Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (18)

Arteveldehogeschool (17)

UCLL (17)

VIVES (16)

Odisee (14)

Thomas More Kempen (12)

AP (10)

Hogeschool Gent (9)

KDG (9)

PXL (7)

More...

Resource type

book (18)


Language

Dutch (15)

Undetermined (3)


Year
From To Submit

2020 (1)

2018 (1)

2017 (1)

2014 (1)

2013 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Ontwikkeling door werkplekleren : een handreiking voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789006955200 Year: 2009 Publisher: Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktijkervaring opdoen is nog altijd onontbeerlijk om het onderwijzen onder de knie te krijgen. Het nieuwe werkplekleren neemt dit serieus en prikkelt studenten, begeleidende leerkrachten en docenten om echt alles uit de stage te halen wat erin zit. Niet zo gek dus dat deze manier van leren steeds meer aandacht krijgt. (Bron: www.thiememeulenhoff.eu)


Book
Effectieve leerlingbesprekingen in het basisonderwijs : werkboek met handreikingen, vuistregels en oefeningen voor interne begeleiders in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789065086020 9065086021 Year: 2010 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Intern begeleiders verrichten uiteenlopende taken: zij coördineren de leerlingenzorg binnen de school, zij begeleiden groepsleerkrachten en dragen nieuwe ideeën en inzichten aan; zij geven individuele hulp aan leerlingen die extra zorg nodig hebben en onderhouden externe contacten. Deze begeleidingstaak staat in deze uitgave centraal. De taak wordt met name ingevuld door gesprekken die over leerlingen gevoerd worden. Dit boek bestaat uit twee delen: Deel 1 bespreekt de voorwaarden voor effectief begeleiden en geeft toelichting op de uitgangspunten voor effectieve leerlingbesprekingen (elb). Deel 2 vormt het hart van het boek. Het handelt over de systematiek van leerlingbesprekingen. Aan de hand van zeven vuistregels en zestien aanwijzingen wordt de intern begeleider ingewijd in de methodiek van leerlingbesprekingen. In eerste instantie is het boek gericht op intern begeleiders, maar het kan ook nuttig zijn voor directeuren van scholen en coördinatoren van samenwerkingsverbanden en verder voor iedere professional die zich wil bekwamen in het voeren van leerlingbesprekingen.


Book
Ontwikkelingsgericht onderwijzen aan 4- tot 12-jarigen : hoe word ik pedagogisch-didactisch competent?
Author:
ISBN: 9789088507991 9088507996 9789088508264 9088508267 Year: 2018 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een goede entertainer wordt als zodanig geboren, maar een goede leerkracht niet. Die moet hard werken om de kunst van het onderwijzen onder de knie te krijgen. Drs. Frits Faber heeft meer dan vijftien jaar ervaring met het opleiden van leerkrachten op Curaçao, vaak onder extreem moeilijke omstandigheden: geen goed geoutilleerde onderwijswerkplaats, een leeg theorielokaal, praktijkscholen die over weinig materiaal beschikken, Nederlands onderwijs in het Papiamento of opleiden middenin een innovatieproces.Om onder die omstandigheden goede leerkrachten op te leiden, moet je naar het fundament van onderwijzen: de concrete acties van een leerkracht die leerlingen wegwijs maakt in de wereld. Onderwijs op de millimeter. Geen gebruik kunnen maken van dure middelen en methoden, want die zijn er niet. Een klerenhanger met twee knijpers in plaats van de dure weegschaal uit de catalogus. Onderwijs met een bord en een krijtje, en "de wereld" zoals die zich aan ons voordoet.Drs. Frits Faber heeft dat onderwijzen tot op het bot geanalyseerd en omgezet in een trainingsprogramma waarmee zelfs de meest hardleerse studenten zich in de onderwijskunst kunnen ontwikkelen. Dat programma wordt in dit boek uitgewerkt en aangeboden. Nog voordat de studenten bij een mentor komen, krijgen zij een praktische training waarin ze onder begeleiding van hun docenten, samen met kinderen, op zoek gaan naar goede onderwijsvormen. Die kinderen vinden het prachtig om te mogen helpen. Het is zelfs gebeurd dat een kind de armen om de hals van een student sloeg bij wie alles mislukte, en zei: "Het is niet erg hoor juf, de anderen hebben het ook geleerd. Je moet het gewoon weer proberen!"Vijf studenten geven elk tien lesjes, die zij bij elkaar observeren en met elkaar bespreken. Elk lesje om te experimenteren met een deelcompetentie van goed onderwijzen. Dat zijn vijftig onderwijservaringen voordat zij bij een mentor komen. Van tien keer discussiëren over je eigen lesje leer je meer dan van tien werkcolleges of observaties. Door het werken met een groepje van acht kinderen leer je naar kinderen kijken en niet naar een klas. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het een chaos wordt, want acht kun je overzien en je hebt altijd de hulp van je collega's bij de hand. Een student wilde bijvoorbeeld acht platen laten zien. Hij kreeg spontaan de hulp van drie collega's die ook elk twee platen vasthielden. De nabespreking ging natuurlijk wel over de organisatie van die les.Een praktische hulp, met name voor diegenen die moeite hebben om de kunst van het pedagogisch-didactisch handelen onder de knie te krijgen.(Bron: www.swpbook.com)


Book
SpellingKracht
Author:
ISBN: 9006955132 9789006955132 Year: 2006 Publisher: Utrecht Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

SpellingKracht is de ideale voorbereiding op het spellingsdeel van de verplichte eerstejaars taaltoets. Studenten proberen uit wat ze al kunnen en oefenen op hun zwakke punten. Dit vormt het uitgangspunt voor SpellingKracht. Elk hoofdstuk start met een zelftoets. Is het niveau voldoende, dan kan dat hoofdstuk worden overgeslagen. Zo niet, dan kan er zelfstandig worden geoefend. Daarnaast bevat het boek strategieën om spellingsvragen op te lossen. Elk hoofdstuk eindigt met een strategiewijzer. Wat te doen in geval van twijfel? Welke regel is van toepassing? (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)


Book
Keerpunt : oefenmodules rekenvaardigheid leerkracht basisonderwijs : studieboek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9023241304 Year: 2006 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De cd-rom bevat 11 oefenmodules waarin oefeningen met een verschillende moeilijkheidsgraad opgenomen worden. De opgaven zijn voorzien van realistische contexten en van feedback. Er zijn ook 10 oefentoetsen.


Book
De reflectieve leraar : bouwen aan excellentie
Author:
ISBN: 9789461181954 9461181957 9789461181725 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.


Book
Ontwikkeling door onderzoek : een handreiking voor leraren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789006955125 Year: 2007 Publisher: Utrecht Thieme/Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uitgaande van praktijkvoorbeelden komt theorie en toepassing op het gebied van praktijkonderzoek door leraren aan de orde. Het boek besteedt aandacht aan onderzoek dat een bijdrage levert aan het eigen functioneren als leraar en aan onderzoek dat door een team van leraren wordt uitgevoerd. Daarnaast gaat de uitgave natuurlijk in op de bijdrage van ondereozek aan schoolontwikkeling en aan het beroep van leraar in het algemeen. Het boek bevat een breed scala van toepassingsmogelijkheden, skill sheets, theorie en suggesties voor verdere verdieping. (Bron: covertekst)


Book
Talentgedreven onderwijs geven : praktische handvatten voor leraren basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023256779 Year: 2020 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Talentgedreven onderwijs geven is een boek dat je kunt gebruiken als een speurtocht naar de leerkracht die jij graag wilt zijn. Je krijgt inzicht in wat jouw talenten zijn, hoe jij aan je veerkracht bouwt en zelfvertrouwen ontwikkelt. Daarbij ontdek je in welke context jij het meest tot je recht komt.Een krachtige leeromgeving voor je leerlingen creëren, lukt pas wanneer je ook als leerkracht stevig en krachtig voor de klas kan staan. Hoe kun jij er zijn voor je leerlingen, als een echte 'leer-kracht'? Een leerkracht die ondersteuning biedt, helpt kinderen om ten volle tot leren te komen. Maar ook de manier waarop jij naar je leerlingen kijkt kan voor hen een wereld van verschil zijn.We bewandelen steeds twee sporen.Jouw pad, want als jij sterk wordt van binnenuit, kun jij de beste versie van jezelf laten zien. Als jij ten volle je talent gebruikt, werkt dit inspirerend naar kinderen toe.En het pad van de kinderen, zodat je inzicht krijgt hoe je achter het gedrag van kinderen kunt kijken, hoe je talenten kunt ontdekken, en daarmee bouwt aan de veerkracht en het zelfvertrouwen van kinderen. Het boek geeft handvatten hoe je dit elke dag in je werk als (toekomstig) leerkracht kunt gebruiken.https://www.vangorcum.nl/onderwijs/100-349_Talentgedreven-onderwijs-geven


Book
Basisvaardigheden Grammatica
Authors: ---
ISBN: 9789001800598 9789001774394 Year: 2010 Publisher: Houten Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek biedt je de mogelijkheid om je de grammatica stap voor stap eigen te maken. Met de gratis instaptoets op de website kan je controleren of jouw kennis van de basisgrammatica toereikend is. Na het maken van deze instaptoets krijg je een advies op maat. Op een eenvoudige, heldere wijze worden in het boek alle regels van de grammatica uitgelegd aan de hand van een voorbeeld met oefenvragen. Elk hoofdstuk eindigt met een schema waarin de regels zijn samengevat. De methode is geschikt voor zelfstudie, maar kan ook worden ingezet bij lessen


Book
De 10 basiscompetenties van de leraar : het beroepsprofiel van de leraar kleuter-, lager en secundair onderwijs
Author:
ISBN: 9789030120254 Year: 2011 Publisher: Mechelen Plantyn

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by