Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
"Dyslexie is bij vele studenten de oorzaak van onnodige studievertraging en studie-uitval. Drie tot vijf procent van de studentenpopulatie heeft dyslexie. Het boek verschaft informatie over kritische momenten tijdens de studie, signalering door docenten en mentoren, regelingen en voorzieningen. Via een inventarisatielijst studieproblemen en een checklist meervoudige intelligentie kunnen zwakke en sterke punten in kaart worden gebracht. Daarna biedt het boek direct ondersteunende tips voor de oplossing van de studieproblemen. Daarbij wijst het ook op de mogelijkheden met computerprogramma's. Een laatste deel behandelt de steeds terugkerende discussiepunten rond dyslexie in het onderwijs en geeft suggesties voor de aanpak binnen onderwijsinstellingen. Deze uitgave is in de eerste plaats geschreven voor studenten met dyslexie. Uiteraard is het boek evenzeer van belang voor hun docenten, mentoren, begeleiders enz. Maar ook leerlingbegeleiders in het voortgezet onderwijs vinden hier meteen toepasbare informatie."
Dyslexie volwassenen. --- 691 --- Lerarenopleiding : CVO --- Dyslexie --- Hoger onderwijs --- Leermoeilijkheden --- leesstoornissen --- 376.54 --- Pedagogie en didactiek --- Dyslexie ; volwassenen. --- departement Gezondheidszorg 08 --- dyslexie --- hoger onderwijs
Choose an application
Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- 454 --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Academic collection --- didactische werkvormen --- groepswerk --- intelligentie --- 484 --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Leerprocessen --- Leraren --- Lerarenopleiding --- Professionalisering --- Reflecteren (Terugblikken) --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 454.23 --- 489.4 --- Intelligenties --- competentiegericht leren --- didactiek : algemeen (ler) --- Basiscompetenties --- Beroepsprofiel --- Leerkrachten ; professionele ontwikkeling --- 371.12 --- 450.7 --- Competenties; onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijskwaliteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Leraren hoger onderwijs --- 370.02 --- Academic collection. --- didactiek. --- didactische werkvormen. --- groepswerk. --- intelligentie. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competenties. --- Didactische werkvormen. --- Leerprocessen. --- Leraren. --- Lerarenopleiding. --- Professionalisering. --- Reflecteren (Terugblikken). --- Schoolteam (Omgang met collega's). --- 454.23. --- Competenties; onderwijs. --- Onderwijskwaliteit. --- Lerarenopleiding : CVO. --- Didactiek; algemeen. --- Didactische principes. --- Leraar hoger onderwijs --- Leerboeken --- Opleidingen
Choose an application
Dit boek brengt weldoordachte tips bij elkaar, vanuit vragen van leraren en uit de ervaring van de auteurs als lerarenopleider. Sommige tips behoeven maar een korte overdenking, misschien op de fiets op weg naar de school. Andere vragen meer denkwerk en voor nog andere is enige voorstudie en overleg nodig. Een deel hiervan levert een specifieke bijdrage tot het zelfstandig leren van de leerlingen. De auteurs hebben heel wat zelfkritiek, getuige de vele cartoons. (Bron: www.maklu.be)
Didactiek. --- Lerarenbegeleiding. --- Onderwijskunde. --- Teaching --- Handbooks, manuals, etc. --- Teachers --- Education (Continuing education) --- Belgium --- Education --- 450.7 --- 454 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Lesgeven --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- Relatie leraar-leerling --- Didactiek ; algemeen --- Didactiek --- Zelfstandig leren --- 120200.jpg --- Werkplezier --- Leraren --- Leerkrachten --- 371 --- Lerarenopleiding : CVO --- Opleiding en bijscholing --- Didactiek; algemeen --- Klassenmanagement --- Relatie leraar - leerling --- 371.213 --- Leraar --- Directie
Choose an application
What do we know about how people learn? How do young people’s motivations and emotions influence their learning? What does research show to be the benefits of group work, formative assessments, technology applications, or project-based learning and when are they most effective? How is learning affected by family background? These are among the questions addressed for the OECD by leading researchers from North America and Europe. This book brings together the lessons of research on both the nature of learning and different educational applications, and it summarises these as seven key concluding principles. Among the contributors are Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik de Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern and Dylan Wiliam. The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice is essential reading for all those interested in knowing what research has to say about how to optimise learning in classrooms, schools and other settings. It aims, first and foremost, to inform practice and educational reform. It will be of particular interest to teachers, education leaders, teacher educators, advisors and decision makers, as well as the research community
Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- leerprocessen --- 371 --- 37 --- didactiek --- groepswerk --- leeromgevingen --- onderwijs --- pedagogie --- Actieonderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- Leerpsychologie --- Onderwijsinnovatie --- Didactiek --- 159.95 --- Onderwijskunde --- 120043.jpg --- PXL-Education 2018 --- onderzoek --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Wetenschappelijk onderzoek --- Internationalisering --- Onderwijspraktijk --- Leerprocessen --- Innovatie --- Education --- Learning --- Research. --- Research --- Methodology. --- Evaluation. --- Educational research --- Leerproces --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Zo'n tien procent van de scholieren en studenten heeft last van studiefaalangst. Sommigen maken zich zelfs zo veel zorgen over hun studie, dat ze nauwelijks nog aan studeren toekomen. Faalangst heeft een verlammend effect op je prestaties. Dat is jammer, want zo blijven je intelligentie en een schat aan talenten en vaardigheden onbenut.In dit boek laten de psychologen Fred Sterk en Sjoerd Swaen zien hoe je studiefaalangst, uitstelgedrag, beoordelingsangst, spreekangst en examenvrees kunt overwinnen. Aan de hand van een uitgebreide gedachtetraining met doelgerichte ontspannings- en zelfhypnosetechnieken helpen ze je stapsgewijs op weg naar positieve zelfmotivatie en een inhoudsgerichte studiehouding. Je concentratie- en doorzettingsvermogen zullen zo aanzienlijk verbeteren, waardoor je betere studieprestaties kunt bereiken en meer zelfvertrouwen krijgt.Omgaan met studiefaalangst verschijnt in de reeks Van A tot ggZ.
Social psychology --- Personality development --- Psychiatry --- studiemotivatie --- examenvrees --- studiebegeleiding --- studieproblemen --- faalangst --- Faalangst --- Onderwijs --- #KVHB:Faalangst --- #KVHB:Studiebegeleiding --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- 419.3 --- faalangst (ler) --- Faalangst ; onderwijs --- 37.04 --- Lerarenopleiding : CVO --- Onderwijs. --- Psychology. --- Popular Science in Psychology. --- Behavioral sciences --- Mental philosophy --- Mind --- Science, Mental --- Human biology --- Philosophy --- Soul --- Mental health --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leerlingen evalueren speelt een belangrijke rol in de dagelijkse klaspraktijk. Vernieuwde visies op onderwijzen en leren plus de invoering van eindtermen en ontwikkelingsdoelen hebben nieuwe inzichten meegebracht over die evaluatie. Bij leerkrachten en andere onderwijskundigen groeit meer en meer de overtuiging dat het niet alleen gaat om de evaluatie van kennis en inzicht, maar ook van vaardigheden en attitudes. Het zou moeten gaan om een evaluatie die geïntegreerd is in het hele onderwijsproces, die aangepast is aan de individuele kenmerken van de leerlingen, die uitdagend en levensecht is en die de leerlingen op een actieve manier betrekt bij hun eigen leer- en evaluatieproces. Maar de stap van die inzichten naar aangepaste evaluatievomren blijkt nog vaak iets te groot. Individuele leerkrachten kunnen die omslag niet alleen maken : er zijn voorbeelden en ondersteuning nodig vanwege collega's, begeleiding en overheid ; maar er is ook een onderwijskundig kader nodig waaruit leerkrachten strategieën kunnen putten om aan de slag te gaan. Eerder dan het aanreiken van gesneden brood wil dit boek de noodzakelijke ingrediënten en aandachtspunten voor het ontwikkelen van goede evaluatiemethoden aanreiken. Het werk bevat voorbeelden voor verschillende leeftijdsgroepen en studierichtingen. Maar deze dienen als illustratie van de achterliggende principes : het kader waarmee leerkrachten en leerkrachtenteams kunnen vertrekken om de evaluatie van hun leerlingen op een nieuwe leest te schoeien. Daadwerkelijk aangepast aan hun vernieuwde inzichten.
Evaluatietechnieken --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Secundair onderwijs. --- Handboeken en inleidingen. --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- didactiek --- #PBIB:2002.4 --- #KVHA:Evaluatie --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Pedagogie --- 371.25 --- evaluatie --- leerlingenbegeleiding --- zelfstandig leren --- 450.2 --- leren --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- 454.21 --- 454.4 --- 484 --- Evaluatie --- assessment --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- portfolio's --- 483 --- 484.4 --- Betrokkenheid --- Evaluatie (Beoordeling) --- Evaluatie van leerlingen (klassenraad, schoolrapport, toetsen) --- Onderwijsvernieuwing --- Portfolio's --- Secundair onderwijs --- Vaardigheden --- 454.4 ) Evaluatie --- alternatieve evaluatievormen --- authentieke evaluatie --- evaluatie (ler) --- evaluatie-instrumenten --- leerlingbetrokkenheid --- vaardigheidsevaluatie --- 371.27 --- 484.2 --- Zelfstandig studeren --- Lerarenopleiding : CVO --- lerarenopleiding cvo --- #gsdbP --- Didactische evaluatie --- onderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- Vernieuwing van het secundair onderwijs --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Onderwijs --- Assessment --- Leerlingen --- examinering --- 371.26 --- Portfolio --- Leerling --- Evaluatietechniek --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Een inleiding in de achtergronden van het vreemdetalenonderwijs, met onder meer een praktijkgerichte behandeling van de toetsproblematiek. Daarna volgt de didactiek van de vier taalvaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken) en van de deelvaardigheden (uitspraak/spelling, woordenschat en grammatica). Ten slotte komen kennis van land en volk en literatuur aan bod. Bij het boek hoort een website met extra voorbeelden van oefeningen uit leergangen Duits, Engels, Frans en Spaans, opdrachten voor verwerking, toepassing en eigen theorieontwikkeling, en een lijst met aanbevolen titels voor verder lezen en links.
Didactiek. --- Didaktik. --- Eindtermen --- Fremdsprachenunterricht. --- Taalonderwijs. --- Voortgezet onderwijs --- Voortgezet onderwijs. --- Vreemde talen. --- Vreemde-talenonderwijs. --- Vreemdetalenonderwijs --- Secundair onderwijs. --- Nederland. --- Niederlande. --- talenonderwijs --- didactiek --- Didactics of languages --- 485.2 --- vreemdetalenonderwijs --- Duits --- didactiek : vreemde talen (ler) --- vreemdetalenonderwijs (ler) --- 475.3 --- Didactiek --- Taal --- 37.02 --- Lerarenopleiding : CVO --- 093354.jpg --- Vreemdetalenonderwijs ; secundair onderwijs ; didactiek --- didactiek secundair onderwijs - taal en letterkunde overige talen --- 485.2 Taal en letterkunde; overige talen --- Vreemde-talenonderwijs --- Onderwijs, Vreemde taal --- Onderwijs --- Vreemde taal --- 456.2 --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen
Choose an application
Praktijkboek innoverend hoger onderwijs ondersteunt zowel de docent die een concreet opleidingsonderdeel wil vormgeven of aanpassen, als degene die een innoverende bijdrage wil leveren op het niveau van een opleiding als geheel. Het boek is daarom ook bijzonder geschikt voor onderwijsondersteuners. Daarnaast kan het ook voor de student in de lerarenopleiding als een praktische inspiratiebron dienen.
Hoger Onderwijs --- Hoger onderwijs. --- Vlaanderen. --- Didactics of sciences --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 378.1 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- hoger onderwijs --- 451.3 --- onderwijsvernieuwing --- Didactiek : hoger onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 378 --- Lerarenopleiding : CVO --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Education [Higher ] --- Management --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Central Office 2016 --- innovatiemanagement --- onderwijsontwikkeling --- Onderwijs --- Beleid --- Onderwijskunde --- Professionalisering --- Innovatie --- Competentiegericht onderwijs --- Evaluatie --- Reflectie --- Observeren --- Participatie --- Toetsen --- competenties --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijsorganisatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Observatie --- Toets --- Analyse --- Sociaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Bij een collegiale visitatie bezoeken teams van leraren op een systematische en doelgerichte wijze een school en bezorgen ze hun bevindingen in een adviserend rapport aan de school. De ervaringen in het buitenland zijn bemoedigend. In dit boek vindt de lezer niet alleen het theoretisch referentiekader maar ook een volledig uitgewerkt scenario voor het verloop van een collegiale visitatie. Daarin komen twee interessante werkwijzen aan bod die los van het volledige scenario door schoolteams toegepast kunnen worden: 'shadowing' en het 'onderzoeken van leerlingenwerk'.
Lerarenopleiding --- Kwaliteitszorg. --- Onderwijs. --- Algemeen. --- zelfevaluatie --- benchmarking --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- onderwijsstrategieën --- School management --- onderwijsorganisatie --- onderwijskwaliteit --- collegiale visitatie --- kwaliteitszorg --- 450.4 --- 450.7 --- Inspectie --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- lerarenopleiding --- onderwijs --- visitatie --- 450.6 --- Schoolteams --- Visitatie --- 450.49 --- Collegiale visitatie --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Lerarenopleiding : CVO --- Kwaliteitszorg ; onderwijs ; Vlaanderen --- 37.014.6 --- Onderwijskunde --- Opleiding en bijscholing --- Resultaten en selectie --- Visitaties --- Scholen --- Visitatie (Onderzoek) --- School (instelling) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Opvoedkunde --- Onderwijssystemen
Choose an application
Binnen het hoger onderwijs staat het ontwikkelen van communicatie- en sociale vaardigheden steeds meer centraal. dit handboek biedt studenten een uitstekende basis om op een effectieve manier te leren communiceren en samenwerken in groepen. Het verwerven van deze cruciale competenties zal hen toelaten om de professionele loopbaan met vertrouwen tegemoet te stappen. Het boek onderscheidt zich van vele andere werken doordat bewust wordt gekozen voor een evidence-based aanpak. De vele bruikbare suggesties en concrete tips zijn gepuurd uit toegepast wetenschappelijk onderzoek. Kortom, een handige en gefundeerde leidraad voor studenten uit verschillende disciplines. (Bron: covertekst.)
Communicatie. --- Onderhandelen. --- Sociale vaardigheden. --- Teamwork. --- Vergaderingen. --- Mondelinge communicatie. --- teamwork --- onderhandelen --- mondelinge communicatie --- communicatievaardigheden --- sociale vaardigheden --- communicatie --- vergaderen --- Mass communications --- Massacommunicatie --- 305.8 --- 499.4 --- communicatie (leesbaarheid) --- feedback --- gesprekstechnieken --- samenwerking --- vergadertechnieken --- Communicatie ; leermiddelen --- Sociale vaardigheden ; leermiddelen --- Communicatie ; algemeen --- besluitvorming --- samenwerken --- 316.77 --- 65.012 --- Communicatie --- Communicatietechnieken --- Communicatietheorie --- Communicatieve vaardigheden --- Effectieve communicatie --- Samenwerking --- Lerarenopleiding : CVO --- Mondelinge communicatie --- Sociale vaardigheden --- Hoger onderwijs --- Teamwerk --- Feedback --- Vergaderen --- Onderhandelen --- Besluitvorming --- Gesprekstechnieken --- Onderhandeling
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|