Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Mahatma Gandhi. Martin Luther King. Nelson Mandela. Het zijn ontzagwekkende namen, nog altijd. Hun levens waren dramatisch - Gandhi en King werden vermoord, Mandela zat 26 jaar gevangen - maar toch staan zij bekend als overwinnaars, niet als tragische martelaars. Met hun strijd tegen ongelijkheid en racisme maakten ze de wereld niet alleen een stukje beter, maar lieten zij ook een opdracht aan de mensheid achter.In Wereldverbeteraars onderzoekt gelauwerd essayist Bas Heijne in hoeverre hun boodschap ook voor ons nog geldig kan zijn, in een wereld die hun erfenis steeds feller lijkt te bekritiseren of zelfs te verwerpen. Wat hebben Gandhi, King en Mandela ons nog te zeggen? Tijdens hun leven en daarna werd hun vaak slapheid en naïviteit verweten, maar, zo betoogt Heijne in zijn scherpzinnige essay, is hun boodschap niet juist bij uitstek radicaal?
Mensenrechten. --- Mandela, Nelson --- Gandhi, Mohandas Karamchand --- King, Martin Luther --- sociale actie --- 361.55
Choose an application
'Vrede is de weg', zei Mahatma Gandhi. Het klinkt vanzelfsprekend, simpel bijna. Maar je ervaart dagelijks dat het dat niet is. Niet voor jou, niet voor andere mensen, niet voor organisaties en regeringen. Op een vreedzame manier omgaan met het leven om ons heen is blijkbaar iets wat je jezelf en je kinderen moet leren. Hoe doe je dat? Het geef je dat leerproces vorm en inhoud? Dit werk tracht een antwoord te geven. Je vindt praktische informatie en concrete ervaringen, stevige bouwstenen om met kinderen en jongeren te werken aan vrede. Het boek wil hulp bieden aan leerkrachten en ouders door het begrip 'vredeseducatie' theoretisch en praktisch in te vullen.
Vredesopvoeding. --- geweldloze opvoeding --- Didactics of social education --- vredesopvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Vredesopvoeding ; onderwijs --- Vredesbeweging ; geschiedenis --- #gsdb11 --- 862 Vredesopvoeding --- 478.1 --- geschiedenis --- vredesbewegingen --- Agressie --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Conflicthantering --- Culturele diversiteit --- Didactiek --- Discriminatie --- Geweld --- Kindsoldaten --- Kritisch denken --- Lager onderwijs --- Leerlingbemiddeling --- Media --- Mondiale vorming --- Noord-Zuid-kloof --- Omgaan met verschillen --- Rechten --- VN (Verenigde Naties) --- Vooroordelen --- Vredesbewegingen --- Vredesopvoeding --- Conflictbeheersing --- Geweldloze opvoeding --- Ik en de anderen --- Oorlog --- Plichten --- Rechten van de mens --- Respect --- Ruzie --- Verbondenheid --- 478.1 ) Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Gandi, Mahatma --- King, Martin Luther --- Noord-Zuidkloof --- agressie --- basisonderwijs --- culturele diversiteit --- didactiek --- geweld --- kritisch denken --- plichten --- rechten --- vooroordelen --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Vredesopvoeding ; basisonderwijs --- Cultuurverschillen --- Godsdienst; ba.o. --- Vredesopvoeding : basisonderwijs --- Vredesopvoeding; ba.o. --- Vredesorganisaties --- 052221.jpg --- didactiek basisonderwijs - mondiale vorming en vredesopvoeding --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Conflicten) --- Godsdienst; ba.o --- Vredesopvoeding; ba.o --- vrede --- lesideeën --- vredeseducatie --- Noord-Zuidverhoudingen --- Vredesbeweging --- Cultuurverschil --- Vooroordeel --- Noord-zuidverhouding --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Kindsoldaat
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|