Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Mag hij alleen eten tijdens de maaltijd? Kunnen we nog uitstappen maken? Mag hij altijd dezelfde puzzel maken? Wat kan ik doen als hij zichzelf verwondt? Heeft hij echt beloningen nodig? Vertrekt vanuit dagelijkse situaties, erg gericht op de praktijk. Boordevol concrete tips en aandachtspunten, in een heldere en duidelijke stijl. Voor iedereen die werkt in een leefgroep waar mensen met autisme verblijven, maar ook voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, ergotherapeuten...
Mentaal gehandicapten ; hulpverlening. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Autisme --- 462.4 --- 376 --- Leefgroepen --- Personen met een mentale handicap --- Autistische kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het herstel van het gewone leven is een handreiking aan dagelijkse opvoeders – ouders, onderwijsgevenden, groepsleiders, gezinsverzorgenden en hun begeleiders – bij problematische opvoedingssituaties. Het opvoedingsproces kan door allerlei oorzaken schijnbaar hopeloos vastlopen. Zo vast dat er maar één uitweg mogelijk lijkt: het toepassen van specialistische therapieën en technieken – met alle kostbare moeite, tijd en geld die daarmee gemoeid zijn. Soms is dat inderdaad onvermijdelijk, maar heel vaak ook niet.Dit boek stelt één basisvraag: wat kun je in het dagelijkse leven doen om het vastgelopen opvoedingsproces weer vlot te trekken? Het herstel van het gewone leven geeft een praktisch antwoord aan opvoeders en hun begeleiders: eerst zelf maar eens nagaan of het meest voor de hand liggende – het alledaagse – wel in orde is. Vaak zijn enkele kleine veranderingen al voldoende om een vastgelopen opvoedingssituatie te ontwarren. Als dat niet gebeurt, zullen specialismen en specialisten ook niet helpen. Het gewone is voorwaarde voor het bijzondere.De auteur, Wim ter Horst, is oud–hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit Leiden en werkte in het speciaal onderwijs en het inrichtingswerk.
Orthopedagogics --- pedagogiek --- opvoeding --- opvoedingstips --- opvoedingsproblemen --- 460.4 --- leefgroepen --- observeren --- orthopedagogiek --- Opvoeder (groepsleider, groepsopvoeder) --- Orthopedagogiek --- Problematische opvoedingssituatie (POS) --- 37.013 --- Kinderen --- Omgevingsfactoren --- Opvoeders --- Opvoeding --- Beroep en opleiding --- 37 --- Opvoedingsproblemen. --- Orthopedagogiek. --- Education --- Pedagogic Psychology. --- Psychology --- Psychology. --- Educational psychology. --- Hulpverlening --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugdzorg
Choose an application
"Behandelend opvoeden" is en blijft de voor de hand liggende titelkeuze voor dit boek; treffender kan de taak van groepsleiders in de kinder- en jeugdpsychiatrie nu eenmaal niet worden samengevat. Ook in deze vierde herziene druk ligt de nadruk weer op de wijze waarop groepsleiders de behandeling van kinderen en hun ouders daadwerkelijk vorm kunnen geven. Op basis van het integratieve behandelmodel wordt de brug geslagen tussen diagnostiek en behandeling, waarbij verschillende dilemmas uit de dagelijkse praktijk ruimschoots aan bod komen.
606.4 --- diagnose --- eetstoornissen --- groepswerk --- jeugdzorg --- leefgroepen --- multidisciplinaire benadering --- ouderparticipatie --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- psychiatrische zorg --- psychose --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- Medische psychologie (klinische psychologie) --- Ouderparticipatie --- Psychoëducatie --- 364.264 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Groepsleiding --- Kinderpsychiatrie --- Leefgroepen --- Methodiek --- Participatie --- 613.17 --- Groepswerk --- Psychiatrie --- jeugdpsychiatrie --- kinderpsychiatrie --- Jeugdpsychiatrie --- Orthopedagogie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- 607.42 --- gevallenstudie --- groepsdynamica --- groepstherapie --- multidisciplinair team --- psychiatrie --- therapie --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Nederland --- jeugdpsychiatrie. --- kinderpsychiatrie. --- Nederland. --- Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- schizofrenie --- crisisinterventies --- Psychiatry --- multidisciplinaire zorg --- chronische psychiatrische patiënten --- sociale vaardigheden --- groepsbegeleiding --- orthopedagogiek --- methoden van het sociaal werk --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
De auteur is emeritus-hoogleraar in de orthopedagogiek. Vanuit zijn onderzoeks- en praktijkervaring constateert en analyseert hij diverse actuele knelpunten in de jeugdzorg. Zorgvuldig beschrijft hij fenomenen zoals zwerven, delinquentie en pesten. Op diverse terreinen is de laatste jaren onderzoek gedaan; echter, de resultaten ervan zijn nooit of onvoldoende in de praktijk toegepast. De auteur pleit voor een multidisciplinaire toepassing ervan en voor ingrijpende aanpassingen en verbeteringen van de huidige aanpak. Tevens komen de rol van de werker en methodiekontwikkeling ruim aan bod. Qua vorm en taalgebruik een gedegen, 'klassiek' studie- en praktijkboek. Goed inzetbaar in jeugdzorg, onderwijs en orthopedagogiek. Bevat in ruime mate literatuuradviezen. © NBD Biblion
323 --- agressiviteit --- burn-out --- delinquentie --- diagnose --- gedragsproblemen --- gezinsvoogd --- inrichtingsopvoeding --- jeugdhulpverlening --- jeugdzorg --- leefgroepen --- methodiek --- orthopedagogiek --- pesten --- scholen --- therapie --- zwervers --- Bijzondere jeugdbijstand --- Residentiële jeugdhulpverlening (gemeenschapsinstelling) --- 186.2 Kinderopvang --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Jeugdzorg --- Misdaad --- Pesten --- Agressieve jongeren --- Agressie --- Jeugd --- Jongeren --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Film
Choose an application
'Omgaan met diversiteit, met het vreemde in de ander' is een thema dat volop in de kijker staat. De confrontatie met het vreemde, met wat anders is dan we gewoon zijn, stelt ons maatschappelijk gezien immers voor heel wat uitdagingen. Ook voor hulpverleners die werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen, zijn deze uitdagingen talrijk. Hoe organiseer je bijvoorbeeld een ondersteuning die voldoende is afgestemd op de behoeften van deze jongeren? De opzet van dit boek is drieledig. Het eerste deel biedt een theoretisch kader dat een basis vormt om in de praktijk om te gaan met 'de ander', en dit in de breedste zin van het woord. Het tweede deel legt de link tussen de theoretische concepten en de praktijk van het werken met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen. Hoe zetten we, met andere woorden, de theorie om in praktisch bruikbare werkinstrumenten? In het derde luik komen portretten en getuigenissen van mensen aan bod, met de bedoeling dat ze overtuigen om de ander daadwerkelijk te ontmoeten. Door de drieledige opbouw reikt het boek hulpmiddelen aan voor iedereen die met niet-begeleide buitenlandse minderjarigen in contact komt. De praktijkwerker vindt er concrete handvatten in. Wie op zoek is naar een meer theoretische grondslag voor het werken met deze jongeren, komt evenzeer aan zijn trekken. Het geschetste theoretische kader is bovendien breder toepasbaar. Daarom is het boek ook interessant voor andere doelgroepen en andere werksettings binnen de sociale sector
Minderjarige vluchtelingen --- Jeugdzorg. --- Sociology of social care --- vreemdelingen --- minderjarigen --- interculturele hulpverlening --- migranten --- 313.2 --- Jeugdzorg --- vluchtelingen --- Migranten --- Minderjarigen --- Leefgroepen --- Begeleiding --- 364.26 --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- S20090365.JPG --- minderjarige vluchtelingen --- multiculturele samenleving --- Vluchtelingenvraagstuk ; algemeen --- 325 --- Vluchtelingen --- België --- Migrantenjongeren --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen --- Diversiteit --- Hulpverlening --- Vluchteling --- Minderjarige --- Migrantenjongere --- Psychosociaal probleem --- Niet-begeleide Buitenlandse Minderjarigen --- Inclusie --- Maatwerk --- migrantenjongeren --- migrantenkinderen --- Jeugdbegeleiding --- Persoon met een migratieachtergrond --- Niet-begeleide buitenlandse minderjarige
Choose an application
Het groepsklimaat in de verstandelijk gehandicaptenzorg is een belangrijke factor voor het welzijn en de ontwikkeling van individuele cliënten. Begeleiders hebben daarom de opgave om een positief en gunstig groepsklimaat te creëren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn. In dit boek wordt voor het eerst beschreven hoe begeleiders in (L)VG/LVB-(woon)groepen hier methodisch aan kunnen werken. Tot nu toe moesten begeleiders zelf de vertaalslag maken van algemene kennis over groepsdynamiek naar specifiek de verstandelijk gehandicaptenzorg. De auteur maakt nu deze vertaalslag nadat ze deze kennis eerst in de praktijk heeft onderzocht. Het boek is dan ook sterk praktijkgericht: er staan veel voorbeelden in en een groot aantal interventies waarmee begeleiders meteen aan de slag kunnen.Groepsdynamiek in de verstandelijk gehandicaptenzorg is geschreven voor mbo- en hbo-groepsbegeleiders en studenten in opleiding, maar is ook bruikbaar voor gedragsdeskundigen die een begeleidersteam ondersteunen. Het boek richt zich inhoudelijk met name op woongroepen voor mensen met een lichte of matige verstandelijke beperking, waarbij veel inzichten ook bruikbaar zijn voor dagbestedingsgroepen.(https://www.swpbook.com/boeken/22/verstandelijke-beperking-gehandicaptenzorg/2155/groepsdynamiek-in-de-verstandelijk-gehandicaptenzorg)
Primary groups --- personen met een mentale beperking --- groepsdynamica --- methoden van het sociaal werk --- groepen --- verstandelijk gehandicapten --- 362.31 --- Groepsdynamiek --- groepstherapie --- Mentaal gehandicapten : hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- 376.4 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Methodische hulpverlening --- Groepsvorming --- Groepsbegeleiding --- Interactie --- Woonomgeving --- Teamontwikkeling --- Communicatie --- Omgeving --- Woonzorgcentra --- Kwaliteitszorg --- Feedback --- Theorie --- Praktijk --- Praktijkonderzoek --- PXL-Social Work 2020 --- maatschappelijke zorg --- verstandelijke beperkingen --- leefgroepen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Omgeving (geografie) --- Woonzorgcentrum --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Omgeving (entourage)
Choose an application
Er is behoefte aan een boek dat zorgt voor praktische kennisoverdracht voor groepsleiders, leraren en andere begeleiders-hulpverleners in de kinder- en jeugdpsychiatrie en jeugdhulpverlening. Dit boek beschrijft de stoornissen bij kinderen en jeugdigen die groepsleiders en leraren dagelijks tegenkomen en waar ze vaak niet goed raad mee weten. Telkens wordt aandacht besteed aan hoe de diagnose op de werkvloer te herkennen valt, waar de problemen vandaan komen en vooral wat er methodisch en ontwikkelingsbevorderend mee te doen valt in de praktijk van elke dag. Het is voorzien van vele, meteen herkenbare voorbeelden. In eerste instantie is het boek bedoeld voor groepswerkers in de jeugdzorg en leraren bij deze doelgroep. Maar ook paramedici, maatschappelijk werkers, ouderbegeleiders en systeemtherapeuten, . kunnen er hun voordeel mee doen, zoals bij het geven van psycho-educatie naar ouders. Het is ook zeker aangewezen als studieboek in diverse opleidingen.
#KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Leefgroepen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Psychiatrie --- 606.4 --- ADHD --- angststoornissen --- depressie --- groepswerk --- hechting (psychologie) --- hulpverlening --- jeugdwerk --- kinderpsychiatrie --- leefgroepen --- opvoedingsondersteuning --- pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- 467 --- Angst --- Angststoornissen --- Borderline --- Depressie bij kinderen/jongeren --- Depressieve kinderen --- Gedragsstoornissen --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Hechting --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrische patiënten --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychiatrische patiënt (gez) --- 616.89 --- Borderlinesyndroom --- Depressies --- Hechtingsstoornissen --- Pervasieve Ontwikkelingsstoornissen --- Psychiatrie --- psychiatrie --- S20090241.JPG --- jeugdzorg --- jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 362.7 --- 616 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Groepswerk. --- Hulpverleners --- Jeugdpsychiatrie. --- Kinderpsychiatrie. --- Opvoedingsondersteuning. --- Jeugdzorg. --- jeugdhulpverlening --- Psychiatry --- sociotherapie --- Orthopedagogics --- groepsbegeleiding --- orthopedagogiek --- Sociology of social care --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdzorg --- Opvoedingsondersteuning --- Gedragsproblemen --- Hechtingsproblemen --- PDD --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Angsten --- Ouders --- Ethiek --- Economie --- Hulpverlener --- Gedragsprobleem --- Hechtingsprobleem --- Pervasieve ontwikkelingsstoornis --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Kinderpsychiatrie
Choose an application
Hoe moet een woonzorgcentrum er uitzien om mensen met dementie er zich thuis te laten voelen? Aan welke vereisten moet het gebouw beantwoorden om ze er hun weg te doen vinden en te laten aarden? Hoe kan je door vormgeving en inrichting van de woonomgeving ervoor zorgen dat mensen met dementie goed wonen? Met deze vragen ging Erik Stroobants naar twintig woonzorgcentra tussen Veurne en Hamont-Achel. Zijn reportages en interviews met tekst, uitleg, foto's en plannen lees je in het eerste deel van dit boek.Patrick Verhaest vond antwoorden op vragen over dementievriendelijk bouwen en inrichten in resultaten van wetenschappelijk onderzoek en stellingen van deskundigen. Beginnen doet hij met 'wat is dementie?' en eindigen met 'contacten bevorderen'. Architectuur verenigt als kunst en wetenschap op een evenwichtige manier schoonheid, stevigheid en bruikbaarheid. Tonica is in de muziek de grondnoot. Het grondakkoord dat daarop gebouwd is, straalt rust uit. 'Architectonica' zorgt voor een thuis voor mensen met dementie.
365 --- Woon- en zorgcentrum (verpleeghuis, rust- en verzorgingstehuis, bejaardentehuis) --- Bouw en inrichting --- Dementie --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.8H14 --- #SBIB:316.334.3M53 --- 365 Woonwensen. Ecologie van het wonen. Woonruimtevoorziening --(maatschappelijke zorg) --- Woonwensen. Ecologie van het wonen. Woonruimtevoorziening --(maatschappelijke zorg) --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Welzijns- en sociale problemen: bejaarden --- Organisatie van de gezondheidszorg: hulpverleningsinstellingen --- WZC (woonzorgcentrum) --- leefgroepen --- Geriatric nursing --- zelfstandig wonen --- woninginrichting --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- 725.5 --- 725.51 --- 725.53 --- Architectuur ; interieurarchitectuur ; voor gehandicapten en bejaarden --- Architectuur ; voor zorgbehoevende ouderen --- Architectuur ; woonzorgcentra ; Vlaanderen ; 21ste eeuw --- Rusthuizen ; voor mensen met dementie --- architectonica --- 613.42 --- RVT --- Domotica --- Zorgdomotica --- Ouderenzorg --- 613.776 --- Begeleid wonen --- Gebouwen voor gezondheidszorg --- Gezondheidscentra (architectuur) --- Openbare gebouwen ; inrichingen voor geestelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Architectonica --- Dementie. --- Architectonica. --- Woonzorgcentra --- architectuur --- dementie --- verpleegkunde --- 324 --- 605.93 --- Bejaarden --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Geriatrics --- gerontologie --- Architecture --- Public buildings --- bejaarden --- PXL-Healthcare 2014 --- geriatrische psychiatrie --- woonzorgcentrum --- woonvormen --- health facilities --- rest homes --- Affective and dynamic functions --- social psychology --- Woonzorgcentrum
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|