Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De bedoeling van deze handleiding is de gebruiker van diagnostische werkmiddelen in staat te stellen deze diagnostische werkmiddelen kritisch te bekijken en ze op hun kwaliteiten te beoordelen. Immers, zodra we over betrouwbare informatie beschikken betreffende de kwaliteit van de diagnostische werkmiddelen, is aan één belangrijke voorwaarde voldaan om goede Diagnostiek te bedrijven. De kwaliteit van de persoon die het instrument gebruikt, is de tweede belangrijke voorwaarde. Op basis van het werk geleverd binnen de cel Diagnostiek van het CSBO - SBK - project (de Weegschaal) ontwikkelde het CSBO - Forum PsychoDiagnostiek een screeningsinstrument om diagnostische instrumenten op relatief snelle wijze op hun waarde te toetsen. Dit screeningsinstrument is door de VCLB - projectgroep PsychoDiagnostiek herwerkt tot een handleiding voor de testgebruiker. Wanneer in deze handleiding het woord "test" gebruikt wordt, gaat het om en breed begrip. Verschillende soorten tests, technieken, instrumenten, werkmethodieken, procedures en handelingen, zowel vanuit het psychopedagogische als vanuit het sociale en (para)medische domein horen hierbij. Elk domein heeft weliswaar zijn eigen specifieke bedoeling en uitwerking, maar vanuit diagnostische visie moet elk domein voldoen aan dezelfde reeks gemeenschappelijke kerncriteria. Deze handleiding is bedoeld voor ieder gekwalificeerde testgebruiker die wil nagaan of het instrument dat hij / zij wil gebruiken een kwalitatief instrument is, dat hypothesen of conclusies toelaat die stoelen op betrouwbare informatie.
Choose an application
Caleidoscoop is vooral gericht op leerlingenbegeleiding en geeft informatie over leer- en andere problemen.
leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Flanders --- Périodiques --- Tijdschriften --- 450.4 --- Basisonderwijs --- 25 <05> --- C6 --- onderwijs --- 05 --- 720 Onderwijs --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- CLB --- tijdschriften lerarenopleiding --- 430.8 --- Beroepsoriëntering --- CLB-centra --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Opvoeding --- PMS-centra --- Tijdschriften SAW --- studiebegeleiding --- tijdschrift --- Buitengewoon onderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Pedagogiek --- Secundair onderwijs --- $a36 --- Leerlingenbegeleiding --- PMS --- onderwijspsychologie --- schoolmaatschappelijk werk --- studiebebeleiding --- Onderwijskunde --- Pastoraaltheologie--Tijdschriften --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- periodieken - tijdschriften --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- tijdschriften --- tijdschriften. --- Tijdschriften. --- Vlaanderen --- E-journals --- Primary education --- Secondary education --- Periodicals --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
De indruk bestaat dat het gebruik van buitenschoolse hulp de voorbije jaren is gestegen. Dat de buitenschoolse hulp zo?n groot ?succes? kent, lijkt moeilijk te rijmen met de inspanningen om het zorgaanbod op school te versterken. In opdracht van de Vlaamse overheid werd een grootschalig onderzoek opgezet met als doel de bestaande praktijken inzake buitenschoolse hulp in kaart te brengen. Niet alleen bestudeerden de onderzoekers de omvang en aard van de buitenschoolse hulp, ook de rol en motieven van centrale actoren ? zoals ouders, zorgverantwoordelijken en CLB-medewerkers ? in het besluitvormingsproces werden onder de loep genomen, evenals de communicatie en afstemming tussen de buitenschoolse hulp en de zorg op school. Ten slotte zochten de onderzoekers naar factoren die de verschillen in het gebruik van buitenschoolse hulp kunnen verklaren. Ze gingen het effect na van kenmerken van zorg op school en andere schoolkenmerken en onderzochten ook het effect van kind-, SES- en migratiegerelateerde kenmerken op het gebruik van buitenschoolse hulp.De reflecties aangaande de bevindingen uit deze studie kaderen de auteurs binnen drie centrale invalshoeken: (1) het model van geïntegreerde zorg op school en het idee van het zorg- of ondersteuningscontinuüm, (2) de beweging naar medicalisering van de hulpverlening en (3) het maatschappelijk perspectief van het in standhouden en vergroten van sociale ongelijkheid van onderwijskansen.
School management --- buitenschoolse activiteiten --- Social policy and particular groups --- zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- Buitenschoolse hulp --- Zorg op school --- 454.23 --- buitenschools --- Buitenschoolse opvang --- kinderopvang --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Leerlingenbegeleiding --- Zorg --- Zorgverbreding --- CLB --- Zorgbeleid --- Leerproblemen --- Didactische principes --- 362.7 --- Zorgverbreding; onderwijs --- Kwaliteitszorg; onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Kwaliteitszorg --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan. Ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld. Al deze thema's worden geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne zorgbegeleider
Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Veel leerlingen beginnen "zo hoog mogelijk" (doorgaans vertaald als "in het ASO"). Dat geeft immers "de beste" of "de meeste" mogelijkheden voor de toekomst. En bovendien: "ze kunnen nog altijd zakken als het niet goed gaat", en zo "zakken leerlingen af" naar "minder moeilijke richtingen". Leerlingen komen daardoor in een waterval terecht. Gewoonlijk gaat die waterval van ASO over TSO (soms KSO) naar BSO en verderop "zelfs" naar deeltijds onderwijs. Maar ook binnen die onderwijsvormen zijn er "hogere" en "lagere" richtingen en opties. Het is in de maatschappij trouwens niet anders: hoger gewaardeerde en lager gewaardeerde beroepen en functies. Twee watervallen als spiegels van elkaar.
Leerlingbegeleiding. --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogie. --- Schoolleiding. --- Schoolloopbaan. --- Zorgverbreding. --- School management --- schoolbeleid --- schoolloopbaan --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsorganisatie --- #A0201A --- 742 Scholieren en studenten --- 37.015.31 --- 371.2 --- 430.8 --- 454.23 --- CLB-centra --- Differentiatie --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Studiekeuze --- 450.5 --- pedagogiek (gez) --- Schoolloopbaan --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- 484.2 --- leerlingbegeleiding --- Beroeps- en studievoorlichting ; algemeen --- Didactische principes --- Gelijke onderwijskansen --- Effectieve scholen --- CLB --- Remediëring --- Middenstand --- Technisch secundair onderwijs --- Technologische opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Mobiliteit --- Sociale problematiek --- Onderwijs --- Leerlingen --- Resultaten --- Voortijdige schoolverlaters --- Effectieve school --- Opvoeding --- Leerling --- Resultaat --- Vroegtijdige schoolverlater --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Emigratie --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Op zelfverwonding rust een zwaar taboe. Ouders en jongeren die ermee geconfronteerd worden, staan er vaak alleen voor. Zij vinden weinig gehoor in hun omgeving. In de hulpverlening worden zij weleens van het kastje naar de muur gestuurd. Zij nemen hun toevlucht tot websites over zelfverwonding, maar die zijn vaak geschreven door ervaringsdeskundigen, waardoor het advies minder wetenschappelijk onderbouwd is. Dit boek sluit aan bij de grote nood aan degelijke informatie bij ouders en jongeren, maar ook bij leerkrachten en begeleiders.In Zie me niet vertalen auteurs Imke Baetens en Laurence Claes de meest recente wetenschappelijke bevindingen naar bruikbare ideeën en suggesties voor al wie met zelfverwonding geconfronteerd wordt. Dit boek geeft hun een helder inzicht in zelfverwondend gedrag, in wat erachter schuilt en in hoe je er het best mee omgaat.
zelfverwonding --- Psychische stoornissen --- Zelfverwonding --- 616.89 --- zelfverminking --- psychische stoornissen --- 616.2 --- Zelfverminking ; jongeren. --- ouders-kind relatie --- Psychiatry --- adolescenten --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- PXL-Healthcare 2018 --- psychiatrische stoornissen --- Jeugd --- Onderwijs --- CLB --- Ouders --- Hulpverlening --- Geestelijke gezondheidszorg --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Sport --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Jongere --- psychologie
Choose an application
Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren, te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag en liggen ten grondslag aan ADHD, autisme en leerstoornissen. In Executieve functies bij kinderen en adolescenten laten Peg Dawson en Richard Guare zien hoe executieve functies zich ontwikkelen en waarom ze een sleutelrol spelen in het gedrag van kinderen en hun (school)prestaties. In een zeer toegankelijke stijl integreren Dawson en Guare actuele theoretische inzichten met uiterst praktische interventies. Hun probleemoplossende aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van Inhibitie, Flexibiliteit en Emotieregulatie tot Taakinitiatie, Werkgeheugen, Planning en Organisatie. Op basis van baanbrekend onderzoek geven zij voor elke vaardigheid concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om de verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken. In de uitgebreide bijlagen worden talloze vragenlijsten, checklists en werkbladen geboden die direct in de praktijk zijn te gebruiken. Het handige A4-formaat zorgt ervoor dat deze eenvoudig zijn te kopiëren en te gebruiken (zie het colofon voor copyright en toestemming). Executieve functies bij kinderen en adolescenten is een uiterst praktische gids voor leerkrachten, psychologen en andere professionele opvoeders.
Uitvoerende functies --- Gedrag. --- Kinderen. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- autisme --- ergotherapie --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Paediatrics --- #KVHB:Executieve functies --- #KVHB:Orthopedagogie --- 415.3 --- 464 --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- executieve functies --- 376.5 --- Executieve functies --- Leerstoornissen --- Oefeningen --- Vaardigheidstraining --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Adolescenten --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Autisme,Asperger,Autistiform gedrag, PDD NOS,ASS of voluit 'Autisme-spectrumstoornis'. Steeds vaker hoor je ervan in buitengewoon én gewoon onderwijs. Kinderen en jongeren met autisme hebben specifieke onderwijsbehoeften. Autisme eerst al rijst de vraag wat het precies is vergt aangepaste leerinhouden en specifieke leersituaties. Leerkrachten en begeleiders moeten hiertoe voldoende worden opgeleid. Er verscheen al heel wat goede literatuur over de educatieve benadering van autisme. Ook op het Internet vind je een massa aan informatie. Er is zoveel informatie over autisme te vinden dat je er soms je weg niet meer in vindt. Daarom stelde de Coordinatie-Stuurgroep Autisme van hetVVKBuO deze katern samen. De Autisme-Wijzer brengt in kort bestek relevante informatie bijeen en zet richtingwijzers uit naar praktisch handelen en verdere verkenning van deze handicap.Deze Autisme-Wijzer is al aan de vierde druk en aan de derde herziening toe. De uitgave is meer dan een update van de vorige edities.Wat ze zo bijzonder maakt is haar uitgebreide bijlage: de Autisme-KIJK-wijzer.Een KIJK-wijzer. KIJKEN naar. Stilstaan bij. Om kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met autisme te blijven garanderen, is het belangrijk af en toe bewust stil te staan bij de manier waarop we hen onderwijs geven en bij de manier waarop we hen en hun directe omgeving begeleiden.De Autisme-KIJK-wijzer is een intern evaluatie-instrument op maat van de "autileerkracht" met een BuO-versie en een GON-versie. Autisme-Wijzer en Autisme-KIJK-Wijzer.Voortaan vormen ze één geheel. De eerste bevat richtingwijzers voor goed onderwijs aan leerlingen met ASS. De tweede is een instrument om de kwaliteit van dit onderwijs zo goed mogelijk te bewaken en verder uit te bouwen.
Autistic children --- Education --- Autism --- Diagnosis --- Patients --- Services for --- C6 --- autisme --- Autisme ; kinderen --- Geïntegreerd onderwijs ; autisme --- #PBIB:+105.65 --- Autisme --- 462.4 --- Evaluatie --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Autistische kinderen --- Personality development --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- ouders-school relatie --- buitengewoon onderwijs --- kinderen --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- Kinderen. --- Onderwijs --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het aantal zorgvragen van kinderen in de basisschool neemt een hoge vlucht. Een goed gesprek aangaan met de leerlingen is daarbij vaak een eerste stap. Professioneel met kinderen in dialoog gaan, is echter voor veel volwassenen geen evidentie. In een gesprek kunnen heikele onderwerpen worden aangesneden. En wat doe je daar dan mee? Hoe zorg je ervoor dat een leerling zich begrepen voelt? En welke woorden laat je dan klinken?In 'Praten met kinderen op school' schetst Piet Vandebriel in drie grote thema's hoe de dialoog met een kind best wordt aangepakt. In het eerste thema wordt verduidelijkt op welke wijze kinderen van volwassenen verschillen. De focus ligt daarbij op de ontwikkeling die een kind doormaakt, en hoe dit zich laat zien in de concrete realiteit. Het tweede thema zet de contouren van een goed gesprek uit. Hoe organiseren we het? Wat is nodig om het vlot te laten lopen? En hoe moeten een aantal dingen bekeken, geanalyseerd en geïnterpreteerd worden? Het derde thema spitst zich toe op het gesprek zelf. Hoe beginnen we eraan, wat zeggen we best wel en, vooral, best niet. En hoe implementeren we alles waar vooraf aan werd gedacht?
Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Basisonderwijs. --- Onderwijs. --- zorgverbreding --- orthodidactiek --- mondelinge communicatie --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- persoonlijkheidsontwikkeling --- feedback --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- Zorgcoördinatie ; onderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- communicatie --- kinderen --- 474.22 --- 474.23 --- Leerlingbegeleiding --- Relatie leraar-leerling --- Zorgverbreding --- basisonderwijs --- opvoeding --- Gesprekken met kinderen --- Leerkrachten-leerlingen --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Relatie leraar - leerling --- Leerling-leraarrelatie --- pedagogie --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 305.8 --- 499.4 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Leerkrachten --- Leerlingenbegeleiding --- School --- 113595.jpg --- Gesprekstechnieken ; basisonderwijs --- Onderwijsstijlen --- Didactische principes --- 37 --- Communicatie ; algemeen --- PHL-Healthcare 13 --- orthopedagogie --- orthopedagogische hulpverlening --- Sociaal-emotionele problemen --- Probleemgedrag --- Ontwikkelingspsychologie --- Onderwijs --- Gesprekken --- CLB --- Communicatieve vaardigheden --- Praten met kinderen --- Kind --- Sociaal-emotioneel probleem --- Gesprek --- Gesprekstechniek --- Praten --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|