen --- Leerstoornissen --- Ontwikkelingsgericht werken --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Orthopedagogie --- Handelingsplannen --- Inclusief onderwijs --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- 371.3 --- Buitengewoon onderwijs ; algemeen --- Didactische principes --- Vlaanderen --- Gehandicapte kinderen --- Ontwikkelingsdoelen --- Eindterm --- Kind met een handicap --- Handelingsplan --- Ontwikkelingsdoel --- Emigratie --- Handelingsgericht werken
Choose an application
De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In het doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionele krachten vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortduren in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op.De auteurs brengen de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op systematische en bevattelijke manier de verschillende sectoren: de preventieve gezinsondersteuning, de CLB's, het algemeen welzijnswerk, de bijzondere jeugdzorg, de gezondheidszorg, de zorg voor personen met een handicap en het onderwijs aan kinderen met specifieke noden. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema's, integrale hjeugdhulp, interculturele hulpverlening, het jeugdrecht, cliëntparticipatie.www.acco.be
Hulpverlening --- Jeugd. --- interculturele hulpverlening --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- kinderen met een beperking --- jeugdrecht --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- hulpverlening --- Social policy and particular groups --- Jeugdzorg ; Vlaanderen --- Special education --- Handbooks, manuals, etc. --- # BIBC : Academic collection --- gedragsstoornissen --- 323 --- 460 --- Jeugd --- jeugd met problemen --- jeugdhulpverlening --- opvoedingsondersteuning --- gehandicapte kinderen --- 37.013 --- Jeugdhulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- CLB --- Kinderen met een handicap --- Orthopedagogiek --- Jeugdzorg --- 362.7 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- 376 --- PXL-Social Work 2014 --- orthopedagogische hulpverlening --- multidisciplinaire aanpak --- Zorgverbreding --- Buitengewoon onderwijs --- Residentiële jeugdzorg --- Organisatie --- Vlaanderen --- Emigratie --- Age group sociology --- Social welfare methods --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Jongere
Choose an application
Onlangs heeft de Vlaamse regering, na tien jaar discussie, een politiek akkoord bereikt over hoe de zorg voor leerlingen met een beperking moet worden hervormd. De wetgeving over het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen is immers al dertig jaar oud. Dit boek is een grondige syntheseoefening. Het brengt de huidige populatie van buitengewoon onderwijs-, GON- en ION-leerlingen in beeld en geeft inzicht in het hoe en waarom van de hervorming. Deze komt niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar bouwt voort op bestaande praktijken en is ingebed in een internationaal kader. Het onderwijs voor kinderen met specifieke leer- en zorgbehoeften kampt momenteel met verschillende problemen. Meer dan vroeger willen ouders dat hun kinderen met een beperking les volgen in een gewone school. Soms heeft het doorverwijzen van leerlingen naar het buitengewoon onderwijs, vooral te maken met de ondersteuning die de oorspronkelijke school kan of wil bieden, of met de mogelijkheden van het buitengewoon onderwijs In de buurt. Ook het onderwijstype waarin een kind belandt heeft gevolgen. Sommige types worden maar in een beperkt aantal scholen aangeboden, waardoor kinderen lang op de bus moeten of op internaat gaan. De Verenigde Naties hebben intussen een wereldwijde conventie voorbereid om de deelname van personen met een handicap in alle domeinen van de samenleving mogelijk te maken. Het breder openstellen van het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap, is hiervan een belangrijk onderdeel, en een agendapunt van de Vlaamse regering. Dit boek legt uit hoe dit kan worden gerealiseerd. De voorgestelde hervorming creert samenhang tussen bestaande en nieuwe maatregelen van zorg. Het laat de scholen voor buitengewoon onderwijs toe 'hun poorten iets breder open te stellen', zonder dat hierdoor mr leerlingen binnenkomen. Ook de scholen voor gewoon onderwijs kunnen hun poorten iets breder kunnen openstellen, zodat mr leerlingen die nu aangewezen zijn op buitengewoon onderwijs toch de nodige Zorg krijgen om in het gewoon onderwijs te blijven. Naast die verbreding laat het leerzorgkader ook meer verfijning toe door de intensiteit van de zorg preciezer af te stemmen op de behoeften. Hierbij wordt vertrokken van de actuele definitie op beperkingen als een probleem van afstemming tussen het individu en zijn omgeving Inhoudsopgave : Leerzorg: een nieuw debat? (De aandacht voor leerlingen met specifieke behoeften in het onderwijsbeleid - Wetenschappelijk onderzoek - Een blik over de grenzen - Besluit) - Cijfers en vaststellingen in het onderwijs (Gewoon en buitengewoon onderwijs becijferd - Vaststellingen in het onderwijs - Besluit) - Voorstel voor een nieuw referentiekader (Doelstellingen - Referentiekader voor leerzorg) - Naar een volgende fase (Deelprocessen van leerzorg - Gemeenschappelijke beleidsontwikkeling).
Onderwijs --- Zorgverbreding. --- Vlaanderen. --- onderwijsbeleid --- zorgverbreding --- zorgbeleid --- Orthopedagogics --- School management --- Flanders --- Special education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Students --- Accompaniment --- 451.2 --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Inclusief onderwijs --- Leerzorg --- Zorgleerlingen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- GOK --- GON --- buitengewoon onderwijs --- geïntegreerd onderwijs --- leerproblemen --- 454.23 --- leerzorg --- onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Zorgverbreding --- 3 71 --- Beleid --- Geïntegreerd onderwijs ; Vlaanderen --- Leerstoornissen --- Onderzoek --- 464 --- Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen; kinderen --- 073401.jpg --- Buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Leerproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Vlaanderen --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijsbeleid --- Leerprobleem --- Kind met een handicap --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Ongeveer één op de honderd kinderen loopt jaarlijks al op jonge leeftijd vast op school. In de kleuterklas of het eerste leerjaar van de lagere school tot de eerste drie jaar van de basisschool lijken dez kinderen niet toe aan een formeel onderwijsaanbod. ze gedragen zich als een kind van drie terwijl ze al zes zijn, lijken niet aanspreekbaar en gaan zichtbaar met weinig animo naar school. Dit boek is vooral gericht op het verhelderen van de achtergrond van het gedrag van deze kinderen.
Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingsstoornissen --- risicogedrag --- Child psychology --- Child development --- Special education --- Developmental psychology --- 430 --- Opvoeding en onderwijs --- #PBIB:+105.41 --- #PBIB:+105.50 --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogiek --- 454.23 --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- 416.23 --- Basisonderwijs --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Ontwikkeling van kinderen --- Opvoeding --- Risicokinderen --- Risicokleuters --- 376.5 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- 062927.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Kinderen met leerproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Ontwikkelingsbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Diagnose --- Therapie --- Ontwikkelingsprobleem
Choose an application
Opvoeders en orthopedagogen zijn werkzaam op vele en diverse terreinen. Dit boek geeft een overzicht van de voornaamste orthopedagogische werkvelden in Vlaanderen: de preventie en hulpverlening in het kader van de bijzondere jeugdbijstand; het buitengewoon, geïntegreerd en inclusief onderwijs voor leerlingen met een handicap; de opvang, begeleiding en ondersteuning van minderjarigen en volwassenen met een handicap; en de opvang en behandeling van bepaalde doelgroepen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Het geheel wordt belicht vanuit een aantal belangrijke recente hulpverleningsprincipes, zoals zorg op maat, continuïteit van zorg, de integratie van behandel-vormen en de nadruk op kwaliteit van zorg én kwaliteit van bestaan. Een bespreking van oa. de implementatie van een integrale jeugdzorg, het pas opgerichte Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (2006), de nieuwe wet op de jeugdbescherming (2006) en de uitbouw van zorgcircuits in de geestelijke gezondheidszorg kan hierbij niet ontbreken. Het boek wil hulpverleners, ouders, studenten en andere geïnteresseerden inzicht én overzicht bieden in de complexe en snel evoluerende organisatie van de opvang, begeleiding en ondersteuning van kinderen, jongeren en volwassenen in uiteenlopende problematische opvoedingssituaties
Werkvelden --- Orthopedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Residentiële jeugdzorg --- Preventie --- Hulpverlening --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Inclusief onderwijs --- Kinderopvang --- Ondersteuning --- Begeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Integrale jeugdhulp --- Jeugdbescherming --- Beleid --- Vlaanderen --- 364.4 --- Gezondheidszorg --- Jeugdzorg --- Organisatie --- Personen met een handicap --- #KVHB:Orthopedagogie --- 326 --- 460.2 --- Vlaams Fonds Gehandicapten --- bijzondere jeugdzorg --- geestelijke gezondheidszorg --- inclusief onderwijs --- jeugdbescherming --- mentaal gehandicapten --- orthopedagogiek --- Beleid voor personen met een handicap --- Beleid voor personen met een verstandelijke handicap --- Bijzondere jeugdbijstand --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Jongeren met een verstandelijke handicap --- Kinderen met een verstandelijke handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- S2006547.JPG --- gehandicapten --- jeugdzorg --- welzijnswerk --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Handboeken --- 362.3 --- 362.7 --- 376 --- 361 --- Orthopedagogics --- Orthopedagogiek. --- Special education --- Handbooks, manuals, etc. --- Opvoeding --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Analyse --- Evaluatie --- Oudere --- Onderwijs --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs)
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|