Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
The Philosophy of Design is an introduction to the fundamental philosophical issues raised by the contemporary practice of design. The first book to systematically examine design from the perspective of contemporary philosophy, it offers a broad perspective, ranging across key philosophical areas such as aesthetics, epistemology, metaphysics and ethics. The first part of the book explores central issues about the nature of design and its products, and the rationality of design methods. A central theme is that Modernist ideas, such as those offered by Loos and Gropius, provide important responses to these philosophical issues. In the second part of the book, these Modernist ideas serve as touchstones in the exploration of key issues for design, including: the place of aesthetics in design; design s relation to personal expression; the meaning of function; and design s relation to consumerism. The social responsibility of designers, and the impact of design practice on ethical reasoning are also discussed.
Design --- Product design --- Aesthetics. --- Philosophy. --- Philosophy.
Choose an application
Oscar Wilde had gelijk. Het leven bootst de kunst meer na dan de kunst het leven nabootst. Al vele jaren lang verpersoonlijkt Kurt Van Eeghem op onnavolgbare wijze het kunstminnende publiek. Zijn talent voor bewondering is legendarisch. Of het nu over beeldende kunst, theater, muziek of literatuur gaat, zijn enthousiasme laat niemand onberoerd. In 'Schone kunsten' leidt Kurt Van Eeghem ons rond in een wondere wereld. Er is altijd nog zoveel dat we kunnen zien, beleven of lezen. Ons leven is te kort voor al die schoonheid. Daarom hebben we een ervaren gids nodig. Iemand die ons door zijn eigen verwondering leert kijken, lezen en genieten.
Van Eeghem, Kurt --- hedendaagse kunst --- kunst --- Aesthetics --- Kunst. --- aesthetics --- philosophy of art --- kunstfilosofie --- kunstfilosofie.
Choose an application
'Iets is mooi als we er, indien het van ons was, blij mee zouden zijn en we het nog steeds mooi zouden vinden als het aan iemand anders toebehoorde.' Aldus een definitie van schoonheid in de inleiding van deze zeer fraaie uitgave. De beide auteurs (voorin wordt zo onopvallend mogelijk vermeld dat 8 van de 17 hoofdstukken geschreven zijn door Girolamo de Michele) geven honderden voorbeelden van (westerse) schoonheid. Zo is in tijdbalken de ontwikkeling door de eeuwen heen te zien van de afgebeelde 'Naakte Venus', 'Naakte Adonis' etcetera. Het gaat niet alleen om de verbeelding van schoonheid in kunstwerken maar ook om de opvattingen van schrijvers en filosofen erover. (Een kleine greep uit de onderwerpen: de opvattingen over 'het Sublieme' bij Kant en Burke, schoonheid in de Romantiek, het symbolisme, de schoonheid van machines, hedendaagse opvattingen over schoonheid in de media.) Behalve schitterende kleurenafbeeldingen van schilderijen en beeldhouwwerken bevat het boek vele citaten uit filosofische werken en romans en gedichten. Een aanbevolen kijk- en leesboek. De behandelde materie is ingewikkeld en vereist van de lezer een goede voorkennis over geschiedenis en kunst. Met register en bibliografie.
kunstgeschiedenis --- Art --- Aesthetics --- esthetica --- esthetica. --- Esthetica. --- Cultuurgeschiedenis. --- Kunst
Choose an application
A tie-in to major exhibition at the San Jose Museum of Art offers a comprehensive survey of the new fluidity of modern design, a style that emphasizes a turn away from hard edges and angles to celebrate an amorphic, organic, and curvaceous design.
Industriële vormgeving --- 772.9 --- amorfisme --- blobjects --- organisch design --- productdesign --- productdesign, afzonderlijke voorwerpen --- Industriële vormgeving. --- Design --- Form (Aesthetics) --- Aesthetic form --- History --- Aesthetics --- Creation (Literary, artistic, etc.)
Choose an application
De Kunstmeisjes - Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra - schrijven enthousiast en aanstekelijk over oude en moderne kunst – zowel voor de doorgewinterde kunstliefhebber als de beginnende enthousiastelingGemiddeld kijken mensen twintig seconden naar een kunstwerk. Maar welke geheimen ontvouwen zich na dat moment? De Kunstmeisjes, drie jonge kunsthistorici, nemen je mee langs hun vijftig favoriete kunstwerken in Nederlandse musea. Van Frans Hals, Breitner en Morandi tot Yayoi Kusama, Louise Bourgeois en Anish Kapoor. Ze duiken onder het oppervlak van de kunstwerken en vertellen de verrassende, ontroerende en grappige verhalen die zich daar verschuilen. Dat kunst niet moeilijk is, en al helemaal niet elitair, laten ze zien aan de hand van oude én moderne kunst.Laat je verleiden door wat De Kunstmeisjes schrijven. Zij leren je avontuurlijker te kijken naar wat er op een kunstwerk allemaal gebeurt en vertellen er intrigerende anekdotes en leuke weetjes over. Met hun unieke en actuele blik op kunst maken zij het kijken naar een Rembrandt net zo toegankelijk als een avondje Netflixen. Kunst wordt zo niet alleen interessanter en leuker, maar je zult ook eerder tot in je hart en ziel en zelfs je lachspieren geraakt worden.
Aesthetics of art --- Art --- fine arts [discipline] --- works of art --- art criticism --- philosophy of art --- Kunst --- Esthetica
Choose an application
Art --- Aesthetics --- Painting, Chinese --- Esthétique --- Peinture chinoise --- Philosophy --- Philosophie --- Painting --- Philosophy, Chinese --- S17/0430 --- S17/0410 --- China: Art and archaeology--Esthetics --- China: Art and archaeology--Symbolism in Chinese art, iconography --- Esthétique --- Aesthetics, Chinese --- Chinese aesthetics --- Painting - Philosophy --- History of philosophy --- China --- Peinture --- Objet (esthétique) --- Perception (philosophie) --- Peinture taoïste --- Ineffable --- Chine --- Dans l'art
Choose an application
Color --- Color guides. --- Harmony (Aesthetics) --- Couleur --- Harmonie (Esthétique) --- Psychological aspects. --- Aspect psychologique --- Guides --- kleurenleer --- 7.017 --- licht en kleur(en) in de kunst --- Harmonie (Esthétique)
Choose an application
Designs for Small Spaces brings together over 500 cleverly designed products that provide stylish and functional ways to make the most of a living environment with limited footprint. The primary function of the book is to aid the consumer to source suitable objects for his/her home and each product selected will be in production or available to order directly from the designer as a custom-made item. Full contact details will be given of both designer and manufacturer and detailed measurements given. A brief introduction will discuss how interior design and spatial planning are key when every metre counts, how various strategies in decoration and furnishing can be adopted to make a space look and feel larger, and will also offer advice for living in small spaces including top tips to maximize space efficiency. The main body of the book will be divided into six chapters dealing with Structural, Compact, Flexible, Illusory, Multifunctional and Organizational products.
meubelkunst --- Aesthetics of art --- ontwerpen --- design [discipline] --- Applied arts. Arts and crafts --- 745.039 --- design 21e eeuw --- kleine ruimten --- 772.9 --- binnenhuisinrichting --- meubelen --- CAD, design en industriële vormgeving in de 21e eeuw --- productdesign, afzonderlijke voorwerpen --- furniture design
Choose an application
De kleur van je product is essentieel voor het succes ervan.85% van de consumenten noemt kleur als één van de belangrijkste redenen om een product te kopen. Toch blijft kleur vaak onderbelicht in de bedrijfswereld.In Kleur verkoopt leest u waarom uw bedrijf niet om kleur heen kan. Van productkleur tot verpakking: kleur is essentieel om een merk te positioneren en te doen verkopen.In dit boek leest u over onderzoek naar kleur en krijgt u talloze tips om gefundeerd met kleur aan de slag te gaan. Het boek bevat ook cases en testimonials.Bron : http://www.lannoo.be
Aesthetics of art --- Affective and dynamic functions --- conumenten --- verkoop --- Color in advertising --- 7.017 --- kleuren --- kleurenleer --- kleurenpsychologie --- Consumentengedrag --- trends --- Neuromarketing --- Kleuren ; design --- licht en kleur(en) in de kunst --- Productontwikkeling --- Kleurenleer --- Positionering --- Verpakking --- Branding --- Trends --- Kleurenpsychologie --- Trend
Choose an application
Het leek ongetwijfeld een leuk idee om Nico Dijkshoorn een eigenzinnige audiogids te laten maken voor het Kröller-Müller Museum, een gids waarin niet de kunstgeschiedenis of de stijlanalyse centraal staan, maar waarin het enkel om de persoonlijke invallen van de auteur gaat, gevat in gedichten, verhaaltjes, of korte beschouwingen. Daarbij gaat het de auteur er vooral om de lezer/luisteraar aan het lachen te brengen of op een nieuwe manier naar de kunstwerken te laten kijken. Het idee werd zo leuk gevonden dat Dijkshoorn er zelfs in Nederlands televisieprogramma De wereld draait door mocht aantreden, waar hij erg scoorde met zijn korte stukjes. In de praktijk valt het allemaal echter een beetje tegen. Sommige stukjes, vooral de ultrakorte [lees meer] gedichtjes, zijn soms grappig, maar de meeste teksten in Dijkshoorn kijkt kunst zijn nogal plat. Het is heel makkelijk om op een schalkse en enigszins onrespectvolle manier naar een kunstwerk te kijken alsof het geen kunst was, dus de kunst van een boekje als dit zou erin moeten bestaan om het aura van kunst te doorprikken op een manier die de kunst toch in haar waarde laat. Daarin slaagt Dijkshoorn niet. Sommige tekstjes (zoals zijn zeer gevatte en levendige impressies van Nederlanders op vakantie) zijn als literaire miniaturen heel geslaagd, maar ze vloeken nog geen klein beetje met de landschapsschilderijen waarmee ze in dialoog worden gebracht. Dit boekje gaat helemaal over Dijkshoorn, niet over kunst, en al helemaal niet over een interessante alternatieve manier om naar kunst te kijken. Sommige tekstjes zijn ronduit beledigend voor de kunstwerken in kwestie, en nogal wat van de bijdragen zijn beledigend voor de intelligentie van de lezer/bezoeker. Maar we kunnen ons perfect inbeelden hoe de gemiddelde (intellectueel of kunstgeschiedkundig onderbemiddelde) toerist die met zijn ‘dikke ik' door het museum flaneert met de vanzelfsprekende eis om, aangezien hij toegang heeft betaald, nu ook te worden geëntertaind omdat musea die met belastinggeld worden gefinancierd zich toch ook wel primair tot het gewone publiek dienen te richten, ja, hoe die toerist bij de ‘gedurfde' onrespectvolle uitingen van Dijkshoorn denkt van hè (want in Nederland zeggen ze allemaal ‘hè'), zo van ‘hè ja, dit is nu eens iets leuks. Daar hèb een mens wat aan'. Het Kröller-Müller Museum moest zich schamen: het is één ding om kunst onder het volk te brengen (alsof het hoofdluis betrof, zoals Gerrit Komrij in die context ooit over de verspreiding der poëzie opperde), maar iets anders om de kunst gewoon voor de zwijnen te gooien. Wie hier iets aan heeft, bezoekt maar liever nooit meer een museum. Dat gezegd zijnde, zijn de reproducties wel van fraaie kwaliteit. [Christophe Van Eecke]
Aesthetics of art --- Appréciation de l'art --- Art -- Appréciation --- Art -- Réception --- Esthetische appreciatië --- Goûts artistiques --- Kunst appreciatie --- Kunst waardering --- Kunstwaardering --- Olieverfschilderkunst --- Peinture à l'huile --- Réception de l'art --- Visual perception --- Painting --- Art appreciation
Listing 1 - 10 of 27 | << page >> |
Sort by
|