Narrow your search

Library

AP (3)

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KDG (3)

Odisee (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

Arteveldehogeschool (2)

PXL (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2008 (1)

2007 (1)

2005 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Buitenbeentjes : psychische stoornissen bij kinderen en adolescenten
Author:
ISBN: 9789085061229 9085061229 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We hebben allemaal wel een idee van wat hoort bij een ‘normale’ ontwikkeling van kinderen. Een 6-jarige die niet alleen naar school durft te fietsen vinden we gewoon, van een lichamelijk gezonde 12-jarige die dat niet durft vinden we dat vreemd. Verschijnselen zoals ‘bang zijn voor vreemden’, die normaal zijn in een bepaalde levensfase, zijn dat in een volgende fase niet meer. Afwijkingen in een bepaalde levensfase die de ontwikkeling van een kind belemmeren, wijzen vaak op een psychiatrische stoornis. Kinder- en jeugdpsychiatrie is een betrekkelijk jong vak en er bestaan nog veel misverstanden over. Wat is nu normaal en wat is abnormaal in de verschillende leeftijdsfasen van het kind? Wanneer moeten kinderen doorverwezen worden naar deskundige hulp? Daarnaast heeft het woord ‘psychiatrie’ een onnodig zware lading, in de trant van: ‘je moet wel gek zijn om daar terecht te komen’. Ouders lopen vaak te lang rond met zorgen over de ontwikkeling van hun kind. Dit boek schetst het werkterrein van de kinder- en jeugdpsychiatrie, geeft een overzicht van de normale ontwikkeling van het kind, en bespreekt vervolgens zeven veel voorkomende kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen: autisme spectrum stoornissen (ASS), aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD), angststoornissen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen, oppositioneel opstandige en antisociale gedragsstoornissen, psychotische stoornissen. Suggesties om verder te lezen, nuttige adressen en een register maken het boek compleet.


Book
De AD(H)D survivalgids
Author:
ISBN: 9789059323438 9789059323445 Year: 2007 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op grappige wijze worden adviezen, tips en trucs gegeven om je leven thuis en vooral op school goed te organiseren. Met grappige, stripachtige tekeningen in zwart-wit. Vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.Tanja Maes, 22 januari 2015Dit boek probeert een antwoord te geven op de vele vragen rond ADHD. Het is niet alleen voor kinderen met ADHD bedoeld, maar ook voor ouders, leerkrachten, begeleiders, broers en zussen, kortom: iedereen die met ADHD in aanraking kan komen. Na een duidelijke omschrijving van de kenmerken van ADHD, het gebruik van het boek en de meest voorkomende klachten van kinderen met ADHD krijgen we acht hoofdstukken voorgeschoteld. Die moeten niet in volgorde gelezen worden; je kan er eentje apart uitpikken. Hoofdstuk 1 probeert te antwoorden op de vraag wat ADHD nu precies is. Je krijgt ook uitleg over de drie diagnostische types en hoe je kan te weten komen welk type jij zelf bent. In Hoofdstuk 2 krijg je drie hulpmiddelen aangeboden om de ADHD-uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 3 gaat over wat er gebeurt tijdens en na de diagnose, geneesmiddelen, en de verschillende manieren waarop ADHD wordt aangepakt. Voedingsadviezen volgen in het volgende hoofdstuk. In Hoofdstuk 5 krijg je een aantal praktische richtlijnen die je kan gebruiken om de relaties binnen het gezin te verbeteren en om de dagelijkse uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 6 reikt dan weer zes manieren aan om op school te slagen, hoofdstuk 7 stelt zeven manieren voor om vrienden te maken en te blijven en afsluiten wordt er gedaan met acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan. Na elke hoofdstuk volgt een quiz. Hierin wordt er ?getest? of je het hoofdstuk goed gelezen hebt en of je alles begrepen hebt. Erg jammer is dat deze quiz wat in het belachelijke getrokken wordt. Je krijgt een vraag met drie mogelijke antwoorden. Zelfs als je het hoofdstuk niet gelezen hebt, weet je toch het antwoord. De twee foute antwoorden zijn immers zo onzinnig dat je geen moeite meer moet doen ? Dit brengt wel wat humor in de zaak, maar kan voor sommige kinderen denigrerend overkomen. ADHD is voor iedereen anders. Pasklare antwoorden of tips zijn er dus niet. Toch staat het boekje vol van heel bruikbare en zinvolle hulpmiddelen. Je kiest als kind zelf wat je wel of niet wil uitproberen en je krijgt daarvoor enkele praktische ezelsbruggetjes aangereikt. Ook worden ouders of begeleiders niet vergeten. Zij spelen immers een belangrijke rol in de beleving van een ADHD-kind. De lay-out is erg luchtig. Leuke illustraties, vlotte teksten, realistische getuigenissen, invul- of kopieerbladen, enzovoort maken van dit boek een echt werkboek. Hier en daar vind je nog een extra tip of een wetenswaardigheid in een blauw kadertje. Ook dit draagt bij tot het mooie geheel van het boek. Het boek sluit af met een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners. Hierin blijft het belang van het goed begeleiden en het begrip voor ADHD centraal staan. Een index met trefwoorden en contactinformatie over de organisaties 'Zit stil' en 'Balans' maken het boek compleet. Deze gids is erg overzichtelijk, handig in gebruik en vooral goed bruikbaar en ADHD-vriendelijk. Andere boeken in de reeks ?Lach & Leer? zijn: ?Haal de Grrrr uit agressie? en ?Organiseer jezelf (zonder je hoofd te verliezen)?.22 januari 2015© Pluizer120http://www.pluizer.be

Keywords

#PBIB:+107.21 --- 464.3 --- ADD --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- 464 --- 8-12 jr --- A.D.H.D.-syndroom --- ADHD --- Geneesmiddelen --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Voeding --- kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerstornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Kinderen met leerproblemen --- 113761.jpg --- ADHD ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Kinderen met concentratieproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: sportvoeding) --- 616.2 --- Opruimen. --- Schoolleven. --- Study methods --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- studiesysteem --- secundair onderwijs 1ste graad --- orthodidactiek --- Orthopedagogics --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 464.6 --- #PBIB:+105.50 --- 450.8 --- organiseren --- geheugen --- ordenen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Methodiek van het studeren --- PXL-Education 2016 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- leerproblemen --- zelfhulp --- orthopedagogiek --- praktische pedagogiek --- leren leren --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- leren leren (ler) --- organisatie --- studiebegeleiding (ler) --- studievaardigheden (ler) --- School - werk --- Opruimen --- Schoolleven --- Tijdsbesteding --- Leren leren --- student-tutoring --- Primary education


Book
Kriebels in mijn benen
Author:
ISBN: 9789030125426 Year: 2008 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waar wil je naartoe in de vakantie? Dat moet je soms lang van tevoren beslissen. Je boekt de reis bij een reisbureau. Als je naar een ver land wilt, kun je met het vliegtuig gaan en in een hotel slapen. Als je op vakantie bent, kun je veel bekijken en doe je leuke dingen.

Keywords

Spieren. --- Vakantie. --- Wereldoriëntatie --- Basisonderwijs. --- Woningbouw. --- ADHD --- Kinderen. --- Katten. --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- spieren --- Physiology: movement organs, voice and skin --- menselijk lichaam --- reizen (themawoord fictie) --- vakantie (themawoord fictie) --- Dutch literature --- woningen --- bouwen --- Bouwen en Wonen --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- katten --- Zoology --- Dierkunde --- huisdieren --- kinderen --- 476.1 --- schoolboeken --- wereldoriëntatie --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- 1e graad l.o. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 464 --- 6-8 jr --- A.D.H.D.-syndroom --- Leerproblemen --- 464 ) Kinderen met leerstoornissen --- MBD --- adhd (ler) --- eerste graad ba.o. --- Ziek- gezond --- 476.13 --- ADHD ; kinderen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- vakantie --- 492 --- Reizen --- Vakantie --- bus --- hotel --- reis --- vliegtuig --- 490 ) Vakantiebesteding --- vakantie (ler) --- Vrije tijd --- Toerisme --- Vakantiebesteding --- 634.2 --- Katten --- 1e graad l.o --- kat --- 636 ) Huisdieren --- eerste graad ba.o --- katten (ler) --- Huisdieren --- 598.95 --- Zoogdieren --- Huisdierenteelt; Katten; algemeen --- 600.51 --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Spieren --- 599.6 --- Lichaam --- Menselijk lichaam --- Fysiologie --- Gezondheidseducatie; s.o --- Spierleer --- Anatomie - Cel- en weefselleer --- huizen --- 695 --- Bouwen --- Huizen --- 695.3 --- architect --- huis --- loodgieter --- metselen --- schilder --- 692 )* CONSTRUCTIELEER (GEBOUWEN) --- basisonderwijs --- bouwen (lab) --- eerste graad --- AVI 1 --- AVI 2 --- AVI 3 --- AVI 4 --- AVI 5 --- AVI 6 --- Gebouwen --- Woning .. --- 692.1 --- Bouwkunst --- Bouwbedrijf --- Constructie van typen gebouwen --- gedrag --- didactiek van de natuurwetenschappen --- toerisme --- Woning . --- Anatomie --- 1e graad lager onderwijs --- Woning --- informatieve jeugdliteratuur --- Spier --- Tekenen

Listing 1 - 3 of 3
Sort by