Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt een kijkje in de wetenschappelijke keuken van de pedagogiek en is daarmee een inleiding in de studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Het geeft een helder beeld van enkele belangrijke uitkomsten van pedagogisch onderzoek in Nederland en laat zien hoe die resultaten tot stand zijn gekomen. Daarbij komen de belangrijkste werkvelden aan bod: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek, orthopedagogiek, leerproblemen en onderwijspedagogiek. Concrete voorbeelden van onderzoek maken duidelijk wat de pedagogiek heeft gepresteerd en wat in de toekomst van haar verwacht mag worden.Om de studeerbaarheid van deze inleiding te bevorderen is ieder hoofdstuk voorzien van illustraties en beschrijven de auteurs in tekstblokken een instrument of studie meer in detail. Bovendien zijn aan alle hoofdstukken enkele studievragen en opdrachten toegevoegd. Aan het eind van elk hoofdstuk worden enkele artikelen of boeken aanbevolen voor verdere verdieping in het onderwerp. Elk hoofdstuk wordt Afgesloten met vermelding van enkele relavante websites en op de website van de uitgever, Bohn Stafleu Van Loghum, is aanvullend studiemateriaal te vinden.InhoudsopgaveAlgemene PedagogiekHoofdstuk 1: Methodologie: Kennis door veranderen, de empirische benadering in de pedagogiekHoofdstuk 2: Historische pedagogiek: Babyverzorging in cultuurhistorisch perspectiefHoofdstuk 3: Onderwijsgeschiedenis: Methoden en bronnenHoofdstuk 4: Statistiek: Argumentatiemiddel bij pedagogische vragenHoofdstuk 5: Cultuurvergelijkende pedagogiek: Nachtelijk huilen en gehechtheid in de kibboetsHoofdstuk 6: Meta-analyse: Gereedschap voor de theoretische pedagogiekGezinspedagogiekHoofdstuk 7: Gedragsgenetica: Genetische aanleg en pedagogische omgevingHoofdstuk 8: Kinderopvang: Opvoedingsmilieu tussen gezin en schoolHoofdstuk 9: Opvoedingsondersteuning: Interventies gericht op de vroege ouder-kindinteractieHoofdstuk 10 Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubersHoofdstuk 11: Adoptie: Een pedagogische Interventie?Hoofdstuk 12: Preventieve interventie: Langetermijneffecten van vroege pedagogische interventiesOrthopedagogiekHoofdstuk 13: Psychosociale jeugdzorg: Naar een empirisch onderbouwde diagnostiek en behandelingHoofdstuk 14: Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoekHoofdstuk 15: Autisme: Van ziektebeeld naar orthopedagogische vraagstellingHoofdstuk 16: Mentale retardatie: Begeleiding van mensen met een verstandelijke beperkingHoofdstuk 17: Fysieke handicaps: Opvoeding van kinderen met lichamelijke beperkingenHoofdstuk 18: Trauma: Kinderen en kleinkinderen van getraumatiseerde oudersLeerproblemenHoofdstuk 19: Diagnostiek: Zoeken naar oorzaken en behandeling van leerproblemenHoofdstuk 20: Voorlezen: Vroege vormen van geletterdheid en dyslexieHoofdstuk 21: Dyslexie: Achtergronden en ontwikkeling van ernstige leesproblemenHoofdstuk 22: Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenenOnderwijspedagogiekHoofdstuk 23: Voorschool: Voor- en vroegschoolse educatie voor Kinderen in achterstandssituatiesHoofdstuk 24: Onderwijsmedia: Elektronische media in het onderwijs aan kleutersHoofdstuk 25: Rekenonderwijs: Motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijsHoofdstuk 26: Schoolklimaat: Morele opvoeding in het voortgezet onderwijs
Pedagogie. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- #PBIB:2003.2 --- 432 --- achterstand --- adoptie --- autisme --- cultuurverschillen --- dyscalculie --- dyslexie --- elektronische leeromgeving --- erfelijkheidsleer --- fysiek gehandicapten --- geschiedenis --- hulpverlening --- jeugdzorg --- kinderopvang --- leerproblemen --- leesproblemen --- mentaal gehandicapten --- methodiek --- morele vorming --- onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- psychosociale hulpverlening --- psychotrauma --- rekenen --- residentiële hulp --- Theorethische opvoedkunde
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|