Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Psychologen en pedagogen stellen zichzelf vragen over menselijk gedrag. Is deze baby veilig gehecht aan zijn moeder? Hoe zijn cultuur en taalgebruik van adolescenten gerelateerd aan de ongelijkheid tussen de seksen? Om tot een gefundeerd antwoord op dit soort vragen te komen, is informatie nodig over het gedrag van mensen. En die informatie kun je verzamelen door te observeren. In zijn werk behandelt de auteur het observeren als wetenschappelijke methode. In deze methode worden verschillen tussen mensen blootgelegd door systematisch naar ze te kijken en hun gedrag te kwantificeren in termen van van duur, frequentie en intensiteit. Naast verschillende kwantitatieve meetmethodes komt ook de kwalitatieve etnografische methode aan bod. Vervolgens gaat de auteur uitgebreid in op het trainen van observatoren en presenteert hij een klinische toepassing van observatie. Het is een toegankelijke en eigentijdse inleiding voor studenten en professionals op het gebied van (ontwikkelings)psychologie, (ortho)pedagogiek en social work. De theorie wordt verhelderd aan de hand van casuïstiek en verwerkt door middel van studievragen aan het eind van ieder hoofdstuk
Gedrag --- Gedragspsychologie --- Psychologie --- Pedagogiek --- Observeren --- Ontwikkelingspsychologie --- Orthopedagogiek --- Maatschappelijk werk --- Gedragstherapie --- Observatietechnieken --- 001.891.7 --- 159.9 --- #KVHB:Gedrag --- #KVHB:Observatie --- 300.6 --- gedrag --- observatiemethoden --- 416.1 --- gedrag (ler) --- gedragsobservatie (ler) --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie, sociaal --- psychotherapie --- 001.891.5 --- Gedragsobservatie --- Observatiemethoden --- sociaal gedrag --- Waarnemingsonderzoek. Inclusief : Veldwerk. Waarneming in het veld. --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 301.15 --- Observatietechnieken. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Orthopedagogiek. --- observatietechnieken --- Qualitative methods in social research --- sociaal werk --- orthopedagogiek --- onderzoeksmethoden --- Waarnemingsonderzoek. Inclusief : Veldwerk. Waarneming in het veld --- Man --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren
Choose an application
Inhoudsopgave 1. Observeren 2. Waarnemen 3. Betrouwbaarhid en validiteit 4. Registreren 5. Observatiesystemen 6. Van probleem naar onderzoeksvraag 7. Uitwerken onderzoeksvraag 8. Interpreteren 9. Rapporteren 10. Ethische aspecten 11. Herhaling In de beroepspraktijk van de sociaal werker zijn observeren, registreren, rapporteren en interpreteren belangrijke basisvaardigheden. Op grond van observaties en interpretaties worden, vaak door begeleiders, hulpverleningsplannen opgesteld en bijgesteld. Op grond van rapportages worden, veelal door sociaal wetenschappers, beslissingen genomen over opname of ontslag van cliënten. De observaties, registraties, rapportages en interpretaties van de sociaal werkers hebben dus verstrekkende gevolgen voor de cliënten. Deze basisvaardigheden worden in het boek uiteengerafeld in subvaardigheden. Het uiteindelijke doel is om te komen tot een zo objectief mogelijke observatie en rapportage, die zowel in eenvoudige als in complexe hulpverleningssituaties uitgevoerd kunnen worden. In het boek wordt de theorie behandeld die aan de hand van praktijkbeelden op de bijbehorende cd-rom toegepast en geoefend kan worden. De fragmenten op de cd-rom worden gebruikt om de theorie toe te passen. De videofragmenten komen uit verschillende beroepspraktijken. In het boek staan opdrachten die met de cd-rom uitgevoerd moeten worden. Op de cd-rom staan ook standaard observatie- en rapportagelijsten die ingevuld en geprint kunnen worden. Het boek is geschreven voor studenten van sociaal-agogische opleidingen.
Observatietechnieken --- Rapporteren --- Hulpverlening. --- begeleidingsmethodieken --- sociaal-agogisch werk --- jeugdhulpverlening --- rapporteren --- observeren --- Social welfare methods --- Social psychology --- departement Gezondheidszorg 11 --- hulpverlening --- basisvaardigheden --- begeleiding --- 321.3 --- sociale verpleegkunde --- observatie --- sociale zorg --- Observatie --- Rapportage in de hulpverlening --- Registratie in de hulpverlening --- observatiemethoden --- 305.8 --- rapporteren (gez) --- maatschappelijk werk en sociale zorg - methodiek --- Contains audio-visual material --- Observaties --- Maatschappelijk werk --- Sociaal-cultureel werk --- Sociaalwetenschappelijk onderzoek --- Hulpverlening --- registratie
Choose an application
Psychomotoriek benadert de totale persoonlijkheid vanuit het bewegen en de lichamelijkheid Dit boek biedt vooral een zorgvuldig gedoseerde theoretische achtergrond bij de verschillende elementen die deel uitmaken van psychomotoriek. Tegelijk worden een aantal instrumenten aangereikt om het praktische werkterrein van de psychomotoriek en van de psychomotorische therapie toe te lichten. Eerst wordt de normale motorische ontwikkeling bij de mens belicht. Dan komt de diagnostiek - zowel bij kinderen als bij volwassenen - aan bod. De daarop volgende delen handelen over de therapeutische doelstellingen en over de verschillende vormen van therapie en de technieken die de hulpverlener ter beschikking staan. Ook de relatie therapeut-clint krijgt hierbij aandacht. In dit boek geeft Johan Simons een inleiding in de psychomotoriek, die de persoonlijkheid benadert vanuit het bewegen en de lichamelijkheid. Het gaat om een zesde, herziene uitgave, die meer aansluit bij de praktijk en een actualisering Biedt van de diagnostische elementen en psychomotorische doelstellingen. In een eerste deel belicht Simons de normale motorische ontwikkeling. Vervolgens gaat hij dieper in op de psychomotorische diagnostiek bij respectievelijk kinderen en volwassenen, met voor beide groepen tal van meetinstrumenten, en schetst hij de therapeutische doelstellingen. Ten slotte licht hij de technieken van psychomotorische opvoeding en therapie toe: psychomotorisch leren, didactiek van lezen en schrijven, bewegingspedagogiek en functietraining. Ook de houding van de therapeut, de 'evidence based' psychomotoriek en het wetenschappelijk onderzoek komen hier aan bod. Achteraan volgen een bibliografie en een register. Een erg compleet studieboek met duidelijke voorbeelden en illustraties. Geschikt voor studenten en hulpverleners Inhoudsopgave : Deel 1: Normale motorische ontwikkeling 1 Term ontwikkeling 2 Visies op ontwikkeling, theoretische en praktische implicaties 3 Motorische ontwikkeling gedurende de eerste levensjaren 4 Basismotorische vaardigheden Deel 2: Psychomotorische diagnostiek Hoofdstuk 1: Psychomotorische diagnostiek bij kinderen 1 Motorisch domein 1.1 Motorische ontwikkeling 1.2 Cordinatie 1.3 Lateralisatie 1.4 Handvaardigheid 1.5 Schrijven 1.6 Lichaamsschema 1.7 Ruimtelijke ordening 2 Motorisch-cognitief domein 2.1 Visuele waarneming 2.2 Auditieve waarneming 2.3 Het probleem oplossend vermogen 2.4.Motorische leerstijl 3 Sociaal-affectief domein 3.1 Bilder Angst Test 3.2 ZelfconceptHoofdstuk 2: Psychomotorische diagnostiek bij volwassenen 1 Kwantitatieve observaties 1.1 Individuele tests: Minnesota Rate of Manipulation Test, Minnesota Spatial Relations Test, Purdue Pegboard, Wiener Determinationgert 1.2 Lichaamsbeleving en zelfbelevingsvragenlijsten 1.3 Groeptests 2 Kwalitatieve observaties 2.1 Bewegingsuitdrukkingskenmerken bij psychisch gestoorde volwassenen Deel 3: Therapeutische doelstellingen 1 Situering van de problematiek 1.1 Formuleringsproblematiek 1.2 Inventarisatieproblematiek 1.3 Classificatieproblematiek 2 Doelstellingen bij kinderen 2.1 Wenselijke doelstellingen 2.2 Actueel geldende doelstellingen 2.3 Feitelijke doelstellingen 3 Doelstellingen bij volwassenen psychisch gestoorden 3.1 Wenselijke doelstellingen 3.2 Actueel geldende doelstellingen 3.3 Feitelijke geldende doelstellingen Deel 4: Psychomotorische opvoeding en psychomotorische therapie 1 Technieken van PM-opvoeding en therapie 1.1 Inleiding 1.2 Algemene beschouwingen betreffende technieken in de psychomotorische opvoeding en therapie 1.3 Een oneindig aantal variatiemogelijkheden 2 Psychomotorische opvoeding 2.1 Basiselementen van de psychomotorische opvoeding 2.2 Psychomotorisch leren 2.3 Didactiek van het leren schrijven 3 De bewegingspedagogiek volgens Sherborne 4 Psychomotorische therapie 4.1 Functietraining 4.2 Psychomotorische psychotherapie 5 Houding van de therapeut 5.1 'Joining' als invoeging 5.2 'Joining' als conditio-sine-qua-non voor herstructurering 5.3 'Joining' in zijn praktische toepassing 6 'Evidence based' psychomotorische diagnostiek en Therapie 6.1 Inleiding 6.2 Hoe informatie verzamelen? 6.3 'Evidence based': waarnaar op zoek? 7 Resultaten van wetenschappelijk onderzoek 7.1 Bij kinderen en jeugdigen 7.2 Bij volwassenen
Psycho-motoriek. --- psychomotorische ontwikkeling --- kinesitherapie --- bewegingswetenschappen --- Educational psychology --- ergotherapie --- psychomotoriek --- 159.91 --- #KVHB:Psychomotoriek --- motorische ontwikkeling --- 415.3 --- 416.1 --- 607.52 --- Kinderen --- Lateralisatie --- Lichaamsschema (Lichaamsbewustzijn) --- Lichamelijke ontwikkeling --- Motorische ontwikkeling --- Psychomotoriek --- Psychomotorische therapie --- Schrijfmotoriek --- Sherborne movement --- Volwassenen --- handvaardigheid --- lichaamsbeleving --- observatiemethoden --- ontwikkelingspsychologie --- schrijven --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Uitvoerende functies --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Bewegingstherapie --- Meten --- Lichaamsschema --- Motoriek --- Fysiotherapie --- Techniek (wetenschap)
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|