Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Aimed at improving children's social, emotional, behavioural, and academic functioning, Healthy Minds, Healthy Schools provides students at the elementary level with practical, everyday strategies to combat stress, anxiety, and depression. Comprised of 16 sessions, this curriculum-based program demonstrates the universal need for policy-oriented approaches to school-based mental health. A number of components are integrated throughout, including: emotional regulation and expression; mindfulness and metacognition; the link between thoughts, feelings, and bodily sensations; acceptance and self-compassion; goal-directed behaviours; problem solving; and conflict resolution. With guided instruction, sections on personal reflection, and group activity exercises, this essential resource equips children with tools to develop improved attention, inhibition, and cognitive flexibility, strengthen their social skills, and enhance their academic performance.
Choose an application
Go beyond theory and learn how to systematically integrate STEAM and Maker spaces that prepare students for real-world experiences. This engaging resource outlines step-by-step processes to help anyone start their STEAM and Maker journey. Includes charts, checklists, web links, and profiles to help you make meaningful subject area connections and tap your students' natural curiosity.
Education, Elementary --- Creative activities and seat work. --- Arts --- Science --- Interdisciplinary approach to education. --- Activity programs. --- Study and teaching (Elementary) --- Study and teaching (Elementary). --- Cognitive psychology --- didactische processen --- leerpsychologie --- adolescenten --- kinderen --- didactische werkvormen --- Didactic strategies
Choose an application
Slim onderpresteren aanpakken kan vanaf nu ook in de basisschool. Onderpresteren begint vaak al erg vroeg. Leerlingen gaan uitdagingen uit de weg en/of ze gedragen zich heel faalangstig. De auteurs hebben voor deze basisschooleditie een pakket ontwikkeld met oefeningen die de leerkracht of begeleider binnen en buiten de school kan inzetten.De Superhelden, Anna Angstige, Ulrike Uitsteller, Erik Eigenzinnige, Peter Perfectionist en Olivia Oogappel nemen leerkracht/begeleider en leerling mee in hun leefwereld. Ze vertellen over de moeite die ze hebben bij het leren én ze reiken heel wat tips aan. De Superhelden nodigen de leerling uit om zijn eigen verhaal te maken. Stap voor stap groeit de leerling in het slimmer aanpakken.Dit lespakket geeft de leerkracht/begeleider ruimte om eigen keuzes te maken in de oefeningen. Je kunt ermee werken in kleine groepjes (tot 8 deelnemers) en individueel. Het boek geeft ook de juiste omkadering en achtergrondinformatie en biedt zo handvatten om direct met de werkvormen aan de slag te gaan.Auteurs en ontwikkelaars drs. Ophélie Desmet en psychotherapeut Tania Gevaert zijn niet aan hun proefstuk toe. Eerder brachten zij ?Slim onderpresteren aanpakken? uit voor 14+ en hun begeleiders. In deze basisschooleditie werd gekozen voor een lespakket op maat van leerling en leerkracht. Ze werkten daarvoor samen met illustrator Seamoose. Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044137149
Prestatievermogen --- Leerprestaties --- Studievaardigheden --- basisonderwijs --- Didactic strategies --- prestaties --- studievaardigheden --- Studiemethoden --- Basisonderwijs --- Hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafdheid --- Onderpresteren --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Educational psychology --- Education [Elementary ] --- Learning disabled children --- Studiemethode --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Leerprestaties.
Choose an application
De basisschool staat middenin ons leven van elke dag. Er worden fundamenten gelegd voor leven en voor leren. Maar wat maakt het basisonderwijs tot wat het is? Is er zoiets als de ‘eigenheid van het basisonderwijs’?De aanleiding voor die vragen ligt paradoxaal genoeg in de beleidsplannen voor een hervorming van het secundair onderwijs. Beleidsmakers willen er onder meer voor zorgen dat leerlingen vlotter doorstromen van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. Een zeer legitieme doelstelling, die niemand ter discussie stelt. Tenzij die afstemming ertoe zou leiden dat er voor de eigen doelen, voor de eigen aanpak, minder ruimte is.Het is dit soort spanning die de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) ertoe heeft aangezet om na te denken over de eigenheid van het basisonderwijs. De Vlor verkende wat het basisonderwijs in Vlaanderen maakt tot wat het is en ging daarvoor ten rade bij enkele deskundigen, maar ook bij leerlingen, ouders, leerkrachten, … Dit boek bundelt hun bijdragen aan het debat. Het biedt inspiratie door de sterke troeven van het basisonderwijs zo goed mogelijk in kaart te brengen en bevat bovendien enkele denkpistes voor de toekomst van het basisonderwijs.
Basisonderwijs. --- basisonderwijs --- School management --- leren --- ontwikkeling --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Aims and objectives --- 480.1 --- basisonderwijs Vlaanderen --- onderwijs --- Vlaamse onderwijsraad --- 472.2 --- Vlaanderen --- 470 --- Basisonderwijs --- Toekomst --- ouderparticipatie --- Leren --- Geschiedenis --- Onderwijsvisie --- Onderwijsmanagement --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- PXL-Education 2016 --- onderwijsvernieuwing --- secundair onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- Nederland --- Kust --- Emigratie
Choose an application
Over de organisatie en structuur van groepswerk, over klasschikking, over werksfeer creëren. Meer dan twintig praktijkvoorbeelden hoe je leerlingen in groepen kunt laten werken. In groepswerk kunnen leerlingen tot sprekend leren komen. Samen leren doe je immers via taal. Maar dat lukt enkel als leerlingen basisregels volgen: • naar elkaar luisteren ; • respect tonen voor elkaars mening; • kritisch doorvragen; • positieve feedback geven ; • als groep naar een consensus streven. Er is maar één probleem : leerlingen worden niet met deze vaardigheden geboren en ze krijgen ze niet allemaal mee van thuis. Ze moeten ze dus op school leren. Tot nu toe bestond daar in Vlaanderen geen didactiek voor, geen kant-en-klare lessen, geen evaluatievormen. Dit boek vult die leemte in. Niet met grote theorieën, wel met veel voorbeelden, suggesties en modellessen met werkbladen. Alleen sprekend leren doet groepswerk écht renderen.
Groepswerk --- Basisonderwijs. --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- groepswerk --- Primary education --- Groepswerk ; basisonderwijs --- #PBIB:+110.51 --- didactiek --- 474.21 --- didactische werkvormen --- basisonderwijs --- Groepswerk (Werken in groepen) --- groepsgesprekken --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische werkvormen --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Curricula --- Group work in education --- PXL-Education 2014 --- leren leren --- Lager onderwijs --- Coöperatief leren
Choose an application
Steeds meer basisscholen onthalen anderstalige nieuwkomers. Onthaalleerkracht, klasleerkracht, zorgcoördinator, directeur? het hele schoolteam werkt samen aan optimale ontwikkelingskansen voor deze kinderen. Het onthaalonderwijs is immers geen apart verhaal maar een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele schoolteam. Terecht stellen basisscholen zich dan ook veel vragen over hoe ze het best omgaan met anderstalige nieuwkomers: - Wat zijn de wettelijke vereisten? - Hoe organiseren we het onthaalonderwijs? - Hoe onthalen we nieuwkomers en hun ouders en hoe maken we ze wegwijs in onze school? - Hoe bepalen we de beginsituatie van een nieuwkomer? - Welke vaardigheden en kennis moeten we bij anderstalige nieuwkomers in ontwikkeling brengen? - Welke doelen streven we na met deze leerlingen en hoe evalueren we die? - Hoe zorgen we ervoor dat ze goed kunnen aansluiten bij de reguliere lesactiviteiten? - Hoe leren we hen Nederlands aan? - Waar vinden we hulp en ondersteuning voor de leerkrachten? Op deze vragen proberen we in dit cahier een GO! specifiek antwoord te formuleren. We richten ons zowel naar klasleerkrachten, zorgcoördinatoren, directeurs als onthaalleerkrachten basisonderwijs. (Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/155281-anderstalige+nieuwkomers+in+het+basisonderwijs+geen+apart+verhaal)
474.6 --- nt2 --- anderstaligen --- basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Meertaligheid --- Anderstalige nieuwkomers --- Diversiteit --- Basionderwijs --- PXL-Education 2019 --- onthaal --- didactische principes --- taaldidactiek --- Social policy and particular groups --- School management --- Didactics of social education --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- nieuwkomers --- didactiek --- zorgbeleid --- leren leren --- WO (wereldoriëntatie) --- Education [Elementary ] --- Immigrants --- Lager onderwijs --- Anderstalige nieuwkomer --- Intercultureel onderwijs.
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. Kwaliteitsvol onderwijs bieden gaat niet vanzelf. Meer en meer stellen we vast dat kinderen, leerlingengroepen, ouders, teamleden, scholen, gemeenschappen enorm verschillen. Deze verscheidenheid daagt uit om gericht te zoeken naar een gepast antwoord. Handelingsplanning werkt hierbij ondersteunend. Het is een effectieve manier om het onderwijsaanbod weloverwogen af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen. De auteurs staan naast het systematische en cyclische proces stil bij de verschillende niveaus van handelingsplanning die elkaar voortdurend wederzijds beïnvloeden: het schoolwerkplan, het groepshandelingsplan en het individueel handelingsplan. De betrokkenheid van leerkrachten, paramedici, psychologisch en pedagogisch personeel, kinderen en ouders vormen de rode draad in dit dynamisch proces. Handelingsplanning is immers meer dan steriel papierwerk. Het is een manier van werken, ingebed in een ontwikkelings- en teamgericht klimaat.
Handelingsplannen --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- schoolwerkplannen --- handelingsplan --- BUITENGEWOON BASISONDERWIJS --- basisonderwijs --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- didactische principes --- handelingsplannen --- schoolwerkplanontwikkeling --- zorgverbreding --- 450.44 --- onderwijs --- 474.23 --- Oudercontact --- Schoolwerkplannen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs --- Schoolwerkplanontwikkeling --- 450.4 --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Organisatieleer --- 113866.jpg --- 113867.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- Didactische principes --- Contains audio-visual material --- Lager onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Gehandicapte kinderen --- Leerproblemen --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Curriculum planning --- Handbooks, manuals, etc. --- Kindergarten --- Primary education --- Handelingsplan --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Schoolwerkplan --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Dit boek is een revisie van een aantal uitgaven die verschenen in de jaren '80. Zo'n revisie was volgens de auteurs dringend nodig. Hoewel de basisprincipes ongewijzigd bleven, zijn er in het E.G.O. (Ervaringsgericht Onderwijs) sinds 1989 heel wat nieuwe ontwikkelingen op het vlak van concepten en praktijk. Heel centraal staat nu het 'Aanpak-Proces-Effect-schema', waarin de procesvariabelen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' de bakens vormen voor de dagdagelijkse praktijk.De tien 'actiepunten' in dit boek vormen een duidelijke meerwaarde. Het gaat om het volgende: de ruimte in hoeken (her)schikken, de opvulling van de hoeken grondig aanpakken, nieuwe materialen en activiteiten inbrengen, kleuterinteresses ontdekken en daarop aansluitende [lees meer] materialen en/of activiteiten aanbieden, betrokkenheidverhogende impulsen geven, het vrije initiatief uitbreiden en ondersteunen met een duidelijke en soepele organisatie, de relatie met en tussen de kleuters verkennen en verbeteren, activiteiten aanbieden die kinderen helpen om de wereld van gevoelens, relaties en waarden te verkennen, kinderen met sociaal-emotionele problemen en ontwikkelingsbedreigde kinderen begeleiden.Verder wordt de bijdrage over 'leerkrachtstijl' grondig uitgebreid met volgens de auteurs het inmiddels waardevol gebleken onderscheid tussen drie dimensies: stimuleren, gevoeligheid voor beleving en autonomie verlenen. Het hoofdstuk over het klasklimaat en 'positieve relaties' zal heel wat inspiratie bieden voor de (toekomstige) kleuterleid(st)er.Vergeleken met vorige uitgaven wordt de ervaringsgerichte visie op leren en ontwikkeling, en het concept 'fundamenteel leren' ('deep-level-learning'), dieper uitgewerkt.De auteurs hopen dat deze nieuwe uitgave in Vlaanderen en Nederland en dit onder meer in de context van lerarenopleiding, begeleiding en nascholing velen mag inspireren om de grootst mogelijke voldoening uit hun werk als leerkracht te halen: de voldoening die je put uit de aanblik van kinderen die ten volle genieten van wat het leven te bieden heeft en die zich in de diepte ontwikkelen. Warm aanbevolen. [Karl Baert]Copyright (c) Vlabin-VBC20051231http://www.deleeswolf.be
Ervaringsleren ; kleuteronderwijs. --- Didactic strategies --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Ervaringsleren ; kleuteronderwijs --- 471.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuters --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- klasklimaat --- leerkrachtstijlen --- kwaliteitszorg --- welbevinden --- betrokkenheid --- leeromgevingen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- 471.5 --- Hoekenwerk --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- Welbevinden --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Education [Elementary ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- kleuterdidactiek --- basisvaardigheden --- Lager onderwijs --- Procesgericht onderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Educational sciences
Choose an application
De hedendaagse basisschool is totaal anders dan de lagere school van vroeger. Kinderen zijn ondernemender en werken in de vorm van projecten aan maatschappelijk relevante onderwerpen. Het is vrijwel nooit stil in de klas. De tafeltjes en stoelen staan niet meer in een rij, maar in groepen. Op vele scholen is er ruimte voor individualisering en differentiatie. Vrijwel alle lokalen zijn voorzien van een beamer met projectiescherm en men is aangesloten op de schooltelevisie, die het werk van de leerkrachten verbetert en vergemakkelijkt. Is die verandering altijd ook een verbetering? Hebben de veranderingen invloed op de ontwikkeling van kinderen? Wat zijn de risico's?
Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen. --- basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie kinderen --- 451.3 --- 473 --- Basisonderwijs --- Onderwijsvernieuwing : basisonderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Developmental psychology --- Handbooks, manuals, etc. --- Learning disabilities --- Education [Elementary ] --- Education (Early childhood) --- Behavior disorders in children --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsproblemen --- Kleuters --- Kinderen --- Schoolkinderen --- Spelend leren --- Didactiek --- Seksuele opvoeding --- Angsten --- Trauma --- Gedragsproblemen --- Verslaving --- Eetstoornissen --- Criminaliteit --- Passend onderwijs --- Dyslexie --- Pesten --- Dyscalculie --- Angst --- Ontwikkelingsprobleem --- Kleuter --- Kind --- Schoolkind --- Relationele en seksuele vorming --- Psychotrauma --- Gedragsprobleem --- Eetstoornis --- Gokken --- Internet --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Het lager onderwijs kent momenteel twee cruciale uitdagingen : de toenemende diversiteit binnen de leerlingenpopulatie en de overgang tussen het lager en secundair onderwijs. Dit boek toont aan dat een belangrijk antwoord op die uitdagingen ligt in een personeelsbeleid waarin de competenties van leraren gericht ingezet en ontwikkeld worden. Daarvoor beschrijft Flexibel lesgeven acht praktijkvoorbeelden die ingaan op de vakkennis van leraren, verhoogde vormen van samenwerking of variaties in taakinvulling. De auteurs brengen ervaringen van leerlingen, leraren en directieleden in kaart en koppelen die aan de reflecties van vooraanstaande onderwijsexperten. Uit de voorbeelden destilleren de auteurs essentiële krachtlijnen en concrete aanbevelingen voor het onderwijs van morgen. Daarin staat teamleren, cocreatie, onderwijskundig leiderschap en professionele leeromgevingen centraal. Zo inspireert Flexibel lesgeven leraar, directie en beleidsverantwoordelijke om de leerkracht als cruciale onderwijstroef te blijven uitspelen.
onderwijsbeleid --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- lerarenopleiding --- School management --- lesgeven --- basisonderwijs --- diversiteit --- 472.7 --- Competenties --- Leerkracht --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Leraren lager onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Team-teaching --- Personeelsbeleid --- 454.2 --- #PBIB:+110.51 --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Teacher training --- Methodology --- Education [Elementary ] --- PXL-Education 2018 --- leraren --- lerarenberoep --- lerarenbegeleiding --- Lager onderwijs --- Teamleren --- Cocreatie --- Flexibiliteit --- Leraren --- Lerende organisatie --- Leraar --- Leiderschap --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|