Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
9-5
Begeleid wonen --- Mentaal gehandicapten. --- Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- zorg voor personen met een beperking --- Sociology of health --- begeleid wonen --- voorzieningen voor personen met een beperking --- verstandelijk gehandicapten --- #A9212A --- #KVHB:Begeleid wonen --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- 326 --- licht mentale handicap --- mentaal gehandicapten --- 365.264 --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Personen met een mentale handicap --- Zelfredzaamheid --- 364.44 --- Mentaal gehandicapten : begeleid wonen --- 365 --- 362.31 --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Gehandicapten --- Woonhuizen --- Geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Overal ter wereld voeren kinderen met een handicap, samen met hun ouders, leerkrachten en andere proffesionelen, een dagelijkse strijd om volwaardig te worden opgenomen in een gewone klas. Maar "inclusie" boezemt velen nog angst in of botst op tal van vooroordelen. Dit boek geeft meer uitleg over de filosofie waarin de inclusiegedachte is ingebed, en plaatst inclusie en inclusief onderwijs in een theoretische enpraktijkgericht kader. Naast de bespreking van het literatuuraanbod, komen vooral een aantal ouders van kinderen met een verstandelijke handicap aan bod.
Geïntegreerd onderwijs. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- School management --- inclusief beleid --- Social policy and particular groups --- kinderen met een beperking --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 376 --- #SBIB:316.334.1O320 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O410 --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- gehandicapte kinderen --- inclusief onderwijs --- orthopedagogiek --- 37.014 --- Inclusief onderwijs --- Methodiek --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Doelen en functies van onderwijstypes, schoolsystemen: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leergedrag: cognitief gedrag, studieresultaten: algemeen --- #A9906A --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Rechten van het kind --- 454.9 --- gehandicapten: in onderwijs --- mentaal gehandicapten --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- inclusie --- mentaal gehandicapte kinderen --- onderwijs --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Opvoeding en onderwijs --- Integratie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Opvoeding --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Children's rights --- Education --- Schools --- Gehandicapten
Choose an application
Er gebeurt heel wat onderzoek naar ouders met een verstandelijke beperking, maar meestal komen de ouders zelf weinig of niet aan bod. In dit boek willen de auteurs de ouders zélf aan het woord laten over hun gezin en de opvoeding van hun kinderen. Elk verhaal van een ouder of ouderpaar, laat de lezer kennismaken met zijn/haar persoonlijke belevingswereld en illustreert de sterkte en veerkracht van deze mensen
Opvoeding. --- personen met een mentale beperking --- ouderschap --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinsproblematiek --- Social policy and particular groups --- 326 --- gehandicapten --- mentaal gehandicapten --- ouders --- begeleid wonen --- verhalen --- Begeleid wonen (kamerwonen, zelfstandig wonen) --- Levensverhaal --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Opvoeding --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- 364.65 --- Verstandelijke handicap --- 094879.jpg --- Ouderschap ; mentaal gehandicapten --- ouder-kind relatie --- verstandelijk gehandicapten --- sociale problemen van en zorg voor verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 159.92 --- 362.31 --- Child psychiatry --- Child psychology --- Family --- Social psychiatry --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gezinnen --- Ouderschap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Ouderenzorg
Choose an application
De wederzijdse ontmoeting tussen mensen met een verstandelijke beperking, hun context en begeleiders wordt in ruime mate beïnvloed door de veerkracht en kwetsbaarheid van alle betrokkenen. Die zijn het gevolg van het doorwerken van ieders levensgeschiedenis: hoe gaan mensen met een beperking en hun context om met hun lot? Wat is de invloed van de voorgeschiedenis van begeleiders op hun beroepskeuze en emotionele deskundigheid? Stilstaan bij deze vragen maakt begeleiders meer bewust van hun eigen invloed op de ondersteuningsrelatie. Dit bewustzijn bevordert hun emotionele beschikbaarheid in relatie tot mensen met een beperking en hun gezinscontext met wie ze samen op weg gaan.Emotionele beschikbaarheid omvat volgende dimensies: sensitieve responsiviteit, structuur (houvast en grenzen), respect voor eigenheid en mildheid. Wederkerigheid staat hierbij centraal: reageren mensen met een verstandelijke beperking positief op deze beschikbaarheid? Wanneer dit het geval is, dan kunnen cliënten zich veiliger hechten en worden hun mogelijkheden om stress en emoties te reguleren en om te mentaliseren ondersteund. Op deze wijze wordt hun kwaliteit van bestaan bevorderd.Diverse auteurs zoomen in op het belang van emotionele steun aan begeleiders, in het bijzonder wanneer de ontmoeting onder druk staat vanwege gedrags- en emotionele problemen. Daarnaast is er een bijdrage over wederzijdse emotionele beschikbaarheid binnen kwalitatief wetenschappelijk onderzoek. Het boek wordt afgerond met een eigenzinnig verhaal van een brus, moeder en hulpverlener.http://www.maklu.be
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- cliënt-hulpverlener relatie --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- 326 --- 376.3 --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- verstandelijk gehandicapten --- Hulpverlening ; methodiek --- Hulpverleners --- Relaties --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- People with mental disabilities --- Accompaniment --- Behavior --- Emotions --- Psychological aspects --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Emotionele problemen --- Zorgverlening --- Begeleiding --- Relatie cliënt --- Emoties --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Emotioneel probleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Hulpverlener --- Emotie
Choose an application
Wanneer ouders tot het besef komen dat hun kind een verstandelijke beperking heeft, dan overheersen in een eerste fase vaak ontgoocheling en verwarrende gevoelens. Hun toekomstperspectieven worden grondig door elkaar geschud. Er duiken veel onzekerheden op met betrekking tot hun mogelijkheden om zich 'goed genoeg' af te stemmen op de speciale noden van hun kind. Het is dan ook wenselijk om deze ouders te ondersteunen bij dit complexe proces. Mits een gepaste ondersteuning slagen vele ouders erin om tot aanpassingen te komen die door hen en door hun kinderen als erg waardevol worden ervaren. In het eerste deel van dit boek gaat de aandacht naar de ouderschapsconstellatie (het ouder worden) en naar het zoeken naar en het verwerken van de diagnose. Er wordt een kader voorgesteld om de 'emotionele beschikbaarheid' van ouders ten aanzien van hun kinderen te ondersteunen. Het tweede deel bevat vijf ervaringsverhalen van ouders die hun zoekproces op een persoonlijke manier beschrijven. Ze besteden Bijzondere aandacht aan hun eigen beleving, de relatie met hun kind en hun contacten met familie, vrienden en diverse hulpverleners. Ouderschap onder DRUK is zowel een boek voor ouders als voor hulpverleners, in de hoop hun wederzijdse dialoog verder te inspireren Inhoudsopgave : Deel I 1. Ouders en hun kind met een verstandelijke beperking: ouderschap en ontwikkeling 'onder druk' 1.1 Ouders en hun kind met een verstandelijke beperking: kwetsbaar en veerkrachtig 1.2 Ouderschapsconstellatie 1.3 Ouderschapsconstellatie 'onder druk' 1.4 Ontwikkeling 'onder druk' 2. Ouderschap 'onder druk': een complex aanpassingsproces 2.1 Een complex aanpassingsproces 2.2 Een bang vermoeden 2.3 Diagnose: baken of dwaallicht? 2.4 Verwerking als psychologische onderstroom voor aanpassing 3. 'Emotionele beschikbaarheid' als baken? 3.1 Eerste situering 3.2 Het denkkader met betrekking tot 'emotionele beschikbaarheid' 3.3 Het gebruik van de 'schalen voor emotionele beschikbaarheid' bij kinderen met een verstandelijke Beperking 3.4 'Emotionele beschikbaarheid' als baken Deel II Verhalen van ouders
Mentaal gehandicapte kinderen. --- Ouders van mentaal gehandicapte kinderen. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- ouderschap --- kinderen met een beperking --- ouders-kind relatie --- Gezinsbegeleiding bij personen met een verstandelijke handicap (ouderbegeleiding van personen met een verstandelijke handicap) --- #KVHB: Mentaal gehandicapten --- #KVHB: Ouderschap --- #KVHB: Orthopedagogie --- 159.922.762 --- 376.3 --- Diagnostiek --- Downsyndroom --- Emoties --- Kinderen met een handicap --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- Verwerking --- 159.922.762 Kinderen met geestelijke handicap --- Kinderen met geestelijke handicap --- 325 --- 462.3 --- mentaal gehandicapte kinderen --- mentaal gehandicapten --- ouders --- ouders van mentaal gehandicapte kinderen --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ouder-kindrelatie --- Ouderschap --- Relatie ouder - kind --- graduaat orthopedagogie --- orthopedagogische hulpverlening --- gezinsproblematiek --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Elke katholieke basisschool ontwikkelt een zorgvisie en stippelt een zorgbeleid uit. In dit vademecum hebben we het over de zorg die iedere leerkracht biedt aan alle leerlingen om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen na te streven. Onze bijzondere zorg gaat uit naar leerlingen die om één of andere reden leerbedreigd zijn of specifieke noden hebben. Dit vademecum is een leidraad om in het schoolwerkplan te beschrijven op welke wijze je als school je zorg- en gelijkeonderwijskansenbeleid voert. Dit vademecum kun je ook als toetssteen voor je zorgbeleid gebruiken
Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- basisonderwijs --- zorgbeleid --- zorgverbreding --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- handelingsgericht werken --- lager onderwijs --- zorg --- 474.23 --- Differentiatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Leerplannen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Schoolwerkplannen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Basisonderwijs --- Zorgverbredering ; basisonderwijs --- Didactische principes --- 371.1 --- Communicatie --- Emoties(Gevoelens) --- Empathie --- Normen --- Relationele opvoeding --- Sexuele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Waarden --- Zelfvertrouwen --- Educatieve spelen --- Spelmaterialen --- communicatie --- Frans --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Taalvaardigheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Agogische vaardigheden --- Kleuteronderwijs --- Zorgbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- leerplannen --- 475.34 --- 472.4 --- Frans; ba.o --- Franse taal --- Didactische werkvorm --- Doelstelling --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Didactics of social education --- Didactics of medicine --- Primary education --- Emotie --- Waarde (ethiek) --- Morele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|