Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

Odisee (3)

PXL (3)

VIVES (3)

KBR (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Kempen (2)

UAntwerpen (2)

UCLL (2)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2008 (1)

2002 (1)

1999 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Van leertheorie naar onderwijspraktijk
Authors: ---
ISBN: 9789001702342 Year: 2008 Publisher: Groningen/Houten : Noordhoff Uitgevers,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leertheorie naar onderwijspraktijk relateert inzichten uit verschillende theorieën over leren aan het leren van leerlingen in de school. Vragen als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?', worden op heldere wijze beantwoord. De antwoorden worden theoretisch en praktisch onderbouwd. Ze zijn bovendien voorzien van voorbeelden uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Naast deze vakinhoudelijke onderwerpen wordt ook een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen begeleid kunnen worden om meer en zelfstandiger verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Probleemoplossend vermogen, een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is, komt uitgebreid ter sprake. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossend vermogen tot op zekere hoogte aangeleerd kan worden. Veel opleidingen, bijvoorbeeld ROC's, baseren hun curricula steeds meer op belangrijke concepten als contextleren, probleemoplossend leren, competentieleren, samenwerkend leren en op leren als het construeren van kennis. De inhoud van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd en speelt in op het gegeven dat lerarenopleidingen meer en meer in het teken komen te staan van competentiegestuurd leren en opleiden. Het boek biedt in de vorm van opdrachten en casussen allerlei mogelijkheden voor actieve verwerking.


Book
Waar staat de leraar in onze samenleving? Een onderzoek naar opvattingen over de professionaliteit en de maatschappelijke waardering van leerkrachten
Authors: --- ---
ISBN: 9038203977 Year: 2002 Publisher: Gent Academia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een interuniversitair onderzoek uitgevoerd in 2001-2002 leert dat de leerkracht bij de meeste Vlamingen een positief beeld oproept. De respondenten geven ook aan dat ze inzien dat het lerarenberoep een veeleinsend beroep is dat de voorbije decennia sterk veranderd is. Ondanks het positieve verhaal worden toch een aantal knelpunten aangegeven. Het onderzoek toont ook aan dat de bevolking weinig zicht heeft op wat leraren effectief doen. In een tweede lijk van het odnerzoek zijn de resultaten van deze survey voorgelegd aan diverse onderwijsbetrokkenen, aangevuld met enkele groepen die als referentiepunten binnen de samenleving worden gezien. (Bron: covertekst)


Book
Pubers in de klas : hoe blijf je hen de baas ?
Author:
ISBN: 9033443619 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education

Listing 1 - 3 of 3
Sort by