Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Ik kan zijn wie ik wil is het levensverhaal van de auteur, een jongen met hoog-functionerend autisme. Het biedt een unieke blik in zijn hoofd en legt op een intense, spannende maar soms ook humoristische manier uit hoe hij in verschillende situaties redeneert, handelt en uiteindelijk totaal verkeerd begrepen wordt door zijn omgeving.
Autisme. --- Autistic people --- Belgium --- Biography --- Asperger's syndrome --- Autisme --- Aspergersyndroom --- 462.4 --- autisme --- orthopedagogiek --- autistische kinderen --- Syndroom van Asperger --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Tim en Bert zijn de inmiddels volwassen zonen van de Vlaamse actrice Lea Witvrouwen. Op liefdevolle en voor ouders/familie van mensen met autisme zeer herkenbare wijze beschrijft zij haar gezinsleven, waarin het gedrag en het karakter van haar zoons steeds meer vraagtekens opwerpen en ten slotte de diagnose 'autisme' (eigenlijk: autismespectrumstoornis) mogelijke nieuwe wegen voor begeleiding opent. De zorg voor haar zoons, de vervreemding van haar (eveneens autistische) echtgenoot en de wereld van toneel en film (Lea speelt een hoofdrol in de bekende serie 'Benidorm Bastards') vormen de gespleten werelden van de auteur. Na de scheiding blijft Lea Tim en Bert begeleiden, terwijl hun tekorten op de gebieden van sociale interactie, communicatie en verbeelding telkens weer voor grote problemen zorgen. Met enige vrees vraagt zij zich af wie en op welke wijze haar zoons als bejaarden ter zijde zullen staan. De schrijf- en belevingsstijl ademt de Vlaamse sfeer. Bevat informatie over autisme en hulpverlening. © NBD Biblion
462.4 --- autisme --- waar gebeurde verhalen --- Autistische kinderen --- Autisme. --- Psychiatry --- Autistic children --- Family relationships --- Asperger's syndrome --- Patients --- Biography --- 960 --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
Het dagelijkse leven van een moeder met een autistische kleuter Autisme is hip. Net zoals ADHD is het een etiket dat steeds meer kinderen wordt opgekleefd. Een modeverschijnsel dat ook wel weer overwaait? Neen. Autisme is een harde realiteit voor mensen die er dagelijks mee geconfronteerd worden. En neen, het waait niet over. Het is er voor het leven. Eva Van der Linden heeft een vijfjarige zoon met autisme. Al komt hij vaak heel normaal over, toch kwam deze diagnose voor zijn naaste omgeving niet onverwacht. Zijn sterke voorkeur voor structuur en vaste rituelen, zijn grote drang naar controle, zijn sociale onbeholpenheid en zijn onvermogen om eenvoudige situaties helemaal correct in te schatten maken hem deels tot wie hij is. Maar verder is hij ook heel lief, nieuwsgierig, verstandig, grappig en kan hij o zo creatief uit de hoek komen. Zoon met een gebruiksaanwijzing laat je aan de hand van een greep treffende anekdotes uit het dagelijkse leven begrijpen wat een gewoon autistisch kind zo buitengewoon maakt. Met een lach en een traan ervaar je van heel dichtbij dat autisme meer is dan een modegril. http://www.houtekiet.com/boeken/p/detail/zoon-met-een-gebruiksaanwijzing
Autisme --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- autisme --- orthopedagogiek --- Autism in children --- Asperger's syndrome --- Patients --- Biography --- 462.4 --- waar gebeurde verhalen --- Autistische kinderen --- Kinderen --- Kleuters --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Kleuter --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
In dit boek is Olga Bogdashina op zoek naar de grenzen van de bekende wereld. Ze doet dit door kenmerken van autisme te beschrijven waar we tot nu toe geen redelijke verklaringen voor kunnen geven. En toch zijn deze kenmerken vaak genoemd door hoogfunctionerende personen met autisme. Ook worden ze genoemd door kunstenaars en door alternatieve wetenschappers. Niet alleen door wetenschappers van nu. Ze zijn ook terug te vinden in werken van oudere generaties. In een interview bij het verschijnen van zijn boek Hallucinaties (2012) zegt Oliver Sacks: De aandacht voor de psychologie van generaties geleden is alleen maar logisch. In sommige opzichten denk ik dat ze nooit geëvenaard zijn.In dit scherpzinnige boek onderzoekt Olga Bogdashina oude en nieuwe theorieën van zintuiglijke waarneming en communicatie bij autisme. Aan de hand van beschrijvingen van taalwetenschap, filosofie, neurowetenschappen, psychologie, antropologie en kwantummechanica kijkt ze hoe de zintuigen eenieder een persoonlijke blik op de wereld verschaffen.Olga Bogdashina stelt vastgestelde opvattingen over wat normaal of wat abnormaal is aan de kaak. Je hebt altijd wel mensen die zeggen dat mensen met autisme niet genoeg voelen. Bogdashina beweert het tegenovergestelde: Ze voelen te veel. Door de waaroms en de hoes van de zintuigen en de rol van taal in beeld te brengen leert Bogdashina hoe we de vermogens die onze kennis aanscherpen, kunnen ontwikkelen. Het zijn juist mensen met autisme die hier een intermediaire rol kunnen spelen. Dergelijke vreemde krachten schuilen in alle mensen, maar de meeste lijken er niet goed op afgestemd te zijn. De ondertitel van dit boek Wat we van autisme kunnen leren over de wereld om ons heen krijgt hiemee zijn volle betekenis.
Autisme. --- waarnemingsstoornissen --- autisme --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- personen met een mentale beperking --- zintuigelijke indrukken --- Social policy and particular groups --- Asperger's syndrome --- Patients --- Language --- Autism --- 462.4 --- Spiritualiteit --- zintuigen --- Non-verbale communicatie --- Autistische kinderen --- Autisme --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
0-441-2378-4
Autisme. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- Psychiatry --- autisme --- orthopedagogiek --- Autism --- Asperger's syndrome --- Miscellanea --- Mind and body --- Health aspects --- Psychology --- Parents --- Medical personnel --- Patients --- departement Gezondheidszorg 08 --- Asperger (syndroom van) --- theory of mind --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Aspergersyndroom --- Autisme --- Aspergersyndroom --- Kinderen met gedragsproblemen --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Wat is het verschil tussen het syndroom van Asperger en autisme? - Hoe breng je je kind stapsgewijs zelfredzaamheid bij? - Hoe communiceer je het best met je kind? - Wat met vrije tijd en ontspanning? - Hoe hou je het vol als ouder?
Aspergersyndroom. --- Autistische kinderen. --- leerproblemen --- Educational sciences --- leerstoornissen --- Aspergersyndroom --- opvoedingsproblemen --- LOM (leer- en opvoedingsmoeilijkheden) --- Asperger's syndrome --- Child psychiatry --- Autism in children --- 462.4 --- autisme --- Autisme --- Autistische kinderen --- Autisme ; kinderen --- 616.2 --- departement Lerarenopleiding 10 --- Asperger (syndroom van) --- onderwijs --- zelfredzaamheid --- Syndroom van Asperger
Choose an application
De inhoud van dit boek sluit nauw aan bij de opleidingsfilosofie van het Opleidingscentrum Autisme en Fontys OSO. Die luidt als volgt: De meeste probleemgedragingen en emotionele problemen moeten worden gezien als symptomen. We moeten proberen om het autistische denken te begrijpen en de wereld waar te nemen en te ervaren zoals mensen met autisme dat doen. Op die manier proberen we inzicht te krijgen in de oorzaken van hun moeilijkheden. De opleidingen die we uitwerken voor professionals en voor ouders, zijn gebaseerd op deze theorie van begrijpen en preventie. Dit wordt meestal de ijsbergtheorie genoemd.Het boek illustreert deze ijsbergtheorie vanuit typische symptomen uit de feitelijke toppen van de ijsberg: sociale interactie, communicatie, gebrek aan flexibiliteit in het denken, sensoriële en motorische moeilijkheden, emotionele moeilijkheden, werkvaardigheden en werkgedrag.Daarom volgen korte oefeningen in autistisch denken als een poging om de oorzaken, en meteen de betekenis van deze symptomen, te begrijpen. Zich verplaatsen in de denk- en belevingswereld van iemand met autisme en `van binnenuit' proberen te handelen kan helpen bij het voorkomen van problemen.Dit klinkt eenvoudig, maar het is dat niet. Het is nu eenmaal niet gemakkelijk om in die `andere wereld' binnen te stappen. Toch hebben kinderen met autisme leerkrachten en begeleiders nodig met een sterk inlevingsvermogen.
Aspergersyndroom. --- Autisme. --- Orthopedagogics --- Aspergersyndroom --- speciaal onderwijs --- Autisme --- Academic collection --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 735 Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Orthopedagogie --- 462.4 --- autisme --- aspergersyndroom (ler) --- autisme (ler) --- 376.44 --- Communicatie --- Denken --- Emotionele stoornissen --- Motorische stoornissen --- Onderwijs --- Sensorische stoornissen --- Sociale vaardigheden --- Werkhouding --- 080984.jpg --- Autistische kinderen --- Asperger's syndrome in children --- Patients --- Education --- Handbooks, manuals, etc.
Choose an application
De eerste wijdverspreide wetenschappelijke beschrijving van autisme werd in 1943 gepubliceerd door Leo Kanner. Sindsdien heeft autisme een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op onderzoekers en clinici uit diverse disciplines. Dit leidde tot vele duizenden publicaties en tot een schier eindeloze stroom van informatie op het internet. Het is niet eenvoudig om hierin je weg te vinden. Dit heeft tot gevolg dat de term autisme wel bij heel wat mensen bekend is, en te pas en te onpas wordt gebruikt, maar dat over diverse aspecten van deze complexe stoornis heel wat misverstanden en onduidelijkheden blijven bestaan.Dit boek is een poging om wat orde te scheppen en de huidige wetenschappelijke kennis over autisme en autismespectrumstoornis op een rijtje te zetten en te vertalen naar een breder publiek. De auteur gaat ook in op veelgestelde vragen als: komt autismespectrumstoornis almaar vaker voor? Wat is het verschil tussen autisme en het syndroom van Asperger? Wat weten we over de oorzaak van autismespectrumstoornis? Het boek richt zich in eerste instantie naar professionelen en studenten die meer willen weten over autismespectrumstoornis, maar ook ouders en andere geïnteresseerden vinden er hun gading in.
Aspergersyndroom. --- Autisme. --- Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- Developmental psychology --- autisme --- #KVHB:Autisme --- ADHD --- DCD --- NLD --- syndroom van Asperger --- 462.4 --- orthopedagogiek --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Aspergersyndroom --- Autisme --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- NLD Non-verbal Learning Disability --- 376.54 --- Personen met autisme (autisme) --- autistische kinderen --- Autistische kinderen --- Autism --- Asperger's syndrome --- Autism in children --- Diagnosis --- 376.44 --- Oorzaken --- Diagnostiek --- 102787.jpg --- 616.89 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Psychologie --- Rettsyndroom --- PDD-NOS --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Syndroom van Asperger --- Syndroom van Rett --- Man --- Natuurwetenschappen --- Volwassene --- Onderzoek (wetenschap) --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|