Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
In het onderwijs durft men de lat hoog te leggen. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van basisvaardigheden die het goede leven kunnen bevorderen. De school is een centrum waar leerlingen, leerkrachten, ouders, begeleiders en alle andere betrokkenen zich optimaal kunnen ontwikkelen, in alle openheid. Het gevoel van zinvolle aanwezigheid is hierbij essentieel. De hamvraag is: Hoe kun je een school met een positief leef- en leerklimaat realiseren? Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken. Hoewel dit boek geschreven is voor de basisscholen, kan het heel verdienstelijk zijn voor de Basisvorming van het Voortgezet Onderwijs en voor de Middenscholen. Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken.
School management --- 433.2 --- morele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 458.1 --- Basisschool --- Conflicten --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Pesten --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Leeromgeving --- Pesten op school --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- 456.8 --- basisonderwijs (ler) --- leerklimaat --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsvisie --- 071073.jpg --- 104395.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- morele en religieuze opvoeding --- Organisatie - Management --- Didactische principes --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Tolhuis
Choose an application
27
Pedagogiek en onderwijskunde --- Waardevorming --- Didactische theorieën. --- Onderwijs. --- onderwijsfilosofie --- waardenonderwijs --- Teaching --- onderwijs --- opvoeding --- #PBIB:+107.10 --- Academic collection --- Communicatie --- #A0206A --- 720 Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Waarden --- basiscompetenties --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- pedagogie --- waarden --- 450.41 --- 456.8 --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Consumentenopvoeding --- Filosoferen met kinderen --- Morele opvoeding --- Onderwijs --- Onderwijsvisies --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- dsofie (Onderwijsvisie) --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- waardeopvoeding --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs (bijzonder onderwijs) --- Filosofie met kinderen --- Onderwijsvisie --- Waarden (normen) --- 433.2 ) Morele en religieuze opvoeding --- 450.4 --- filosoferen --- morele opvoeding --- onderwijskunde (ler) --- opvoedend onderwijs --- waardecommunicatie (ler) --- Onderwijs en opvoeding --- Opvoedend onderwijs --- Waarden --- kunst --- BSO --- Beroepsonderwijs --- Kinderen en consumptie --- Lagere school: pedagogisch project --- Lerarenberoep --- Onderwijs: waarden --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Vormingsgebieden --- Opvoeding en onderwijs --- Ethiek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Godsdienst --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Opvoeden in het onderwijs is geschreven voor studenten die opgeleid worden tot leraar basisonderwijs. Het boek biedt in formatie en opdrachten om de pedagogische taak als leraar te realiseren. Opvoeden op school houdt de ontwikkeling van een stimulerende en veilige leef- en leeromgeving in met behulp van een pedagogisch plan. Opvoeden betekent ook een vertrouwensband met elk kind ontwikkelen. Dit lukt alleen als leerkrachten beschikken over een breed palet aan vaardigheden en een inlevende houding. Opvoeden geeft tenslotte kinderen de kans morele, sociale en persoonlijke waarden te ontwikkelen. Autonomie is daarbij een kernbegrip. Opvoeden op school lijkt minder eenvoudig dan vroeger. Hoe ga je bijvoorbeeld om met geweld,pesten en seksuele verleidingen in en rond de school? Hoe herken je ernstige opvoedingsproblemen van kinderen? Welke hulp van anderen kun je inroepen bij deze problemen? Het boek sluit in zijn opbouw aan bij competentiegericht opleiden. Steeds zijn concrete situaties uit de praktijk het uitgangspunt voor nadere verkenning, theoretische doordenking en reflectie op eigen ervaringen. De relatie met de bekwaamheidseisen van de SBL helpt je je eigen leervragen over opvoeding in het onderwijs te articuleren. Met vele praktijkgerichte opdrachten leer je je pedagogische inzichten en vaardigheden ontwikkelen.
Opvoedkunde. --- Pedagogie. --- Educational sciences --- opvoeding --- lerarenberoep --- didactiek --- onderwijs --- 433 --- 474 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Morele opvoeding --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Onderwijsstijlen --- Opvoeden tot burgerzin --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoedingsproblemen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Waardevorming --- 474.22 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- 473.7 --- Morele ontwikkeling --- Opvoeding --- Problemen --- Regels --- Waarden --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Didactische principes --- Didactiek --- Pedagogiek --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
In 1997 verscheen Socrates op de speelplaats, een boek over theorie en praktijk van het filosoferen met kinderen en jongeren, bedoeld als leidraad en hulp voor zowel beginners als gevorderden in het domein. Eén van de pioniers van het filosoferen met kinderen in Nederland, dr. Pieter Mostert, voorspelde toen dat dit boek een 'blijvende' waarde zou hebben. Dit werd bevestigd: er verschenen drie drukken van dit boek en bijna tien jaar na verschijnen is er nog steeds vraag naar. Dit bewijst de nood aan en belangstelling voor literatuur over filosoferen met kinderen.Het boek is nu herzien. Zo bleek het logicadeel een te zware dobber. Het is sterk ingekort en vereenvoudigd, maar niet verwijderd. Logica blijft immers onmiskenbaar van belang bij het filosoferen. Ook het praktijkgedeelte was aan opfrissing toe. Ten slotte werden de bijlagen, met onder meer een overzicht en bespreking van de bestaande literatuur en websites over kinderfilosofie, en met een lijst van kinderboeken die stof kunnen leveren voor filosofische discussies met kinderen, grondig geactualiseerd. (Bron: covertekst)
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- Filosofie --- Kinderen. --- Onderwijs --- Didactiek. --- Didactics of philosophy --- filosofie --- filosoferen met kinderen --- jeugdliteratuur --- didactiek --- Didactics of primary education --- Filosofie ; kinderen --- 1:37 --- #PBIB:+111.92 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie met kinderen --- Logisch denken --- Socrates --- Waarden --- Wiskunde --- 110 --- filosoferen : jongeren (ler) --- 073412.jpg --- Filosofie en onderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- Overige vormingsgebieden --- Children and philosophy --- toegepaste filosofie --- Lager onderwijs --- Gesprekstechnieken --- Denken --- Logica --- Kennistheorie --- Morele opvoeding --- Ethiek --- #BSCH: vak: filosofie --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Inleiding in de praktijk van het filosoferen: hoe kan je als gespreksleider een filosofisch (groeps)gesprek met kinderen voorbereiden, welke filosofische thema's kunnen daarin behandeld worden? De historische en theoretische grondvesten van het filosoferen worden aangevuld en geïllustreerd met talrijke praktijkvoorbeelden en -suggesties.
Didactics of philosophy --- filosofie --- jeugdliteratuur --- filosoferen met kinderen --- Filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Denken --- Gesprekstechnieken --- Kennistheorie --- Logica --- Morele opvoeding --- Ethiek --- Lerarenopleiding --- Kinderen. --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- #KVHB:Filosofie --- onderwijs --- didactiek --- 183 Kinderrechten en Participatie --- 476.8 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Wiskunde --- Filosofie ; kinderen --- Filosofie ; onderwijs --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- filosofie: kinderen --- 100 )* FILOSOFIE --- 101 --- Kinderen --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Logica (redeneerkunst) --- Oudheid --- China --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Psychologie --- Sociologie --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Man --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Cultuur --- Tekenkunst --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Vrouw --- Kennisleer
Choose an application
Basisboek voor iedereen die met kinderen en jongeren werkt Klopt het cliché van de lastige puber?Op welke manier vergroten we weerbaarheid bij jongeren?Welke invloed heeft de naaste omgeving op een kind?Het bestuderen van de psychologie van kinderen en jongeren kent een relatief korte, maar boeiende geschiedenis. Verschillende denkers en stromingen hebben dit vakgebied in een richting gestuurd die ook opvoeding en onderwijs grondig heeft beïnvloed ... alleen zijn veel van die ideeën intussen weerlegd. Hoe weet je dan wat wel effectief bewezen is en werkt?Bijna alles wat je moet weten over psychologie kijkt naar het reilen en zeilen van kinderen en jongeren in de dagelijkse praktijk. En vooral: het laat zien hoe ouders, leraren en opvoeders met die inzichten aan de slag kunnen. Behalve uit de psychologie, bevat het inzichten uit de pedagogiek, sociologie en andere gedragswetenschappen om zo tot een bruikbaar overzicht te komen. Hoe leren kinderen en jongeren, hoe motiveer je hen en hoe kun je hun gedrag individueel en in een groep positief beïnvloeden? Dit praktische en actuele basisboek leert het je allemaal.https://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologiehttps://www.lannoo.be/nl/bijna-alles-wat-je-moet-weten-over-psychologie
opvoeding --- 37 --- psyochologie ; jongeren --- psychologie ; jongeren --- psychologie --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- ouders-kind relatie --- leraren-leerling relatie --- Opgroeien --- Opvoeding --- Jongere --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Nature-nurture-debat --- Epigenetica --- Puber --- Hechting (psychologie) --- Rouwen --- Rouwproces --- Rouwtherapie --- Morele opvoeding --- Media --- Slechtnieuwsgesprek --- Intelligentie --- Intelligentietest --- Cognitieve ontwikkeling --- Systeemtheorie --- Taalverwerving --- Leesontwikkeling --- Lichamelijke ontwikkeling --- Seksuele ontwikkeling --- Mediaconsumptie --- Spelontwikkeling --- Bronfenbrenner, Urie --- Opvoedingsstijl --- Pesten --- Vriendschap --- Waarneming --- Vooroordeel --- Leren --- Studiemethode --- Creativiteit --- Executieve functies --- Assertiviteit --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Motivatie --- Behaviorisme --- Nudging --- Verslaving --- 433.1 --- opvoedingsstijlen --- Executieve functie --- Psychologie ; jongeren. --- Psychologie ; kinderen. --- Waardevorming --- Child psychology --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen
Choose an application
Kinderen die op de basisschool met een groot tekort aan sociale vaardigheden te kampen hebben, kunnen op latere leeftijd problemen krijgen. Het kan leiden tot depressiviteit, delinquentie, psychosomatische stoornissen, sociaal isolement en andere sociale aanpassingsproblemen. In de loop van de tijd zijn veel sociale vaardigheidstrainingen en lesprogramma's ontwikkeld om sociaal onaangepast gedrag te veranderen. De eerste hoofdstukken van dit boek zijn vooral gericht op theoretische informatie omtrent het begrip sociale vaardigheid bij (jonge) kinderen. In de daarop volgende hoofdstukken wordt nader ingegaan op de vorm en de inhoud van verschillende trainingsprogramma's en worden praktische voorbeelden gegeven van de opbouw en de uitvoering van een training.
433.2 --- 433.4 --- morele opvoeding --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 304 --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- communicatie --- competenties --- kinderen --- kleuters --- pedagogiek --- trainingen --- Intercultureel onderwijs --- Kleuters --- Pesten op school --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Vaardigheidstrainingen: kinderen --- agogische vaardigheden --- morele en religieuze opvoeding --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale pedagogie - Agogie --- Communicatie algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Mondiale vorming) --- vaardigheidsonderwijs --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 159.922.74 --- Attitudes van kinderen --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Orthopedagogie --- 37.032 --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- Preventie --- Training --- 607.42 --- kinderpsychiatrie (gez) --- pedagogiek (gez) --- sociale vaardigheden (gez) --- Communicatie ; algemeen --- Agogiek. --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Kinderen. --- Orthopedagogics. --- Sociale vaardigheden. --- Training. --- gedragsstoornissen. --- kinderen. --- orthopedagogiek. --- sociale vaardigheden. --- vaardigheidsonderwijs.
Choose an application
Elke katholieke basisschool ontwikkelt een zorgvisie en stippelt een zorgbeleid uit. In dit vademecum hebben we het over de zorg die iedere leerkracht biedt aan alle leerlingen om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen na te streven. Onze bijzondere zorg gaat uit naar leerlingen die om één of andere reden leerbedreigd zijn of specifieke noden hebben. Dit vademecum is een leidraad om in het schoolwerkplan te beschrijven op welke wijze je als school je zorg- en gelijkeonderwijskansenbeleid voert. Dit vademecum kun je ook als toetssteen voor je zorgbeleid gebruiken
Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- basisonderwijs --- zorgbeleid --- zorgverbreding --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- handelingsgericht werken --- lager onderwijs --- zorg --- 474.23 --- Differentiatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Leerplannen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Schoolwerkplannen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Basisonderwijs --- Zorgverbredering ; basisonderwijs --- Didactische principes --- 371.1 --- Communicatie --- Emoties(Gevoelens) --- Empathie --- Normen --- Relationele opvoeding --- Sexuele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Waarden --- Zelfvertrouwen --- Educatieve spelen --- Spelmaterialen --- communicatie --- Frans --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Taalvaardigheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Agogische vaardigheden --- Kleuteronderwijs --- Zorgbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- leerplannen --- 475.34 --- 472.4 --- Frans; ba.o --- Franse taal --- Didactische werkvorm --- Doelstelling --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Didactics of social education --- Didactics of medicine --- Primary education --- Emotie --- Waarde (ethiek) --- Morele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
De belevingswereld van jonge kinderen is voor volwassenen vaak erg ongrijpbaar. Tijdens het ontdekken van de wereld vormen zij allerlei ideeën en gedachten over hoe alles in elkaar zit. In dit boek wordt een manier beschreven om deze ideeën en gedachten tot uiting te laten komen. Door deze gedachten expliciet te maken wordt het mogelijk om de kinderen te helpen bij het structureren van gedachten en ondersteun je de ontwikkeling van taal en denken. De lezer wordt eerst ingeleid in de methode. Deze is geschikt voor kinderen van drie tot zes jaar en redelijk makkelijk toepasbaar. Vervolgens wordt in deel twee thematisch een aantal projecten omschreven. Bijvoorbeeld het waarnemen van thema's als dier en mens, hier, daar en waar, en echt en onecht. Elk thema wordt ingeleid om vervolgens een aantal specifieke werkwijzen aan te reiken. Alle projecten hebben duidelijk omschreven doelen. De opdrachten zijn leuk en makkelijk uitvoerbaar. Een erg creatieve werkwijze om kinderen de wereld te laten ontdekken met filosofische inslag. Met literatuurlijst. Met name bedoeld voor professionals en vrijwilligers die met kinderen van drie tot zes jaar werken. © NBD Biblion
motorische ontwikkeling --- ontwikkeling --- kleuters --- Didactics of Kindergarten --- ontwikkeling van het kind --- intellectuele ontwikkeling --- kinderopvang --- peuters --- Educational sciences --- pedagogiek --- begrippen --- differentiële opvoeding --- activiteitenbegeleiding --- Ontwikkelingsmaterialen ; kleuteronderwijs --- Taalverwerving ; kleuters --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:+111.93 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 471.4 --- 478.9 --- Classificeren (bijv. klein bij klein) (Sorteren) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Dieren --- Dood(Kinderen en dood) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Fantasie --- Filosoferen met kinderen --- Groot en klein --- Kleuteronderwijs --- Morele opvoeding --- Peuters --- Ruimtelijk inzicht --- Seriëren (bijv. van klein naar groot) (Ordenen) --- Stout zijn --- Tellen --- Tijd --- Zintuigen --- 471.49 --- Gesprekken met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Overige onderwerpen --- Schoolbooks - Didactic material --- departement Gezondheidszorg 10 --- creatieve therapie --- 471.48 --- basisonderwijs --- methodiek --- ontwikkelingsmaterialen --- spelletjes --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- dier en mens --- dood --- echt --- groot --- hetzelfde --- hier, daar en waar --- huilen --- klein --- lachen --- leven --- lief zijn --- onecht --- stout zijn --- tijd --- veel --- waarnemen --- weinig --- 101 --- Activiteiten --- Activiteitenbegeleiding --- Denken --- Kinderen --- Methodiek --- Morele en religieuze opvoeding --- Hersenen --- Kinderen en jeugd --- Didactiek --- Kinderopvang --- Taalopvoeding --- Thematisch werken --- socio-emotionele ontwikkeling --- taalverwerving --- Didactics of social education --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|