Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Geschreven voor eerstejaarsstudenten geschiedenis • Theorie en voorbeelden bij alle stappen in het historisch onderzoek • Reflecties over de rol van geschiedenis in wetenschap en maatschappij • 'Test jezelf'-sectie na ieder hoofdstuk • Nieuw in deze tweede editie: aandacht voor ‘applied history’ Dit boek brengt je achter de schermen van het historisch onderzoek. Het maakt duidelijk wat historici doen, hoe ze dat doen, en waarom ze dat doen. Historici willen antwoorden vinden op vragen over mens en maatschappij in het verleden. Tijdens hun onderzoek volgen ze een aantal spelregels. Eerst beoordelen ze op een kritische manier getuigenissen uit eerste hand, of dat nu teksten, interviews, beelden of artefacten zijn. Vervolgens analyseren ze de historische context en vergelijken ze hun bevindingen met resultaten van anderen. Ten slotte komen ze tot nieuwe historische inzichten in een boeiend geschreven onderzoeksverslag. Daardoor zijn geschiedkundigen voortreffelijke vorsers, verhalenvertellers en schrijvers. Naast een inleiding op de historische kritiek en methode, reflecteert dit boek op de rol van geschiedenis als wetenschap: wat zijn de trends en debatten in de geschiedschrijving? In hoeverre kunnen historici kennis over het verleden bereiken? En welke rol hebben historici in de maatschappij? Ook hier wordt duidelijk dat geschiedenis een werkwoord is; je kan ermee aan de slag. "Geschiedenis staat niet stil. Het verleden en heden spelen altijd op elkaar in." Herbekijk het gesprek met Violet Soen over het handboek 'Geschiedenis is een werkwoord'!
Historiography --- Methodology --- Methodology. --- Didactics of history --- Geschiedeniswetenschap.
Choose an application
Wees getuige van angstaanjagende vulkaanuitbarstingen en verschrikkelijke aardbevingen, die landschappen openrijten en gebouwen als kaartenhuisjes laten instorten. Kijk: naar de afgietsels van slachtoffers van een uitbarsting van de Vesuvius. Lees: alles over het gesteenten kunnen getuigen over oude vulkanen. Ontdek: alles over 's werelds drukstbezochte vulkaan. informatief 12+
Didactics of geography --- Didactics of history --- Aardrijkskunde. --- Geschiedenis. --- Vulkanen.
Choose an application
Hoe laat je leerlingen inzicht verwerven in historische begrippen? Hoe reflecteer je met leerlingen over concepten als ‘causaliteit’ of ‘agency’? Welke plaats krijgen historische vraagstukken in een les geschiedenis? Hoe laat je jongeren argumenteren met en over historische bronnen? Deze en vele andere vragen vormen de leidraad van dit boek. Leraren geschiedenis moeten over een rijke vakdidactische kennis beschikken om effectieve lessen te kunnen voorbereiden. Het is daarom van cruciaal belang dat ze een goed begrip hebben van welke lesdoelen ze precies willen bereiken alsook van de moeilijkheden die leerlingen daar dikwijls bij ervaren. Een rijk arsenaal aan strategieën en werkvormen is nodig om de inhoud en de vorm van geschiedenisonderwijs goed op elkaar af te stemmen. Dit handboek werd geschreven door een uitgebreid team van ervaren lerarenopleiders geschiedenis. Het biedt een overzicht van recente inzichten uit het internationale wetenschappelijke vakdidactisch onderzoek, en illustreert deze met bruikbare praktijkvoorbeelden. Kortom, een startpunt én een naslagwerk voor zowel de beginnende als de ervaren geschiedenisleerkracht!
Geschiedenis ; didactiek --- Didactics of history --- History as a science --- Geschiedenisdidactiek
Choose an application
Op basis van zijn omvangrijke collectie archieven uit de koloniale periode en hedendaagse documenten geeft het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika nu een nieuwe publicatie met DVD uit over de koloniale geschiedenis van België in Congo. Deze publicatie, vooral bestemd voor (toekomstige) leerkrachten van het secundair onderwijs, biedt een werkbaar kader aan met uiteenlopende standpunten, van waaruit een lessenpakket over de kolonisatie en de dekolonisatie van Congo ontwikkeld kan worden. U vindt er verschillende hulpmiddelen: een geïllustreerde tijdslijn, chronologische en thematische samenvattingen, honderden gecontextualiseerde en soms onuitgegeven documenten uit de collecties van het KMMA, een bibliografie en een woordenlijst.
History of Congo --- Didactics of history --- Colonisation. Decolonisation --- kolonisatie --- dekolonisatie --- geschiedenis --- Congo --- Geschiedenis --- Congo. --- Congo (Democratic Republic) --- Colonial history
Choose an application
Janus 3 D&A is het leerwerkboek geschiedenis bestemd voor alle leerlingen van het derde jaar uit de dubbele finaliteit. Het leerwerkboek wordt aangevuld met heel wat onlinemateriaal. Janus 3 is volledig afgestemd op de nieuwe eindtermen.Bij het leerwerkboek wordt een Janusje-van-Alles geleverd, een steekkaart met een tijdlijn van de verschillende periodes, een kort overzicht van de 4 domeinen en een stappenplan voor het analyseren van historische bronnen.Janus is een actieve methode geschiedenis voor de 1e graad A-stroom en de 2e en 3e graad D- en D&A-finaliteit.https://sta.diekeure.be/educatief/product/janus-3-leerwerkboek-da/
Didactics of history --- Didactics of secundary education --- geschiedenis --- Geschiedenis. --- Secundair onderwijs. --- Geschiedenis --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- Doorstroomfinaliteit
Choose an application
E-journals --- #TS:KOHU --- PAV --- cultuur --- geschiedenis --- mavo --- onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding --- Periodicals --- Geschiedenis --- Secundair onderwijs. --- Didactics of history --- didactiek --- tijdschriften lerarenopleiding mens en wereld --- Tijdschriften
Choose an application
9-1552-4
Geschiedenis --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenis --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- Middeleeuwen --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Hiërogliefen, piramiden, het graf van Toetanchamon...: mysterieuze overblijfselen uit een ver verleden tonen ons de wonderlijke wereld van het Oude Egypte. Farao's en hun ambtenaren zorgden er voor een goed bestuur. Op de tempeldomeinen brachten priesters dagelijks offers voor Osiris, Horus en vele andere goden. Boeren werkten op de vruchtbare akkers en droegen tijdens het overstromingsseizoen hun steentje bij aan de bouw van grote monumenten.
Didactics of history --- Ancient history --- Didactic strategies --- History of Africa --- Antiquity --- Egypt --- Egypte --- oudheid --- 922.1 --- Geschiedenis --- Oudheid --- Egypte ; oudheid --- Het Oude Egypte --- Hiërogliefen --- 476.13 --- oudheid. --- Oudheid.
Choose an application
Deze atlas werd in 2015 grondig nagekeken en geactualiseerd. De atlas is erg gebruiksvriendelijk dankzij het uniforme kaartbeeld met eenvoudige symbolen enerzijds en het optimale kleurencontrast voor een betere leesbaarheid anderzijds. De kaarten werden chronologisch herschikt, waardoor de leerlingen nog vlotter aan de slag kunnen. Inhoudelijke aanpassingen zorgen voor een betere aansluiting bij de klaspraktijk en de leerplannen.
Geschiedenis ; atlassen --- België ; geschiedenis ; atlassen --- Atlas --- Geschiedenis --- Didactics of secundary education --- Didactics of history --- geschiedenis --- wereldgeschiedenis --- Belgium --- historische atlassen --- België --- PXL-Education 2016 --- België ; geschiedenis ; atlassen
Choose an application
0-0856-2
Geschiedenis --- Basisonderwijs. --- geschiedenisonderwijs --- Didactics of history --- Didactics of primary education --- Didactics of social education --- Lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Listing 1 - 10 of 51 | << page >> |
Sort by
|