Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)
217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.
Choose an application
Heel veel scholen, leerkrachten, CLB-medewerkers, ouders, leerlingen? hebben vragen over hoe je in de praktijk best omgaat met allerlei vragen die een religie als islam oproept. Wat is voor moslims halal (toegestaan) en wat niet, en waarom? En hoever moet je gaan om daaraan tegemoet te komen op school? Wat met de vraag naar gescheiden zwemmen, hoofddoeken, halal eten, islamitische feestdagen? In hoeverre hou je rekening met de islam in de inhoud van de leerstof? Wat zijn mogelijke tekenen van radicalisering en hoe ga je daarmee om?Khalid Benhaddou, imam en deradicaliseringsexpert, legt uit wat de religieuze en culturele achtergrond en waarde is van wat (sommige) moslims vragen of hoe ze zich gedragen. Emilie Le Roi werkt als 'aanspreekpunt deradicalisering en polarisering' voor het departement Onderwijs en Vorming en bekijkt wat de regelgeving zegt. Samen komen ze tot een weloverwogen en bruikbaar advies.(https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/halal-of-niet)
Intercultureel onderwijs. --- Sociology of religion --- Islam --- multiculturele samenleving --- didactiek --- Sociology of education --- Flanders --- intercultureel onderwijs --- onderwijs --- 454.6 --- islam --- 37.014 --- 2 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijs en allochtonen --- Islambeleving --- Islam ; Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.331H421 --- #SBIB:316.331H344 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Godsdienst en onderwijs --- Onderwijs --- Voeding --- Sport --- Hoofddoek --- Feestdagen --- Radicalisering --- Wetgeving --- Ramadan --- Ouderparticipatie --- 371 <493-17> --- 297.15 --- 297 <493> --- 371.014.2 --- 371.014.2 Onderwijs. Schoolonderwijs --(maatschappelijke betekenis) --- Onderwijs. Schoolonderwijs --(maatschappelijke betekenis) --- 297 <493> Islamisme. Mahométisme--België --- 297 <493> Islam. Mohammedanisme--België --- Islamisme. Mahométisme--België --- Islam. Mohammedanisme--België --- 297.15 Islam: ethiek; religieuze wetten --- Islam: ethiek; religieuze wetten --- 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 370 --- Feestdag --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Technologie --- Media --- Kleuter --- Drank --- Gezondheid --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- islamregels --- de vier wetscholen --- bezwaar tegen het volgen van de lessen wegens de inhoud van de leerstof --- activiteiten buiten de schoolmuren --- het vak levensbeschouwing en interlevensbeschouwelijke competenties --- de Ramadan --- afwezigheden op school omwille van overlijden van een familieilid, religieuze feestdagen en het gebed --- conflicten op school met leerlingen en of ouders --- radicalisering --- leerlingenbegeleiding --- medische consulten --- genitale verminking --- gedwongen (kind)huwelijken --- de hoofddoek --- ouderbetrokkenheid --- ouderparticipatie --- Ouderbetrokkenheid --- Leerlingbegeleiding --- Polarisering --- Diversiteit --- Godsdienstfanatisme
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|