Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Julie groeide op in een merkwaardige familie. Haar vader had in Vietnam gevochten en was daar als een gebroken man vandaan gekomen. Haar moeder had een circusact op rodeo's. Gregory beschrijft hoe ze in haar jeugd werd uitgehongerd, hoe ze medicijnen kreeg toegediend die ze niet nodig had en hoe haar moeder haar lucifers gaf waarop ze mocht zuigen alsof het snoepjes waren. Julies moeder sleepte haar van het ene naar het andere ziekenhuis terwijl ze haar kind aanspoorde net te doen alsof ze ziek was. Julie werd gestraft als ze dat niet overtuigend genoeg deed. Het besef dat haar moeder leed aan Munchausen by proxy en dat zij het was die haar ziek maakte, drong pas tot Julie door toen ze volwassen werd. Door haar pijnlijke metamorfose ontdekte ze uiteindelijk de moed haar eigen leven te redden. Verziekt is Julie Gregory's aangrijpende, waargebeurde verhaal, dat op een indrukwekkende wijze wordt verteld.
606.329 --- Münchhausensyndroom --- kindermishandeling --- roman --- Overige neurosen --- Münchhausen-by-proxy syndroom --- Münchhausen-by-proxy syndroom.
Choose an application
Zo'n twee procent van de bevolking lijdt aan de borderline-persoonlijkheidsstoornis, een gecompliceerde en ernstige aandoening die veel verdriet kan veroorzaken. Vanwege het complexe karakter van deze stoornis is het van groot belang dat behandelaars een goed inzicht in de stoornis n de beschikbare behandelmethodes hebben. Dit boek is gebaseerd op behandelervaringen en recent onderzoek. Het geeft een toegankelijke, overzichtelijke en praktische samenvatting van verschillende behandelopties voor de borderline-persoonlijkheidsstoornis en bevat uitleg over richtlijnen en aandachtspunten voor de behandeling. Aan bod komen: - oorzaken van de borderline-stoornis - een overzicht van behandelmethodes en -modellen - praktische vaardigheden voor het ontwikkelen en toepassen van behandelplannen - gepaste reacties in lastige situaties - factoren die behandelresultaten versterken - de werkwijze in een behandelteam - het stigma op de borderline-persoonlijkheidsstoornis - het professioneel nemen van Risico's - preventie van burn-out bij clinici - supervisie - fictieve casussen - voorbeelden van patiëntformulieren Borderline-persoonlijkheidsstoornis laat zien dat mensen met de borderline-stoornis effectief en succesvol behandeld kunnen worden. Het is bedoeld voor psychiaters, therapeuten en andere hulpverleners en studenten, maar ook geschikt voor mensen die iemand in de omgeving hebben met de borderline-persoonlijkheidsstoornis. De diagnose borderline-persoonlijkheidsstoornis is een lastige en de behandeling van deze ziekte is nog lastiger. De patiënten zijn zelfdestructief en de medici hebben moeite een consistente behandeling te geven. Dit boek breekt een lans voor een behandelvorm, waarbij gezocht wordt naar een balans tussen eigen verantwoordelijkheid en het bieden van structuur. Aan de hand van veel (fictieve) casussen en schema's wordt uitgelegd hoe borderline-persoonlijkheidsstoornis behandelbaar is. Het laatste hoofdstuk is daarbij zeer belangrijk: 'Enthousiasme behouden' bij Behandelaars. De schrijvers zijn een BPS-psychiater en een hoofd van een BPS-instelling in respecievelijk Nieuw-Zeeland en Australi. Zij stelden een boek samen dat zeer aanbevelenswaardig is voor behandelaars (in opleiding), voor patiënten en hun omgeving.
606.3 --- Borderlinesyndroom --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychiatrie --- 606.329 --- borderlinesyndroom --- gezondheidszorg --- Borderline --- Persoonlijkheidsstoornissen (multiple persoonlijkheid) --- S2006240.JPG --- borderlinestoornis --- psychische syndromen --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Overige neurosen --- 616.2 --- Borderlinesyndroom.
Choose an application
Adult education. Lifelong learning --- History of the Netherlands --- anno 1900-1999 --- vormingswerk --- socialisme --- 329.14 <492> --- 374 --- 329 --- Theses --- Socialism --- Working class --- Hulpwetenschappen --- Socialistisch vormingswerk --- Study and teaching (Continuing education) --- History --- Education --- politieke wetenschappen --- Nederland --- geschiedenis --- politieke wetenschappen. --- geschiedenis. --- Politieke wetenschappen. --- Geschiedenis. --- Commons (Social order) --- Labor and laboring classes --- Laboring class --- Labouring class --- Working classes --- Social classes --- Labor --- Marxism --- Social democracy --- Socialist movements --- Collectivism --- Anarchism --- Communism --- Critical theory --- Employment --- Instituut voor Arbeidersontwikkeling --- IVAO
Choose an application
In dit werk onderzoeken prominente auteurs de beste en slechtste interventies op het gebied van criminaliteit, jeugd, gezondheid, arbeidsreïntegratie en sociaal beleid. Wat vertellen de databanken ons hierover? De bijdragen zomen in op exemplarische voorbeelden van succesvolle maatregelen. Wat is de beste manier om kwetsbare en eenzame mensen weer bij de samenleving te betrekken? Helpt visolie tegen agressie? Halen kinderen door veel te sporten slechtere of juist betere cijfers op school? Welk beleid werkt tegen dakloosheid? Zijn het herhaalbare methoden? En wie bepaalt eigenlijk wat effectiviteit betekent of hoe het bewezen kan worden?In 'Wat werkt nu werkelijk?' leest u een scherp en kritisch overzicht van kennis over sociale interventies
Sociale welzijnszorg --- Nederland. --- sociaal beleid --- Community organization --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Social policy --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- 329 --- Sociale politiek --- sociale vraagstukken --- 364 --- Politiek beleid --- Sociaal beleid --- sociale politiek --- Sociaal Beleid --- 304 --- PXL-Social Work 2015 --- wetenschappelijk onderzoek --- Sociale interventie --- Evidence based handelen --- Effectiviteit --- Evidence-based practice
Choose an application
Social change --- Group identity --- Identity (Philosophical concept) --- Identité collective --- Identité --- Congresses --- Congrès --- cultuursociologie --- nationalisme --- persoonlijkheidsleer --- 316.37 --- #VCV monografie 2000 --- #A0005A --- 651 Maatschappij. Algemeen --- #KVHA:Tolkenteksten --- 008 --- 329 --- 159.93 --- Identiteit. Individu en maatschappij. Persoonlijkheid --- Identiteit --- Identity (Philosophical concept). --- Identiteit. --- 316.37 Identiteit. Individu en maatschappij. Persoonlijkheid --- Identité collective --- Identité --- Congrès --- Identity --- Philosophy --- Comparison (Philosophy) --- Resemblance (Philosophy)
Choose an application
Het neoliberalisme is een vampierenideologie: de 1% heeft steeds meer bloed nodig en zuigt de levenskrachten van de 99% uit. De 1% zal ook de aarde vernietigen om excessief te kunnen blijven consumeren. Politiek kan deze ideologie uitsluitend leven door conflict en ongelijkheid voor te stellen als onvermijdelijk (TINA, There Is No Alternative), terwijl dat een leugen is. In Schoon protest roept Rik Pinxten op om macht terug te nemen. Dat kan door belangrijke sectoren aan de marktmechanismen te onttrekken: opvoeding, cultuur, gezondheidszorg en ouderenzorg, deels ook voedsel. Want als we de markt terugdringen, wordt gedeeld welzijn en (misschien ook) geluk mogelijk voor meer mensen. Een warm pleidooi voor verzet in de geest van zijn mentors wijlen Jaap Kruithof en Leo Apostel. Voor de noodzaak ethisch, esthetisch en politiek te denken en te kiezen. Voor het schone, het goede en het medemenselijke denken en doen. Of wil u straks wakker worden in een mieren- of een wolvenmaatschappij?
politieke stromingen --- politieke sociologie --- Political philosophy. Social philosophy --- politieke filosofie --- Maatschappijkritiek --- Transitiebeweging --- Verzetsbewegingen --- Sociale bewegingen --- verzetsbewegingen --- 304.9 --- sociale actie --- 329.12 --- 339.452 --- 361.55 --- liberale partij - liberalisme --- levensstandaard - welvaartspeil - levensomstandigheden --- Maatschappijkritiek. --- Neoliberalism --- Political aspects --- Social history --- Philosophy --- PXL-Social Work 2015 --- sociale ethiek --- sociale ongelijkheid
Choose an application
Inhoud: Wat is een borderlinestoornis; Hoe kan ik het best aan de slag gaan; Hoe pak ik problemen het best aan; Omgaan met prikkelende gebeurtenissen en situaties; Evenwichtiger worden door anders te denken; Hoe beheers ik heftige emoties; Hoe beheers ik mijn impulsief gedrag; Wat kan ik veranderen in de omgang met anderen; Overige verschijnselen: suïcidaliteit, dissociatieve ervaringen en realiteitsvervorming; Leren hanteren van een crisis; Deskundige hulp. Veel mensen hebben wel eens last van heftige emoties, impulsieve handelingen en terugkerende conflicten met anderen. Wanneer dit echter vaak en in extreme mate voorkomt kunnen deze verschijnselen deel uitmaken van een gecompliceerde Psychische aandoening die borderline(persoonlijkheids) stoornis wordt genoemd. Deze stoornis is ingewikkeld, omdat zich daarbij vrijwel alle psychische aandoeningen kunnen voordoen, zoals depressie, angst- en eetstoornissen. Daarnaast zijn de relaties met andere mensen vaak verstoord. Mensen met deze problematiek willen graag hechte relaties aangaan, maar zijn daar tegelijk zeer benauwd voor. Zij zijn dan vooral bang in de steek gelaten te worden. Zo kunnen heftige emotionele crises ontstaan, waardoor relaties verder verstoord raken. Mensen met een borderlinestoornis kunnen dan steeds meer in een isolement raken. Kennis over de stoornis, gepaste zelfhulptechnieken en adviezen ter verbetering van relaties kunnen sterke verlichting bieden. Dit boek is bedoeld als hulpmiddel voor mensen met een borderlinestoornis of met klachten die daarop lijken. Het boek kan als zelfhulp maar ook als aanvulling op een professionele behandeling worden gebruikt.
Borderlinesyndroom. --- vaardigheidsonderwijs --- Affective and dynamic functions --- Psychiatry --- emoties --- sociale vaardigheden --- borderlinesyndroom --- gedragstherapie --- zelfhulptechnieken --- Borderline Personality Disorder. --- Disorder, Borderline Personality --- Personality Disorder, Borderline --- Borderline Personality Disorders --- Disorders, Borderline Personality --- Personality Disorders, Borderline --- 606.3 --- angststoornissen --- depressie --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychopathologie --- borderline --- psychische stoornissen --- Borderlinesyndroom --- zelfhulp --- Emoties --- Conflicthantering --- Borderlinestoornis --- 606.329 --- conflicten --- gezondheidszorg --- impulsiviteit --- psychiatrie --- Overige neurosen --- borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) --- Borderline Personality Disorder
Choose an application
Het liberalisme is de oudste ideologische strekking in de geschiedenis. Tal van filosofen, schrijvers en politici verdedig(d)en humane waarden met betrekking tot vrijheid, rechtvaardigheid en vooruitgang en keerden zich tegen dogmatisme, extremisme en totalitarisme. Ze kwamen op voor gelijkberechtiging en verdraagzaamheid en streefden naar de scheiding van kerk en staat, de vrijheid van meningsuiting, de gelijkwaardigheid van elke mens en het zelfbeschikkingsrecht voor elke mens.Dirk Verhofstadt bespreekt zestig boeken van denkers die met hun ideeën gestalte gaven en geven aan het liberale gedachtengoed. Samen vormen ze De liberale canon. In zijn essay Grondslagen van het liberalisme bundelt hij de kerngedachten van deze liberale denkers bovendien tot één alomvattend geheel voor meer vrijheid, rechtvaardigheid en vooruitgang.Bron : http://www.houtekiet.be
liberalisme --- Liberalisme. --- Political philosophy. Social philosophy --- Liberalism --- History --- Philosophy --- Libéralisme --- Philosophie --- politieke filosofie --- Liberalisme --- Histoire --- BPB1502 --- 329.12 <493> --- C8 --- 329.12 <493> Liberale partijen--België --- Liberale partijen--België --- Filosofie --- 32 --- Geschiedenis --- Ideologie en politiek --- Ideologieën --- Politieke geschiedenis --- Biografieën --- História --- ιστορία --- storja --- histori --- historie --- historia --- história --- история --- stair --- geschiedenis --- történettudomány --- povijest --- zgodovina --- history --- историја --- Geschichtswissenschaft --- storia --- istorija --- ajalugu --- vēsture --- istorie --- Geschichte --- historiografie --- storiografia --- dějiny národů --- historiador --- dějepis --- historická věda --- történelem --- filosofija --- filosofie --- filozofija --- filosofia --- filozofie --- philosophy --- filosofía --- филозофија --- φιλοσοφία --- filosoofia --- filozofi --- filozofia --- filozófia --- философия --- filosofi --- gnozeologie --- humanisme --- dialektika --- ontologie --- гносеологија --- epistemologie --- дијалектика --- епистемологија --- umanesimo --- bölcselet --- онтологија --- noetika --- liberalizam --- либерализъм --- liberalizem --- liberalismus --- либерализам --- liberalismi --- φιλελευθερισμός --- liberalism --- liberalizm --- Liberalismus --- liberalismo --- liberalizmus --- liberālisms --- liberalizmas --- Liberaliżmu --- liberalizëm --- neoliberalismo --- neoliberalisme --- neoliberalizam --- neoliberalizëm --- uusliberalismi --- νεοφιλελευθερισμός --- svobodomyslnost --- neoliberalizmas --- ultraliberalismo --- neoliberalizmus --- nyliberalism --- neo-liberalism --- nyliberalisme --- neoliberalismus --- neoliberalism --- uusliberalism --- неолиберализам --- néolibéralisme --- neoliberālisms --- Neoliberalismus --- Ideologie --- Biografie --- Oudheid --- Boekdrukkunst --- Film (cinematografie) --- Literatuur --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Noorwegen --- Film --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Kafka, Franz --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- fealsúnacht --- liobrálachas --- Libéralisme
Choose an application
Het lokaal sociaal beleid is gericht op een maximale toegankelijkheid van de dienstverlening voor elke burger en een optimaal bereik van de beoogde doelgroep. Met deze doelstelling voor ogen kreeg elk lokaal bestuur vanuit het Decreet Lokaal Sociaal Beleid de opdracht om een sociaal huis te realiseren met een informatie-, loket- en doorverwijsfunctie. Het begrip 'sociaal huis' werd in het decreet niet verder verduidelijkt. Dit handboek vertrekt vanuit de visie dat het sociaal huis een toegankelijkheidsconcept is dat op lokaal niveau wordt uitgewerkt en dat een antwoord biedt op de specifieke toegankelijkheidsproblemen in de lokale dienst- en hulpverlening. Het werken aan een toegankelijke lokale dienst- en hulpverlening wordt beschouwd als een strategisch aandachtspunt voor gemeente- en OCMW-besturen. Het gaat immers om een opdracht die nauw aansluit bij hun missie en bij de algemene vraag van de burger naar een kwalitatieve en klantgerichte dienstverlening.Het handboek schuift 4 actieterreinen naar voren om in te spelen op toegankelijkheidsproblemen: communicatie, proactief handelen en hulpverleningsmethodieken, loketwerking en ruimtelijke inbedding (inclusief klantgerichte dienstverlening) en participatie. De auteurs reiken naast denkkaders ook praktijkvoorbeelden en concrete werkinstrumenten aan waar medewerkers en mandatarissen van lokale besturen mee aan de slag kunnen
Sociaal Huis. --- sociale dienstverlening --- Public administration --- Social policy --- maatschappelijke hulpverlening --- sociaal huis --- Public welfare --- Belgium --- Personal narratives --- Centres publics d'aide sociale (Belgium) --- Customer service --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- 660 Welzijn --- 329 --- dienstverlening --- hulpverlening --- toegankelijkheid --- OCMW --- Sociaal beleid (nieuwe sociale kwestie) --- Welzijnswerk: voorzieningen en overheidsbeleid (hulpverlening) --- #SBIB:316.8H20 --- #SBIB:316.8H21 --- sociaal beleid --- Welzijnsorganisatie: algemene sociale dienstverlening --- Welzijnsorganisatie: probleemgerichte sociale dienstverlening (OCMW) --- Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn --- Sociaal huis --- Hulpverlening --- Toegankelijkheid
Choose an application
Zelfverwonding bij tieners is een fenomeen dat ruimer verspreid is dan vaak wordt gedacht. Recent onderzoek toont aan dat een op de tien vijftien- tot zestienjarigen zichzelf opzettelijk verwondt: ze krassen, snijden of branden zichzelf. Dit boek haalt zelfverwonding uit de taboesfeer en geeft duidelijke antwoorden op vragen als: Wat zijn de oorzaken van zelfverwonding? Wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn? Hoe kan ik er goed mee omgaan? Hoe kan zelfverwonding het beste worden behandeld? Met dit boek willen Laurence Claes, doctor in de psychologie, en Walter Vandereycken, hoogleraar psychiatrie, het veel voorkomende fenomeen van zelfverwonding uit de taboesfeer halen. Na een korte inleiding wordt het begrip 'zelfverwonding' op verschillende manieren gedefinieerd. Daarna wordt stilgestaan bij de vraag of het wel echt om een nieuw fenomeen gaat. Hoofdstuk drie gaat dan weer na waar de oorzaken liggen en wat zelfverwonding in stand houdt. Verder volgen twee praktische hoofdstukken, met een aantal zelftesten en een stappenplan, en wordt er ingegaan op het verband met de behoefte van adolescenten aan zelfstandigheid. Hoofdstukken acht en negen gaan dieper in op de verschillende betrokkenen, van de ouders tot de school, en in het laatste hoofdstuk wordt de professionele hulpverlening besproken. Een korte bibliografie sluit het boek af. De auteurs richten zich met dit boek in de eerste plaats tot de zelfverwonders zelf (jongeren vanaf ca. 15 jaar) en de betrokkenen. De vele tips, vragenlijsten, eenvoudige taal en gestructureerde lay-out zorgen voor een heldere uitgave, die goed aansluit bij die doelgroep. Zelfverwonding bij tieners is een fenomeen dat ruimer verspreid is dan wordt gedacht. Recent onderzoek toont aan dat n op de tien vijftien- tot zestienjarigen zichzelf opzettelijk verwondt. Van nature zijn mensen geneigd om pijn te vermijden en zelfverwonding is dan ook schokkend om te zien. In de vakliteratuur is over dit thema echter niet zoveel terug te vinden. Dit boek haalt zelfverwonding uit de taboesfeer en geeft duidelijke antwoorden op vragen naar oorzaak van dit handelen, gevolgen op korte en lange termijn, hoe je ermee moet omgaan, welke behandelingen het meest adequaat zijn etc. Laurence Claes is gespecialiseerd in het onderzoek naar zelfverwonding. Professor Walter Vandereycken is vooral bezig met het onderzoek naar de behandeling van o.a. eetstoornissen. Beiden startten het onderzoek naar zelfverwonding met als doel een antwoord te vinden op de waaromvraag, in de hoop dat de aanpak makkelijker zou worden. De eerste en belangrijkste stap die gezet moest worden om met dit thema aan de slag te kunnen was het vermijden van afkeer of afwijzing tegenover de problematiek. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor de zelfverwonders zelf, het is in de jij-vorm geschreven. In een toegankelijke taal proberen de auteurs inzichten bij te brengen en de slachtoffers/daders aan te zetten tot het zoeken van oplossingen. Daarnaast is dit boek ook een hulpmiddel voor de directe omgeving van het slachtoffer. In het eerste hoofdstuk worden een aantal definities geformuleerd waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen zelfverwondend gedrag en andere vormen van zelfbeschadiging, zoals eetstoornissen, middelenmisbruik, zelfmoordneigingen - Vervolgens wordt er stilgestaan bij de vraag of zelfverwonding een nieuw fenomeen is, of een oud gegeven dat pas nu op de voorgrond komt. In hoofdstuk drie wordt ingegaan op de functies van zelfverwonding en de factoren die het uitlokken en in stand houden. Daarna staat de praktijk centraal, met eerst een aantal zelftesten waarin je kan nagaan in welke mate je jezelf verwondt en welke factoren hierbij een rol spelen. In hoofdstuk vijf kan je dan een stappenplan vinden voor de concrete aanpak van zelfverwondend gedrag. Verderop leer je dat de problematiek vaak samenhangt met de behoefte aan het versterken van je zelfvertrouwen en het uitbouwen van een eigen leven in de overgang naar volwassenheid. Daarna zijn er concrete tips voor ouders, vrienden en familie van jongeren die zichzelf verwonden, en wordt ingegaan op de school, met tips voor leerkrachten. Vervolgens wordt besproken hoe je de stap kan zetten naar professionele hulpverlening. Door het taboe rond zelfverwonding te doorbreken, kunnen er heel wat mensen geholpen worden. De vragenlijsten, eenvoudige tips, en het duidelijke en eenvoudige taalgebruik, zorgen alvast voor een erg toegankelijk boek. De hoofdstukken zijn kort en bondig, en overbodige informatie wordt geweerd. Een korte bibliografie geeft de lezer ten slotte de kans om zich verder te verdiepen in het thema.
youth --- Age group sociology --- psychosociale hulpverlening --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- kinderpsychiatrie --- zelfverminking --- Educational psychology --- jeugd --- Automutilation --- Self-mutilation --- Zelfverminking --- Zelfverwonding --- #KVHB:Automutilatie --- 606.4 --- kinderpsychologie --- psychiatrie --- 606.329 --- Zelfverminking (automutilatie) --- 616.89 --- Jeugd --- Leraren --- Ouders --- Zelfhulp --- Zelfvertrouwen --- jeugdpsychiatrie --- zelfverminking (automutilatie) --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Overige neurosen --- Zelfverminking. --- youth [people] --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Pedagogische psychologie --- Psychiatrie --- departement Lerarenopleiding 10 --- psychische stoornissen --- zelfverwonding --- zelfbeschadiging --- Boys --- Girls --- Psychological vulnerabilities --- Mutilations --- Book
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|