Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Kijken, kijken, kijken geeft een levendig beeld van het sociale leven van jonge kinderen in kindercentra. Hoe maken zij vrienden, en hoe ontwikkelen ze een gevoel van samenzijn? De botsingen en wrijvingen tussen peuters onthullen de sociale kwesties die hen bezighouden. Vaak lijken deze verrassend veel op die van volwassenen. Bijvoorbeeld de kwestie van de nieuweling in een groep, die door de negatieve reacties van andere kinderen razendsnel de ongeschreven regels leert. Ook zijn er de speeldingen die in de handen van andere kinderen zoveel aantrekkelijker lijken dan wat ze zelf hebben. Of de wil om even ongestoord te spelen, zonder andere kinderen die zich met hen bemoeien. In de bespreking van deze sociale kwesties is er steeds aandacht voor de leidster of opvoeder. Hoe kunnen zij kinderen helpen om spelenderwijs basale sociale waarden, regels en vaardigheden te leren? Het boek bevat talrijke beschrijvingen van wat kinderen meemaken, rijk geïllustreerd met foto's en geanalyseerd met behulp van nieuwe psychologische inzichten. De auteurs baseren zich op jarenlange ervaring met wetenschappelijk onderzoek en het ontwikkelen van trainingen voor leidsters in de kinderopvang. (Bron: covertekst)
kinderopvang --- socio-emotionele ontwikkeling --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- sociale pedagogiek --- Educational psychology --- spelbegeleiding --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- Kinderopvang ; pedagogie --- kleuters --- sociale vaardigheden --- 307.4 --- 471.44 --- Conflicten --- Kinderopvang --- Kleuters --- Omgaan met verschillen --- Peuters --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- 441 --- Diversiteit --- Emoties (Gevoelens) --- Relaties tussen kinderen --- Ruzie tussen kleuters --- Samenspel --- Spelen --- Taalontwikkeling --- 093064.jpg --- Sociaal conflict --- Sociale en emotionele opvoeding --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- (zie ook: Ruzie) --- Sociale opvoeding --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Vijftig jaar geleden hoorden jonge kinderen thuis bij hun moeder en waren er nauwelijks kindercentra. Ze speelden met broers, zussen of buurkinderen in en rond het huis zonder professionele begeleiding. Lang niet alle kinderen gingen naar de kleuterschool. En niemand had nog gehoord van leerlingvolgsystemen voor peuters en kleuters om hun taal en cognitie te beoordelen met het oog op schoolsucces.Drs. P.C.B. de JagerDe opvang van jonge kinderen buitenshuis in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven heeft de afgelopen vijftig jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt. In dit literatuuronderzoek, gecombineerd met eigen empirisch onderzoek, wordt de vooruitgang hiervan in theorie en praktijk en in binnen- en buitenland beschreven. Na een schets van de maatschappelijke context wordt ingegaan op het belang van de relationele basis in gezin en in de kinderopvang en de betekenis van spelen in de ontwikkeling van kinderen. Tijdens dit spelen en omgaan met elkaar worden sociale vaardigheden aangeleerd en leren ze de wereld te ontdekken. Vervolgens komt het belang van de taalontwikkeling in relatie met hun denk-, gevoels- en handelingsmogelijkheden aan de orde. Tot slot wordt de relatie gelegd tussen wetenschap en praktijk waarbij wordt gepleit voor meer praktijkonderzoek. Gedegen studie over de opvoeding van jonge kinderen voor eenieder die werkzaam is in dit werkveld, een opleiding daarvoor volgt of als ouder belangstelling hiervoor heeft.
Kinderopvang. --- spelen --- kinderopvang --- peuters --- Educational sciences --- kleuters --- leren --- opvoeding --- pedagogiek --- Opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie ; peuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; kinderen --- kinderdagverblijven --- 322.4 --- 441 --- Taalontwikkeling --- Taalstimulering --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Opvoeding en onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie --- Baby's --- Peuters --- Kinderopvang --- PXL-Education 2020 --- ontwikkelingspsychologie --- spelend leren --- Baby --- Peuter --- Onderwijs
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|