Listing 1 - 10 of 113 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Tussen september 1998 en juni 2000 verscheen maandelijks een 'eerstelijnsdossier' als bijlage. de onderwerpen: 1. Pesten 2. Faalangst 3. Participatie 4. Kindermishandeling 5. Drugs 6. Geweld 7. Zelfmoord 8. Verschillen 9. Roken 10. Straffen en belonen 11. Kansarmoede 12. Spijbelen 13. Echtscheiding/nieuwe gezinnen 14. Leren leren 15. Leerlingenbegeleiding 16. Meisjes-jongens 17. Leren kiezen 18. Verdriet en rouw 19. Holebi's 20. Communicatie
Teaching --- education --- onderwijs --- Flanders --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Tijdschriften. --- Vlaanderen. --- 37 --- #A50460 --- #TS:WWIS --- #VCV tijdschrift ruil --- 37 <493> --- Closed periodicals --- #C91TS --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Tijdschriften; Onderwijs --- Tijdschrift --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding --- 451 --- abonnementen --- 450 --- 450.2 --- 470 --- België --- 450 ) Onderwijs - algemeen --- Onderwijs; Vlaanderen --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Onderwijs; België; algemeen --- Onderwijs; algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Basisonderwijs --- Periodicals --- E-journals --- 37 Education --- Education --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
De universiteiten in Europa bevinden zich in een turbulente omgeving. Ze staan bloot aan globale en Europese ontwikkelingen. De laatste twee eeuwen waren ze nochtans vooral verbonden met de nationale staat. Het onderzoek naar veranderingen in universiteiten beperkte zich evenzeer tot de nationale omgeving. Pas een twintigtal jaren duiken internationale vergelijkingen op. Dit proefschrift gaat een stap verder en verbindt veranderingen van de structuur, de cultuur en het beleid van universiteiten met ontwikkelingen en veranderingen in de ruimer-dan-nationale omgeving. De centrale vraag is, kort gezegd: Wat doet globalisering met universiteiten? In de eerste hoofdstukken van het proefschrift ga ik in op wat we onder globalisering kunnen verstaan, hoe we de groei van 'Europa' hierin kunnen kaderen en hoe organisaties (en met name de universiteit) zich daaraan kunnen aanpassen. Daarna presenteer ik de resultaten van een studie bij vier universiteiten, twee Nederlandse en twee Vlaamse. Bij elke Universiteit ga ik na hoe zij concreet met de veranderende omgeving omgaat, met andere woorden hoe de beleidsvoerders in universiteiten die omgeving zien en hoe zij hun beslissingen daar (al dan niet) naar richten. Meer bepaald komen naast een algemene schets van elke universiteit vijf thema's aan bod: transdisciplinariteit, relaties met externen, relaties met (nieuwe) doelgroepen, de invoering van de bachelor-masterstructuur en internationalisering. Vaak wordt gevreesd dat globalisering leidt tot meer gelijkheid (een hamburger van McDonald's smaakt bijvoorbeeld overal hetzelfde). Ook voor universiteiten bestaat die vrees. Uit deze studie kunnen we echter besluiten dat universiteiten niet naar eenzelfde model evolueren. Ze worden niet allemaal 'netwerkuniversiteiten'. Wat globalisering wel doet, is thema's op de agenda zetten, zoals de mate waarin de universiteit zich als een onderneming moet gedragen, hoezeer ze de nadruk op output moet leggen en hoe sterk de beleidsvoerders sturend moeten Optreden. Globalisering zet die thema's op de agenda, maar ze worden vervolgens genterpreteerd en aan de eigen situatie aangepast. Daardoor zien agenda's er op het eerste zicht gelijkend uit, maar als je nader toekijkt, blijkt er in de praktijk een groot verschil in de doelen die universiteiten zich stellen en de veranderingen die ze doorvoeren. De 'klassieke' universiteiten blijken solide en dynamisch genoeg te zijn om de uitdagingen die globalisering met zich meebrengt in de 21e eeuw succesvol aan te gaan.
378 --- 316:37 <4> --- 378.4 <4> --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:316.334.1O222 --- Academic collection --- BPB0806 --- 489.3 --- Europa --- Globalisering --- Netwerken --- Universiteiten --- 489 --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Onderwijssociologie. Sociologie van opvoeding en onderwijs--z.o.{37.015.4}--Europa --- Universiteiten--Europa --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Organisatie van het onderwijs: regionaal --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Hoger onderwijs algemeen --- onderwijs --- EU --- Globalisering. --- onderwijs. --- EU. --- 378.4 <4> Universiteiten--Europa --- 316:37 <4> Onderwijssociologie. Sociologie van opvoeding en onderwijs--z.o.{37.015.4}--Europa --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs; algemeen --- Higher education --- European Union --- Belgium --- Netherlands
Choose an application
Oplossingsgericht denken gaat niet zozeer over afleren, maar meer over toevoegen.Oplossingsgericht werken...- is een praktische manier van denken en werken die aansluit bij het leven en werken van alledag;- is doelgericht en toekomstgericht werken;- heeft als essentiële bestanddelen: vertrouwen, hoop en respect;- maakt gebruik van krachtbronnen.In dit praktijkboek neemt Louis Cauffman je mee in wat oplossingsgericht werken voor het onderwijs kan betekenen. De focus ligt daarbij op de werkrelatie tussen onderwijsprofessional en de lerende, met als doel: de lerende zelf aan het werk te krijgen. En dat op een zeer effectieve wijze, zonder negatieve beoordelingen en emoties.Na het bespreken van de belangrijkste vooronderstellingen en fundamenten van de grondhouding bij het oplossingsgericht werken, richt Cauffman zich op wat goed werkt in het onderwijs. Oplossingsgericht onderwijswerk maakt volop gebruik van de volgende non-specifieke werkzame factoren: voel ik me begrepen, krijg ik authentieke aandacht, word ik als individu gerespecteerd en ontstaat er perspectief op groei.Er is ruime aandacht voor de oplossingsgerichte taal; de specifieke manier van spreken, luisteren en vragen stellen. Er zijn veel casussen beschreven en dialogen uitgewerkt, waarin duidelijk wordt hoe theorie en praktijk harmonisch en consistent samengaan.De inzichten en technieken kunnen heel praktisch worden ingezet door leerkrachten, ib'ers, gedragsdeskundigen in hun begeleiding van leerlingen, maar ook door teamleider en schoolleiding in de begeleiding of coaching van leerkrachten.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/oplossingsgericht-werken-voor-de-klas-pica
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- leermethoden --- onderwijsmethoden --- leraren-leerling relatie --- Onderwijs algemeen. --- Oplossingsgericht werken klas. --- Onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- didactiek --- onderwijs ; didactiek --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Vakblad voor docenten in het hoger onderwijs Onderzoek van Onderwijs, vernieuwingen in de praktijk van het hoger onderwijs heeft zich in de laatste dertig jaar ontwikkeld tot een vakblad voor docenten in het Hoger Onderwijs. De redactie, bestaande uit docenten en onderwijskundigen uit het HBO en WO, selecteert artikelen waarin vraagstukken uit de dagelijkse praktijk van het Hoger Onderwijs centraal staan. OvO stelt zich ten doel onderzoek naar de praktijk te vertalen en de onderzoeksresultaten te ontsluiten naar de praktijk. Daarmee is het een forum voor onderwijsvernieuwers, die zich al dan niet met onderzoek bezighouden. Actuele onderwerpen, zoals computertoepassingen in het onderwijs, kwaliteitsbewaking en internationalisering, worden behandeld door auteurs die veelal afkomstig zijn uit de praktijk van het Hoger Onderwijs.
HO (hoger onderwijs) --- onderwijsonderzoek --- pedagogiek --- onderwijsvernieuwing --- Research on teaching --- Netherlands --- 378 --- #A80623 --- #TS:WNDF --- #TS:WWIS --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Tijdschriften; Algemeen --- #KVHA:Tijdschriften; Onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding --- onderwijs --- abonnementen --- hoger onderwijs --- $a37 --- Onderwijsonderzoek --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Periodicals --- Hoger onderwijs --- tijdschriften --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- tijdschriften. --- Tijdschriften.
Choose an application
Ghent University --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Périodiques --- Tijdschriften --- 378 <05> --- 05 <493> --- 781 Universitair onderwijs --- België --- 378.4 --- abonnementen --- onderwijs --- universitair onderwijs --- universiteiten --- ? --- Onderwijs --- Onderzoek --- Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen)--Tijdschriften --- Tijdschriften. Periodieken. Serials--België --- hoger onderwijs --- Periodicals --- Universiteit Gent --- tijdschriften --- tijdschriften. --- 05 <493> Tijdschriften. Periodieken. Serials--België --- 378 <05> Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen)--Tijdschriften --- Tijdschriften.
Choose an application
Management --- Technologie --- Tijdschriften --- 378 --- 780 Hoger onderwijs --- hoger onderwijs --- management --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- onderwijs --- abonnementen --- competenties --- Hoger onderwijs --- Universitair onderwijs --- Nederland --- schoolbeleid --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger Onderwijs --- 492 --- 371.2 --- Onderwijsmanagement --- Tijdschriften. --- Onderwijs & Pedagogie --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- onderwijsmanagement
Choose an application
Dit boek biedt een duidelijke kijk op die visie en bespreekt de verschillende kenmerken die noodzakelijk zijn om kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te realiseren. Het is een boek dat de scholen een spiegel wil voorhouden en een helder werkkader en werkinstrumenten aanreiken om hun kwaliteit tastbaar te maken. De gespecialiseerde scholen vinden er een stevige leidraad om zich te profileren binnen het onderwijsveld. Gewone scholen kunnen 'in die spiegel' zien aan welke aspecten zij kunnen werken om ook aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden. (Bron: covertekst)
Buitengewoon onderwijs ; Vlaanderen. --- Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Orthopedagogie --- GON --- Vlaanderen --- inclusief onderwijs --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- 460.8 --- Inclusief onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Handelingsplannen --- Financiering --- Zorgverbreding --- 090831.jpg --- Buitengewoon basisonderwijs ; Vlaanderen --- kinderen met leerproblemen --- Buitengewoon onderwijs ; algemeen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Gehandicapte kinderen --- Onderwijs --- Zorgbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Kind met een handicap --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek bespreken de auteurs de soorten reken-stoornissen die kinderen kunnen hebben en hoe deze rekenproblemen kunnen worden onderzocht. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een flinke weerzin tegen rekenen. Het is belangrijk dat het rekenen voor hen weer leuk wordt. Er worden veel tips en adviezen gegeven, en rekenmaterialen genoemd die goed inzetbaar zijn. In Kinderen met dyscalculie bespreken de auteurs de soorten rekenstoornissen die kinderen kunnen hebben en hoe deze rekenproblemen kunnen worden aangepakt. Kinderen met dyscalculie hebben vaak een flinke weerzin tegen rekenen. Het is dan ook belangrijk dat het rekenen voor hen weer leuk wordt. (Bron: covertekst)
51:37 --- dyscalculie --- rekenstoornissen --- 464.2 --- 51:37 Mathematics-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Mathematics-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Kinderen met rekenproblemen --- Dyscalculie. --- Orthopedagogics --- Paediatrics --- #KVHB:Rekenstoornissen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Secundair onderwijs --- Wiskunde --- 464 --- Basisonderwijs --- Dyscalculie --- Kinderen --- Kinderen met leermoeilijkheden ; basisonderwijs --- 083294.jpg --- Rekenstoornissen ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Rekenproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Rekenstoornissen --- Rekenen --- Logopedie --- Rekenprobleem --- Rekenstoornis
Choose an application
en wetenschappers is daarom meer dan nodig.
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Lerarenopleiding --- Onderwijskunde. --- Onderwijsonderzoek. --- Waardevorming --- Algemeen. --- Onderwijs. --- Educational sciences --- onderwijs --- General ethics --- opvoeding --- 37 --- #GBIB:CBMER --- #PBIB:+107.10 --- #A9911A --- 430.4 --- Onderwijs --- Opvoeding --- Waardenvorming --- 433.4 --- Emotionele ontwikkeling --- Jeugdwerking --- Kind --- Normen --- Sexuele voorlichting --- Waarde --- 454 --- waarden in onderwijs (ler) --- Waardenontwikkeling ; onderwijs --- Waardenvorming ; onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- 371.3 --- 37 Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Verzamelde opstellen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- (zie ook: teleonderwijs) --- ethiek --- onderwijs - algemeen --- Ethiek --- Ontwikkelingspsychologie --- Emoties --- Onderwijsmethoden --- Jeugdgezondheidszorg --- 37 Education --- Education --- Emotie --- Onderwijsmethode --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Educational sciences --- Flanders --- Education --- Periodicals --- Périodiques --- 25 <05> --- #A60283 --- #TS:KOMA --- 37 <493> --- Closed periodicals --- 720 Onderwijs --- Onderwijs --- 450 --- $a37 --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Onderwijs; algemeen --- Pedagogie --- Opvoeding --- tijdschriften --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- Périodiques --- Pedagogiek --- Vlaanderen
Listing 1 - 10 of 113 | << page >> |
Sort by
|