Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
In deze handleiding worden de methode, de achtergronden en de toepassingsgebieden van kortdurende psychologische interventies beschreven en met praktijkvoorbeelden gellustreerd. Het boek is bestemd voor hulpverleners in de eerste lijn, zoals psychologen, huisartsen en maatschappelijk werkers, maar ook voor psychiaters, klinisch psychologen en medisch specialisten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie heeft 8 procent van de bevolking psychische klachten die niet vanzelf overgaan en die leiden tot problemen in relaties, op het werk, op school en bij de opvoeding. Veel mensen die hulp vragen belanden in lange hulpverleningstrajecten, die demotiveren omdat ze te omvangrijk zijn voor hun probleem. Deze methode voor de eerste lijn richt zich op het verhogen van de zelfredzaamheid van patiënten. Dankzij kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn doorgronden patiënten sneller hun klachten en leren ze hun gedrag en gewoonten aan te passen. Middels het zogenaamde KOP-model kunnen Veel psychische klachten in de eerste lijn worden behandeld. Een behandelaar die werkt volgens het KOP-model (Klacht-Omstandigheden-Persoonlijke stijl) probeert de patiënt te helpen om weer overzicht en controle over zijn situatie te krijgen. Na de onderbouwing van het theoretisch concept wordt de behandelmethode in acht stappen uitgelegd. Hierbij wordt aandacht gegeven aan alle noodzakelijke stappen voor deze kortdurende psychologische behandeling en aan de te hanteren vragenlijsten en werkschema's. Vervolgens wordt beschreven hoe en met welke aanpassingen het model kan worden toegepast bij specifieke klachten, relatie- en verslavingsproblemen en rouwklachten en doelgroepen, zoals kinderen, jeugdigen en ouderen. In het laatste deel komen allerlei bijkomende zaken aan de orde over hoe om te gaan met calamiteiten en crisissituaties, juridische en medicatievraagstukken. Een helder beschreven methodiek met herkenbare casussen voor eenieder die werkzaam is in de geestelijke gezondheidszorg of die Daarvoor aan het studeren is Inhoudsopgave : Deel I : Over vraag en aanbod 1. Onderzoek naar het voorkomen van psychische klachten in de bevolking 2. Onderzoeken naar de effectiviteit van psychologische interventies Deel II : Het proces van een kortdurende behandeling 3. Kortdurende psychologische interventies, mensbeeld en visie op pathologie 4. Het behandelproces op hoofdlijnen 5. Indicatiecriteria en triage 6. Het gebruik van vragenlijsten 7. Handige schema's Deel III : Veelvoorkomende (klacht)gebieden 8. Lichamelijk onverklaarde klachten 9. Klachten bij kinderen en jongeren 10. Klachten in de derde levensfase 11. Klachten binnen de partnerrelatie 12. Kortdurende ggz-interventies bij allochtonen 13. Behandeling van verslavingsproblematiek in de eerste lijn 14. Reacties op rouw en verlies Deel IV : Aanpalende gebieden 15. Omgaan met calamiteiten en sucidedreiging 16. Juridische aspecten van de ggz in de eerste lijn 17. Wat een behandelaar die geen medicus is moet weten over psychofarmaca
#KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Eerstelijnshulpverlening --- Klinische psychologie --- psychotherapie --- Eerstelijnsgezondheidszorg --- Geestelijke gezondheidszorg --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg. --- #KVHB:Eerstelijnshulpverlening. --- Eerstelijnsgezondheidszorg. --- Geestelijke gezondheidszorg. --- psychotherapie. --- Eerstelijnshulpverlening. --- triage (geneeskunde) --- kortdurende psychotherapie --- partnerrelaties --- zelfdoding --- probleemoplossend denken --- Psychiatry --- vragenlijsten --- allochtonen --- verslaving --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- eerstelijnsgezondheidszorg --- jeugd --- rouwverwerking --- bejaarden --- coping --- Psychotherapie.
Choose an application
Het was in Nederland altijd taboe om hulp te verlenen aan mensen die daar niet om gevraagd hadden. Maar sinds outreachend werken aantoonbare resultaten oplevert voor de cliënt en zijn omgeving, is de belangstelling ervoor sterk toegenomen. Dit basisboek laat (aankomende) eerstelijns social workers goed beslagen ten ijs komen in deze uitdagende vorm van hulpverlening. Het werk is zeer praktisch en didactisch van opzet. Het bevat een sterke theoretische onderbouwing van de werkwijze. Het praktische gedeelte beschrijft het methodisch handelen: Hoe organiseer je outreachend werk en hoe legitimeer je het? Welke vaardigheden en gedragskenmerken heb je nodig om dit werk te kunnen doen? Hoe treed je cliënten tegemoet? Hoe organiseer je samenwerking met andere instanties of het sociale netwerk rondom de cliënt? De bijbehorende website biedt een uitgebreide verzameling van studiemateriaal: videofragmenten, brochureteksten, opdrachten, formulieren, links en een interactief schema
Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- methoden van het sociaal werk --- outreaching --- Gezondheidszorg --- Eerstelijnshulpverlening --- Uitsluiting --- Outreachende hulpverlening --- Methodiek --- Outreachend werken --- 321.3 --- sociale welzijnszorg --- 364.044 --- Bemoeizorg --- Sociale welzijnszorg. --- Hulpverlening.
Choose an application
Hoe kan je iemand helpen die gestresseerd, angstig of depressief overkomt? Hoe ga je om met iemand die misschien een verslaving ontwikkelt of iemand die aan zelfmoord denkt? Wat als iemand het moeilijk lijkt te hebben, maar je niet goed weet wat er aan de hand is? Wat kan je dan zeggen of doen? Luister! Eerste hulp bij psychische problemen biedt je handvaten om iemand te helpen die het psychisch moeilijk heeft.Je hoeft geen voorkennis te hebben over geestelijke gezondheid! Dit boek stelt een actieplan voor dat je kan helpen om signalen te herkennen dat iemand psychische problemen ondervindt, die persoon gericht te ondersteunen, eventueel te helpen professionele hulp te vinden én tijdens dit proces goed voor jezelf te zorgen. In het boek wordt het actieplan ook toegepast bij 12 verschillende thema's.(https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/volg-een-opleiding/ons-handboek-help-eerste-hulp-voor-iedereen/luister-eerste-hulp-bij-psychische-problemen)
EHBP --- Psychische stoornissen --- psychische stoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- Depressies --- Zelfmoord --- eerstehulpverlening --- 614.8 --- Geestelijke gezondheidszorg --- 616.89 --- Psychische stoornis --- 614.8. --- Depressies. --- EHBP. --- Zelfmoord. --- eerstehulpverlening. --- geestelijke gezondheidszorg. --- psychische stoornissen. --- Hygiene. Public health. Protection --- Orthopaedics. Traumatology. Plastic surgery --- psychische kwetsbaarheid --- verslaving --- stress --- burn-out --- agressie --- zelfdoding --- angst --- persoonlijkheidsstoornissen --- eetstoornissen --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Hulpverlening --- Psychosociaal probleem --- Doorverwijzing --- Eerstelijnshulpverlening --- Psychisch probleem
Choose an application
Als meerdere professionals met uiteenlopende expertises in hetzelfde team samenwerken, noemen we dat interprofessioneel werken. Maar wat maakt interprofessionele teams nu succesvol en wat zijn juist belemmeringen voor interprofessionele samenwerking? Het boek Interprofessioneel werken en innoveren in teams draait om de vraag hoe interprofessionele teams zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. De focus in het boek ligt op vormen van dienstverlening binnen de jeugdsector, het sociaal werk, de zorg en het onderwijs, die in toenemende mate en vooral op lokaal en regionaal niveau, intensief samenwerken. Het boek schetst een aantal theoretische invalshoeken en beschrijft op basis van recent onderzoek relevante praktijksituaties. Het behandelt thema's als veranderdynamiek in organisaties, de definitie van interprofessioneel werken, de succesfactoren ervan op basis van onderzoek, teamontwikkeling en samenwerking in teams, en de rol van teamleiders op het terrein van kenniscreatie. Ook komen principes van transformatie-leren (leren op de werkvloer door teams gericht op innovatie) aan de orde. Op de bijbehorende website zijn verwerkingsopdrachten te vinden. Bron: https://www.epo.be/nl/sociaal-werk/3515-interprofessioneel-werken-en-innoveren-in-teams-9789046906026.html
Didactic strategies --- Organization theory --- HO (hoger onderwijs) --- interdisciplinair onderzoek --- samenwerking --- multidisciplinaire zorg --- didactische werkvormen --- Personeelsmanagement --- Teamwerk --- Team --- Teamontwikkeling --- Samenwerking --- Jeugdzorg --- Jeugdwerk --- Sociaal werk (beroep) --- Onderwijs --- Organisatieverandering --- Teamrol --- Coöperatief leren --- Kennisverwerving --- Leiderschap --- Eerstelijnshulpverlening --- Kinderopvang --- Ouderenzorg --- Jeugdhulpverlening --- Wijkwerk --- Co-teaching --- Buurtwerk --- Teamwork. --- Teamwork --- Sociale welzijnszorg ; samenwerking
Choose an application
Hulpverlening via internet is laagdrempelig, effectief en bereikt bovendien nieuwe doelgroepen. Steeds meer instellingen uit het maatschappelijk werk, de ggz, jeugdzorg enz. bieden dan ook online hulp bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen. In 10 jaar tijd is het aantal initiatieven gegroeid van een handvol naar meer dan honderd. Wat maakt hulpverlening via internet zo bijzonder en wat is nodig voordat een instelling online hulp kan aanbieden? Dit handboek is geschreven op basis van tien jaar ervaring met hulpverlening via internet en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Naast een uitgebreide beschrijving van de methodiek van online hulpverlening komen de kenmerken, voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Verder worden organisatorische implicaties behandeld, waaronder techniek, veiligheid, recht & ethiek, PR en de rol van de medewerkers. Door het hele boek heen worden voorbeelden van bestaande online initiatieven beschreven
Online hulpverlening. --- e-health --- e-mail --- psychosociale hulpverlening --- chatten --- Hygiene. Public health. Protection --- psychotherapie --- hulpverlening --- online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- 460.9 --- communicatie --- methodiek --- Communicatie in de hulpverlening --- Online hulpverlening --- 364.044 --- Communicatie --- Methodiek --- Organisatie --- 364.0 --- Hulpverlening --- communicatie (leesbaarheid) --- gesprekstechnieken --- internet --- online-hulpverlening --- tele-onthaal --- telecommunicatieve hulpverlening --- communicatie in de hulpverlening --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Overige onderwerpen orthopedagogiek --- 361.2 --- Sociology of social welfare --- Problemen --- Elektronische informatievoorziening --- Internet --- Eerstelijnshulpverlening --- Probleem --- Digitale informatievoorziening --- Onlinehulpverlening
Choose an application
Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.
Islam en samenleving. --- Age group sociology --- Islam --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugd --- Social policy and particular groups --- fundamentalisme --- hulpverlening --- identiteit --- allochtone jongeren --- 325 --- PXL-Central Office 2018 --- jeugdhulpverlening --- migranten --- radicalisme --- PXL-Social Work 2018 --- radicalisering --- 652.12 --- 364 --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Jeugd --- Islam en het Westen --- Radicalisme --- Radicalisering --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Eerstelijnshulpverlening --- Positieve psychologie --- Methodiek --- Islam in het Westen --- Allochtonen --- Jongeren --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- identiteitsontwikkeling --- 846 Identiteit
Choose an application
Het boek beschrijft de geschiedenis en de evolutie van het Wit-Gele Kruis. Het is chronologisch opgebouwd, beginnend met een overzicht van de thuisverpleging van de Middeleeuwen tot de jaren 1930; vervolgens de geschiedenis van het Wit-gele Kruis.
Nursing. --- Thuisverpleging. --- Wit-Gele Kruis. --- departement Gezondheidszorg 08 --- thuiszorg --- thuisverpleging --- Academic collection --- C5 --- KADOC (x) --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- Wit-Gele Kruis van België (1937-2004) --- sociaal beleid --- verpleegkunde --- verpleging (x) --- 36 sociale dienstverlening --- 364.4 zorgverlening, welzijnswerk --- 364.4.046.2 thuiszorg --- 364.444 gezondheidszorg --- sociale geschiedenis --- Vlaanderen --- Wit Gele Kruis --- evolutie --- gezondheidszorg --- naslagwerk --- sociale verpleegkunde --- thuisverpleegkunde --- 613.7 --- 616.083.4 --- Geschiedenis (verpleegkunde) --- Thuisverpleegkunde (Wit-Gele Kruis) --- 362 ) Thuisverpleging --- thuisverpleegkunde (gez) --- 613.1 --- 613.8 --- Thuiszorg ; Vlaanderen --- Wit-Gele Kruis --- 604.94 --- Thuiszorg --- België --- Geschiedenis --- Verpleegkunde --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- 362.1 --- 308 --- Sociale verpleegkunde - Nazorg --- Eerstelijnshulpverlening --- Verpleegkundige beroepen --- Zelfstandig verpleegkundige --- Thuisverpleegkunde --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- Wit-Gele Kruis van België (1937-2004) --- België --- 613.1 Verpleegkunde geschiedenis --- geschiedenis --- geschiedenis (verpleegkunde) --- #gsdb8 --- Beroep --- Zelfstandige --- Verpleegkundige --- Vroedvrouw
Choose an application
Nu Twitter en Facebook hoogtij vieren en e-mail en chat communicatietoppers zijn, zoekt het sociaal werk hoe onlinehulp kan worden ingezet. Want niet alle smileys lachen. Cliënten surfen massaal naar mogelijkheden. Vaak anoniem worden snel en krachtig hulpkreten verwoord. Dankzij de afstand en met enkel tekens op een scherm wordt nabijheid en ondersteuning gezocht. Die afstand zorgt voor mogelijkheden maar ook voor twijfel, onmacht en aarzeling bij de hulpverleners.Onlinehulpverleners, coördinatoren, onderzoekers en docenten van het Steunpunt Algemeen Welzijnswerk (SAW), het OnlineHulpUitwisselingsPlatform (OHUP) en de Arteveldehogeschool (Opleiding sociaal werk), bundelen in dit boek hun knowhow. De auteurs behandelen alle e-hulpvormen en focussen specifiek op chathulp. Dankzij de ervaring in het OHUP is de voorbije jaren daarrond immers de grootste knowhow ontwikkeld.Welke onlinehulpvormen worden aangeboden? Hoe verhoudt onlinehulp zich ten aanzien van een ander hulpaanbod? Welke doelgroep wordt met onlinehulp bereikt? Wat zijn voordelen van onlinehulp? Welke combinatie van hulp- en dienstverlening wordt mogelijk? Wat zijn de grenzen van onlinehulp? Welke competenties vergt onlinehulp? En hoe wordt onlinehulp geïmplementeerd?
welzijnswerk --- chatten --- online werken --- telecommunicatieve hulpverlening --- Social welfare methods --- eerstelijnsgezondheidszorg --- methoden van het sociaal werk --- hulpverlening --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:316.8H30 --- 660 Welzijn --- onlinehulpverlening --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Online hulpverlening --- #KVHB:Welzijnswerk --- digitalisering --- online hulpverlening --- 321 --- 433.5 --- Vlaanderen --- bijzondere jeugdzorg --- sociale media --- Online hulpverlening --- Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support) --- 364.044 --- Chatten --- Communicatie --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Eerstelijnsgezondheidszorg ; Vlaanderen --- S20120059.JPG --- online-hulpverlening --- Welzijnswerk --- Digitalisering --- 364.4 --- 364 --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- maatschappelijk werk en sociale zorg --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Social service --- Information society --- Chatten. --- Online hulpverlening. --- Sociale welzijnszorg. --- PXL-Social Work 2014 --- Sociale welzijnszorg --- Telecommunicatieve hulpverlening --- Eerstelijnshulpverlening --- Internet --- Onlinehulpverlening
Choose an application
In de loop van de jaren '80 en '90 is de aandacht voor de gevolgen van allerlei vormen van geweld sterk gegroeid en in de samenleving daarmee ook het besef over de omvang van deze problematiek. Dit boek richt zich vooral op de diagnostiek en de behandeling van trauma's en de groep van slachtoffers is heel divers: oorlogsgetroffenen, mensen die binnen het gezin lijden onder mishandeling, verwaarlozing of (seksueel) misbruik, vluchtelingen, asielzoekers, ouderen, jongeren, ...
606.3 --- oorlogstrauma --- posttraumatisch syndroom --- posttraumatische stressstoornis --- psychopathologie (geestesziekte) --- slachtofferhulp --- (zie ook: posttraumatisch syndroom) --- (zie ook: oorlogstrauma) --- posttraumatische stress --- psychotrauma's --- secundaire traumatisering --- Psychiatry --- Sociology of social care --- psychiatrische behandelingsmethoden --- Trauma's ; mishandeling --- Trauma's ; verwaarlozing --- Trauma's ; seksueel misbruik --- Trauma's ; vluchtelingen --- Trauma's ; asielzoekers --- 616.891.6 --- trauma's --- psychotrauma --- Geweld/Agressiviteit --- Oorlogsslachtoffers --- 606.323 --- Posttraumatische stresssyndroom (traumatische neurose) --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- posttraumatische stressstoornis (gez) --- psychotrauma (gez) --- verkrachting --- Anxiety neurosis. Pathological or psychoneurotic anxiety state --- Violence/Agressivité --- Victimes de la guerre --- Posttraumatische stresstoornissen --- (zie ook: vluchtelingen) --- Eerstelijnsgezondheidszorg --- Psychotrauma --- Eye movement desensitization and reprocessing --- Politieke vluchtelingen --- Oorlogstrauma's. --- Trauma's. --- Eerstelijnshulpverlening --- Traumatologie --- Posttraumatische stressstoornis --- Gedragstherapie --- Geweld --- Vluchtelingen --- Seksuele mishandeling --- Gezinspsychologie --- Psychoanalyse --- Slachtoffers --- Trauma's --- Diagnostiek --- Therapie --- psychoanalyse --- psychopathologie --- psychotherapie --- seksuele mishandeling --- #GBIB:IDGP --- psychiatrie --- traumatologie --- Psychologie --- Stress --- posttraumatische stress-stoornis --- 605.8 --- criminologie (gez) --- diagnose (gez) --- traumatologie (gez) --- asielzoekers --- incest --- psychotherapie (psychische therapie) --- vluchtelingen --- zelfhulp --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Réfugiés --- (zie ook: Oremtheorie, Van den Brink-Tjebbestheorie) --- Trauma --- Hulpverlening. --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Posttraumatische stress-stoornis --- Oorlogstrauma's --- Slachtoffer --- Diagnose
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|