Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (9)

Arteveldehogeschool (8)

Hogeschool Gent (8)

UCLL (8)

Odisee (6)

KDG (5)

KU Leuven (5)

Thomas More Mechelen (5)

VIVES (5)

AP (4)

More...

Resource type

book (9)

film (1)


Language

Dutch (9)


Year
From To Submit

2013 (1)

2011 (1)

2010 (1)

2009 (2)

2006 (1)

More...
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Het belang van school, ouders, vrienden en buurt.
Author:
ISBN: 9789023242727 9023242726 Year: 2006 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders, school, vrienden en buurt zijn alle van belang voor de gedragsontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook probleemgedrag ontstaat onder invloed van de sociale omgeving. Dit gegeven biedt professionals in zowel jeugdzorg als onderzoek aanknopingspunten voor programma's en andere interventies. 'Het belang van school, ouders, vrienden en buurt' belicht dit thema van meerdere kanten. Verschillende auteurs laten zien hoe de sociale omgeving de ontwikkeling van gedrag bij kinderen en jeugdigen in gewenste of ongewenste richting kan benvloeden. Ook komt een aantal interventiemogelijkheden aan bod, waaronder het groepsbehandelingsprogramma 'Zelfcontrole', het programma 'Families in Transition' en 'TripleP' (Positief Pedagogisch Programma). Ten slotte komt de vraag aan de orde in hoeverre je op basis van vaak beperkte informatie toch tot zinvolle uitspraken kunt komen over bijvoorbeeld gezinskenmerken of de effecten van specifieke interventies. Voor professionals in beleid en praktijk Maar ook voor onderzoekers biedt 'Het belang van school, ouders, vrienden en buurt' stof tot kritisch nadenken over de vele samenhangen tussen de sociale omgeving in al haar facetten en gedragsuitkomsten bij kinderen en jongeren Inhoudsopgave : 1 Hoe beoordelen leerkrachten psycho-sociaal functioneren van leerlingen, en hoe hangt dit samen met leerprestaties? 2 De sociale aspecten van pesten op school 3 Sociale cognitie en zelf-controle bij agressieve kinderen. Diagnostiek en behandeling 4 Opvoeding en delinquent gedrag: Een meta-analyse 5 Romantische relaties van adolescenten en jongvolwassenen 6 Jeugddelinquentie: Wat is de invloed van de buurt? 7 Gezinnen in beweging: Hoe als gezin om te gaan met veranderingen in de puberteit? 8 Gezinsdiagnostiek: Een beschrijving van een gezin als georganiseerd geheel met samenhangende subsystemen 9 Triple P: Positief Pedagogisch Programma 10 Peergroupinterventieprogramma voor delinquente jongeren


Book
Balans belicht : angst en agressie bij kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789044127348 Year: 2011 Publisher: Bilthoven Balans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is goed onderwijs? Leraren, politici, beleidsmakers en ouders hebben ieder hun eigen mening over de criteria die de kwaliteit van een school bepalen. Voor het eerst is nu ook de groep om wie het gaat om hun mening gevraagd. Tienduizend leerlingen van 4 tot 18 jaar uit alle vormen van onderwijs hebben zich in open interviews uitgesproken over inclusief onderwijs. Bureau WESP heeft daar kwaliteitscriteria uit gedestilleerd, die scholen als meetlat kunnen benutten naast bestaande toetsingsinstrumenten. (Bron: covertekst)


Book
Agressie : ontstaan, ontwikkelingen en oplossingen
Author:
ISBN: 9789047701651 Year: 2009 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer kunnen we spreken van agressie? Is dat al het geval als iemand een grote mond opzet tegen een ander, of is het pas aan de orde als iemand een ander een flinke klap verkoopt of mishandelt? Doorgaans zien we agressie als iets negatiefs, iets verwerpelijks. Maar we spreken ook van gezonde agressie als bijvoorbeeld een kind niet over zich heen laat lopen en van zich afbijt. De grens tussen agressief en assertief gedrag is niet altijd even scherp te trekken. Kortom, hier valt veel te verhelderen.Agressie is een groot maatschappelijk probleem. Uit onderzoek blijkt dat jeugdigen met fysieke agressie moeilijker te behandelen zijn dan jonge wetsovertreders. In tegenstelling tot wat dikwijls wordt gedacht, helpt hard straffen van agressieve jeugdigen niet: dat roept nog meer agressie op. Meer resultaat wordt geboekt met een brede aanpak waarbij behalve de jeugdige zelf ook het gezin, de school, het werk en het sociale netwerk worden betrokken. Zo geeft dit boek niet aleen een heldere analyse van agressie, maar ook mogelijke oplossingen


Book
Professioneel omgaan met gedragsproblemen : praktijkboek voor het primair onderwijs
Author:
ISBN: 905574364X Year: 2004 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mart SeerdenTweede, enigszins gewijzigde druk van dit praktijkboek. Wat pleit voor dit handboek is de gerichtheid op professioneel aan de slag gaan met gedragsproblemen. Het uitgebreide, gedetailleerde boekwerk is opgedeeld in vier informatieve blokken: een theoretisch kader voor werken met gedragsproblematiek, inzoomen op een planmatige aanpak van gedragsproblemen, een belangrijk hoofdstuk waarin aandacht wordt besteed aan de betekenis van ouders bij de aanpak van gedragsproblemen en tenslotte twee breed uitgewerkte voorbeelden van mogelijke aanpak van problematisch gedrag (agressief gedrag en ADHD). De informatie is specialistisch, maar desondanks toegankelijk en praktisch bruikbaar voor de dagelijkse (speciale) onderwijspraktijk. De tekst wordt afgewisseld met gearceerde kaders met achtergrondinformatie, tabellen, schema's, eenvoudige grafieken en tal van kijkwijzers. De uitgave kent een literatuurverwijzing, illustratieverantwoording en zeventien bijlagen met observatieformulieren en voorbeelden van stappenplannen en besluit met een vlot hanteerbaar (nieuw) register. De informatie is actueel en richt zich op studenten, leraren, IB-ers en gedragswetenschappers (speciaal) primair onderwijs. De auteur, orthopedagoog en opleider/nascholer, heeft al vele publicaties op zijn naam staan.


Book
Ga d'r maar uit! : orde en een veilig klimaat op school en in de klas
Author:
ISBN: 9789088503122 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Docenten in het middelbaar onderwijs worden keer op keer geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag van leerlingen. De brutale, lastige en/of agressief reagerende leerling trekt een zware wissel op het klimaat op school. Daadwerkelijk aanpakken en voorkomen van problemen kan alleen door bewustwording van eigen handelen van de docent. Maar ook het hebben en naleven van schoolregels en de onderlinge samenwerking tussen docenten is van groot belang voor een prettig en veilig schoolklimaat. Dit boek is ontstaan in de onderwijspraktijk. Het biedt concrete antwoorden en oplossingen op vragen rondom orde houden en agressie in en rondom de klas. 'Ga d'r maar uit!' geeft inzicht in de achtergronden van het gedrag maar wil vooral op preventief gebied een waardevolle ondersteuning zijn voor de beginnende zowel als de ervaren leerkracht. Daarnaast geeft het boek een overzicht van werkvormen die juist curatief kunnen worden ingezet wanneer er sprake is van agressie.


Multi
Klassewerk [ KIT ] : het GOL(L)D-concept : het gericht ondersteunen van leraren in het leren omgaan met diversiteit in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9789038215914 Year: 2010 Publisher: Gent Academia Press


Book
Kinderen en... ingrijpende situaties : agressie en geweld
Author:
ISBN: 9057880970 Year: 2003 Publisher: Hilversum Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het gedrag op de speelplaats en in de school wordt ruwer. Steeds meer kinderen raken in de problemen door agressief gedrag : steeds meer jongeren komen met de politie in aanraking door gebruik van geweld. Waar is het respect voor gezag, voor elkaar en voor de omgeving gebleven? In dit boek wordt ingegaan op de oorzaken van agressie en geweld. Aan de hand van voorbeelden wordt duidelijk hoe en waar agressie optreedt en hoe je dat als leerkracht kunt herkennen. Maar meer nog wil dit boek handvatten geven om te voorkomen dat er in school een cultuur ontstaat waar agressie en geweld ruimte krijgen. Door verrassende lessen, werkvormen en tips wordt gewerkt aan de opbouw van een cultuur van rust, respect en ruimte voor elkaar.


Book
Van kwaad naar erger: agressie bij kinderen en jongeren
Author:
ISBN: 9789056179182 Year: 2009 Publisher: Leuven Van Halewyck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nadruk in dit boek ligt op herkenbare en dagelijkse situaties.


Book
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen
Author:
ISBN: 9031337277 Year: 2002 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over bijzondere, maar wel ingewikkelde en complexe kinderen, die hun opvoeders soms voor grote problemen stellen. Naast een beschrijving van hun gedragsproblemen geeft de auteur praktische suggesties voor de aanpak hiervan. De kern daarvan is de bereidheid van de beroepsopvoeder om áchter het probleemgedrag te willen kijken en bestaande positieve gedragingen uit te breiden. Deze aanpak biedt meer openingen en perspectief om oplossingsgericht te werken in problematische opvoedingssituaties. Van alle problemen worden steeds dezelfde vragen beantwoord. In de twaalf hoofdstukken van het tweede deel staat telkens beschreven: hoe ziet het probleem er uit volgens het psychiatrische DSM-IV classificatiesysteem, wat zijn mogelijke oorzaken, wat zijn mogelijke handelingssuggesties, wat is de prognose en wat zijn de concrete verschijningsvormen van het probleem in een klas of groep. Door die eenduidige opbouw is het zowel een praktisch handboek als naslagwerk. Voor wie? Het boek is geschreven voor professionele opvoeders en begeleiders en voor leerkrachten. Inhoudsopgave : Deel 1: Theorie 1 Inleiding 2 Theorie over behandeling 3 Algemeen pedagogisch vakmanschap Deel 2: Praktijk 1 Angst 2 Faalangst 3 Geremdheid, teruggetrokkenheid, sociale angst 4 Depressieve gevoelens 5 Posttraumatische stressstoornis 6 ADHD - aandachttekortstoornis met hyperactiviteit 7 Oppositioneel, opstandig gedrag 8 Agressief, antisociaal gedrag 9 PDD-NOS - aan autisme verwante contactstoornis 10 Non verbal learning disability (NLD) 11 Gilles de la Tourette 12 Borderline persoonlijkheidsstoornis

Keywords

#PBIB:+107.21 --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Pedagogie --- 467 --- ADHD --- Borderlinesyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- NLD --- PDD-NOS --- agressie --- faalangst --- gedragsproblemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- stress --- agressiviteit --- angststoornissen --- borderlinesyndroom --- depressie --- gedragsstoornissen --- opvoedingsondersteuning --- opvoedingsproblemen --- Agressie --- Angst --- Borderline --- Depressieve kinderen --- Faalangst --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Opstandige kinderen --- 376 --- APOS --- Depressies --- Hulpverlening --- Nonverbal Learning Disability syndroom --- Scholen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Zorgverbreding --- Angsten --- Depressie --- Stress --- Trauma's --- Agressieve kinderen --- Agressieve jongeren --- Antisociaal gedrag --- Niet-verbale leerstoornis --- Behandeling --- Pedagogiek --- Agressiviteit --- Autisme --- Gedrag --- Gedragsstoornissen --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- kinderen --- Jeugd met opvoedingsproblemen. --- Opvoedingsondersteuning. --- kinderen. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Borderlinestoornis --- Kind --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- 420 --- opvoeding --- psychologie van het kind --- leerproblemen --- pédagogie

Listing 1 - 9 of 9
Sort by