Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wat houdt een samenleving bijeen? Gemeenschappelijke waarden en normen worden meestal aangewezen als het antwoord op de pregnante vraag naar de binding (of sociale cohesie) van de samenleving. Toch is de auteur van deze nieuwe verzameling sociologische essays niet tevreden met dit standaardantwoord. De vraag moet immers gesteld worden wat een samenleving bijeen houdt als gemeenschappelijke waarden niet of niet meer aanwezig zijn en de samenleving verscheurd dreigt te worden door felle groepsconflicten en scherpe wij-zij-tegenstellingen. In die situaties heeft een samenleving, net als een grote kathedraal, een aantal steunberen nodig om niet volledig in te storten. In de loop van de geschiedenis zijn die steunberen inderdaad ontwikkeld: een eerlijk rechtsproces, religieuze tolerantie, het zoeken naar wetenschappelijke waarheid en tenslotte niet-gewelddadige conflictbeslechting. Een samenleving heeft deze historisch ontwikkelde sociale instituties hard nodig om met vele tegengestelde groepsbelangen en religieuze verschillen om te gaan zonder tot sociale wanorde of destructie te vervallen. Deze sociale instituties geven 'tegenkracht' tegen te veel en te weinig sociale binding. Vanuit dit perspectief zijn de hier overzichtelijk bijeengebrachte essays geschreven en hier voor het eerst bijeengebracht. (Bron: covertekst)
Sociology of law --- Community organization --- Sociology. --- Sociology --- Agressie (geweld, woede) --- Geweldloosheid --- Sociologie --- Strafrecht --- Verdraagzaamheid (onverdraagzaamheid) --- criminaliteit --- geweld --- onderwijs --- S2007181.JPG --- sociaal recht --- sociale controle --- strafrecht --- verdraagzaamheid --- Social theory --- Social sciences --- 343 --- 301.15 --- 371 --- 348 --- 301.17 --- 172
Choose an application
Naar wat een uitmuntend leraar is en doet, is veel onderzoek gedaan. In dit boek bespreken de auteurs 30 baanbrekende onderzoeken naar hoe wij leren (cognitieve psychologie en onderwijswetenschappen) en lerareneffectiviteit.Bij ieder onderzoek vatten ze samen wat het onderzoek betekent en welke lessen er geleerd kunnen worden voor de dagelijkse praktijk.Aan bod komen:- Hoe leraren zich doorontwikkelen na hun opleiding- Hoe curriculum en didactiek opgebouwd kunnen worden- Welke didactische technieken het beste werken- Op welke manier didactische vakkennis van belang is- Hoe leraren functioneren in een lessituatie- Hoe lesstof het beste getoetst kan wordenTot slot staat het boek stil bij wat er over het algemeen ontbreekt in de opleiding van leraren en wat daaraan gedaan kan worden.Dit boek biedt duidelijke aanwijzingen voor leraren, schoolleiders, lerarenopleiders en leraren-in-opleiding om een effectieve lespraktijk vorm te geven. De oorspronkelijke Engelse uitgave ontving in 2023 de prijs voor Outstanding Book van de Association for Educational Communications & Technology.Paul Kirschner is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit, gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool in België en eigenaar van kirschner-ED, een onderwijswetenschappelijk adviesbureau.Carl Hendrick promoveerde in de onderwijskunde aan King's College London en heeft een aantal jaren lesgegeven, zowel in het openbaar als in het privéonderwijs. Hij is professor of Evidence-Informed Learning and Teaching aan de Academica University of Applied Sciences.Jim Heal promoveerde in Onderwijskundig Leiderschap aan de Harvard University Graduate School of Education. Hij werkt bij Deans for Impact, een Amerikaanse stichting die zich richt op het hervormen van lerarenopleidingen. Hij is ook professor of Evidence-Informed Educational Leadership aan de Academica University of Applied Sciences. https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120597-de-kunst-en-kunde-van-het-lesgeven.html
Onderwijs. --- Onderwijskunde --- Leerpsychologie --- Lesgeven --- Didactiek --- Leraar --- Effectiviteit --- Curriculumontwikkeling --- Lesvoorbereiding --- Klassenmanagement --- Relatie leraar - leerling --- Evaluatie --- Sociology of law --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- schoolorganisatie --- positief denken --- leren --- lerarenopleiding
Choose an application
Meer bestraffen. Dat is de laatste jaren het credo van het strafrechtelijke beleid geworden. En dat heeft niets te maken met het tweeluik 'misdaad en straf' maar wel met een nieuw beleid van sociale onzekerheid, gebaseerd op economische deregulering en vermindering van sociale hulp. In het kader van deze neoliberale machtsgreep krijgt de gevangenis haar oorspronkelijke rol terug: een weerspannige bevolking doen plooien naar de heersende economische en morele orde.Gebouwd op de ruïnes van de welvaartsstaat ontstaan zo de strafstaat. De strijd tegen de criminaliteit wordt het scherm waarachter de nieuwe sociale kwestie wordt verhuld: de veralgemening van onzekere loonarbeid en de impact daarvan op de leefruimte en op de overlevingsstrategieën van het stadsproletariaat. Deze tweede druk werd uitgebreid met een nieuw hoofdstuk over het theoretisch kader waarbinnen de neoliberale staat de sociale onzekerheid vormgeeft
Strafrecht --- Verenigde Staten. --- Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of law --- Criminology. Victimology --- Social problems --- armoede --- Economic policy and planning (general) --- criminologie --- politieke sociologie --- gevangeniswezen --- France --- United States --- Imprisonment --- Social aspects --- European Union countries --- Verzorgingsstaat --- Armoede --- Sociale ongelijkheid --- Minimabeleid --- Veiligheid --- Bestraffing --- Verenigde Staten --- Straf --- Thuis --- United States of America
Choose an application
Een groeiend aantal professionals heeft te maken met cliënten bij wie bemoeienis is opgelegd door justitiële of gemeentelijke autoriteiten. Onze kennis van effectieve methoden over het werken met deze cliënten is in de afgelopen jaren toegenomen. Daarbij ging het eerst vooral om de vraag Wat Werkt? Intussen zijn daar nieuwe vragen bij gekomen. Wat werkt voor wie? En Wie Werkt? Dit boek gaat in op deze vragen. Kennis uit recente onderzoeksresultaten is bijeengebracht. Wat is professionaliteit? Welke criminologische theorieën zijn relevant? Wat is bekend over effectief afbouwen van antisociaal gedrag? Wat betekent het gedwongen kader en de onvrijwillige start voor het methodisch handelen? Wat zijn kenmerken van een effectieve werkalliantie in het gedwongen kader? Dit boek is een vervolg op Het Delict als Maatstaf (2004) en richt zich op alle professionals die in een ambulante setting werken met volwassenen die delicten hebben gepleegd of grensoverschrijdend gedrag vertonen. Zoals reclasseringswerkers, professionals die in de gevangenis de re-integratie voorbereiden, professionals die vanuit gemeenten de nazorg coördineren of overlast in buurten moeten terugdringen.
Reclassering --- Methodiek --- 321.3 --- Welzijnswerk --- reclassering --- welzijnswerk --- welzijnswerk, methoden --- cliënten --- criminaliteit --- Maatschappelijk werk --- Gedetineerden : reintegratie --- 364.62 --- justitieel welzijnswerk --- #KVHB:Forensisch welzijnswerk --- 364.044 --- Gedwongen hulpverlening --- Delinquenten --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- 343.9 --- 361 --- 361.1 --- 361.05 --- 343 --- Gevangenissen --- Gevangenissen. --- Sociology of law --- Criminology. Victimology --- Criminal law. Criminal procedure --- Sociology of social welfare --- Netherlands --- Forensisch welzijnswerk
Choose an application
In 2013 verscheen het boek 'Werken in gedwongen kader' dat zes keer werd herdrukt. Deze zevende druk is zodanig ingrijpend herzien dat we kunnen spreken van een nieuw boek. Het boek biedt een overzicht van kennis en methoden voor hbo-professionals die in een gedwongen kader werken met volwassenen die delicten plegen.Het eerste deel omvat kaderstellende en funderende theorieën: over de forensisch sociale professionaliteit, het strafprocesrecht, de ontwikkeling en afbouw van delictgedrag, professionele reflectie en veerkracht van professionals.In deel twee ligt de focus op de planning en organisatie van het forensisch sociale traject. Dit deel gaat dus over planmatig werken, inschatten van risico- en beschermende factoren, samenwerking met andere professionals, vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en het sociale netwerk.Deel drie bevat algemene methoden van de forensisch sociale professional. Waaronder de dynamiek van onvrijwillige interactie, de werkalliantie in gedwongen kader, motiveren, herstelgericht werken, voorkomen van ontregeling of escalatie.Deel vier gaat over veelvoorkomende kenmerken van cliënten, zoals schulden, trauma, licht verstandelijke beperking, middelengebruik en psychische stoornissen. Ook is er aandacht voor digitale delicten en voor de online ?straatidentiteit? die bij jongvolwassenen verweven raakt met crimineel gedrag.https://www.standaardboekhandel.be/p/werken-in-gedwongen-kader-9789085602675
Reclassering ; Nederland --- Reclassering --- Methodiek --- Bemoeizorg --- Outreachende hulpverlening --- Criminaliteit --- Criminaliteit ; Delinquenten. --- Gedetineerden ; Re-integratie. --- Gedetineerden ; Reclassering. --- Gedwongen hulpverlening. --- Gevangenissen. --- Maatschappelijk werk ; Methodiek. --- Sociale zorg ; Methodiek. --- Welzijnswerk ; Forensisch welzijnswerk. --- Welzijnswerk ; Justitieel welzijnswerk. --- Welzijnswerk ; Methodiek. --- Sociology of law --- Sociology of social welfare --- Criminology. Victimology --- Criminal law. Criminal procedure --- reclassering --- justitieel welzijnswerk --- Netherlands --- Forensisch welzijnswerk
Choose an application
De toenemende verzakelijking en juridisering van de samenleving beïnvloedt het vrijwilligerswerk ingrijpend. Deze handleiding voor de vrijwilliger en zijn organisatie biedt een toegankelijke en geactualiseerde stand van zaken inzake aansprakelijkheid, verzekeringen en vergoedingen. Ze geeft ook aan wat nog niet geregeld is en wat wordt bedoeld met het 'statuut van de vrijwilliger'. (Bron: uitgeverscatalogus) Definitie, regelgeving, statuut.
vrijwilligerswerk --- Sociale agogiek --- Vrijwilligerswerk --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Wetgeving. --- Sociology of law --- Status of persons --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- Belgium --- Voluntarism --- Flanders (Belgium) --- #gsdbS --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.7C332 --- socio-culturele sector --- wetgeving --- 660 Welzijn --- 06.013 --- Recht --- Vrije tijd --- Vrijetijdsbesteding --- recht, arbeid --- sociaal recht --- SMV:recht --- SMV:arbeid --- SMV:economie --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Cultuurfunctionarissen : vrijwilligersproblematiek --- 348 --- 367 --- Vrijwilligers --- Vlaanderen --- Overzicht --- Vrijwilliger --- Emigratie
Choose an application
Inhoudsopgave Deel 1: Van reclassering naar forensisch welzijnswerk Strafrechtstheorie en welzijnswerk Van private reclassering naar maatschappelijke dienstverlening aan justitiecliënteel Van overheidsreclassering naar psychosociale dienst (Strafinrichtingen) en justitiehuizen (Rechterlijke Organisatie) Een verkenning van het forensisch werkveld: justitie en de Vlaamse gemeenschap Een verkenning van het forensisch werkveld in Brussel en Franstalig België De samenwerking tussen justitie, de gemeenschappen en gewesten: een status questionis Deel 2: Het 'hulp en recht' debat Historische ontwikkelingen in de strafrechtsbedeling beschouwd vanuit het perspectief van humanisering en menselijke waardigheid Historische en actuele ontwikkelingen in de relatie tussen strafuitvoering en hulpverlening Hulpverlening en strafuitvoering: tussen praktische reflecties en reflectieve praktijk Op het kruispunt van uitsluiting en opsluiting? Verschuivingen in justitie: praktische mogelijkheden tot humanisering Deel 3: Stapstenen naar een humane benadering Het forensisch welzijnswerk en de 'sociale integratie'-doelstelling Bestraffing als maatschappelijke constructie De politie in de 'community' of de 'community' in de politie? Forensische hulp- en dienstverlening als sociale praktijk De ontwikkeling van een slachtoffergerichte aanpak in het forensisch welzijnswerk Bemiddeling en herstel: finaliteit en/of alternatief Deel 4: Forensisch welzijnswerk en (preventie van) marginalisering De internering. De aanpak van de ontoerekeningsvatbare delinquent Forensisch welzijnswerk en jeugdbescherming: een eerste verkenning Detentie, verpaupering en forensisch welzijnwerk Tussen welzijnsbevordering en criminaliteitsbeheersing: op zoek naar een positionering van preventie in de eroderende verzorgingsstaat Forensisch welzijnswerk en het recht op maatschappelijke dienstverlening
Justitieel welzijnswerk. --- Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Sociology of law --- Criminology. Victimology --- justitieel welzijnswerk --- reclassering --- justitie --- Criminal law. Criminal procedure --- Sociology of social welfare --- Belgium --- Justitieel welzijnswerk --- #A0206A --- 660 Welzijn --- #KVHB:Forensisch welzijnswerk --- #KVHB:Criminele en juridische psychologie --- 364.27 --- Forensisch welzijnswerk --- Gevangenissen : welzijnswerk --- Welzijnswerk en strafrecht --- gevangeniswezen --- straffen --- 343.8 --- 35 --- 343.9 --- Reclassering --- Jeugdbescherming --- Jeugdcriminaliteit --- Hulpverlening --- Recht --- Justitieel mw --- Overzicht --- Provincie West-Vlaanderen --- gevangenis
Choose an application
Zelfdoding. --- sociology --- suicides --- Sociology --- Psychology --- Durkheim, Emile --- Sociology of law --- sociologie --- Social problems --- klimatologie --- Sociological theories --- zelfdoding --- Zelfmoord --- Suicide --- Sociological aspects --- 316.2 DURKHEIM, EMILE --- 394.8 --- Academic collection --- #SBIB:316.20H30 --- #SBIB:011.GIFT --- #SBIB:021.GIFT --- 179.7 --- 364.277 --- #A9401A --- 061 Ethische problemen --- zelfmoord --- Durkheim, E. --- Zelfdoding (suïcide, zelfmoord) --- Zelfdoding --- 394.8 Zelfmoorden. Zelfdoding. Harakiri --- Zelfmoorden. Zelfdoding. Harakiri --- 316.2 DURKHEIM, EMILE Sociologische richtingen. Sociologische scholen. Sociologen--DURKHEIM, EMILE --- Sociologische richtingen. Sociologische scholen. Sociologen--DURKHEIM, EMILE --- De sociologie van Emile Durkheim: algemeen --- Sociologie --- Psychologie --- Emile Durkheim --- Theorieën --- Sociologische theorieën --- Psychologische theorieën --- Durkheim, E --- E-books --- Theorie --- Sociologische theorie --- Psychologische theorie --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Volwassene
Choose an application
internering --- Sociology of law --- Criminology. Victimology --- Psychiatry --- psychiatrie --- Status of persons --- Criminal law. Criminal procedure --- Belgium --- Hygiène --- Hygiëne --- Législation --- Psychiatrie --- Psychotherapie --- Psychothérapie --- Wetgeving --- Psychiatrische internering België --- Academic collection --- 343.26 --- 343.9 <493> --- 601.7 --- 606.86 --- gezondheidsrecht --- gedwongen opname --- delinquenten --- strafrecht --- daderhulp --- psychiatrische patiënt --- geestelijke gezondheidszorg --- 343.8 --- Delinquenten : internering --- Gezondheidszorg --- Recht --- criminologie --- patiëntenrecht --- recht --- Gezondheidsrecht --- De psychiatrische patiënt --- 616.5 --- 343 --- 343.9 --- 607 --- gerechtelijke geneeskunde --- recht en wetgeving --- sociale psychiatrie --- Medische psychologie --- Psychiatrische internering --- België --- psychiatrie. --- België. --- Strafrecht --- Maatschappelijk werk --- Justitieel welzijnswerk --- Sociaal werk --- Psychiatrie. --- gerechtelijke psychologie --- gedwongen opname (BOPZ) --- collocatie --- forensische psychiatrie --- psychopathologie --- justitieel welzijnswerk --- Psychiatrische internering ; België --- Imprisonment --- Law and legislation --- Prisoners --- Legal status, laws, etc. --- strafprocesrecht
Choose an application
Voorwoord: Amerika, het levende laboratorium van de neoliberale toekomst 1. Sociale onveiligheid en opkomst van het veiligheidsdenken DE ARMOEDE VAN DE SOCIALE STAAT 2. Na de burgerrechtenbeweging, de criminalisering van de armoede 3. De 'hervorming' van de sociale bijstand tot discipline-instrument DE GROOTHEID VAN DE STRAFSTAAT 4. De rage aan het einde van de eeuw: 'opsluiten!' 5. Gevangeniswezen krijgt een 'Big Government' DE GELIEFKOOSDE DOELWITTEN 6. De gevangenis vervangt het getto 7. Moraalridders zetten gevangenen te kijk: de jacht op seksuele delinquenten EEN EUROPESE FACSIMILE 8. Wetenschappelijke mythes van het nieuwe veiligheidsdenken 9. De aberratie van de gevangenis à la française
S200763.JPG --- straffen --- strafrecht --- gevangeniswezen --- VS --- veiligheid --- 343.8 --- 343 --- 407 --- 35 --- SOCIALE ONZEKERHEID -- 301.187 --- STRAFBELEID -- 301.187 --- Strafrecht ; Verenigde Staten --- 123 Misdaadbestrijding --- 186.3 Jeugdhulp --- #SBIB:316.8H00 --- 316.334.4 --- 132 Sociale zekerheid --- 316.334.4 Rechtssociologie --- Rechtssociologie --- Sociaal beleid: algemeen --- Political philosophy. Social philosophy --- Sociology of law --- Criminology. Victimology --- Social problems --- maatschappijkritiek --- Economic policy and planning (general) --- criminologie --- France --- United States --- Sociale agogiek --- Strafrecht --- Strafrecht. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Verenigde Staten. --- Imprisonment --- Social aspects --- European Union countries --- sociale ongelijkheid --- Verenigde Staten --- Frankrijk --- United States of America --- Frankrijk.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|