Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Cees Dam (1932) publiceerde als architect en als hoogleraar en decaan van de faculteit Bouwkunde, TU Delft, talloze lezingen, artikelen en andere teksten over architectuur. Dit boek biedt zijn meest fundamentele teksten over het vak van architectonisch ontwerpen, ontwerpend denken, de cultuurmaatschappelijke rol van architectuur en de positie van de architect.
Architectuur ; Nederland ; 1960-. --- Architecture --- 741:72.07 --- 72.01 --- 72.07 --- Dam, Cees °1932 (°Velsen, Nederland) --- Architectuur ; lezingen ; Cees Dam --- Architecture, Western (Western countries) --- Building design --- Buildings --- Construction --- Western architecture (Western countries) --- Art --- Building --- Tekenkunst ; architecten, stedenbouwkundigen --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Design and construction --- Architecture, Primitive
Choose an application
architectuur --- Antwerp --- Bruges --- architecture [discipline] --- Architecture --- temporary buildings --- Ito, Toyo --- Bouwkunst --- Brugge 2002 --- 72 --- Brugge --- West-Vlaanderen --- Architectuur ; Brugge 2002 paviljoen ; Toyo Ito --- 72.07 --- Architectuur --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Toerisme --- België --- Ito, Toyoo, --- Brugge 2002. --- Ito, Toyo. --- België. --- Brugge. --- anno 2000-2009
Choose an application
Studio Mumbai is a human infrastructure of skilled craftsmen and architects who design and build the work directly. Gathered through time, this group shares an environment created from an iterative process, where ideas are explored through the production of large-scale mock-ups, models, material studies, sketches and drawings. Projects are developed through careful consideration of place and a practice that draws from traditional skills, local building techniques, materials and an ingenuity arising from limited resources. The practice was started in 1995 by Bijoy Jain. Projects include the Studio Mumbai Work-Place in Nagaon, the Casa Tara in Kashid, the Leti 360 Resort in Leti, the Palmyra House in Nandgaon. Excerpts from a dialogue between Dr. Balkrishna V. Doshi and Bijoy Jain and an essay by Peter Wilson.
Studio Mumbai --- Jain, Bijoy --- Bijoy Jain --- 72.071 --- 72.07 --- buitenlandse architecten --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Ambachten. --- Bouwmaterialen. --- Duurzaam bouwen. --- India. --- Natuur in de architectuur. --- Architecture --- anno 2000-2009 --- anno 2010-2019 --- Architecture, Modern --- Dessins et plans. --- Studio Mumbai Architects. --- Architects --- Architectural firms --- Architectes --- Agences d'architecture --- History --- Dessins et plans --- Histoire --- Studio Mumbai Architects
Choose an application
Architect en architectuurpublicist Herman Hertzberger (1932) is internationaal geroemd om zowel zijn gebouwde als zijn geschreven werk. Gebouwen als Centraal Beheer, Apeldoorn (1972) en veel van zijn scholen, maar ook zijn publicaties, zoals het in vele talen vertaalde Lessons for Students in Architecture, hebben generaties architecten en studenten geïnspireerd. In dit boek legt Hertzberger de fundamenten van zijn architectuurvisie bloot. ' 'Dit boek doet een poging om te formuleren wat structuralisme in architectuur is en wat je er aan zou kunnen hebben. Er bestaan veel misverstanden over het begrip structuralisme in het algemeen en zeker waar het de architectuur betreft. Er is ook een hernieuwde belangstelling voor structuralisme. Wat ik als het werkelijke structuralisme in architectuur zie, is een denkwijze die verstrekkende mogelijkheden heeft voor het hergebruik van gebouwen, waarmee de discussie over duurzaamheid een nieuwe impuls kan krijgen. Bovendien wordt door de mogelijkheid van een grotere invloed van gebruikers de blauwdruk voor een meer democratische architectuur zichtbaar gemaakt.' - Herman Hertzberger
structuralism --- architecture [discipline] --- Architecture --- architectural theory --- Structuralisme --- Hertzberger, Herman --- 72.01 --- 72.036 --- 72.07 --- Architectuurtheorie ; 21ste eeuw ; H. Hertzberger over structuralisme --- Architectuur en structuralisme ; naar een democratische architectuur --- Scholenbouw --- Hergebruik ; herbesetemming van gebouwen --- Architectuurtheorie --- Architectuur (theorie) --- Twintigste eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Hergebruik ; herbestemming van gebouwen --- Hertzberger, Herman, --- Structuralism (Architecture). --- Architecture, Modern --- Theory
Choose an application
De Oostenrijker Adolf Loos (1870 - 1933) was niet alleen een geniale architect, maar ook een begenadigd publicist. Teksten als 'Architectuur', 'Het principe van de bekleding' en 'Ornament en misdaad' zijn hiervan beroemde voorbeelden. De teksten van Loos zijn blijvend actueel voor het begrip en de ontwikkeling van onze hedendaagse westerse architectuur en vormgeving. En zijn nu voor het eerst beschikbaar als zelfstandige Nederlandse uitgave. 'Architectuur en al het andere' ontsluit met de vertaling van maar liefst 50 teksten het geschreven werk van Adolf Loos. De selectie van kunsthistoricus Pieter Jan Gijsberts bestrijkt de gehele publicatieperiode van Loos. De vertaling is van Ineke van der Burg, die ook het voorwoord en de annotaties verzorgt. Het nawoord is geschreven door Hilde Heynen.
Architecture --- Philosophy --- architectural theory --- 72.07 --- 72.01 --- Loos, Adolf ; over kledij, kapsels, schoenen, huisvrouwen en andere teksten --- Loos, Adolf 1870-1933 (°Brno, Tsjechië) --- Loos, Adolf --- architectuurtheorie --- architecten --- Adolf Loos --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Architectuur (theorie) --- Architectuurtheorie --- architectuurtheorie, ontwerp, vormgeving --- Architecture, Modern --- Loos, Adolf, --- Loos, Adolf 1870-1933 (°Brno, Tsjechië) --- architectuurfilosofie
Choose an application
Pierre d'Avoine (° 1951, Bombay, India) ; opleiding in Groot-Brittannië waar hij in 1979 Pierre d'Avoine Architects opricht --- Architectuur ; 1987-2004 ; Pierre D'Avoine Architects --- Woningbouw ; patronen ; modellen --- 72.07 --- 72.039 --- 728.3 --- woningen --- Pierre d'Avoine Architects --- woningontwerp --- 728.1 --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuurgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Woningbouw ; eengezinshuizen --- woonhuizen, woningen in het algemeen --- Huizen --- Woningbouw --- Woninginrichting --- Huizen. --- Woningbouw. --- Woninginrichting.
Choose an application
Er zijn weinig havens in de wereld die kunnen bogen op zo'n rijke geschiedenis als Antwerpen. Reeds in de 16e eeuw was de haven een draaischijf van internationale handel. Geïnspireerd door deze unieke positie, en de historische context heeft Zaha Hadid Architects een nieuw Havenhuis voor Antwerpen gecreëerd dat zich passend heeft ingeschreven in de eeuwenlange dialoog tussen stad en rivier. Het Havenhuis combineert het oude en het nieuwe, wat een impressionant geheel oplevert dat speelt met het licht. De gedachte aan een fonkelende diamant zal nooit veraf zijn, wanneer het glazen gedeelte zijn spel van tinten en kleuren opvoert. Het ontwerp van Zaha Hadid toont bovendien hoe 'voormalige' gebouwen ook in moderne architectuur een glansrol kunnen spelen. De sublieme integratie van de niet langer in gebruik zijnde en als monument beschermde brandweerkazerne als volwaardig onderdeel van de constellatie, versterkt het totale project. Het boek behandelt het ontstaan en de ontwikkeling van de Haven en de omgeving van de dokken waar het nieuw Havenhuis staa en de recente situatie van de Antwerpse Haven in een tweede deel wordt het Nieuwe Havengebouw behandeld, uitgebreid geïllustreerd met foto's van het bouwproces.
Architecture --- Hadid, Zaha --- Antwerp --- 72.07 --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Het Havenhuis (Antwerpen(stad)). --- 72.039(493) --- Architectuur ; Antwerpen ; 2016 ; Havenhuis ; Z. Hadid --- Hadid, Zaha 1950 - 2016 (°Bagdad, Irak) --- Architectuur en water --- Havenarchitectuur --- Glasconstructies ; 21ste eeuw --- Vrouwelijke architecten --- Architectuurgeschiedenis ; 2000 - 2050 ; België --- Modern [style or period] --- architecture [object genre] --- architectuur 21e eeuw --- Antwerpen --- Havenhuis --- Zaha Hadid --- architecten --- architectuur in de 21e eeuw - België
Choose an application
The quintessential Japanese architect of today, Kengo Kuma has forged a modern design language that artfully combines the countrys traditional building crafts with sophisticated technologies and materials. Associating a deep understanding and respect for native construction techniques with a more globalized outlook than many of his compatriots, Kengo Kumas work represents a significant generational shift in a country rich with contemporary architecture. From his iconic Glass House (1995) to the Nezu Museum in Tokyo, this is the complete record of Kengo Kumas built work, comprising twentyfour projects to date. Architecture historian Kenneth Frampton frames Kumas work in the context of post-war Japans flourishing architecture scene and influential figures and offers a perspective on the international acclaim of Kumas ideas and buildings. Projects are organized by the material themes that have come to define the architects output: Water and Foliage; Wood; Bamboo and Grass; and Stone and Ceramics. Kuma develops a personal and architectural reflection on each. Each building is presented through descriptive text, newly commissioned photographs and detailed drawings, this last revealing a privileged view of the refined architectonic vocabulary that characterizes Kumas buildings. With the close collaboration of Kuma, this major monograph fully documents a leading light of the global architecture scene, offering a rich insight into contemporary interpretations of Japans ancient building traditions. This beautifully produced book will be an inspiration to any designer who aims to create spaces for history and the future.
Kuma, Kengo --- Architecture --- History --- Kuma, Kengo, --- Architects --- Architectes --- Histoire --- Architectuur ; vnl. Japan ; 1985-2010 ; K. Kuma --- Architectuur ; vnl. Japan ; 20ste en 21ste eeuw --- Traditionele bouwtechnieken ; met lokale materialen ; 21ste eeuw --- Kengo Kuma (°1954, Yokohama, Kanagawa Pref., Japan) --- Architectuurgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Architectuurgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- 72.07 --- 72.038 --- 72.039 --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Kuma, Kengo, 1954 --- -Architecture
Choose an application
La démarche de Georges Baines s'est développée depuis le début des années 1950 dans trois domaines principaux : les habitations familiales, les bâtiments publics et un ensemble très particulier, qui recoupe les deux premiers, de restaurations d'oeuvres d'architectes modernes comme Victor Horta et Henry van de Velde, Le Corbusier ou Auguste Perret. Cet éventail s'élargit toutefois à des travaux de plus petites ou de plus grandes dimensions, à savoir une série d'aménagements intérieurs et des études d'urbanisme. Dans chaque projet, quelle que soit sa taille, interfèrent la petite et la grande échelle, l'architecture naissant à la conjonction de cas d'espèce et d'idées philosophiques. Du recoin d'habitation au fragment de ville, Baines a développé une activité au langage architectonique cohérent, assumant de manière entreprenante et personnelle un héritage direct, celui de l'architecture moderne de l'Interbellum dans sa résonance la plus cultivée et dans sa convergence avec les arts plastiques. La logique de sa démarche et sa fidélité à une dialectique de l'épure et de l'agencement complexe n'ont d'égale qu'une poétique savante des plaisirs visuels et kynesthésiques, soucieuse des personnes et des situations, préoccupée de rencontrer des désirs et de susciter du bien-être, par des moyens dénués d'emphase et contrôlés par une raison dialectique généreuse. Georges Baines occupe en Belgique une position charnière entre la génération de Renaat Braem ou de Roger Bastin et l'ensemble très riche de la jeune architecture flamande aujourd'hui reconnue internationalement ; sans oublier un récent réveil en Belgique francophone, que soutient Baines. Son travail, il faut le souligner, est resté fidèle à ses principes éthiques et formels de base, alors que les années quatre-vingt voyaient proliférer un courant postmoderniste, avec retours aux archétypes et accents néoclassiques.
architectuur --- woningen --- ruimtelijke ordening --- Architecture --- Baines, Georges --- History --- Histoire --- Baines, Georges, --- Criticism and interpretation. --- Georges Baines (° 1925, Berchem-Antwerpen, B.) --- Architectuur ; België ; 20ste eeuw ; Georges Baines --- Belgische architecten --- 72.07 --- 72.038 --- 72.038(493) --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuurgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Architectuurgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Baines, Georges. --- architects --- Critique et interprétation --- Architecture contemporaine --- Belgique --- Architectuur ; België ; 20ste eeuw ; Georges Baines --- Architectuurgeschiedenis ; 1950 - 2000 ; België --- Critique et interprétation. --- architecture [discipline] --- Architects. Urbanists --- Belgium
Choose an application
Occasionally an architect emerges whose vision is so fresh that it causes us to reconsider the very nature of architecture. Sou Fujimoto is one of those architects. Guided by instinct and keen observation, he casts convention aside. Instead he blurs boundaries and routinely rethinks basic building blocks. Both comfortably familiar and curiously enigmatic, Fujimoto's dynamic work grabs our attention then lingers on in our minds. Born and bred in Hokkaido, Fujimoto received his undergraduate degree in architecture from Tokyo University before embarking on an uncharted, solo exploration that probed the possibilities of architecture. Unfettered by the ideas and practices of others, Fujimoto's work has clarity of thought and purity of execution seldom seen. Fujimoto garnered significant international attention for his popular 2013 Serpentine Pavilion in London (Fujimoto was the youngest architect to receive the highly-regarded commission). In 2012, he was part of the Japanese team that won a Golden Lion award for Best National Participation at the Venice Architecture Biennale for their design of alternative housing concepts for the homes that were destroyed by the tsunami.
Architects --- Architectes --- Fujimoto, Sōsuke, --- Criticism and interpretation --- Critique et interprétation --- 72.07 --- 72.039 --- Architectuur ; 21ste eeuw ; 1997-2016 ; Sou Fujimoto --- Architecturale installaties --- Paviljoenen ; paviljoenachtige gebouwen --- Sou Fujimoto Architects --- Fujimoto, Sou °1971 (°Hokkaido, Japan) --- Professional employees --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuurgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Fujimoto, Sōsuke, --- 藤本壮介, --- Fujimoto, Sou, --- Criticism and interpretation. --- Fujimoto, Sosuke, --- Architectuur ; toekomst. --- Fujimoto, Sōsuke --- 藤本壮介 --- Critique et interprétation --- Architects - Japan --- Fujimoto, Sōsuke, - 1971- - Criticism and interpretation --- Fujimoto, Sōsuke, - 1971- - Catalogs --- Fujimoto, Sōsuke, - 1971 --- -Fujimoto, Sōsuke, - 1971 --- -Architectuur ; toekomst.
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|