Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Vlaanderen en in Nederland is er vraag naar handzame instrumenten die men kan gebruiken bij de doorgaande ontwikkelingsleerlijn, bij het observeren en onderzoeken van jonge kinderen (peuters en kleuters). Gekoppeld aan een module op het internet voorziet dit boek bij studenten, leidsters, leraren en interne begeleiders in deze behoefte. Vanaf 2004 is de online module van Speelwerk al ingevoerd in een aantal scholen en voorscholen. Honderden peuters en kleuters zijn ermee geobserveerd of onderzocht. Met het onderdeel Speelwerk Observatie zijn kinderen in hun ontwikkeling te volgen. Belangrijke risico- en succesfactoren, vijf pedagogische aspecten en tien ontwikkelingsgebieden worden beschreven en kunnen online worden ingevuld. De observaties zijn genormeerd. Men kan besluiten om een bepaald kind al dan niet door te laten gaan naar de volgende groep of om bij een kind nader onderzoek te doen. In het onderdeel Speelwerk Observatie zijn twee zorglijnen zichtbaar waardoor men beter in staat is om een beslissing over een vervolgstap te nemen. Met Speelwerk Onderzoek is een individuele kleuter pedagogisch en didactisch te onderzoeken. Het is gericht op de praktijk en op het handelen in de groep. Het onderzoek is ontwikkelingsvolgend. Al deze onderdelen worden uitvoerig beschreven in deze Handleiding. Speelwerk Online, ten slotte, rekent alles uit en werkt de worden uit. Het programma levert de gebruiker een uitdraai van de bevindingen en een verslag, dat te gebruiken is bij het gesprek met de ouders. (flaptekst)Redactie Vlabin-VBCIn dit boek presenteert de Nederlandse pedagoog Ton de Zwart een instrument voor het observeren en onderzoeken van kleuters. De auteur focust op tien ontwikkelingsgebieden: lichaamsverkenning, beweging en motoriek, ruimtelijke oriëntatie, tijdsoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, creatieve vorming en muziek, taal en denken, lezen en schrijven, beginnend rekenen, en materialen en media. Daarnaast houdt hij rekening met vijf pedagogische aspecten: redzaamheid, omgangsgedrag, opvoedingsgedrag, speelwerkhouding en leergedrag. Eerst schetst De Zwart de theoretische achtergrond en de werkwijze van Speelwerk. Daarna licht de auteur de ontwikkelingsgebieden en pedagogische aspecten toe, en presenteert hij handleidingen voor de instrumenten ?Speelwerk Onderzoek? en ?Speelwerk Observatie?. Ten slotte verwijst hij naar materiaal op het internet. Achteraan volgen een bibliografie en een ?Vlaamse leeswijzer?. Een handig boek, dat leerkrachten helpt om kleuters op een eenvoudige maar deskundige wijze pedagogisch en didactisch te onderzoeken. Tweekleurendruk, verlucht met schema?s en kaders met casussen.© NBD Biblion
Observatietechnieken ; kleuteronderwijs. --- Didactic evaluation --- Educational sciences --- observeren --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- leerdoelstellingen --- pedagogiek --- kleuterdidactiek --- ontwikkelingseducatie --- Education --- Philosophy --- Observation (Educational method) --- Handbooks, manuals, etc. --- Children --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Observatie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- didactiek --- kleuters --- leerlingvolgsysteem --- observatie --- 471.4 --- kleuteronderwijs --- leerlingvolgsystemen --- peuters --- Kleuteronderwijs --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Observatie --- Ontwikkeling --- Peuters --- Leerlingvolgsystemen --- 37.02 --- Kleuters --- Observatietechnieken --- 110241.jpg --- Observatietechnieken ; kleuteronderwijs --- onderzoek --- observatietechnieken --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Observeren --- Leerlijnen --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Peuter --- Kleuter --- Leerlijn --- Leerlingvolgsysteem --- Sociaal leren
Choose an application
Deel 1 : Een observatie-instrument voor de hele kleuterschool : stap 1 Lijsten voor globale observatie, stap 2 Lijsten voor gedetailleerde observatie, stap 3 Handelingsplan Deel 2 : Concrete en gegradeerde suggesties : Inleiding, Suggesties voor positieve ingesteldheid, emotionele ontwikkeling, lichamelijke ontwikkeling, sociale ontwikkeling, wilsontwikkeling, verstandelijke ontwikkeling Deel 3 : Een kleutervolgsysteem van 2,5 tot 6 jaar Cd-rom bij het gelijknamige boek.
Kleutervolgsysteem. --- Zorgverbreding --- Kleuteronderwijs. --- zorgverbreding --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- Didactic evaluation --- remediërend onderwijs --- observeren --- Observatie ; kleuteronderwijs --- Remediëring --- C3 --- handleiding --- kleuters (x) --- onderwijsmethode --- kleutervolgsysteem --- 464 --- orthopedagogiek --- 471.4 --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Handelingsplannen --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Peuters --- Kleutervolgsystemen --- Observatielijsten --- observatie --- observatielijsten --- Handboek/cursus --- Zorgverbreding ; kleuteronderwijs --- 471.5 --- Kunst en cultuur --- kinderen met leerproblemen --- Didactiek; algemeen --- Contains audio-visual material --- Remediëring --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- zorgbeleid --- kleuters --- handelingsplan --- zorg --- leerlingvolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen --- Leerlingvolgsysteem --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Als Tibe praat, dan gebeurt het wel eens dat hij een woord moet herhalen of bij bepaald woord blijft haperen.
Stotteren --- Vertelkastje(Kamishibai) --- Prentenboeken --- Stotteren. --- leerlingvolgsystemen --- kindvolgsystemen --- 471.42 --- kleuteronderwijs --- didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- vertelplaten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Vertelkastje --- Vertelplaten --- Kamishibai --- Vertelplaat --- ADHD
Choose an application
Kleutervolgsysteem. --- zorgverbreding --- Didactic evaluation --- observeren --- kleuters --- Kindergarten --- kleuterdidactiek --- #KVHB:Kinderen; emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- kindvolgsysteem --- kleuteronderwijs --- observatie --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- leerlingvolgsystemen --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 465 --- 467 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Pms-centra --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- Handboek/cursus --- Kleutervolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen ; kleuteronderwijs --- Kindvolgsysteem --- Kleuteronderwijs: didactiek --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Toetsenborden --- Didactics of Kindergarten
Choose an application
Zorgbreed werken betekent in de praktijk beter afstemmen op de individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Wie die opdracht ernstig neemt, heeft een instrument nodig om te achterhalen welke leerlingen uit de boot (dreigen te) vallen en hoe men ze kan begeleiden. Het Procesgericht Kindvolgsysteem voor Leerlingen loodst de leerkracht vanuit screening, via diagnose op niveau van de leerling en van de klas naar succesvolle interventies die ontwikkelingsbedreigde kinderen ten goede komen. Want daar gaat het tenslotte om: kinderen daadwerkelijk nieuwe kansen geven.
Didactic evaluation --- Didactic strategies --- Primary education --- Orthopedagogics --- observeren --- zorgverbreding --- leerlingvolgsystemen --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatie --- Ervaringsgericht onderwijs --- Lager onderwijs --- #PBIB:1999.4 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #KVHB:KVS-L --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kindvolgsysteem --- leerlingvolgsysteem --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 465 --- 467 --- 473 --- 474.23 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Pms-centra --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 474.23 ) Didactische principes --- Documentatiemap --- kindvolgsystemen --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Leerlingenvolgsysteem ; basisonderwijs --- Leerlingenvolgsysteem --- Leerlingvolgsystemen ; basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 473.9 --- Kindvolgsystemen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- Didactische principes --- Leerlingvolgsysteem --- Basisonderwijs. --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kleuteronderwijs
Choose an application
De module besteedt aandacht aan het observeren in de klas, aan de ontwikkeling van observatie-instrumenten en aan notatiesystemen. In samenhang daarmee komen belangrijke aspecten van het leerlingvolgsysteem aan de orde. Ook wordt het opzetten en uitvoeren van een handelingsplan besproken.
basisonderwijs --- didactiek --- leerlingvolgsysteem --- zorgverbreding --- 474.4 --- leerlingvolgsystemen --- observatie --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Observatie --- 454 --- Didactiek --- Observatietechnieken --- Onderwijs --- didactiek lagere school --- observeren --- evaluatie --- Lerarenopleiding --- algemeen --- Didactiek. --- algemeen. --- Algemeen. --- Didactic evaluation --- registratie --- onderwijs --- hulpverlening
Choose an application
Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.
Evaluatietechnieken ; onderwijs. --- Didactic evaluation --- Education --- Research --- toetsen --- assessment --- Evaluatie --- Toetsen --- 454.4 --- 450.6 --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs --- Leerwinsten --- Leerlingvolgsystemen --- Evaluatietechniek --- Toets --- Leerwinst --- Leerlingvolgsysteem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
KWIK omvat een doos met al het nodige materiaal om de diagnostische screenings uit "Kleuters met extra zorg" van Marc Boone uit te voeren bij risicokleuters. De screenings gebeuren volledig in spelvorm. Het spel bevat verschillende opdrachten en materiaal voor de zeven competenties : wiskundige initiatie, leesinitiatie, motoriek, taal- en spraakontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkelng en spel-en werkhouding.
kleuteronderwijs --- zorgverbreding --- 471.4 --- educatieve spellen --- Cognitieve ontwikkeling --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Handelingsplannen --- Kleuterbegeleiding --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Motorische ontwikkeling --- Ontluikende geletterdheid --- Remediëring --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Spelen met opdrachtmateriaal --- Taalontwikkeling --- Werkhoudingsproblemen --- Wiskundige initiatie --- Zorgverbreding --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Boerderijen --- didactiek --- Boerderijen. --- didactiek. --- Didactiek. --- kleuterdidactiek --- Didactics of Kindergarten --- educatieve spelen --- Didactiek; algemeen --- Ruimtevaart. --- Indianen. --- Kastelen. --- Educatieve spellen --- Kleuteronderwijs. --- Heksen. --- Remediëring
Choose an application
De koffer bevat: handleiding, boek met scoreformulieren, 25 boekjes, 13 A4 blaadjes met verhalen (van leerjaar 1-6).
Begrijpend lezen. --- Lezen --- Psychologische tests. --- VTBL. --- Basisonderwijs. --- Lezen ; basisonderwijs ; evaluatie --- #KVHB:Begrijpend lezen --- #KVHB:Leestest --- #KVHB:Testotheek LA --- begrijpend lezen --- logopedie --- testmateriaal --- 475.2 --- Begrijpend lezen --- Leerlingvolgsystemen(Kindvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Taal --- Toetsen --- 475.26 --- begrijpend lezen (ler) --- begrijpend lezen: toets --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- Vlaanderen --- Diagnostische tests --- Leesbevordering --- Leesproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Evaluatie --- Taalvaardigheid --- 111558.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- 111557.jpg --- Nederland --- Diagnostische test --- Leesprobleem --- Schrijven --- Spel --- Emigratie --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|