Narrow your search

Library

DB (3)

DocAtlas (3)

Hogeschool West-Vlaanderen (3)

KBR (3)

Odisee (3)

PXL (3)

RoSa (3)

UAntwerpen (3)

UCLL (3)

UGent (3)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2011 (1)

2008 (1)

1999 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Onderwijs maakt het verschil : socio-culturele praxis en etniciteitsbeleving bij Turkse jonge vrouwen
Authors: ---
ISBN: 9033440008 Year: 1999 Volume: 7 Publisher: Leuven Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen uit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassenmilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Onderwijs is het uitgangspunt voor de analyse. Het speelt immers een sleutelrol in de socio-culturele organisatie van een complexe maatschappij. Onderwijservaringen bepalen in belangrijke mate het perspectief van waaruit men naar de wereld kan kijken. Ook de eigenheid van de subcultuur waartoe Turkse jonge vrouwen behoren, heeft een invloed op de manier waarop zij de informatie uit hun opleiding verwerken. Onderwijs beïnvloedt eveneens de etniciteitbeleving van Turkse migrantenmeisjes. Inzicht in de betekenis van onderwijs in deze processen draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen. Dit boek gaat over de samenhang tussen onderwijs en de leefwereld van Turkse jonge vrouwen vanuit drie verschillende perspectieven in de Turkse samenleving. In de eerste plaats gaat de aandacht van de auteur naar Turkse migrantenmeisjes in België. Vervolgens bieden de situatie van jonge vrouwen uit een ruraal emigratiegebied in Turkije en uit een middenklassemilieu in Istanbul relevant vergelijkingsmateriaal. Inzicht in de betekenis van onderwijs draagt bij om de componenten die een goede integratie van Turkse jonge vrouwen in de Belgische samenleving belemmeren dan wel bevorderen, te begrijpen.


Book
Gelijke kansen voor morgen : een verkenning van armoede bij Turkse en Marokkaanse vrouwen in Vlaanderen
Authors: --- ---
ISBN: 9789033471124 Year: 2008 Volume: 8 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek verkent de situatie van vrouwen van Turkse en Marokkaanse herkomst die in Vlaanderen in armoede leven. Via diepte-interviews verwierven de auteurs een beter inzicht in hun leef en belevingswereld: Welke zijn hun noden en behoeften? Hoe evalueren en ervaren zij hun sociale positie? Wat verwachten zij van hun toekomst? Zien zij kansen of vooral belemmeringen om vooruit te komen?Uit het onderzoek blijkt dat deze vrouwen heel wat creativiteit in huis hebben om met hun beperkt budget rond te komen. Ze ontwikkelen daartoe verschillende overlevingsstrategieën. Voor de toekomst zetten ze vooral in op hun kinderen, het geloof in het verbeteren van de eigen sociale positie is niet bijster groot. Bijzondere aandacht gaat naar de rol van het sociaal kapitaal van de vrouwen. Onder welke voorwaarden zijn hulpbronnen uit het sociaal netwerk beschikbaar en helpen deze hulpbronnen hen net genoeg rond te komen of geraakt men er echt door vooruit? Als je belangstelling hebt voor de leefwereld van een wat vergeten groep, die probeert om er tegen de stroom in het beste van te maken, dan is dit boek een absolute aanrader.


Book
Gekleurd door het leven : getuigenissen van jonge Turkse en Marokkaanse vrouwen over hun schooljaren en eerste ervaringen op de arbeidsmarkt
Authors: --- ---
ISBN: 9789044127195 Year: 2011 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De analyses uit het on derzoek leidden weliswaar tot relevante inzichten over de leerprestaties van allochtonen in het onderwijs en hun intrede op de arbeidsmarkt maar tegelijkertijd bleek ook dat niet alle bijzonderheden in de school- en arbeidsloopbanen van de allochtone jongeren via kwantitatieve analyses kunnen worden geduid. Meer bepaald viel op hoe één groep allochtonen in het bijzonder moeilijkheden ondervond om aansluiting te vinden op school en op de arbeidsmarkt: de meisjes van Turkse en Marokkaanse herkomst. In dit boek staat deze groep centraal en komen zij zelf aan het woord. Het boek gaat dieper in op de achterliggende processen die de erg opvallende trajecten van Turkse en Marokkaanse vrouwen mee vorm geven. Wat zijn de belangrijkste belemmeringen voor een volwaardige participatie van deze vrouwen aan het onderwijs en op de arbeidsmarkt? En zijn er ook specifieke kansen? Welke rol spelen genderrelaties hierin? Om meer inzicht te verwerven in de achterliggende processen van sociale achterstelling, uitsluiting en discriminatie in de onderwijs- en arbeidsloopbanen van deze vrouwen werden een aantal Turkse en Marokkaanse vrouwen uit het eerdere onderzoek opnieuw bezocht voor een diepgaand vervolginterview over hun school- en beroepsloopbaan. Dit boek brengt hun verhalen, toetst ze af aan eerdere bevindingen en duidt ze met inzichten uit de literatuur

Keywords

Immigrants --- Muslim women --- Education --- Employment --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België - Turkse migrantenvrouwen ; België. --- Migranten. --- Labour market --- Marokkanen --- arbeidssociologie --- allochtonen --- School management --- gender --- Turken --- Social policy and particular groups --- Turkey --- Belgium --- Morocco --- Women immigrants --- 331.108 --- Allochtone meisjes --- Allochtonen --- arbeidsmarkt --- Arbeidsmarkt --- arbeid, vrouwen --- etnisch-culturele minderheden --- Onderwijs --- Marokkaanse migrantenvrouwen ; België --- Turkse migrantenvrouwen ; België --- #KVHB:Allochtonen --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Migranten 325.11 --- 331 --- 668.3 Migrantenwerkgelegenheid --- 668.4 Migrantenjongeren --- 668.5 Migrantenvrouwen --- onderwijs voor allochtonen --- Islamic women --- Women, Muslim --- Women --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Flanders (Belgium) --- Vlaanderen (Belgium) --- Région flamande (Belgium) --- Flemish Region (Belgium) --- Vlaams Gewest (Belgium) --- Flandre (Belgium) --- Emigration and immigration. --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.2A342 --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: migranten op de arbeidsmarkt --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- PXL-Social Work 2015 --- onderwijs --- Vrouwen --- Sociale problemen --- Sociaal-economische beschrijvingen --- Multiculturele samenleving --- Migrantenmeisjes --- Tewerkstellingskansen --- Gender --- Région flamande (Belgium) --- Allochtoon --- Vrouw --- Sociale problematiek --- Sociaal-economische beschrijving --- Autochtoon --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Migrantenmeisje --- Tewerkstellingskans --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- migrantenvrouwen --- allochtone vrouwen --- discriminatie --- etnische minderheden --- Vlaanderen --- Marokko --- Turkije --- Persoon met een migratieachtergrond --- Muslimahs --- Migration background --- Book --- Experiences --- Vlaanderen. --- Marokko. --- Turkije.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by