Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (6)

KU Leuven (6)

Odisee (6)

Thomas More Kempen (6)

VIVES (6)

Arteveldehogeschool (5)

KBR (5)

Thomas More Mechelen (5)

UCLL (5)

KDG (4)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2016 (1)

2013 (1)

2010 (1)

2008 (1)

2005 (1)

More...
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
ADHD : op één spoor?
Author:
ISBN: 9789044123586 Year: 2008 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek werpt Karl Baert, onderwijsinspecteur bij de Vlaamse Gemeenschap, een kritische blik op ADHD en hoe daarmee wordt omgegaan. In de eerste plaats geeft het boek een goed overzicht van wat ADHD is, met o.a. aandacht voor comorbiditeit en de mogelijke oorzaken. Vervolgens gaat Baert aan de hand van drie casussen in op het stellen van de diagnose. Het uitgebreide derde deel is gewijd aan de pedagogische en didactische aanpak van leerlingen met ADHD. De auteur gaat hier uit van het 'transactioneel werken', een methode die helder uiteengezet wordt. Daarnaast bespreekt hij welke onderwijsvormen aangewezen zijn voor kinderen met ADHD. In een laatste deel staat Baert stil bij de medicamenteuze aanpak van ADHD. Achteraan volgen een aantal bijlagen (o.m. vragenlijsten), een adressenlijst, een bibliografie en een trefwoordenregister. Naast veel vakjargon bevat de tekst ook heel wat afkortingen, die helaas niet worden verklaard in een aparte lijst. Dat neemt echter niet weg dat dit een genuanceerd En bruikbaar werk is. Ruime, overzichtelijke lay-out, verlucht met enkele schema's. Uitgebreide en geactualiseerde druk. De afgelopen jaren is de wetenschappelijke kennis over ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) sterk toegenomen. In de diagnostiek, de behandeling en de farmacotherapie bij ADHD worden voortdurend ontdekkingen gedaan. Heel wat ouders en leerkrachten zijn op zoek naar oorzaken en vooral behandelingen om het kind en de jongere met ADHD zo goed mogelijk te kunnen opvangen en begeleiden. Vanuit zijn jarenlange onderwijservaring geeft de auteur een antwoord op veelgestelde vragen. Meteen pleit hij voor meer respect, begrip en steun voor mensen die met deze stoornis te maken krijgen. Eerst illustreert hij met een voorbeeld hoe men soms te vlug tot de vermeende conclusie komt dat een kind ADHD heeft. Vervolgens gaat hij dieper in op de specifieke problematiek van ADHD, met een overzicht van recente ontwikkelingen. Hij overloopt de formele kenmerken van ADHD, beschrijft de Verschillende uitingsvormen van de stoornis en licht de oorzaken en benvloedende factoren toe. ADHD is de laatste jaren uitgegroeid tot het meest gehypete opvoedingsprobleem, en het geneesmiddel Rilatine werd een ongehoord farmacologisch succesnummer, tenminste wat de verkoop betreft. Redenen genoeg om beide gegevens eens met een kritisch oog te bekijken. Karl Baert doet dit in een evenwichtig werk, waarin hij o.a. duidelijk stelt dat ADHD een bestaand en ernstig probleem is, maar tegelijk ervoor pleit om de diagnose niet te lichtvaardig te stellen. Kinderen kunnen gewoon druk of zelfs hyperkinetisch zijn, zonder dat ze het etiket ADHD opgekleefd moeten krijgen. Bovendien laat men de diagnose beter over aan iemand die daarvoor bevoegd is. Eerst geeft het boek een goed overzicht van ADHD en de verschillende subtypes daarvan. Aan bod komen hier ook de mogelijke comorbiditeit en een voorzichtige poging om de mogelijke oorzaken van ADHD aan te duiden. Een bevredigende verklaring voor de sterke stijging Van het aantal gevallen in de laatste jaren geeft Baert echter niet - daar is immers nog heel wat onderzoek voor nodig Inhoudsopgave : 1. ADHD: een verkenning 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van een diagnose 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD: het transactioneel werken 4. En wat met mediacatie bij ADHD? 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor kinderen met ADHD?


Book
De weg kwijt op school : waarom kinderen met gedragsproblemen moeilijk meekomen en hoe we ze kunnen helpen
Authors: ---
ISBN: 9789057124488 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel leerkrachten worden uitgedaagd door kinderen met gedragsproblemen, zeker sinds de invoering van passend onderwijs. Hoe kun je goed lesgeven en de orde bewaren wanneer je geconfronteerd wordt met druk gedrag, gebrek aan respect of agressie in de klas? Simpelweg straffen of schorsen is in die situaties meestal ineffectief. Ross Greene, bekend van de bestseller Het explosieve kind, richt zich in dit boek op de oorzaken van probleemgedrag. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en praktische technieken legt hij uit waarom en wanneer kinderen in de klas ontsporen en hoe je daar proactief en conflictvermijdend op kunt reageren. Samenwerking en communicatie tussen school, ouders en leerling zijn daarbij cruciaal - waarbij het overigens meestal niet nodig is om aan medicatie te denken. De weg kwijt op school is geschikt voor ouders en leerkrachten, IB-ers en schoolpsychologen in zowel het basis- als voortgezet onderwijs.


Book
Als leren pijn doet... : opvoeden van kinderen met een leerstoornis.
Authors: ---
ISBN: 903346067X Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Als leren pijn doet, dan laat zich dat ook thuis voelen. Het kind kan zich thuis of op school onbegrepen gaan voelen, zijn zelfvertrouwen kwijtraken en zelfs druk of onhandelbaar, lastig of agressief worden. De ouders worden teleurgesteld in hun verwachtingen. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is. Dit kan leiden tot grote spanningen en problemen in het gezin. Ze vinden weinig steun bij grootouders, vrienden en kennissen. Die begrijpen er nog minder van, maar geven toch allerlei, vaak tegenstrijdige raadgevingen. Waar moeten ze met hun vragen terecht als anderen hen overbezorgd noemen? Hoe kunnen ze vertrouwen hebben in de leerkrachten en begeleiders van hun kinderen als ze het gevoel krijgen dat hun bekommernissen en vragen niet ernstig worden genomen?Dit boek is in de eerste plaats voor deze ouders geschreven. Het biedt antwoorden op hun vragen en geeft advies bij het opvoeden van kinderen met leerstoornissen. Het helpt ze bij het zoeken naar aangepaste hulp. Het geeft leerkrachten inzicht in wat het voor een gezin betekent als een van de kinderen met leerstoornissen worstelt. Het reikt handvatten aan voor een goede communicatie met ouders, zodat zij het gevoel krijgen ernstig te worden genomen.


Book
Normale kinderen, ze bestaan nog
Authors: ---
ISBN: 9789401405669 Year: 2013 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We plakken steeds vaker labels op onze kinderen. Is dat wel terecht? Rekenstoornis, leerstoornis, spellingsstoornis, concentratiestoornis... Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden en toch krijgen ze steeds vaker een 'stoornis' opgeplakt. Waarom? Dit boek wil het maatschappelijk debat op gang trekken. Een terugkeer naar de essentie is nodig, want de overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Een boek voor ouders, leerkrachten en therapeuten, maar ook voor beleidsmakers die deze kwestie mee kunnen aankaarten.


Book
Laat ze niet schieten! Geef de grens een plaats in het leven van jongeren
Author:
ISBN: 9789020990911 Year: 2010 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout gaat met onze jongeren, en wie daar verantwoordelijkheid voor draagtProbleemgedrag bij jongeren, vooral bij jongens, neemt alsmaar toe. Onze opvoeding lijkt te falen; praten alleen helpt niet meer. De roep om een strengere aanpak klinkt steeds luider. Bootcamps voor delinquente jongeren, nultolerantie, meer jeugdgevangenissen... Maar is dat de juiste oplossing? Peter Adriaenssens brengt een vlijmscherpe analyse van wat er vandaag fout loopt met onze jongeren. Hij roept ons daarbij allemaal ter verantwoording. Want als we niet ingrijpen, dreigt een grote groep jongeren verloren te gaan. En niet de jongeren zelf, maar wel de volwassenen zijn de belangrijkste oorzaak. Wij laten hen immers al te vaak schieten, letterlijk en figuurlijk. Dit boek is een pleidooi om onze kinderen en jongeren beter vast te houden. Om hen duidelijke grenzen te geven, opnieuw te leren luisteren en solidair te zijn, niet zomaar omdat het moet maar omdat we hen leren ervoor te kiezen. Laat ze niet schieten sluit af met een concreet actieplan, met dertig voorstellen om deze problematiek op verschillende niveaus - het gezin, het onderwijs, de samenleving - aan te pakken. Het is vijf voor twaalf, maar de situatie is nog omkeerbaar. Dit boek is dan ook een belangrijke oproep aan alle betrokkenen om nu onze collectieve verantwoordelijkheid opnemen.Bron: https://www.lannoo.be/nl/laat-ze-niet-schieten

Multi-problem gezinnen : problematische hulpverleningssituaties in perspectief
Author:
ISBN: 9053502254 Year: 1993 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

-5350-225-4

Listing 1 - 6 of 6
Sort by